AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #21 Skrevet 21. august 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Du kan selvfølgelig reise til Spania med AAP men for å beholde ytelsen så må du følge opp med NAV i Norge, faller du ut så blir du sittende i Spania uten inntekt. Vil absolutt anbefale at du venter til du eventuelt har blitt ufør, om du blir ufør så er fremdeles veldig mye byråkrati du må forholde deg til. En ting er NAV, HELFO og Skattetaten men det spanske byråkratiet er mye vanskeligere. Når du har ankommet Spania så må du ha en adresse og du må skaffe deg NIE, du må skrives inn i kommunen og du må skrives inn i Seguridad Social. For å få til dette så må du ha med relevante papirer fra Norge og de kan ikke være over 6 mnd gamle, hvis noen av papirene går ut på dato mens du styrer med dette byråkratiet så blir det å starte på nytt. Etter alt dette er i orden så må du ordne ting med den spanske skatteetaten, du må betale skatt til Spania og hvis du ikke har de rette dokumentene oversatt til spansk av en autorisert oversetter så risikerer du å måtte betale mye i skatt. Du vil også bli skattelagt dobbelt fordi den norske skatteetaten vil ha sin del hvis du ikke klarer å bevise at du er skattemessig emigrert, blir du skattemessig emigrert så skal du ikke betale kildeskatt til Norge men for eventuelt medlemskap i Folketrygden som er rundt 8%. Lykke til!. Anonymkode: e7405...bf8 Jeg har bodd i utlandet i sju år nå, så ville bare rette litt på denne. Man trenger ikke bevise at man er skattemessig emigrert, for det blir man uansett ikke før tre år etter man flytter (og man må søke om det). I løpet av disse tre+ årene må man fylle ut norsk selvangivelse i tillegg til selvangivelse i landet man bor i, men så lenge Norge har skatteavtale med det landet, trenger man bare å bevise skattemessig bosted. Selv har jeg da måttet skaffe bekreftelse på at jeg er skattemessig bosatt her hvert år, bevis på at jeg har betalt skatt her og henvise til skatteavtale. Da har jeg sluppet å betale norsk skatt, men har likevel fylt ut selvangivelse. Bevis på skattemessig bosted er ulikt fra land til land, men tror Skatteetaten må ha bekreftelse på norsk eller engelsk. Er heldigvis ferdig med alt det nå og er fullstendig emigrert. For et styr. Anonymkode: a9fa4...075
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #22 Skrevet 21. august 2024 Du kan være utenfor Norge 6mnd i løpet av et kalenderår. Jeg pleier å dra ut når snøen kommer, som regel starten av November. Så hjem igjen første uka i April. Da blir det ca 5mndr pr kalenderår. Dette funker bra synes jeg Norge er så flott utenom vinteren! I Spania/italia leier jeg rimelig litt rundt omkring, utenfor de vanlige områdene. Er så deilig å komme til steder der livet skjer ute, sosial kultur. Nordmenn i Norge sitter jo stort sett hjemme, deltar kun på ting som arrangeres av andre og må handle om alkoholen. Anonymkode: a3346...d1b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #23 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var meg du siterte først. Jeg skjønte heller ikke at det var korrigering av skrivefeilen du mente, i og med at du fremheva hele setninga, og ikke bare det som sto i parantes. Ja, jeg synes det er nødvendig at folk som er på vei mot ufør lærer seg hva det heter. Det er mer enn nok hetsing av uføre (flertall) fra før. Og jeg har sett mange som har fått stygge kommentarer tidligere her på kg fordi de ikke vet forskjell på ufør og uføre. Derfor synes jeg det var greit å påpeke det slik at hun lærer seg å skrive det riktig, og jeg synes ikke at jeg gjorde det på en ufin måte. Hilsen ufør som ikke er i uføre. Anonymkode: 4d110...14e Men da skulle du vel også korrigert "og/å" i samme setning. Noen skriver på dialekt, noen har dysleksi. Jeg syns det er veldig smålig å korrigere skrivefeil hos folk, det er hets i seg selv. Anonymkode: b7540...cc3
Petra200 Skrevet 21. august 2024 #24 Skrevet 21. august 2024 Tenker du å flytte permanent eller bare oppholde deg i Spania deler av året?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #25 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser mest forskjell i kommentarene på "ufør" og "uføretrygdet". Ble forklart i en tråd at "ufør" var folk som var trygdet av en reell grunn. "Uføretrygdede" var noe som ble brukt om det ikke var sikkert at personen hadde legitim grunn til å være ufør. Anonymkode: 423d8...ec2 Man må jo være ufør for å bli uføretrygdet. Merkelig stigmatisering. Anonymkode: b7540...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #26 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da skulle du vel også korrigert "og/å" i samme setning. Noen skriver på dialekt, noen har dysleksi. Jeg syns det er veldig smålig å korrigere skrivefeil hos folk, det er hets i seg selv. Anonymkode: b7540...cc3 Jeg har ikke hengt meg opp i skrivefeil. At noen tror at det heter "å være uføre" er ikke skrivefeil. Det er heller ikke dialekt, og har ingen ting med dysleksi å gjøre. Når du nå drar inn og/å-feil, så er det jo du som henger deg opp i andres skrivefeil, og etter din definisjon på hets, er du som hetser ts. Slutt med avsporinga nå, det bryter med forumsreglene. Anonymkode: 4d110...14e 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #27 Skrevet 21. august 2024 Du bør også tenke over at en del ytelser i Norge er knyttet mot bostedskommune, og har du ikke dette så får du heller ikke den hjelpen du trenger om noe skulle skje, selv med medlemskap i folketrygden. Anonymkode: cea5f...abb
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #28 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke hengt meg opp i skrivefeil. At noen tror at det heter "å være uføre" er ikke skrivefeil. Det er heller ikke dialekt, og har ingen ting med dysleksi å gjøre. Når du nå drar inn og/å-feil, så er det jo du som henger deg opp i andres skrivefeil, og etter din definisjon på hets, er du som hetser ts. Slutt med avsporinga nå, det bryter med forumsreglene. Anonymkode: 4d110...14e TS skrev i èn kommentar "uføre", for alt du vet kan det ha vært dialekt (jeg har venner som ofte slenger på en E pga dialekt), eller det kan ha vært en skrivefeil/det gikk fort i svingene. Sånt skjer. Det var DU som påpekte dette, for å så beskylde meg for å hetse og spore av tråden. Falle for sin egen urimelighet osv.. Anonymkode: b7540...cc3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #29 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS skrev i èn kommentar "uføre", for alt du vet kan det ha vært dialekt (jeg har venner som ofte slenger på en E pga dialekt), eller det kan ha vært en skrivefeil/det gikk fort i svingene. Sånt skjer. Det var DU som påpekte dette, for å så beskylde meg for å hetse og spore av tråden. Falle for sin egen urimelighet osv.. Anonymkode: b7540...cc3 KAN DERE DRITE I Å FYLLE OPP HELE EMNET MED HVORDAN UFØR SKRIVES. SAMMA DET VEL Anonymkode: 7b911...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #30 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du kan være utenfor Norge 6mnd i løpet av et kalenderår. Jeg pleier å dra ut når snøen kommer, som regel starten av November. Så hjem igjen første uka i April. Da blir det ca 5mndr pr kalenderår. Dette funker bra synes jeg Norge er så flott utenom vinteren! I Spania/italia leier jeg rimelig litt rundt omkring, utenfor de vanlige områdene. Er så deilig å komme til steder der livet skjer ute, sosial kultur. Nordmenn i Norge sitter jo stort sett hjemme, deltar kun på ting som arrangeres av andre og må handle om alkoholen. Anonymkode: a3346...d1b Dette er måten å gjøre det på. Få med seg sommeren i Norge og deretter returnere til...mer sommer😎. I Norge bor jeg på familiehytta, i utlandet leier jeg. Anonymkode: 423d8...ec2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå