Gå til innhold

Sukkeravhengighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innser at jeg er avhengig av sukker. Og jeg lurer rett og slett på om jeg får fysiske symptomer - daglig. Hva tenker dere? Jeg klarer fint å holde meg unna sukker på dagtid. Det er ettermiddag og kveld som er verst for meg, jeg har satt det i system å kose meg på kvelden. Livet med med småbarn er fullt av stress og med sukker så stresser jeg endelig ned. Ihvertfall er det sånn det føles ut. I sommer har jeg hatt hodepine nesten daglig, og hodepinen kommer snikende utover formiddagen. Da har det jo gått endel timer siden siste sukkerinntak. Jeg spiser en ganske sunn frokost og lunsj med blant annet knekkebrød, skinke, spinat osv. Så slo det meg plutselig at hodepinen pleier å gå over på kveldstid - og det er jo da jeg trykker i meg sukkeret! Kan det altså være at sukkeret får hodepinen til å forsvinne? Og at det er mangelen på sukker som gjør at jeg får det i utgangspunktet? Det blir liksom en fryktelig ond sirkel dette, for hodepinen gjør jo at jeg føler meg dårligere i tillegg til stresset og får større grunn til å kose meg.... (er for ordens skyld innenfor normal BMI, men kunne med fordel gått ned ca 10 kg). 

Anonymkode: c4a43...a9b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper du spiser for dårlig/næringsfattig mat på dagtid, og dermed opplever mange svinginger med blodsukkeret ditt. Fokuser på næringsrik mat til alle måltider, og suppler eventuelt med krom. Havregryn, grovt brød, egg, grønnsaker, frukt, nøtter, naturell yoghurt osv. 

Anonymkode: 6f4a0...aec

Skrevet

Spis epler,gulrøtter,kålrot. 

Fulle av sukker.

Prøv å unngå Diabetes 2.

Anonymkode: 55c17...ec5

Skrevet

Jeg er sukkeravhengig selv og spiser altfor mye smågodt. Klarer bare ikke å la være. En dum følelse. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Spis epler,gulrøtter,kålrot. 

Fulle av sukker.

Prøv å unngå Diabetes 2.

Anonymkode: 55c17...ec5

Eple og gulrot trigger sultfølelse hos meg. Men druer er godt! Og inneholder mye sukker. Kanskje trykke i meg litt druer på dagtid da og se om det hjelper 😅 Bedre enn sjokolade tross alt.

Skrevet

Sukker avhengighet er på mange måter de samme mekanismene som alkohol og stoff avhengige lider av. Belønning for hjernen som kommer raskt og får deg til å føle deg bedre.

https://alcoholstudies.rutgers.edu/sugar-addiction-more-serious-than-you-think/

Behandles på samme måte som annen avhengighet, trapp ned med økning av proteiner. Veldig vanskelig med dagens kosthold, få andre til å handle inn og lage mat om mulig den første perioden til du har bedre kontroll selv.

Anonymkode: 3020a...d67

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg innser at jeg er avhengig av sukker. Og jeg lurer rett og slett på om jeg får fysiske symptomer - daglig. Hva tenker dere? Jeg klarer fint å holde meg unna sukker på dagtid. Det er ettermiddag og kveld som er verst for meg, jeg har satt det i system å kose meg på kvelden. Livet med med småbarn er fullt av stress og med sukker så stresser jeg endelig ned. Ihvertfall er det sånn det føles ut. I sommer har jeg hatt hodepine nesten daglig, og hodepinen kommer snikende utover formiddagen. Da har det jo gått endel timer siden siste sukkerinntak. Jeg spiser en ganske sunn frokost og lunsj med blant annet knekkebrød, skinke, spinat osv. Så slo det meg plutselig at hodepinen pleier å gå over på kveldstid - og det er jo da jeg trykker i meg sukkeret! Kan det altså være at sukkeret får hodepinen til å forsvinne? Og at det er mangelen på sukker som gjør at jeg får det i utgangspunktet? Det blir liksom en fryktelig ond sirkel dette, for hodepinen gjør jo at jeg føler meg dårligere i tillegg til stresset og får større grunn til å kose meg.... (er for ordens skyld innenfor normal BMI, men kunne med fordel gått ned ca 10 kg). 

Det du sier stemmer. Stress = høyt forbruk av energi, og sukker = energi. Så om du kjenner at hodepinen forsvinner raskt etter at du har inntatt sukker, så er det absolutt sannsynlig at hodepinen utløses av stress. Når blodsukkeret faller og sukkerlageret i leveren også er blitt er tømt, kommer etterhvert stresshormonet kortisol på banen for å forsøke og skaffe til veie enda mer sukker/glukose, som særlig hjernen er helt avhengig av for å fungere. Kortisol (blant annet), er forbundet med hodepine. 

• Nyttig 1
Skrevet

Du blir dehydrert av sukker, så hodepinen kan skyldes det.

Anonymkode: 2adae...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...