Gå til innhold

Sovner mannen din om du er lei deg/gråter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan samboeren din sovne hvis du gråter? Uansett om det er på dagtid eller kveldstid?

Kort fortalt om situasjonen her nå:

Jeg er alenemamma og har ei lita ei som har begynt i barnehagen denne uken. Har vært utrolig mye utgifter + masse stress helt alene. Står uten plass å bo, så får være hos kjæresten fram til jeg finner meg noe eget. Nå ikveld fant jeg ut at jeg må ha en ny bilstol + mobilen er blitt ødelagt, så må ha ny. Altså store utgifter. Har følt meg så alene rundt dette med barnehagestart.. barnefar er null interessert og har ikke hjulpet noe som helst. Hadde sett for meg at man skulle være to om dette, være spente sammen, gjøre innkjøp sammen osv, istedet har jeg stresset alene, samtidig som jeg er uten plass å bo og mesteparten av tingene våre er på et lager. 

Jeg fikk bare helt knekken for noen timer siden og bare knakk sammen mens jeg satt og merket klærne til datteren min. Kjæresten satt og gamet, han la merke til at jeg var lei meg, men var ikke mye reaksjon. Vi gikk i sengen og da fortalte jeg alle tankene mine og gråt mens jeg sa hvor utrolig sliten jeg er. Han svarte ikke, bare pjusket meg i håret. Så tok han opp mobilen og begynte å spille? Også la han den fra seg og sovnet. Føler bare han er litt kald? Hadde det vært motsatt hadde jeg hvertfall prøvd å sørge for at han hadde det litt bedre før jeg tok kveld. Han er omsorgsfull ellers, men akkurat dette plager meg veldig. For jeg kunne aldri vært sånn selv, uansett hvem det gjaldt.

Anonymkode: d3916...9ba

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En sånn samboer skal ikke jeg bli da skal jeg trøste henne 

• Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan samboeren din sovne hvis du gråter? Uansett om det er på dagtid eller kveldstid?

Jeg er alenemamma og har ei lita ei som har begynt i barnehagen denne uken. Har vært utrolig mye utgifter + masse stress helt alene. Står uten plass å bo, så får være hos kjæresten fram til jeg finner meg noe eget. Nå ikveld fant jeg ut at jeg må ha en ny bilstol + mobilen er blitt ødelagt, så må ha ny. Altså store utgifter. Har følt meg så alene rundt dette med barnehagestart.. barnefar er null interessert og har ikke hjulpet noe som helst. Hadde sett for meg at man skulle være to om dette, være spente sammen, gjøre innkjøp sammen osv, istedet har jeg stresset alene, samtidig som jeg er uten plass å bo og mesteparten av tingene våre er på et lager. 

Jeg fikk bare helt knekken for noen timer siden og bare knakk sammen mens jeg satt og merket klærne til datteren min. Kjæresten satt og gamet, han la merke til at jeg var lei meg, men var ikke mye reaksjon. Vi gikk i sengen og da fortalte jeg alle tankene mine og gråt mens jeg sa hvor utrolig sliten jeg er. Han svarte ikke, bare pjusket meg i håret. Så tok han opp mobilen og begynte å spille? Også la han den fra seg og sovnet. Føler bare han er litt kald? Hadde det vært motsatt hadde jeg hvertfall prøvd å sørge for at han hadde det litt bedre før jeg tok kveld. Han er omsorgsfull ellers, men akkurat dette plager meg veldig. For jeg kunne aldri vært sånn selv, uansett hvem det gjaldt.

Huff nei dette hadde jeg ikke orket. Klassisk mann som ikke takler vanskelige følelser eller å prate om dem. Men det får an å ihvertfall prøve. Om han tar frem mobilen for å spille i en sånn situasjon hvor du trenger at han er der for deg, så viser hàn ikke bare mangel på å kommunisere om fødsler. Han viser også mange på empati. Akkurat det ville jeg sagt til ham. At det sårer deg at han ikke viser empati og støtter deg når du knekker. Noen menn evner ikke dette uansett hva du sier. Så da får du tenke over om du takler å leve med en slik mann i framtiden. For tro meg, du vil antagelig oppleve større påkjenninger i livet enn dette i perioder. Livet kan være beinhardt.

Anonymkode: 32917...55a

• Liker 3
Skrevet

Kan det være at han ikke vet hva han skal si eller gjøre?

Han vet allerede at du er i en vanskelig praktisk og økonomisk situasjon, er jo derfor du bor hos ham nå (gratis?). Kansje han trodde du indirekte spurte ham etter penger til disse nye og dyre tingene som må fikses? 

Forståelig at du føler deg ensom om barnehagestarten men jeg tror ikke det er lett for en barnløs mann å sette seg inn i hva det betyr emosjonelt å sende barnet i bhg; at det er bittersøtt og spennende og ny fase og økonomisk belastning. Kanskje han heller ser det praktisk positivt; at det vil løse problemer.

Eller kanskje han leser mellom linjene at du nok sørger over bruddet og livet som ikke ble og er trist over at eksen din og du ikke er på linje som foreldre. Og det vil han ikke røre rundt i. Kjæresten er nok feil person å ta sorgen over brudd med eksen til... 

Du sier eksen ikke bryr seg, og nå har funnet en ny mann som tilsynelatende heller ikke bryr seg, ihvertfall ikke slik du håper på. Dere er nok ganske nye som kjærester og du må lære deg å be om det du vil ha, feks en klem. Som den over her sier, livets vil by på vansker og han må vite hvordan han kan tilby deg trøst. På sikt må du også se om dette er en mann som er god for deg og barnet. 

Jeg skjønner at mye er kaotisk nå. Kan du ha fokus på hva du skal gjøre praktisk og økonomisk? Kan du kjøpe noe brukt? Kan du selge noe du eier for å få inn ekstra penger? Kan du søke NAV om ekstra stønader? Hva skal du gjøre på dagtid etter bhg-oppstart, skal du over i jobb/utdanning/ kvalifisering, og vil det gjøre at du går opp i inntekt? Kan du be NAV om støtte til flytting og Husbanken om bostøtte når du finner noe eget? Kan du få hjelp fra Aleneforelder-foreningen og andre organisasjoner? Nettverk er uansett bra å ha. Gode ønsker herfra. 

Anonymkode: ed7f0...43c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor lenge siden er bruddet og hvor lenge har du vært sammen med kjæresten? Og hvor gamle er dere?

Anonymkode: d7f7f...ccf

• Liker 1
Skrevet

Han virker uempatisk, eller veldig emosjonelt sliten. Min mann ville ikke sovnet i en slik situasjon, og ikke jeg heller.

Gaming er sløvende, det kan være det også. Mye dopamin for hjernen og mange inntrykk, så man kan bli litt likegyldig til verden. 

Anonymkode: fd5ae...565

• Liker 1
Skrevet

Min mann kunne se at jeg satt å gråt i sofaen. Jeg gråt siden han ikke hadde holdt avtaler han hadde gjort med meg. Han syntes det var så trist å se at jeg gråt, han ble så lei seg av det. Så da gikk han å la seg uten å si noe, full av selvmedliden og sårhet i blikket sitt.

Vi er skilt nå.

Anonymkode: 2da7c...177

• Hjerte 2
Skrevet

Nei, min mann er utrolig varm og omsorgsfull. Har jeg det vondt, har han det vondt, og han gjør alt han kan for å lette byrdene mine, trøste og snakke meg opp, kombinert med kos og gode, varme klemmer. Det går begge veier.

Noe slikt som du beskriver hadde aldri skjedd i vårt hus - min hadde sittet der og hjulpet meg med å merke klærne, tatt over så jeg fikk hvilt meg og/eller kjørt ut og hentet favorittmaten min også hadde vi sittet der og gjort stunden om til kos. Han hadde óg mest sannsynlig overrasket Han hadde og skjønt at ved å bli sammen med en alenemor tar han på seg ekstra ansvar, da mor og barn er én pakke, med de dorger og stresset det evt medfører og han hadde stilt opp både emosjonelt og økonomisk for sin nye, lille familie. 

Anonymkode: 12f50...fb0

• Hjerte 2
Skrevet

Klassisk mann som har vokst opp med emosjonelt umodne foreldre. Du kan finne så mye bedre der ute, hvorfor lete i søpla?  

Når det er sagt, jeg er lei meg for at du har funnet en sånn idiot. Det kommer ikke til å bli bedre uten en helt syk innsats fra deg selv, spør deg selv om det er verdt det. Han kommer aldri til å våkne opp og være den du trenger.

• Nyttig 1
Skrevet

Er det sånn at han ikke takler når folk er lei seg, og ikke klarer å reagere på det? Som en forsvarsmekanisme? Eller bare bryr han seg ikke? 

Anonymkode: 2dbaa...71c

• Nyttig 1
Skrevet

Du må prøve å holde hodet kaldt og forsøke å finne deg et sted å bo. Du sier eksen og faren til ungen ikke er spesielt interessert i å dele eller hjelpe deg nå, så jeg går utfra han heller ikke var spesielt varm og følsom. Så dette er den andre fyren du er sammen med som virket emosjonellt utilgjengelig. 

Få deg et sted å bo, skaff deg og barnet ditt stabilitet, skaff deg venner, dump denne fyren. Du pålegger folk som ikke klarer å være der for deg, å være der for deg. 

Anonymkode: 8b000...d8f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, han ville aldri ignorert meg, gamet eller sovnet av hvis jeg hadde trengt trøst. Det kan være ganger han kanskje ikke helt vet hva han skal si eller gjøre,men da sier han det,men lar meg «tømme» meg på en trøstende skulder. 

Anonymkode: d7c0e...483

Skrevet

Jeg kunne gråte åpenlyst foran eksen, uten at han brydde seg 🙄 Ingen klem, ingen spørsmål om hva som var galt, ingenting..... 🤔 Jeg savnet at han kunne bry seg litt mer, men det var håpløst 🙄 Han har riktignok Asperger, så det er nok litt av forklaringen på hans reaksjoner 🤔

Tror rett og slett enkelte menn ikke vet hvordan de skal reagere på at andre griner foran dem. 

• Hjerte 2
Skrevet

Men jeg synes også kjæresten din er raus som lar deg og barnet bo gratis hos seg. Dere har kanskje ikke vært kjærester så lenge heller, siden barnet ditt begynner i barnehagen nå.

Er du egentlig klar for å ha kjæreste? Siden du fortsatt sørger over kjernefamilien som ikke ble noe av?

Anonymkode: e8d8a...27c

• Liker 1
Skrevet

Min har faktisk gjort det før, meeen det ble liksom ikke noe bedre av DET, så klok av skade legger han seg aldri hvis jeg er opprørt og lei meg. Det er oppskrift på mange såre følelser og et forhold som ikke vil vare. Men vi overlevde en dårlig periode, så vidt. 

Anonymkode: 1b01c...672

Skrevet

Ja han sovner ja. Men han holder rundt meg for å beskytte meg. Han blir jo satt ut de få gangene jeg gråter. Så er ikke så mye man kan si noen ganger. Men prøver å si at dette går bra. Men han sovner med en gang hodet treffer hodeputa. Slik har han bestandig vært. 

Anonymkode: 98df8...d97

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnefar er null interessert og har ikke hjulpet noe som helst.

Får du ikke barnebidrag?

• Liker 2
Skrevet

Min samboer er slik. Han er ikke slem, men reagerer på samme måte. Hos oss er grunnen at han ikke er forelsket i meg, men bor sammen med meg av praktiske årsaker.

Anonymkode: c0212...341

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min eks ja, ba meg være stille. 
Min nåværende: aldri

Anonymkode: 88ff1...1e7

Skrevet

Samboeren min hadde aldri gjort noe sånt, han er flink til å passe på og trøste. Når det er sagt virker det som om kjæresten din mente godt og kanskje ikke helt visste hva han skulle si. Det med mobilen er jo en uvane og en avhengighet, enkelte leter den jo bare fram på refleks. Ikke at det gjør det greit, men hvis han ellers er snill og grei bør du vel la tvilen komme ham til gode og si fra hva du synes om saken. Forhåpentligvis bedrer det seg da.

Anonymkode: ba260...440

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...