Gå til innhold

Bok som forklarer hvordan en PC er bygget opp og virker til en 12-åring?

Anbefalte innlegg

Sønne min blir 12 om noen uker og han har omsider begynt å vise interesse for PC bygging. Når jeg sitter med ham snapper han opp en og annen ting, men det fester seg ikke. Han er glad i bøker. Fins det en fin bok som kan gi ham en innføring i temaet?

Anonymkode: 07df3...2d3

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville søkt etter video på YouTube

Anonymkode: 1a8fc...dd4

Forståelig, men det er allerede et svære strev å holde han i alle fall litt unna skjerm. Her ser jeg altså etter en bok.

Hvis det er snakk om å bygge en PC fra deler er det streng tatt ikke omfattende nok til å fylle en bok. En moderne PC består typisk av 5-10 deler. Å sette sammen et IKEA-møbel eller LEGO-byggesett er langt mer krevende, og det klarer man som oftest fint uten noe annen dokumentasjon enn monteringsveiledningen som følger med.

Kunnskap om komponentvalg og lignende er ferskvare, så her er det nok bedre å finne info på nettet. Om han vil ha noe i et barnevennlig og lettfordøyelig format ville jeg startet med Linus Tech Tips YouTube, så får han avansere derfra til de litt mer seriøse kanalene.

Anonymkode: 677d7...403

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forståelig, men det er allerede et svære strev å holde han i alle fall litt unna skjerm. Her ser jeg altså etter en bok.

Forstår dette men i mange tekniske bransjer er klassisk godt lesestoff begrenset. Driver med noe annet teknisk og det er YouTube eller private kurs som alle bruker.

Anonymkode: 1a8fc...dd4

• Liker 1

Denne siden er en bra start etter det jeg kan se men kjøp også ett lite verktøysett for PC, det får du hos f.eks. Kjell&Co, Clas Ohlsson og sikkert hos Komplett, Power og andre. Kjøp antistatmatte og armlenke samtidig, mange vil sikkert si det er unødvendig men jeg aner ikke hvor mange maskiner jeg har reparert som bare hadde blitt døde, ofte er det ett resultat av statisk elektrisitet.

https://uk.pcmag.com/desktop-pcs/148077/how-to-build-a-pc-the-ultimate-beginners-guide

• Liker 1

Min ungdom har lært seg alt om pc gjennom Youtube. Ja det er skjerm, men det er så mye lettere å lære på den måte, og det er viktig å skille på skjerm som tidsfordriv og det å bruke det som læremiddel. Min hadde bare kunnet en brøkdel av det han kan hvis han kun skulle brukt bøker eller lære selv metoden. 

Anonymkode: 5b0f7...ef7

• Liker 1
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sønne min blir 12 om noen uker og han har omsider begynt å vise interesse for PC bygging. Når jeg sitter med ham snapper han opp en og annen ting, men det fester seg ikke. Han er glad i bøker. Fins det en fin bok som kan gi ham en innføring i temaet?

Har en som bygger mange pcer selv. Youtube er bedre enn en bok!

Anonymkode: 3fec2...b80

• Liker 1

Så vidt jeg husker, fra jeg begynte for 25 år siden,  så var den eneste boka jeg leste om PC-bygging, bruksanvisningen som fulgte med hovedkortet i den nye PC-delepakka jeg kjøpte. 

Den forklarte tydelig hvor alle deler skulle festes, og hva som var viktig av egenskaper ved disse delene ift. dette hovedkortet. 

Altså ga den en ganske god forklaring på hva alle de forskjellige betegnelsene på komponentene betydde. 

Men i dag ville jeg nok ikke lest denne bruksanvisningen så nøye. Jeg ville heller funnet videoer på Youtube eller produsentenes hjemmesider, eller noe. 

Det er også masse bra lesing på forskjellige veiledninger. (Men det er færre og færre veiledninger som er skriftlige. Selv Komplett.no sine guider er nå på video.) 

Anonymkode: 74e16...482

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...