Gå til innhold

Kan barn bli god i fotball som store om de ikke er det som små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fotball til sønnen min er det noen unger som briljerer, har et sinnsykt «lag» med ballen, finter og scorer. Min sønn er elendig dessverre. I dag spilte han kamp og fikk ikke en pasning en gang, stakkar. Men jeg skjønner de litt og, for han bare roter den vekk da. 
Er det dumt at han er med og «ødelegger» for andre? Jeg tenker jo ikke han skal annet med fotballen enn å være aktiv og kanskje få litt venner (har lite venner dessverre). Han kan lett bli et offer om han ikke spiler fotball og er litt annerledes er jeg redd for.

De er 7 år.

Hva er deres erfaring?

Anonymkode: 34f10...342

• Hjerte 6
Skrevet

Ja. Er flere spillere som først har blitt gode i 16-17år, da i enkelte tilfeller blitt flinkere en de som var best når de var 6-8år.

Så det på lager ene her spilte på. Ene jenta der var ikke god da ho var i den alderen. Nå spiller ho på ungdimslandslager og de som var gode i 6til 9 års alder spiller 5 divisjon

Anonymkode: 9bb52...b2f

• Liker 6
Skrevet

En elendig 7-åring kan bli en stjernespiller som 12-åring! 

Min sønn registrerte knapt at han var på fotballbanen når han var 7-8 år, men var på landslagssamling når han var 16. 

Anonymkode: e2244...e7e

• Liker 12
Skrevet

Man blir god på det man trener på.

Anonymkode: 4874c...206

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det dumt at han er med og «ødelegger» for andre? 

De er 7 år.

Anonymkode: 34f10...342

Lag for barn er for alle uavhengig av nivå. Ingen ødelegger. De skal spille for å ha det gøy, ikke for å vinne eller briljere.

Anonymkode: 81811...539

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lag for barn er for alle uavhengig av nivå. Ingen ødelegger. De skal spille for å ha det gøy, ikke for å vinne eller briljere.

Ja, i teorien.

men så fort barna begynner på en eller anna turnering, eller i en eller anna liga, så kortslutter det stortsett i hoda på trenerene, og vipps er de ett satselag. 

Faren med de barna som er litt svakere, er att de får spille mindre og mindre, og når de er rundt 12-14 år så skvises de forsiktig utav laget etter å ha vært benkeslitere i ett år. 

Da har hele barndommen og mye av vennskapene og det sosiale kretsa rundt fotballen, og dette forsvinner dermed over natta.

Sett det gang på gang

Fotball kan vere så fint og inkluderende når alt stemmer, men også ekstremt ekskluderende. 

Anonymkode: 1ee64...c49

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Spørs hva du legger i å "ikke være god". Noen er ikke atletiske, og sånn er det bare. De barna som var elendig i fotball da mine barn var små, ble aldri veldig gode, og sluttet etter noen år med fotball. Noen er mindre god som liten, men med mye trening kan de bli gode. Skal man bli kjempegod så må man ha et snev av talent, i tillegg til hard trening. 

Om barnet ditt fortsatt ikke klarer å ta imot en pasning og tydelig henger langt etter de andre "gode", så ville jeg motivert til litt egentrening. Om han liker fotball da. Utrolig hva litt egentrening i gaten kan gjøre. Du som forelder kan for eksempel øve på pasninger og mottak. 

Anonymkode: 3bfdf...f55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er lett og si men i realiteten får man høre det fra lagkamerater fra 9-10 årsalderen. Om ikke på kamp og trening så på skolen. Om en på 7 kan bli god som 12 åring kommer an på hva som mangler. Er det fysisk, dvs at han kun er liten og blir dyttet unna så vil jo det endre seg. Om det er umodenhet som gjør at han er ufokusert så kan det også endre seg, men om det er total mangel på ball talent så er det litt vanskeligere. Det er absolutt ikke alle som blir gode selv om de trener masse. 

Anonymkode: 8b8b8...15c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nye ukultur ogg inkompetanse i norsk idrett og spesielt i populære idretter som fotball. Alt for mange fedre som drømmer om at kidden skal bli den neste Haaland. Så de brolier opp disse såkalte talentene med alt de har og får andre til å føle seg mindreverdige. Men nesten aldri blir det noe ut av disse selvgode og bortskjemte ungene. Det er ganske typisk at det er  streberne, ikke barnetalentene,  som blir best i lengden. Blant annet fordi de ikke slutter. 

Men sannheten er at bare de som har der skikkelig gøy og elsker det de driver med blir skikkelig gode. 

Hvis du klarer å inspirere ungen din til å ha det gøy med ball. Ta ham med ut og lek med ball med ham og ha det moro. Se om du kan inspirere ham til å leke og trikse med ballen uten at du coacher ham på det. La ballgleden leve. La ham oppleve gleden av å drible deg trill rundt. Men ikke ros ham for resultater og prestasjon, gi ham glede av selve leken og gleden av å prøve ting 100 ganger før man får det til. Lær ham å elske prosessen, ikke utfallet, for å si det litt voksent. 

Jeg har vært trener i en annen idrett i nesten 20 år og har sett mye av dette her. 

Anonymkode: 4f168...338

• Liker 5
  • Nyttig 10
Skrevet

Vår sønn var en av de som danset rundt på banen, knapt rørte ballen og aldri fikk til en pasning. 
I 12 års alderen ble han plutselig god, fikk blod på tann og begynte å trene for seg selv og virkelig stå på. Nå er han 15 år og en av de gode spillerene som scorer. 
Det går an ja❤️ 

Anonymkode: 13e7e...382

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er lett og si men i realiteten får man høre det fra lagkamerater fra 9-10 årsalderen. Om ikke på kamp og trening så på skolen. Om en på 7 kan bli god som 12 åring kommer an på hva som mangler. Er det fysisk, dvs at han kun er liten og blir dyttet unna så vil jo det endre seg. Om det er umodenhet som gjør at han er ufokusert så kan det også endre seg, men om det er total mangel på ball talent så er det litt vanskeligere. Det er absolutt ikke alle som blir gode selv om de trener masse. 

Anonymkode: 8b8b8...15c

Hvis man får høre det fra lagkamerater allerede som 9-10 åringer så vil jeg si at trenere og klubb har gjort en dårlig jobb! Og du glemmer et essensielt talent i alt du ramser opp her - nemlig evnen til å lese spillet og generell spilleforståelse. Noe som kan være utviklet lenge før det fysiske balltalenter er på plass. 

Min erfaring fra min generasjon (voksen) er at de som fortsatte som fotballspillere var de såkalte "sliterne" som spilte på 2. og 3.-laget som ungdommer og aldri ga opp. De spilte 3. og 4. divisjon til langt opp mot 30-årene og var fornøyd med det. De såkalt gode ble lei eller skadet og ga seg lenge før den tid. 

Anonymkode: f4cbd...47b

• Liker 1
Skrevet

Helt sikkert,men bedre om barnet fordyper seg i noe det evner .

Anonymkode: 7c326...d12

• Liker 1
Skrevet

Har barn på 14 år som spiller regional serie, har flere på laget som fortsatt ikke kan (prøve) sende pasninger til andre enn de som roper høyest. 

Teknikk og kontroll lærer man ofte før man har oversikt og evne til å sende pasninger. Tunellsynet er ofte til stede og «ser» de som roper rett foran seg.  14-åringen må vinne ballen selv for å få ballen og er faktisk god med ball, bare roper ikke høyest…Som over sier, spilleforstelsen kommer etter gjerne ikke før etter noen år og noen utvikler det ikke fordi de ikke blir utfordret på det. 

16-åringen har derimot aldri vært god, men elsker å spille det. Kompisene har alltid vært bedre og en spiller nå i Obosligaen. Vi brukte MYE tid i helgene for å forbedre teknikk, touch og koordinasjon, men er fortsatt litt klønete sammenlignet med alle. Alltid vært på 2. laget i ungdomsfotball og fornøyd med det. Fordi han har vært på omtrent alt av treninger i 10 år så har han utviklet litt ferdigheter som ikke alle andre har som kompensasjon: skyter mye hardere, prøver ikke på så vanskelige ting setter i gang raskt.  Det er flere som var supergode som små som stagnerte når de kom i puberteten og ble tatt igjen og flere som har blomstret senere når fysikken ikke begrenser så mye.    Men alle de som blomstrer sent har trent mye. 

Hva slags fysikk man har gir ofte en pekepinn på hva man utvikler først. Er man stor, sterk og løper fort sier det seg selv at teknikk ikke er prio 1. Tekniske spillere er gjerne mindre og de som helst ikke vil gå i duell med andre.    De øver masse på tekniske ting- fordi de mestrer det… Får du ikke til det tekniske fokuseres det på noe annet og som min 16-åring så gadd han ikke fokusere på teknikk for han kunne bare brøyte seg vei- en stund… 

Trener ikke laget mye teknikk så finn videoer på youtube, tiltok og øv masse i hagen eller inne. Finnes baller koblet til apper/kamera med øvelser, finnes matter med streker man øver på, finnes noe å sette på skoene som registrerer touch. 

Vil oppsummere med at ingen barn blir gode i fotball av kun lagstreninger, det er all trening med ball utenom som er utviklende. Fotballakademi, (Fotballfritidsordning)derimot er ofte mer teknisk rettet. 

Anonymkode: 25f67...d57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gutten er 7 år! Barneidrett er breddeidrett, ergo er det plass til alle! Dette er jo hele essensen!

De fleste 7 åringer er ikke gode til å håndtere ballen. Dette tar flere år. 

Det er veldig viktig at Sønnen din er med. Om mange som han slutter, så kan det bli vanskelig å stille lag. Da får jo ikke de beste heller spille 😊

Sønnen min er 10,ikke så god som de andre, men laget trenger hver eneste spiller. Men jeg ser stor fremgang,så jeg synes utviklingen hans er god. Men mange barn spiller jo mye fotball, og da blir det forskjell om noen spiller mindre. 

Anonymkode: cbf90...3d5

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, i teorien.

men så fort barna begynner på en eller anna turnering, eller i en eller anna liga, så kortslutter det stortsett i hoda på trenerene, og vipps er de ett satselag. 

Faren med de barna som er litt svakere, er att de får spille mindre og mindre, og når de er rundt 12-14 år så skvises de forsiktig utav laget etter å ha vært benkeslitere i ett år. 

Da har hele barndommen og mye av vennskapene og det sosiale kretsa rundt fotballen, og dette forsvinner dermed over natta.

Sett det gang på gang

Fotball kan vere så fint og inkluderende når alt stemmer, men også ekstremt ekskluderende. 

Anonymkode: 1ee64...c49

Ikke skyld på fotballen at barns interesse endrer seg og viljen til å trene endrer seg. Mine to hadde trent fotball 5 dager i uka fra første klasse OM de hadde blitt tilbudt det… Men lenge var det EN dag. 16-åringen har tilbud om 2 dager i uka, 14-åringen i annen klubb har tilbud om 3-5 dager.  (samt 3 ganger så mange kamper som 16-åringen)  

Kan være hva som helst som får barns interesse over på noe annet. Halvparten av 16-åringens nærmeste venner har ikke spilt fotball siden barneskolen.  Var ikke fotballen som gjorde at sønnens gjeng ble delt opp, (noen går fortsatt på fotball, en kom tilbake nå etter 2 år borte), det var det sosiale med fest som fristet mer…. Det var uavhengig av fotball. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man blir god på det man trener på.

Anonymkode: 4874c...206

Mulig. Likte bedre å sykle de 6 Km.til og fra fotball trening.  Liker fart i stedet for ei bane innklint med snørr og spytt....

Anonymkode: 7c326...d12

Skrevet

Og så skal man heller ikke glemme at de som har eldre søsken som spiller fotball ofte har et fortrinn i den alderen da de har blitt brukt som rundingsbøye fra de var bittesmå.

Min eldste var ett år yngre enn nabobarnet som var yngst i sin søskenflokk, men det var stor forskjell i "skills" innenfor det meste (sykling, rollerblades, svømming osv i tillegg til fotball) da dette yngstebarnet hadde hengt etter sine eldre søsken og blitt utfordret tøffere og tidligere enn min eldste. Dette jevnet seg ut etter hvert, men det kunne virke overveldende til å begynne med. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sammenlign fotballferdigheter med barnets leseferdigheter og utviklingen av det. Noen barn lærer seg lett å lese og tidlig, men det må leses mye for å bli en god leser, sånn er det med fotball også. Modenhet, motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse avgjør hvor lett fotball er.  Jobber dere mye med motoriske ferdigheter hjemme ?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så skal man heller ikke glemme at de som har eldre søsken som spiller fotball ofte har et fortrinn i den alderen da de har blitt brukt som rundingsbøye fra de var bittesmå.

Min eldste var ett år yngre enn nabobarnet som var yngst i sin søskenflokk, men det var stor forskjell i "skills" innenfor det meste (sykling, rollerblades, svømming osv i tillegg til fotball) da dette yngstebarnet hadde hengt etter sine eldre søsken og blitt utfordret tøffere og tidligere enn min eldste. Dette jevnet seg ut etter hvert, men det kunne virke overveldende til å begynne med. 

Ja, nesten samtlige av de som var  de «gode» fra starten på begge barnas lag hadde eldre søsken som var aktive (noe vår yngste også nøt godt av) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...