AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Del Skrevet 19. august Er det noen som har erfaring med SAS eller Norwegian for å hente en valp med fly? Må man bestille dette ekstra? Hvordan foregår dette? Jeg har aldri tatt fly før så jeg aner ingenting. Skal bare ned og hente også retur igjen fortest mulig på samme dag. Valpen er under 8 kilo så den er med i kabinen. Reiser jeg da med ett tomt bur den ene veien og valp tilbake igjen? Kan jeg ha med bagasje? Veske? Kan jeg bruke all slags transportbur? Også de harde plast burene. Er dette vanskelig å gjøre? Har veldig flyskrekk så har ikke turt før. Anonymkode: ca04f...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Del Skrevet 20. august SAS og norwegian har begge informasjon på nettsiden om mål på reisebur. Reiseburet må være mykt, og teoretisk sett skal det få plass under setet foran. Vekt på valp og reisebur skal ikke overskride 8kg. Jeg har reist med valp på fly et par ganger, og har aldri opplevd at de har målt reiseburet eller sjekket vekten, men det kan skje, så det er greit å være innenfor målene. Du kan sikkert finne godkjente reisebur på finn. Når man bestiller billett, huker man av for at man skal ha med hund i kabinen (jeg tror både SAS og norwegian har at man kan krysse av for hund i kabinen i bestillingsprosessen. Om ikke, så ringer du). Ja, du reiser ned med et tomt reisebur nedover. Man har lov til å ta med 1 bagasje på flyet, og reiseburet blir ansett som 1 bagasje. Jeg har gått på med sekk og reiseburet uten problemer før, men man risikerer å måtte betale for å måtte sende sekken under flyet. Om det er stappfullt fly, er de strengere på hvor mye folk får lov til å ta med i kabinen. Det beste er om man klarer å få med alt man trenger på flyet, f.eks ta med en liten skulderveske istedenfor en sekk. Når du reiser tilbake, må du huske at valpen IKKE skal bli sendt gjennom røntgen i sikkerhetskontrollen. Når du skal gjennom sikkerhetskontrollen, så skal reiseveska på båndet, og du skal bære valpen gjennom sikkerhetskontrollen. Det er kanskje opplagt, men siden du har flyskrekk og ikke har flydd før, så tenker jeg at det er greit å nevne siden stress kan gjøre det vanskelig å tenke klart. Ting å ta med: tørkepapir, bæsjeposer, ekstra pledd. Den ene valpen jeg flydd med fikk diaré i reiseveska. Da var det greit å ha et ekstra pledd, for pleddet i reiseveska måtte kastes. Valpen tisset også på gulvet på flyplassen, og der kom tørkepapiret til godt bruk. Man kan også kjøpe sånn tissepads på dyrebutikken, som er greit å ha nederst i reiseburet. Spør også oppdretter om du får med bånd og halsbånd, eller om det er noe du må ta med. Vær forberedt på at valpen kan lage lyd på flyet. Det går fint. Ha hånden eller foten i reiseveska (reiseveska med valpen må stå på gulvet foran deg når dere letter og lander. Når dere er oppe i luften, er det mulig du kan snike valpen opp i fanget. På den ene flyturen min sa ingen noe om at jeg hadde valpen i fanget, og på den andre fikk jeg streng beskjed om at valpen måtte ligge i reiseburet hele flyturen. Det varierer litt hva de som jobber på flyet sier. De gangene jeg har flydd med valp, så har det gått veldig, veldig bra. Ta deg god tid så du slipper å stresse. Anonymkode: 44d24...f55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august #3 Del Skrevet 20. august Har reist flere ganger med Norwegian. Vær obs på at det er totalvekten av hund+bur som må være under 8 kg. Det er også et høydekrav (skal kunne stå oppreist i buret). Dette kan medføre at selv om valpen/hunden er lett nok, kan den være for høy. Har selv blitt stoppet med en hund på 3 kg som var for høy, og fikk på hengende håret med meg hunden i kabinen. Hun hadde god plass i buret til å snu seg og ligge behagelig. Synes våtservietter også er kjekt å ha med. Bestiller alltid håndbaggasje i hattehylle, da buret tar opp det meste av plassen under setet foran. For dagstur trenger du nok ikke å pakke med deg en koffert som skal sendes. Anbefaler ryggsekk (ev. en liten skulderveske i tillegg, som det også er ekstra plass til i sekken) sånn at du har hendene fri til å ta deg av hunden. Pakk med niste for hele dagen som er enkel å spise og som kan passere i sikkerhetskontrollen (ikke flytende eller smørbart). Alltids mat å få kjøpt, men det kan være mye å holde styr på med valp alene på flyplass. Drikke må du ev. kjøpe eller ha med tom flaske for å fylle opp. Synes det er greiest å sitte ved vinduet. Da forstyrres ikke hunden av trafikk i midtgangen, og det er enklere å bøye seg ned og stikke en hånd inn i buret hvis hunden blir urolig. Er fornøyd med sherpa-buret i str. M. Du kan ikke ha med hardt plastbur, det må kunne bøyes litt for å få plass. Ha gjerne en tissekladd i bunnen (og reserve i sekken) i tilfelle uhell. Med Norwegian bestilles hundens reise samtidig med din (samtidig som tilvalg for spesialbagasje). Synes selv det er greit å gjøre alt i appen til Norwegian. Kun to dyr per flygning, så ikke alltid det er mulig å legge til hunden. Hos SAS tror jeg det må gjøres i ettertid. Et annet alternativ er å ta med deg en som kan være med og hente valpen hvis du har mulighet til det. Lykke til! Anonymkode: 8429e...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Del Skrevet 22. august Er det sherpa flybag størrelse medium som går bra? Hvor bestille jeg det på Norwegian ? Anonymkode: 9cd6a...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Del Skrevet 22. august Ja. Den får fint plass under setet foran. Du må kjøpe bagen selv i forkant av flyreisen og ta den med deg frem og tilbake. Føres av flere dyrebutikker, og selges ofte på Finn.no. Litt uti bestillingen (tror det kommer etter at du har fått tilbud om å velge sete) kommer det opp spørsmål om spesialbagasje. Da velger du hund i kabinen. Anonymkode: 8429e...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #6 Del Skrevet 22. august Jeg tok fly for å hente valpen, det var Widerøe. Måtte betale litt ekstra på billetten ved bestilling. Jeg skulle bare frem og tilbake på dagen så jeg reiste med kun sherpabagen, det som jeg trengte puttet jeg i den. Pakket ekstra kladd/bæsjeposer/tørkepapir under bunnen i bagen. Gikk veldig bra, og valpen sov hele tiden💜 Anonymkode: b31d5...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Del Skrevet 22. august Har flydd en gang med valp. Norwegian. Står veldig godt forklart på hjemmesiden deres. Også skal man fylle ut et skjema. Dem er veldig hjelpsom i skranken og flyvertinnene/flyvert. Dem forklarer alt til deg. Og veldig mange som sa nåh. Har du kjøpt det valp. Så du kommer i snakk med veldig mange. Hunden fikk vi ikke ta opp under flyturen. Men var rolig hele turen. Er jo veldig mye nytt så det er mye inntrykk på kort tid. Han kasta opp før flyturen til oss. Så lurt å ha med ekstra ting. Vi hadde med skål og flaske. Slik at han fikk litt vann. Ble litt venting før vi kom inn på flyet Anonymkode: be89a...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Del Skrevet 22. august Det der med norwegian og hunder på fly må være avhengig av hvem som er på jobb, jeg flyr meget ofte og har noen ganger endt opp nær folk med hunder og i flere tilfeller har de tatt opp valper og små hunder på fanget uten at noen sier noe. Ikke under take off og landing da, men under turen ja. Anonymkode: f5f41...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå