Gå til innhold

Når studenten ikke får innpass noen steder…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studenten, 2.året, sliter med å komme inn i grupper i klassen. Alle virker å ha sine klikker og hen blir stående alene. Snakker med flere i klassen, men får ikke være med i kollokviegrupper, alle er «fulle». 
Har nå gått til det skritt å rådet til å si fra om at hen står alene, i håp om at noen skal se det og ta hen inn i varmen. Det føler hen selvsagt er uaktuelt og flaut, men jeg vet ikke annet…
Det er jo ikke så mye mer en forelder kan gjøre…. Eller??

Det er 5 år igjen av studiene, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå om hen ikke kommer inn i «varmen» noen steder.

Tips?

Anonymkode: d2333...4ec

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Studenten, 2.året, sliter med å komme inn i grupper i klassen. Alle virker å ha sine klikker og hen blir stående alene. Snakker med flere i klassen, men får ikke være med i kollokviegrupper, alle er «fulle». 
Har nå gått til det skritt å rådet til å si fra om at hen står alene, i håp om at noen skal se det og ta hen inn i varmen. Det føler hen selvsagt er uaktuelt og flaut, men jeg vet ikke annet…

Det er 5 år igjen av studiene, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå om hen ikke kommer inn i «varmen» noen steder.

Tips?

Spørre studieveileder om råd?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Spørre studieveileder om råd?

Absolutt et alternativ om jeg kunne velge, men alt er visstnok veldig flaut og ubehagelig. Jobbet med hen store deler av fjoråret i forhold til dette. Klarte å få innpass en stund, men så ble det eksamenstid og juleferie, og da skrantet det etterpå. 
Det er tøft å se ungene har det vanskelig uten å kunne gjøre så mye. 
Og vi kan jo ikke sy større og større puter under armene på dem og curle foran dem hele veien. Men jeg vet ikke min arme råd lengre..

• Hjerte 4
Skrevet

Bli med i en forening eller idrett? 

Anonymkode: c0fd8...d3d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Bli med i en studentforening?

Anonymkode: 4c81a...b1b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt et alternativ om jeg kunne velge, men alt er visstnok veldig flaut og ubehagelig. Jobbet med hen store deler av fjoråret i forhold til dette. Klarte å få innpass en stund, men så ble det eksamenstid og juleferie, og da skrantet det etterpå. 
Og vi kan jo ikke sy større og større puter under armene på dem og curle foran dem hele veien. Men jeg vet ikke min arme råd lengre..

Men burde ikke universitetet lage grupper for dem? Slik er det for flere studieretninger.

Synes det rart at man må finne egne grupper..

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Er han eller hun med på studentidrett? Kan være en fin måte å bli kjent med andre studenter på, selv om det nødvendigvis ikke er fra samme studie da. F.eks ta brattkortkurs eller organisert idrett for studenter. 

Anonymkode: 83682...96d

Skrevet

Studenten må selv si fra om dette til studieveileder og be om råd. 

Mitt råd er å forsøke og lete etter omgangskrets også utenfor studiet, og å engasjere seg i studentmiljøet. Det finnes sikkert mye som skjer utenom det faglige og hen har nok noen hobbyer som også finnes på studiestedet. har Hen spilt i korps i oppveksten, bli med i ett på studiestedet. Har hen vært med i speidern, så bli med i røde kors osv..

Og det å ta del i organisasjonarbeid på universitetet er og en gylden mulighet til både å få nyttig erfaring og å møte andre engasjerte studenter i litt andre omgivelser enn på lesesalen og i forelesningssituasjonen.

Det går og an å sette opp en lapp eller søke etter kollokviegruppe.

Anonymkode: bf082...53f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Da jeg gikk bachelor var det høyskolen som lagde kollokvie-grupper. Da jeg tok master på universitet var det ingen slike type grupper. Mulig noen hadde lagd seg på egen hånd, men det fikk jeg i så fall ikke med meg. 

Men om man virkelig ønsker å være sosial med folk på skolen, så finnes det ulike ting man kan gjøre. Ser noen har nevnt både idrett og studentforeninger her, og det er så absolutt gode forslag. Andre muligheter kan være å søke seg jobber på universitet. Selv jobbet jeg som fasilitator i et emne, men det finnes flere muligheter, både på skolen og i feks studentskipnaden. Ellers så må han være mer frempå, og invitere de han prater mer på skolen med på ulike aktiviteter (og også da tåle avslag). 

Anonymkode: 66b5e...eff

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke noe hverken du eller studierådgiver kan fikse, her må studenten selv ta tak. Der skulle jo forberedt vedkommende med sosiale skills gjennom oppveksten, har dere hele tiden hjulpet til så er det klart det blir vanskelig når han må styre det selv. På generelt grunnlag når det gjelder å få venner og en omgangskrets kan det være lurt å engasjere seg i ett eller annet studentrettet, det trenger ikke være knyttet til det ene studiet. Studentavis, kor, idrett (man kan starte med nybegynnerting f.eks i kamport, dans, bandy), friluftsliv, studentbar/kafe, linjeforeninger ect. Når det gjelder selve studiet så er det jo bare medisin, psykologi, vetrinær og teologi som er 6 årig i Norge, vil anta han går på noe av dette siden du sier han har 5 år igjen etter første året. Både medisin, psykologi og vetrinær blir jo delt i mindre grupper for undervisning, ferdighetstrening, klinisk arbeid og hospitering/praksis ila studiet, så da er det gjerne letter å bli kjent med folk. Men han må faktisk ta initiativ selv, han kan ikke bare vente på at andre skal ordne. Når du sier det "skrantet på" ifm juleferie i fjor, så handler jo det om at ditt barn også er ansvarlig for å opprettholde kontakt og ta initiativ, ikke bare de andre. Han må også sende meldinger og høre om å treffes, spørre hvordan det gikk med de andre ect for å vise interesse. Når folk sier de faller utenfor handler det ofte om at de forventer at andre skal stå for all kontakt og organisering, men sånn fungerer det ikke.

Anonymkode: 5f652...2c2

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Er han med i en faddergruppe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså, for å være brutalt ærlig: studenten din er voksen og må ta tak i dette selv. Hen kan ikke forvente at alle andre skal skjønne av seg selv at hen trenger innpass, folk er ikke tankelesere. Her må hen rett og slett bare ta seg sammen og be om hjelp. 

Anonymkode: 457fd...a62

• Liker 14
Skrevet

Når ungene ikke "får ikke innpass", og dette er et voksent menneske i 20-årene? På tide å kutte navlestrengen?

Anonymkode: bc7b9...f70

• Liker 8
Skrevet

Student her.

2. året, med 5 gjenværende.. Det høres ut som om vi snakker om en lege eller psykolog med dårlige sosiale ferdigheter? Huff. 

Uansett, ungen din må melde seg inn i en studentforening, enten idrett eller ølbrygging eller hva enn hen har interesse for. Eller delta på aktivitetene til linjeforeningen, men hvor aktive linjeforeningene er, vil variere meget fra studie til studie. Gruppene på universitetet oppstår ofte fordi de har felles interesser utenom tiden som tilbringes på universitetet.

Også er det også viktig at ungen din faktisk bidrar, og ikke bare henger på. Er man i kollokviegrupper, så faller man fort ut om man slacker og snylter, for det blir dårlig mottatt av medstudentene. 

Studieveileder kommer sannsynligvis ikke til å gjøre noe annet enn å anbefale hen å finne noe hvor hen kan skape relasjoner, med andre ord, å melde seg på aktiviteter. 

Og om man ikke klarer å finne gruppe til gruppeoppgaver etter 1.-2. året bryr ikke de fleste foreleserne seg heller, for da tenker de at man blir etterlatt fordi man slacker. Så det begynner dessverre å haste å få det sosiale på plass. 

Anonymkode: e27ba...4d6

• Liker 8
Skrevet
On 8/19/2024 at 11:03 PM, Kassettspiller said:

Men burde ikke universitetet lage grupper for dem? Slik er det for flere studieretninger.

Det gjør de ikke på vårt studie, eller hvis du er alene igjen så blir du satt opp i en allerede etablert gruppe som ekstra. Jeg liker det svært lite fordi jeg tilhører ofte den gruppen som får en ekstra... og det er vanskeligere med gruppearbeid når man får en ekstra uten at jeg dkal gå inn på forklaring her. Samtidig hadde jeg ønsket at lærer et par ganger satte opp grupper for da kommer enn ut av at alltid måtte jobbe med samme person(er), fordi alle har etablert sine grupper. I min klasse er det samme grupper på 3 år som 1 år. Det er kjempekjedelig. Samtidig er det jo opp til oss studenter å prøve å lage nye grupper, men det er vanskelig. Studenter som er sosialt klønete sliter nok ekstra mye.

Tips som ingen annen har gitt Han/hun kan starte en egen gruppe og be lærer eller selv sende ut melding på canvas eller lignende om at han ønsker å starte en kollokviegruppe og lurer på om det er flere som ønsker det med litt mer info om hva og når osv...  Kanskje er noen flere som er lei av samme gruppemedlemmer (som meg) og tar kontakt. Uansett får jo ikke de andre vite at ingen tok kontakt hvis det skulle være resultatet. Og så må "barnet" ditt slutt å bli flau over alt. Det er jo ikke 13 lenger! 

Anonymkode: 48072...912

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 22.42):

Tips?

Barnet ditt o.l må nesten ta seg litt sammen og ta kontakt med studieveileder der denne spør om å bli satt i en kollokviegruppe for de enkelte fagene der dette er aktuelt. De kan bistå med dette. 

En del av voksenverden er å ta grep selv. Foreldre o.l kan støtte og gi råd men skal ikke gå aktivt inn for å fikse. 

Endret av Fighter83
  • Liker 3
Skrevet
Kassettspiller skrev (På 19.8.2024 den 23.03):

Er det trolling eller? 

Det forventes av voksne som utdanner seg til å kunne bidra i samfunnet klarer seg uten at mamma og pappa lager vennegrupper på UNIVERSITETET. 

Lykke til med å kommandere medstudenter til å henge med ham som etter 2 år ennæ ikke har klart å være med på noe sosialt. 

Vurder også å anbefale poden å endre studieretning, det kan bli dyrt å veiledes ut pga manglende skikkethet (les manglende evne til å lese andre og ta styring) etter 5 år med studielån. 

Anonymkode: d22a7...690

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det trolling eller? 

Det forventes av voksne som utdanner seg til å kunne bidra i samfunnet klarer seg uten at mamma og pappa lager vennegrupper på UNIVERSITETET. 

Lykke til med å kommandere medstudenter til å henge med ham som etter 2 år ennæ ikke har klart å være med på noe sosialt. 

Vurder også å anbefale poden å endre studieretning, det kan bli dyrt å veiledes ut pga manglende skikkethet (les manglende evne til å lese andre og ta styring) etter 5 år med studielån. 

Jeg er ikke TS.

Skrevet
Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke TS.

Nei, jeg så det, men du har en forventning til utdanningsinstitusjoner som passer bedre for et dagsenter eller verna bedrift. 

• Liker 3
Skrevet

Slutt å skrive hen😖 Det er et anonymt forum så om det er han eller hun er akkurat det samme. 

Studenten må drikke under fadderuken og bli kjent med folk! Jobbe dugnad på studenthus, delta på quiz, aktiviteter og sport.

Hjelper lite at mamma skal hjelpe for dette «barnet» er voksent.

Anonymkode: bfcfa...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...