Gå til innhold

Jeg har barnet hjemme ofte fra barnehagen når jeg har fri, folk skal kverulere på det

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg et barn på snart 2 år som går i barnehage. Jeg jobber turnus og har derfor noen ganger fri innimellom i ukedagene. Jeg har da ofte de dagene barnet mitt hjemme. Fordi jeg liker å ha ekstra tid med barnet, og vi koser oss og finner på ting sammen. Når jeg nevner dette til andre, så har jeg opplevd flere ganger at folk blir sånn "jammen skal du ikke ha noe tid for deg selv da?" Altså, jo det hender jo at jeg må til tannlegen/lege/frisør eller skal ha en ordentlig vaskedag hjemme. Men som regel har jeg barnet hjemme, og det betyr mye for meg. Hvorfor får jeg disse reaksjonene fra folk? Opplevd at folk skal komme med masse argumenter på å heller levere i barnehagen. Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør, og merker at dette irriterer meg. Andre som opplever dette? 

Anonymkode: ac681...74d

• Liker 4
  • Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du aldri hadde holdt barnet hjemme på fridager hadde du fått kommentarer på dét også. Mange bare liker å stikke nesa si i andres saker.

Lær deg å svare 'jeg liker det sånn' og la det gå inn det ene øret og ut det andre.

Anonymkode: 961d7...d65

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, og de som kommenterer det, sier stort sett at jeg er heldig, og at de skulle ønske de hadde muligheten. Jeg kan ikke huske å ha fått kommentarer på at det skulle være feil på noen måte. At jeg egentlig er heldig, skjønner jeg ikke da, for jeg må jo jobbe i helger og på ettermiddager hvor mange andre har fri sammen med barna i stedet. 

Anonymkode: b460c...fe2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi gjorde det samme. Hadde og veldig korte dager hvis min og mannens vakter var motsatt av hverandre eks levert kl 09.30 og hentet ved 13 tiden.

Vi ville ha tid med ungene og den tiden vi kunne få med dem. Unga her gikk i bhg der fleste barna hadde foreldre i industri som jobbet skift og bhg var utrolig fleksible med når vi kunne levere og hente. Vet noen barn ble levert kl 13.30 og hentet kl 16. 

Anonymkode: b3b1f...174

• Liker 1
Skrevet

Svarer konsekvent « det blir nok til for meg selv når ungen flytter» :) 

• Liker 5
Skrevet

Jeg var student da barnet mitt gikk i barnehage, og har aldri brydd meg med hva folk måtte mene om lange ferier på henne, tidlig henting i barnehagen og fri når jeg hadde fri. Jeg er glad for at jeg printere sånn når jeg likevel hadde muligheten. Vær et godt eksempel ovenfor barnet ditt, og ikke bry deg om at folk har meninger om dine valg. 

Anonymkode: 8a0f9...25f

• Liker 6
Skrevet

Jeg får også slike kommentarer om min toåring. At det gir dårlige rutiner, faller ut av det sosiale i bhg, blablabla. Tror han klarer seg fint jeg :)

• Liker 8
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Er hjemme hver dag når guttungen er i barnehagen. Ingen som sier noe.

Skrevet

Får aldri sånne kommentarer. De fleste sier vi er heldige som har muligheten til å gi barnet flere fridager og kortere dager. 

Anonymkode: c8593...8a1

Skrevet

Du må vel uansett betale full pris.  Var slik her siste halvdel 04 til 10. Offentlig BHG.

Anonymkode: e5202...300

Skrevet

Damned if you do, and damned if you dont. Folk skal absolutt ha en mening uansett hva man foretar seg. Livet blir lettere om du bare ignorerer sånne kommentarer. Er jo bare å si noe enkelt som «jo jeg har mer enn nok egentid jeg» 

Anonymkode: 39dc0...68d

Skrevet

Hadde ikke giddet å kommentere det engang. Bare overse 100%. 
Jeg har alltid gjort det slik. 

Anonymkode: f8a68...bcf

• Liker 1
Skrevet

Kanskje de har litt dårlig samvittighet for at de iblant har egentid mens egne barn er i barnehagen? Spesielt å kommentere at du velger annerledes eller at du vil være med ditt eget barn... De fleste er vel enige om at det er bra for 2-åringer å være med foreldrene sine. Om du ønsker å svare noe så får du bare si at du føler at du får nok egentid og vil prioritere barnet når du har mulighet, og så kan du jo legge på at siden du jobber turnus er du jo ofte borte på kveldstid og helger.

Anonymkode: 2b7e0...8d4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror folk er sjalu, rett og slett. Jeg jobber selv frilans og mer sesongbetont og har derfor barnet mitt som også er under 2 år mye hjemme fra bhg, gjerne flere uker av gangen.

Både personale og andre foreldre kommer med kommentarer som «jaså, ja for den som har mulighet til sånt er det sikkert fint» «jobber du ikke?» «er det ikke best for barnet å være i bhg?»

1. ja, det er fint. 2. jo, men ikke tradisjonelt og ikke fulltid. 3. nei, det beste for et barn på under 2 år er tid med foreldre.

Sånn :) 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg et barn på snart 2 år som går i barnehage. Jeg jobber turnus og har derfor noen ganger fri innimellom i ukedagene. Jeg har da ofte de dagene barnet mitt hjemme. Fordi jeg liker å ha ekstra tid med barnet, og vi koser oss og finner på ting sammen. Når jeg nevner dette til andre, så har jeg opplevd flere ganger at folk blir sånn "jammen skal du ikke ha noe tid for deg selv da?" Altså, jo det hender jo at jeg må til tannlegen/lege/frisør eller skal ha en ordentlig vaskedag hjemme. Men som regel har jeg barnet hjemme, og det betyr mye for meg. Hvorfor får jeg disse reaksjonene fra folk? Opplevd at folk skal komme med masse argumenter på å heller levere i barnehagen. Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør, og merker at dette irriterer meg. Andre som opplever dette? 

Det er bare fordi de får dårlig selvfølelse fordi de føler du er bedre enn dem. Og da er angrep beste forsvar. 

Du gjør det man burde gjøre, barnet ditt er heldig!

Anonymkode: 61a5e...a62

• Liker 2
Skrevet

Da sier du bare at jobber helger og senvakter, så når du har en fridag vil du være sammen barnet ditt, enkelt og greit. Synes forresten det er kjempefin prioritering av deg og ta hen fri når du har fri. Hilsen mamma og barnehageansatt.

Anonymkode: 5c497...9e7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heldige deg og barnet ditt 😊 Jeg gjorde det samme med mine. Og når jeg var i permisjon med den minste fikk 3 åring en fridag i lag med oss. Da pakket vi sekken med mat og  drikke og var ute eller gikk innom åpen barnehage.

Hver familier må selv finne ut hva som er best! På en annen side hvorfor må alle være like? 

Kos dere sammen! 🥰

Anonymkode: ae1a6...6fe

Skrevet

Syns det er helt supert at du har barnet hjemme når du har fri, hele poenget med barnehage er jo at de skal ha et sted å være når foreldrene er på jobb. Og slik det er for tiden med stor belastning  og underbemanning i barnehager, er det jo fint at barn som ikke trenger å være der, blir hjemme. Mer tid til de barna som er i barnehagen, win win!

Anonymkode: 2e980...d11

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Syns det er flott. En 2åring har det mye finere med foreldrene enn i barnehagen hver dag lange dager! 

Veldig mange har ikke interesse av å være med barna sine lengre!

Anonymkode: 7745d...df3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en gutt som er 3 1/2 år og jeg jobber også turnus, og har han hjemme ofte når jeg jobber kveldsvakt eller har noen fridager i uken. Jeg har fått både positive og negative reaksjoner på dette. Gutten min er kjempe sosial og har gode rutiner selv om han er mye hjemme fra barnehagen. Det spiller ikke noe rolle, alle barn er forskjellige. Det kan hende at de som kommenterer på det har dårlig samvittighet for at de ikke har gjort eller gjør det samme selv. Uansett så har jeg funnet ut at det beste er å si minst mulig til andre om hva jeg gjør. Det er irriterende at andre alltid må mene noe om hva man gjør eller hvordan man gjør ting. Det er bra for de små å være hjemme mest mulig med mor og far, om det lar seg gjøre🙂

Anonymkode: 1ba04...ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...