Gå til innhold

Starte på wegovy mens prøver bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer? 
Jeg er kraftig overvektig. Mye mulig det er derfor vi ikke blir gravide. Nå har jeg fått tilbud om hjelp til vektnedgang, noe jeg ønsker. Men hører det ikke er bra å gå på disse sprøytene når en prøver bli gravid. Samtidig ser det ut som det virkelig er nødvendig å få hjelp til å gå ned. Noen med erfaringer? 

Anonymkode: bf0c5...3d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt på alderen din. Hvis du er ung, ville jeg satt prøvingen på vent og fokusert på vektnedgang før dere starter opp igjen. Det er VELDIG tungt å være overvektig og legge på seg under svangerskapet i tillegg. Av erfaring. Endte opp på 135 kg som høygravid. 

hva veier du nå og hvor gammel? 

Anonymkode: 992cd...a78

• Liker 1
Skrevet

Dette er sånne ting du snakker med legen din om.

Anonymkode: f4a49...994

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs litt på alderen din. Hvis du er ung, ville jeg satt prøvingen på vent og fokusert på vektnedgang før dere starter opp igjen. Det er VELDIG tungt å være overvektig og legge på seg under svangerskapet i tillegg. Av erfaring. Endte opp på 135 kg som høygravid. 

hva veier du nå og hvor gammel? 

Anonymkode: 992cd...a78

Takk for svar. Er det som er. Er 38 år, lav og veier 88kg. 
Så har ikke noe tid til å sette på vent. Allerede forsøkt i 1 år å bli gravid 🙃 

Har du erfaringer med wegovy ifht graviditet? 

Skrevet

Felleskatalogen er et fantastisk hjelpemiddel, har du sjekket den, TS? I så fall ser du at det ikke er kjent om wegovy påvirker fosteret, derfor må du slutte på wegovy to måneder før du prøver å bli gravid, sånn at all medisin er ute av kroppen. Ingen lege vil anbefale deg å forsøke å bli gravid på wegovy, tvert imot får du beskjed om å bruke prevensjon.

Et lite søk på engelsk viser at dyreforsøk har vist skader på foster ved bruk av wegovy, men at det er forsket for lite på dette til å konkludere. Personlig ville jeg aldri risikert det. Er født under thalidomid-æraen og priser meg lykkelig for at moren min ikke var en av de som ble kvalme under svangerskap.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-wegovy-flextouch-novo-nordisk-724710

https://www.drugs.com/pregnancy/semaglutide.html

Anonymkode: ecbc6...21f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Er det som er. Er 38 år, lav og veier 88kg. 
Så har ikke noe tid til å sette på vent. Allerede forsøkt i 1 år å bli gravid 🙃 

Har du erfaringer med wegovy ifht graviditet? 

Det er jo dessverre en mulighet at det er alderen som er til hinder her også. Vet ikke hva du legger i å være lav, men jeg 166 cm høy og veide 88 kg ved starten av første svangerskap, ble gravid på første forsøk. Forskjellen er jo at jeg var og er fortsatt i 20-årene. Uansett er dette noe du må snakke med legen om, mener man har rett på offentlig utredning når man har forsøkt i et år?

Anonymkode: 48092...854

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo dessverre en mulighet at det er alderen som er til hinder her også. Vet ikke hva du legger i å være lav, men jeg 166 cm høy og veide 88 kg ved starten av første svangerskap, ble gravid på første forsøk. Forskjellen er jo at jeg var og er fortsatt i 20-årene. Uansett er dette noe du må snakke med legen om, mener man har rett på offentlig utredning når man har forsøkt i et år?

Anonymkode: 48092...854

Ja er nok begge deler. Derfor vekttap er viktig for alderen kan jeg ikke gjøre noe med.
Er bare 159 høy.

Har selvsagt pratet med legen om dette. De kan kun fortelle det som står på felleskatalogen, og så er det gjort lite studier. Derfor jeg etterspør erfaringer fra andre som har gått på wegovy før eller i graviditet ( feks før de fant ut at de var gravid.)

Skrevet

Ja er nok begge deler. Derfor vekttap er viktig for alderen kan jeg ikke gjøre noe med.
Er bare 159 høy.

Har selvsagt pratet med legen om dette. De kan kun fortelle det som står på felleskatalogen, og så er det gjort lite studier. Derfor jeg etterspør erfaringer fra andre som har gått på wegovy før eller i graviditet ( feks før de fant ut at de var gravid.)

Da har du vel også fått beskjed om at det frarådes å bli gravid mens man går på wegowy.

Anonymkode: f4a49...994

Skrevet

Jeg går på ozempic og har blitt bedt om å slutte med det før graviditet. (Har diabetes så litt usikker på hva annet jeg skal gjøre, metforminen funket dårlig på meg). 

Hvis jeg var det ville jeg brukt ett år på vektnedgang også prøvd etter det. Selv om du er eldre er det nok bedre for kroppen din. Bestemte meg for det samme selv, gått ned 20kg og skal starte prøving neste år :) 

Anonymkode: fab1f...b6b

Skrevet

Er bare 159 høy.

Hvorfor ikke bare høre på legen? Sånn svogerforskning ala "jeg leste om noen på kg som ble gravide på wegovy, og det gikk heeeeelt bra, fungerer ikke" Det var mange som fikk helt normale barn på thalidomid også. Og så hadde du noen få som ble født uten armer og bein.... Synes du det er verdt det?

Anonymkode: ecbc6...21f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...