Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er det noen vil kalle uforsiktig med penger, noe som vil være en grov underdrivelse, jeg er en økonomisk slagmark. Selv om jeg har en grei jobb hvor jeg tjener godt er jeg alltid bare et skritt (et kjøp) unna økonomik krise. Har ved et under unngått inkassokrav til nå, men når jeg kom hjem fra en fem-dagers tur i dag fant jeg mitt første i postkassen. Nå får jeg vel prikk i registeret og alt? Uanset, det fikk meg til å våkne. Noe må gjøres.

Problemet mitt er ikke først og fremst at jeg ikke greier å holde styr på hvor mye penger jeg har. Problemet er at når jeg først har lyst på noe, som en fin bukse, så rasjonaliserer jeg kjøpet for meg selv, selv om fornuften roper "neeeeii" i bakgrunnen hører jeg den ikke. Det er som om jeg helt mangler impulskontroll.

Jeg har prøvd å sette opp budsjetter og føre regnskap, men de hjelper jo ikke når jeg ikke greier å følge dem.

Hvor kan jeg få hjelp? Jeg greier ikke dette alene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang innkassokravet: Når du har betalt det du skylder slettes du i registeret umiddelbart (før stod det xxx år, men det er det slutt på)

Hva med å åpne en regningskonto som du overfører et vist beløp til og de pengen skal gå til regninger og faste utgifter som du har (og står det igjen penger der når regninger osv er betalt overføres det til neste mnd.) ikke ha visa kort/ bak kort på denne kontoen. Vist situasjonen er totalt ute av kontroll så må du få en annen person til å hjelpe deg...

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ang innkassokravet: Du får ikke noen betalingsanmerkninger bare fordi ting går til ett inkassobyrå. Da må det først gå til rettslig inkasso, dvs at du får en innkalling til forliksrådet først, noe som ikke skjer før det har gått noen runder hos inkassobyrået. Dersom du bare betaler regningen du har fått får du ingen anmerkninger.

Skrevet

Jeg vet det høres brutalt ut, men du er "bare" nødt til å ta styringen over impulsene dine slik at du kan "avbryte" kjøp-handlingen.

Jeg lever etter et ordtak (mitt problem er at jeg er så rotete og må passe på nøkler, lommebok, smykker, roting hjemme osv.)

"Det er ikke lett å forandre seg -

men det er det eneste som nytter".

Jeg trener på å gå og være bevisst på å ikke rote bort mitt. For deg blir det at du hele tiden må trene på å diskkutere deg bort i fra å kjøpe noe. Kan trøste deg med at det blir lettere etterhvert, men du må bare begynne (nesten som å slutte å røyke, det krever mye av deg i starten, men så blir det lettere og lettere...)

Skrevet

Du kan få banken til å sette opp et budsjett for deg, og som trekker pengene automatisk fra kontoen din. Når du setter opp et budsjett må du huske på å ta med alle regninger som kommer i løpet av året, slik at du slipper de største overraskelsene (f.eks veiavgift, forsikring på hus,vil,livsforsikring, fritidsaktiviteter, treningsstudio osv osv). Del beløpene på 12 og betal på de hver måned, slik slipper du å grue til deg til f.eks veiavgifta eller kommunale avgifter kommer.

Resten av pengene kan du bruke opp med GOD samvittighet :sjarmor:

Skrevet
Jeg er det noen vil kalle uforsiktig med penger, noe som vil være en grov underdrivelse, jeg er en økonomisk slagmark. Selv om jeg har en grei jobb hvor jeg tjener godt er jeg alltid bare et skritt (et kjøp) unna økonomik krise. Har ved et under unngått inkassokrav til nå, men når jeg kom hjem fra en fem-dagers tur i dag fant jeg mitt første i postkassen. Nå får jeg vel prikk i registeret og alt? Uanset, det fikk meg til å våkne. Noe må gjøres.

Problemet mitt er ikke først og fremst at jeg ikke greier å holde styr på hvor mye penger jeg har. Problemet er at når jeg først har lyst på noe, som en fin bukse, så rasjonaliserer jeg kjøpet for meg selv, selv om fornuften roper "neeeeii" i bakgrunnen hører jeg den ikke. Det er som om jeg helt mangler impulskontroll.

Jeg har prøvd å sette opp budsjetter og føre regnskap, men de hjelper jo ikke når jeg ikke greier å følge dem.

Hvor kan jeg få hjelp? Jeg greier ikke dette alene..

Vi var i samme situasjon som deg for to år siden, bortsett fra at vi var en regning fra økonomisk ruin.......

Vi foretok en økonomisk "obduksjon" hvor vi gikk gjennom økonomien punkt for punkt, satte opp en handlingsplan, kjøpte et økonomiprogram hvor jeg satte opp busjett og førte regnskap, og satte opp 4-5 regler som vi forpliktet oss til å følge!

For oss gikk det sport i å følge budsjettet, mest fordi vi budsjetterte inn "belønninger"!

Nå har vi fremdeles penger igjen på konto dagen før neste lønn, vi har råd til å kjøpe oss små ting vi ønsker oss, og alle regninger blir betalt til forfall!

Det går an å komme seg ut av en vond sirkel, men det kreves litt innsats og motivasjon, samt at man må innse når man setter opp budsjett at man må sette av litt til utskeielser.

Da er det bare å holde utskeielsene innenfor budsjettrammen!

Skrevet

Sørg for regningskonto med dekning for alle faste regninger og litt til (som en buffer for uventede regninger eller om vaskemaskinen ryker i morgen)

Sørg for å ikke ha mye penger på den kontoen du har kort på, og ikke bær mye kontanter på deg.

Da hjelper det ikke å impulshandle speielt mye... om du ikke har dekning på kortet så får du ikke handla da.

Og når du må gå hjem, overføre penger og deretter gå tilbake til butikken nete dag... da er impuls-delen av unnskyldningen din borte.

Skrevet

Her kan du får noen tips. Litt amerikansk, så ta litt av det med en klype salt, men en del av rådene er faktisk veldig gode.

Det er veldig greit å få oversikt over hva du faktisk har. Skikkelig vanskelig å ikke kjøpe den buksa du har lyst på der og da. Og jeg er sikker på at du klarer å finne omtrent 1000 gode grunner til at du trenger den buksa akkurat da.

Det beste tipset mitt må være å unngå butikker når ikke du må innom der. Prøv å handle inn mat en gang i uka, og helst i en butikk som ikke ligger på kjøpesenteret. Å spise ute er både dyrt og usunt (men veldig koselig), så begrens kafe-besøkene (vanlig kaffe/te er forøvrig veldig mye rimeligere enn cafe latte). Lag matpakke framfor å kjøpe i kantina. Her kan du faktisk spare inn penger til å kjøpe den buksa du ønsker deg (eller hva det måtte være du har lyst på).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...