Gjest takinova Skrevet 21. august 2024 #61 Skrevet 21. august 2024 TomBombadil skrev (18 timer siden): Mange som forsøker å bedra seg selv og andre ved hjelp av semantikk. Det er helt feilslått å ha toppidretten som mål i barneidretten. Det er kun en brøkdel av en promille som blir profesjonelle. Da kan vi ikke tilrettelegge hele barneidretten for dem. Fremtidens Ødegaard og Haaland vil komme seg til topps uansett. Haaland spilte ikke på satsningslag, ironisk nok. Enig med deg. Dette sinnsyke fokuset på toppidrett og "ungene har det ikke artig fordi de andre er så dårlig" - det er foreldrenes perspektiv. De kan lyge så mye de vil til meg og seg selv, men sånn er det.
Honey Dew Skrevet 21. august 2024 #62 Skrevet 21. august 2024 (endret) Hvorfor er det så viktig at sønnen din skal være gode i fotball? Er det ikke nok at han liker å spille fotball? Kanskje du kan finne noe annet han kan drive med? Endret 21. august 2024 av Honey Dew
Gjest takinova Skrevet 21. august 2024 #63 Skrevet 21. august 2024 Det er en grunn til at få landslagsspillere i fotball er født siste halvdel av året. Og mye av grunnen finner man i denne tråden.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #64 Skrevet 21. august 2024 takinova skrev (8 minutter siden): Haaland spilte ikke på satsningslag, ironisk nok. Enig med deg. Dette sinnsyke fokuset på toppidrett og "ungene har det ikke artig fordi de andre er så dårlig" - det er foreldrenes perspektiv. De kan lyge så mye de vil til meg og seg selv, men sånn er det. Haaland ble flyttet opp årskull, treneren har vært landslagstrener, de tilbudte mange treninger OG ikke minst mulighet for trening i innendørs fotballhall hele vinteren hele helgene. Treningsgruppa ble nivådifferensiert og var stor som gjorde at differensiering var mulig. Sånn er IKKE hverdagen for de fleste. Det er IKKE for at andre er dårlig, men at man ikke får differensiert trening som er problemet. Det er når to helt ulike nivåer får samme utfordring/krav hvor det blir kjedelig for de beste og kanskje for vanskelig for den andre gruppen. Anonymkode: 25f67...d57 1
Gjest takinova Skrevet 21. august 2024 #65 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er IKKE for at andre er dårlig, men at man ikke får differensiert trening som er problemet. Det er når to helt ulike nivåer får samme utfordring/krav hvor det blir kjedelig for de beste og kanskje for vanskelig for den andre gruppen. Anonymkode: 25f67...d57 Tanken er fin, men hvem vurderer hvilket nivå man er på? Og er det slik at faktorer som treningsoppmøte og innsats bestemmer noe? Og har foreldretrenere innvirkning på hvor man havner? Det er som på skolen - det er en grunn for at man ikke nivåinndeler på skolen, men søker å gi elevene utfordringer der de er. Nivåinndeling er nemlig selvforsterkende så det holder.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #66 Skrevet 21. august 2024 takinova skrev (46 minutter siden): Tanken er fin, men hvem vurderer hvilket nivå man er på? Og er det slik at faktorer som treningsoppmøte og innsats bestemmer noe? Og har foreldretrenere innvirkning på hvor man havner? Det er som på skolen - det er en grunn for at man ikke nivåinndeler på skolen, men søker å gi elevene utfordringer der de er. Nivåinndeling er nemlig selvforsterkende så det holder. Ja, nivåinndeling er selvforsterkende, men er matte, norsk og engelsk osv en lagsport ??? Fotball er mere enn individuelle ferdigheter. Så lenge fotball er en lagsport kan du ikke gi utfordringer der barna er uten å nivådifferensiere ! Nivådifferensiering er ikke topping, det er for at alle skal få det bra på trening. Om den dårligste og beste spiller samme. vil begge to kunne klage på at de ikke får ballen. Den beste velger å gå med den selv for den andre ikke klarer å ta i mot og den svakeste treffer ikke på pasninger. Ingen av de har det gøy. Da vil du plassere spillere på samme nivå så de klarer å sende litt enklere pasninger til hverandre og de beste kan også lære seg at det lønner seg å sende pasninger for du får pasninger tilbake…. (etter at man har utviklet litt overblikk) Starter man med 5er eller 7er så er avstandene store, det er derfor man nå starter med 3er for å få forståelse for spillere rundt seg. Mine er for store til å ha spilt 3er og jeg merker stor forskjell på årskullet som er to år yngre og fikk to sesonger med 3er hvor mye mer involverte alle spillerne er. Anonymkode: 25f67...d57 3
Gjest takinova Skrevet 21. august 2024 #67 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, nivåinndeling er selvforsterkende, men er matte, norsk og engelsk osv en lagsport ??? Fotball er mere enn individuelle ferdigheter. Så lenge fotball er en lagsport kan du ikke gi utfordringer der barna er uten å nivådifferensiere ! Nivådifferensiering er ikke topping, det er for at alle skal få det bra på trening. Om den dårligste og beste spiller samme. vil begge to kunne klage på at de ikke får ballen. Den beste velger å gå med den selv for den andre ikke klarer å ta i mot og den svakeste treffer ikke på pasninger. Ingen av de har det gøy. Da vil du plassere spillere på samme nivå så de klarer å sende litt enklere pasninger til hverandre og de beste kan også lære seg at det lønner seg å sende pasninger for du får pasninger tilbake…. (etter at man har utviklet litt overblikk) Starter man med 5er eller 7er så er avstandene store, det er derfor man nå starter med 3er for å få forståelse for spillere rundt seg. Mine er for store til å ha spilt 3er og jeg merker stor forskjell på årskullet som er to år yngre og fikk to sesonger med 3er hvor mye mer involverte alle spillerne er. Anonymkode: 25f67...d57 En god trener klarer å differensiere innenfor laget på trening. Akkurat som en god lærer. Men det krever mer enn å være trenerpappa som står og brøler ‘kjør på!!’.
Schopenhauer Skrevet 21. august 2024 #68 Skrevet 21. august 2024 Det handler ikke om å skape toppspillere, men f.eks. 3 og 4 divisjons klubber trenger spillere fra egen klubb som kan ta nivået. Så er det selvsagt fint om man klarer å dyrke frem noen spillere som tar et høyere nivå, og som gir penger i klubbkassa. Det å toppe laget helt ned i 6-7 års alderen er et marginalt fenomen, og er helt meningsløst. Men etterhvert bør man differensiere etter nivå. Jeg tror alle som har en interesse, enten det er å spille piano, strikke, løse fjerdegradslikninger, osv, har en interesse av å utvikle seg. Utfordringen i fotball er at du er avhengig av egne medspillere og motstandere. Fotball er basert på spill-motspill. Tar du vekk konkurrenten, som aktivt prøver å ødelegge, så er det ikke lenger fotball. I motsetning med Piano hvor ingen aktivt prøver å spille deg god, eller ødelegge. Hvis medspillerne dine ikke klarer å sentre en pasning, så får du ikke ballen. Får du aldri ballen kommer du aldri spillsituasjoner hvor du må velge og utføre. Her trenger man mange repetisjoner. Får du ballen, men du får mye rom og tid, så kan du alltid utføre den enkleste løsningen. Da danner du vaner som er vanskelig å kvitte seg med etterhvert som du blir eldre. Det samme gjelder også hvis du spiller på et altfor høyt nivå. Da får du heller aldri den erfaringen du trenger for å utvikle deg. Alt dette ser vi igjen. En høyere andel av barn i dag har for lite mengdetrening, og avstandene i ferdighetsnivå innenfor hvert kull er mye større enn tidligere. Virkeligheten i mange breddeklubber er kull på 40-60 unger, og 2 - 4 frivillige trenere som er i full jobb og har familie ved siden av. I disse kullene er det store avstander i interesse og ferdighetsnivå, og en del av de har egentlig ikke noe interesse av å være der + en haug med utfordringer. Det er svært få som melder seg frivillig, men det er svært mange som har meninger og krever. De fleste klubber har ikke råd til å lønne trenere, og de fleste ambisiøse trenere holder seg langt vekk fra breddeklubber. 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #69 Skrevet 21. august 2024 takinova skrev (44 minutter siden): En god trener klarer å differensiere innenfor laget på trening. Akkurat som en god lærer. Men det krever mer enn å være trenerpappa som står og brøler ‘kjør på!!’. Og det er det de fleste lagene klarer å få frem… De fleste tar kanskje kun grasrottrener 1 kurset. Du kan også være kjempegod trener, men du klarer ikke å nivådifferensiere med kamplike øvelser med få spillere… Du må ha mange nok på samme nivå for å få det til, fordi det ikke er 1-1 trening, men en lagsport. Teknikktrening ja, spill nei. I fotball har man sjelden tak på antall som kan være med eller hvor sent man kan starte. Jeg tror på breddefotball, men jeg synes altfor mange bruker det som barnevakt. Anonymkode: 25f67...d57 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #70 Skrevet 21. august 2024 Schopenhauer skrev (3 minutter siden): Det handler ikke om å skape toppspillere, men f.eks. 3 og 4 divisjons klubber trenger spillere fra egen klubb som kan ta nivået. «Trenger». Nei du, verken samfunnet eller planeten «trenger» dette. Kun sportsidiot vil mene dette. Det samfunnet faktisk trenger, er at alle barn vokser opp i inkluderende omgivelser. For en navlebeskuende gjeng. Jeg gremmes. Og igjen, jeg er barn av en tidligere profesjonell toppidrettsutøver, og selv vært semiproff. Anonymkode: c5398...d4f 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #71 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Trenger». Nei du, verken samfunnet eller planeten «trenger» dette. Kun sportsidiot vil mene dette. Det samfunnet faktisk trenger, er at alle barn vokser opp i inkluderende omgivelser. For en navlebeskuende gjeng. Jeg gremmes. Og igjen, jeg er barn av en tidligere profesjonell toppidrettsutøver, og selv vært semiproff. Anonymkode: c5398...d4f Vi trenger spillere på alle nivåer så flest mulig kan spille lengst mulig, ikke bare barn. Det er en grunn til at det er 10 divisjoner noen steder. Det sier også noe om at fotball betyr mye for alle. Jeg synes det er rart at forventningene til de alle frivillige er veldig høy når så mange bruker fotballen til barnevakt. Anonymkode: 25f67...d57 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #72 Skrevet 21. august 2024 Honey Dew skrev (4 timer siden): Hvorfor er det så viktig at sønnen din skal være gode i fotball? Er det ikke nok at han liker å spille fotball? Kanskje du kan finne noe annet han kan drive med? Det finnes massevis av andre aktiviteter, også andre idrettsgrener. Mange talenter har gått tapt fordi alle blir sluset inn i fotball som de egentlig ikke egner seg til. Anonymkode: c34b0...762
TomBombadil Skrevet 21. august 2024 #73 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi trenger spillere på alle nivåer så flest mulig kan spille lengst mulig, ikke bare barn. Det er en grunn til at det er 10 divisjoner noen steder. Det sier også noe om at fotball betyr mye for alle. Jeg synes det er rart at forventningene til de alle frivillige er veldig høy når så mange bruker fotballen til barnevakt. Anonymkode: 25f67...d57 Hvorfor «trenger» man det? 1
Schopenhauer Skrevet 21. august 2024 #74 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): «Trenger». Nei du, verken samfunnet eller planeten «trenger» dette. Kun sportsidiot vil mene dette. Det samfunnet faktisk trenger, er at alle barn vokser opp i inkluderende omgivelser. For en navlebeskuende gjeng. Jeg gremmes. Og igjen, jeg er barn av en tidligere profesjonell toppidrettsutøver, og selv vært semiproff. Anonymkode: c5398...d4f Samfunnet vi lever i er stort sett styrt etter ønsker, og ikke behov. De har vi dekket for lenge siden. Du trenger ikke å reise på chartertur til syden. Det har faktisk katastrofale følger for dagens barn, osv. Sånn sett er det svært lite vi trenger. Vi trenger ikke filmer, teater, musikk, osv., men vi ønsker oss det fordi det fyller livet med mening. Så kreves det visse ferdigheter for å lage og utøve dette. Det er ikke hvem som helst som får lov til å stå på teaterscenen - selv ikke på skoleforestillinger - og det er ikke hvem som helst som får lov til å bli med i bandet. Så hele argumentet ditt er absurd. I 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #75 Skrevet 21. august 2024 Schopenhauer skrev (1 time siden): Samfunnet vi lever i er stort sett styrt etter ønsker, og ikke behov. De har vi dekket for lenge siden. Du trenger ikke å reise på chartertur til syden. Det har faktisk katastrofale følger for dagens barn, osv. Sånn sett er det svært lite vi trenger. Vi trenger ikke filmer, teater, musikk, osv., men vi ønsker oss det fordi det fyller livet med mening. Så kreves det visse ferdigheter for å lage og utøve dette. Det er ikke hvem som helst som får lov til å stå på teaterscenen - selv ikke på skoleforestillinger - og det er ikke hvem som helst som får lov til å bli med i bandet. Så hele argumentet ditt er absurd. I Helt riktig, vi trenger ikke noe av det. Anonymkode: c5398...d4f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #76 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt riktig, vi trenger ikke noe av det. Anonymkode: c5398...d4f Men for de som står på scenen eller driver med idrett så gir det mye livskvalitet. Hadde jeg trodd at mine barn hadde hatt glede av å stå på scenen så skulle de fått prøve det, men de gjør alt for å hjemme seg bort, derimot liker de å trene (fotball), og det nok fordi vi i familien alltid har vært aktive. Jeg har drevet med både dans, korps, turn, håndball og fotball og mer i min barndom og gjerne 2-3 ting av gangen, min manns barn og ungdomsår var innen idretten. Ingen av oss nådde veldig langt, men vi var aktive i klubb til et stykke opp i studietiden. Vi ønsker å legge til rette for at våre barn skal kose seg med trening,kamper og cuper med lagene sine. Mine barn var innom flere idretter, men de måtte til slutt velge en og de valgte den det de følte størst mestring og den ene der det også var flest venner. Det hadde blitt mye gaming eller ipad uten fotballen… Anonymkode: 25f67...d57
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #77 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det finnes massevis av andre aktiviteter, også andre idrettsgrener. Mange talenter har gått tapt fordi alle blir sluset inn i fotball som de egentlig ikke egner seg til. Anonymkode: c34b0...762 Nei, det finnes mange steder ikke mange alternativ i form av idrett i nærmiljøet. Det var en grunn til at 80% av guttene på sønnens trinn valgte fotball. Det var ENESTE tilbud, 20 % gjorde ingenting og den kategorien økte, men i 3-5 trinn kom det endelig noen flere idrettstilbud og fra 13-14 tilbys treningsstudio. Plutselig er mange som ikke har trent på mange år med. Det er likevel ikke fotballens «skyld» at det begynte så mange på fotball i bhg/1. klasse. Kullene på fotball er ikke lenger like store, det tilbys nemlig flere små alternative treningstilbud. Kjempebra at flere kan finne sin idrett. Anonymkode: 25f67...d57
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #78 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): «Trenger». Nei du, verken samfunnet eller planeten «trenger» dette. Kun sportsidiot vil mene dette. Det samfunnet faktisk trenger, er at alle barn vokser opp i inkluderende omgivelser. For en navlebeskuende gjeng. Jeg gremmes. Og igjen, jeg er barn av en tidligere profesjonell toppidrettsutøver, og selv vært semiproff. Anonymkode: c5398...d4f Alt etter hvordan du ser det. Barn trenger tilhørighet og mestring. Og det finner mange i fotballen, men ved hjelp av diffrensiering på trening med tilpassede øvelser for å få utvikling og mestring for og holde motivasjonen oppe. Snakker ikke om topping av lag og produksjon av benkeslitere, men mye spilletid på kamp hvor en møter jevnbyrdig motstand. Inaktivitet, overvekt og livsstilssykdommer er en trussel mot folkehelsen så vi trenger at vi er aktive hele livet. Idrettsglade barn har større sjanse for å finne treningsglede som voksne. Som lagleder/trener er ikke min våte drøm og være med å skape den nye Haaland, men å gi mestring og utvikling til alle spillerene, både de som har mye interesse og gode ferdigheter, og de som bare syns det er gøy og spille og ikke har ambisjoner. Vi må se og møte hver enkelt spiller utifra forutsetningene de har. Anonymkode: bc86f...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #79 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): «Trenger». Nei du, verken samfunnet eller planeten «trenger» dette. Kun sportsidiot vil mene dette. Det samfunnet faktisk trenger, er at alle barn vokser opp i inkluderende omgivelser. For en navlebeskuende gjeng. Jeg gremmes. Og igjen, jeg er barn av en tidligere profesjonell toppidrettsutøver, og selv vært semiproff. Anonymkode: c5398...d4f Og det er heller ikke inkluderende og sette flere spillere med ulikt nivå sammen der 3-4 blir brukt som kjegler og har 0 ballinvolveringer iløpet av en trening. Det gir verken mestringsfølelse eller idrettsglede. Anonymkode: bc86f...d0f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå