AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Det bor mange nordmenn i torrevieja. Jeg vil flytte nedover for en periode så tar jeg det derfra, hva må jeg tenke på og gjøre. Anonymkode: 7b911...dfd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #2 Skrevet 19. august 2024 At hvis du bor i utlandet i mer enn 12 mnd eller mer enn 6 mnd i påfølgende 2 år så mister du medlemsskapet i folketrygden. Det kan ha alvorlige konsekvenser hvis du skulle bli syk eller noe skjer med deg. Anonymkode: 93bf3...70b 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 Kommer helt an på din situasjon. Jobber du? Ufør? Pensjonist? Anonymkode: 4d110...14e 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): At hvis du bor i utlandet i mer enn 12 mnd eller mer enn 6 mnd i påfølgende 2 år så mister du medlemsskapet i folketrygden. Det kan ha alvorlige konsekvenser hvis du skulle bli syk eller noe skjer med deg. Anonymkode: 93bf3...70b Man kan betale for medlemskap for å unngå dette. Man får vel også helsehjelp i Spania hvis man blir boende der, men da må man ha recidencia/registrert. Anonymkode: b7540...cc3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Man kan betale for medlemskap for å unngå dette. Man får vel også helsehjelp i Spania hvis man blir boende der, men da må man ha recidencia/registrert. Anonymkode: b7540...cc3 Det er ikke alle som kan få frivillig medlemsskap i folketrygden. I hovedsak er det uføre, pensjonister og folk som skal jobbe for en norsk selskap i inntil 12 måneder som kan få dette innvilget. Anonymkode: 4d110...14e 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke alle som kan få frivillig medlemsskap i folketrygden. I hovedsak er det uføre, pensjonister og folk som skal jobbe for en norsk selskap i inntil 12 måneder som kan få dette innvilget. Anonymkode: 4d110...14e Men nå er det vel stort sett uføre og pensjonister som flytter til "Torvika"? Anonymkode: b7540...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke alle som kan få frivillig medlemsskap i folketrygden. I hovedsak er det uføre, pensjonister og folk som skal jobbe for en norsk selskap i inntil 12 måneder som kan få dette innvilget. Anonymkode: 4d110...14e Jeg er på vei til og bli uføre… Anonymkode: 7b911...dfd
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #8 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men nå er det vel stort sett uføre og pensjonister som flytter til "Torvika"? Anonymkode: b7540...cc3 Navgrotta…alkoholisme og dritt Anonymkode: 57b78...c6b 1 1
Fant80 Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 Det er DYRT. Riktignok noe billigere en i Norge,men å etablere seg der kan fort bli veldig dyrt. Spania generelt har blitt vesentlig dyrere,også godt hjulpet av Norsk shitcoin. Og der man finner Nordmenn,eller andre bleikinger som kommer med mye penger - Der er det også enda dyrere en i resten av Spania. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #10 Skrevet 20. august 2024 Fant80 skrev (29 minutter siden): Det er DYRT. Riktignok noe billigere en i Norge,men å etablere seg der kan fort bli veldig dyrt. Spania generelt har blitt vesentlig dyrere,også godt hjulpet av Norsk shitcoin. Og der man finner Nordmenn,eller andre bleikinger som kommer med mye penger - Der er det også enda dyrere en i resten av Spania. Torrevejia er nå i den rimeligere delen av Spania da, men det kommer jo an på hvilken del av byen. Mange bosetter seg i utkanten, som f.eks Orihuela, La Zenia, etc, og det er ikke noe problem å få seg en grei 2 roms til godt under 1 million. Man kan se på f.eks www.idealista.com og legge inn maksbeløp og område. Anonymkode: b7540...cc3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Torrevejia er nå i den rimeligere delen av Spania da, men det kommer jo an på hvilken del av byen. Mange bosetter seg i utkanten, som f.eks Orihuela, La Zenia, etc, og det er ikke noe problem å få seg en grei 2 roms til godt under 1 million. Man kan se på f.eks www.idealista.com og legge inn maksbeløp og område. Anonymkode: b7540...cc3 Tenker det området ja, la zenia syntes jeg er veldig greit, liker og handle så jo nærmere sentret jo bedre+ grei avstand og gå til stranda også. Men tenker evt og leie i første omgang Anonymkode: 7b911...dfd
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker det området ja, la zenia syntes jeg er veldig greit, liker og handle så jo nærmere sentret jo bedre+ grei avstand og gå til stranda også. Men tenker evt og leie i første omgang Anonymkode: 7b911...dfd Ja, du må ikke finne på å kjøpe før du har bodd der og vet at du har funnet rette stedet. For det er noe helt annet å være på ferie, og bo der på ordentlig. Jeg har bodd i Spania, men dro hjem etter under 1 år. Verdt å huske at avgiftene for å kjøpe i Spania er mye høyere enn i Norge, dokumentavgiften ligger på minst 10 %. Anonymkode: b7540...cc3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er på vei til og bli uføre… Anonymkode: 7b911...dfd Først og fremst må du bli ufør (skrives ikke med e) først. Antar at du er på AAP, og du må ikke finne på å flytte før du har fått uførevedtaket. Aner ikke hvor du er i prosessen, men for de fleste tar dette flere år. Om du kvalifiserer til ung ufør vil du ikke få med deg dette tillegget til utlandet. Du må avklare med NAV om du kan få med deg uføretrygden. For de fleste er dette ganske grei skuring når man flytter innenfor EØS, men det kommer an på flere ting. Du finner informasjon om dette på NAV sine nettsider. Du må uansett betale trygdeavgift til Norge. Hvis du skal søke om frivillig medlemsskap i folketrygden må du søke i veldig god tid før du flytter, da de har lang behandlingstid. Medlemsskapet koster, men det kan få konsekvenser for deg senere om du ikke har det. Jeg ville uansett kontaktet NAV for å avklare hva som er best for din situasjon. Du må og kontakte Skatteetaten for å avklare hva som gjelder for deg når det kommer til skatt. Anonymkode: 4d110...14e 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #14 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Først og fremst må du bli ufør (skrives ikke med e) først. Antar at du er på AAP, og du må ikke finne på å flytte før du har fått uførevedtaket. Aner ikke hvor du er i prosessen, men for de fleste tar dette flere år. Om du kvalifiserer til ung ufør vil du ikke få med deg dette tillegget til utlandet. Du må avklare med NAV om du kan få med deg uføretrygden. For de fleste er dette ganske grei skuring når man flytter innenfor EØS, men det kommer an på flere ting. Du finner informasjon om dette på NAV sine nettsider. Du må uansett betale trygdeavgift til Norge. Hvis du skal søke om frivillig medlemsskap i folketrygden må du søke i veldig god tid før du flytter, da de har lang behandlingstid. Medlemsskapet koster, men det kan få konsekvenser for deg senere om du ikke har det. Jeg ville uansett kontaktet NAV for å avklare hva som er best for din situasjon. Du må og kontakte Skatteetaten for å avklare hva som gjelder for deg når det kommer til skatt. Anonymkode: 4d110...14e Er det virkelig nødvendig? Anonymkode: b7540...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #15 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det virkelig nødvendig? Anonymkode: b7540...cc3 Du kan selvfølgelig reise til Spania med AAP men for å beholde ytelsen så må du følge opp med NAV i Norge, faller du ut så blir du sittende i Spania uten inntekt. Vil absolutt anbefale at du venter til du eventuelt har blitt ufør, om du blir ufør så er fremdeles veldig mye byråkrati du må forholde deg til. En ting er NAV, HELFO og Skattetaten men det spanske byråkratiet er mye vanskeligere. Når du har ankommet Spania så må du ha en adresse og du må skaffe deg NIE, du må skrives inn i kommunen og du må skrives inn i Seguridad Social. For å få til dette så må du ha med relevante papirer fra Norge og de kan ikke være over 6 mnd gamle, hvis noen av papirene går ut på dato mens du styrer med dette byråkratiet så blir det å starte på nytt. Etter alt dette er i orden så må du ordne ting med den spanske skatteetaten, du må betale skatt til Spania og hvis du ikke har de rette dokumentene oversatt til spansk av en autorisert oversetter så risikerer du å måtte betale mye i skatt. Du vil også bli skattelagt dobbelt fordi den norske skatteetaten vil ha sin del hvis du ikke klarer å bevise at du er skattemessig emigrert, blir du skattemessig emigrert så skal du ikke betale kildeskatt til Norge men for eventuelt medlemskap i Folketrygden som er rundt 8%. Lykke til!. Anonymkode: e7405...bf8 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #16 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan selvfølgelig reise til Spania med AAP men for å beholde ytelsen så må du følge opp med NAV i Norge, faller du ut så blir du sittende i Spania uten inntekt. Vil absolutt anbefale at du venter til du eventuelt har blitt ufør, om du blir ufør så er fremdeles veldig mye byråkrati du må forholde deg til. En ting er NAV, HELFO og Skattetaten men det spanske byråkratiet er mye vanskeligere. Når du har ankommet Spania så må du ha en adresse og du må skaffe deg NIE, du må skrives inn i kommunen og du må skrives inn i Seguridad Social. For å få til dette så må du ha med relevante papirer fra Norge og de kan ikke være over 6 mnd gamle, hvis noen av papirene går ut på dato mens du styrer med dette byråkratiet så blir det å starte på nytt. Etter alt dette er i orden så må du ordne ting med den spanske skatteetaten, du må betale skatt til Spania og hvis du ikke har de rette dokumentene oversatt til spansk av en autorisert oversetter så risikerer du å måtte betale mye i skatt. Du vil også bli skattelagt dobbelt fordi den norske skatteetaten vil ha sin del hvis du ikke klarer å bevise at du er skattemessig emigrert, blir du skattemessig emigrert så skal du ikke betale kildeskatt til Norge men for eventuelt medlemskap i Folketrygden som er rundt 8%. Lykke til!. Anonymkode: e7405...bf8 Du forstod ikke kommentaren min. Jeg spurte om det virkelig var nødvendig å korrigere skrivefeil (ref: fremheving av teksten) Anonymkode: b7540...cc3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #17 Skrevet 21. august 2024 Det er ikke bare bare å flytte til Spania. De har en bedre innvandringspolitikk enn Norge. Du må vise til inntekt og at du er i stand til å greie deg selv. Slik at du ikke er en belastning for landet. Så får du ta litt tak selv og integrere deg selv som innvandrer. Det er mange av nordmennene der veldig dårlig på. De klager over innvandringen i Norge, men har nesten ikke lært seg et spansk ord selv. De blir ikke særlig godt likt der nede.Hilsen en som har delvis bodd i Spania. Anonymkode: daa85...28d 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #18 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du forstod ikke kommentaren min. Jeg spurte om det virkelig var nødvendig å korrigere skrivefeil (ref: fremheving av teksten) Anonymkode: b7540...cc3 Det var meg du siterte først. Jeg skjønte heller ikke at det var korrigering av skrivefeilen du mente, i og med at du fremheva hele setninga, og ikke bare det som sto i parantes. Ja, jeg synes det er nødvendig at folk som er på vei mot ufør lærer seg hva det heter. Det er mer enn nok hetsing av uføre (flertall) fra før. Og jeg har sett mange som har fått stygge kommentarer tidligere her på kg fordi de ikke vet forskjell på ufør og uføre. Derfor synes jeg det var greit å påpeke det slik at hun lærer seg å skrive det riktig, og jeg synes ikke at jeg gjorde det på en ufin måte. Hilsen ufør som ikke er i uføre. Anonymkode: 4d110...14e 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #19 Skrevet 21. august 2024 Jeg går for halve året i Norge og halve i Torrevieja. Sommer hele året, og en får med seg litt høst og vår på begge sider. Anonymkode: 423d8...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #20 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var meg du siterte først. Jeg skjønte heller ikke at det var korrigering av skrivefeilen du mente, i og med at du fremheva hele setninga, og ikke bare det som sto i parantes. Ja, jeg synes det er nødvendig at folk som er på vei mot ufør lærer seg hva det heter. Det er mer enn nok hetsing av uføre (flertall) fra før. Og jeg har sett mange som har fått stygge kommentarer tidligere her på kg fordi de ikke vet forskjell på ufør og uføre. Derfor synes jeg det var greit å påpeke det slik at hun lærer seg å skrive det riktig, og jeg synes ikke at jeg gjorde det på en ufin måte. Hilsen ufør som ikke er i uføre. Anonymkode: 4d110...14e Jeg ser mest forskjell i kommentarene på "ufør" og "uføretrygdet". Ble forklart i en tråd at "ufør" var folk som var trygdet av en reell grunn. "Uføretrygdede" var noe som ble brukt om det ikke var sikkert at personen hadde legitim grunn til å være ufør. Anonymkode: 423d8...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå