Gå til innhold

luftavfukter til klestørk

K@tt

Anbefalte innlegg

Har et vaskerom med tørketrommel hvor vi opplever at det ofte blir høy luftfuktighet derfor vurderer vi en luftavfukter. Ser at man kan bruke luftavfukter til å tørke klær i stedet for tørketrommel. Har noen erfaring med dette? Er det så bra som man skal ha det til? Kan den erstatte en tørketrommel?

Er denne noe tess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en luftavfukter på vaskerommet. Den sirkulerer varm luft og trekker fuktigheten ut av rommet, men det er på ingen måte et alternativ til tørketrommel. Det er kun for å holde luften normalt tørr slik at klær tørker greit. Sparer kanskje noen timer med luftavfukter i forhold til å tørke klær i stua, men kommer aldri ned i 1-2 timer som med tørketrommel. Luftavfukteren trekker også mye strøm hvis den står på hele natta.

Bruk den for å slippe mye kondens på vaskerommet hvis ventilasjonen er dårlig, men ikke forvent magiske resultater ved klestørking 😊

Anonymkode: bd58c...145

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker luftavfukter mest om natten for å ungå kondens på soverommet. Bor i kjellerlleilighet og har aldri åpne vinduer på soverommet. Bruker den også til klestørking men liker tørketrommel best. Den kan nok ikke erstatte tørketrommel  men den er utrolig god når alternativet er å henge opp tøy uten. Den jeg har samler opp 10 liter vann på to netter uten klesvask så det er ikke tvil om at luftfuktigheten er høy her jeg bor. Jeg kunne aldri bodd i denne leiligheten uten den. Om sommeren har jeg den også ofte på når jeg er på jobb da luftfuktigheten er større. 

Jeg har denne https://bedre-inneklima.no/produkt/meaco-arete-one-20l/?utm_source=Google+Shopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=Google+Shopping+for+Bedre+Inneklima+AS&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIp5Kz3oSCiAMV51iRBR3l6zPIEAQYAiABEgLtJfD_BwE

Og synes virkelig den holder hva den lover hva angår et lavt strømforbruk og den er stillegående så jeg ksn fint bruke den om natten. For min del en den helt uvurderlig 

Det går også mye fortere å tørke klær, et par timer pga den er designet til nettopp klestørking. Men det er også store forskjeller på avfuktere. 

Anonymkode: 227d5...b99

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

(...) Luftavfukteren trekker også mye strøm hvis den står på hele natta.

TS linker til en spesifikk (stor) luftavfukter, som trekker 160 W ved 20 grader og 70 % RF, og 240 W ved 30 grader og 80 % RF. Worst case der er altså 5,76 kWh pr. døgn med avtørkeren på full spiker hele døgnet i et rom med svært høy luftfuntighet. I realiteten vil TS mest sannsynlig ha langt lavere RF og lavere temperatur, og om hun setter grensen på for eksempel 40-50 % RF vil avfukteren også skru seg av og på etter behov og dermed bruke enda mindre strøm. I tillegg avgir luftavtørkeren varme, slik at det også er et potensiale for å spare strøm på annen oppvarming. Men min luftavtørker på vaskerommet trenger i alle fall ikke å stå på "hele natten" for å tørke en hel klesvask, det går veldig raskt når den brukes som anbefalt (i et lukket rom, med passe stor/liten avfukter). 

Anonymkode: 5c127...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Det frister å kjøpe luftavfukter med klestørk, men om vi kjøper den tror jeg at vi beholder tørketrommelen til jeg finner ut hva som fungerer best eventuelt. Er for glad i tørketrommelen til å kvitte meg med den før jeg vet hva jeg får i en luftavtørker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftavfukter er genialt, kjempebra. Mye mer nyttig enn tørketrommel ettersom den tørker alle mulige tekstiler i løpet av noen timer.

Anonymkode: 63b55...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bruke hvilken som helst avfukter så lenge den dekker areal/tørkebehovet. En avfukter bråker mye, og vil bruke langt lengre tid på å få klærne tørre enn trommel, og dermed mer strøm. Jeg ville valgt trommel hvis jeg hadde hatt plass. 

Anonymkode: 0970b...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig fornøyd med Meaco. Kvalitetsprodukt. 

Anonymkode: 38f17...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan bruke hvilken som helst avfukter så lenge den dekker areal/tørkebehovet. En avfukter bråker mye, og vil bruke langt lengre tid på å få klærne tørre enn trommel, og dermed mer strøm. Jeg ville valgt trommel hvis jeg hadde hatt plass. 

Nei ikke alle bråker mye. Min er svært stillegående. Det er igjen stor forskjell på avfuktere, noen bråker mer enn andre, noen bruker lengre tid på å tørke klær enn andre men Meaco merket er svært stillegående. Så en kan ikke si at avfuktere bråker mye.

Anonymkode: 227d5...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne, kjøpt for åtte år siden, så den er vel ikke i salg lenger. Jeg håper den varer mange flere år, for jeg er knallfornøyd med den. Den er stille, ganske liten, og lett  å flytte rundt etter hvor  jeg tørker klær. Klærne tørker ganske så fort, særlig når den står på et lite bad (eller i gangen) og blåser ut tørr luft mot stativet. Jeg pleier å sette den på når jeg dusjer også, med timer så den slår seg av etter en stund.

Den i linken så veldig stor ut, ville ikke hatt plass til den. Men min lille har absolutt god nok futt i seg.

Anonymkode: 61be3...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har luftavfukter og tørketrommel. Når klær henges opp til tørk, tørker de ofte (men ikke alltid) over natten. Det tar lengre tid ved f eks tykt eller mye tøy. 
Tørketrommelen er raskere, og gjør bl a håndklær myke. 
Etter min erfaring er luftavfukter supert å ha i tillegg til tørketrommel, men den er ikke god nok til å erstatte trommelen. 

Anonymkode: 8841e...110

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har denne, kjøpt for åtte år siden, så den er vel ikke i salg lenger. Jeg håper den varer mange flere år, for jeg er knallfornøyd med den. Den er stille, ganske liten, og lett  å flytte rundt etter hvor  jeg tørker klær. Klærne tørker ganske så fort, særlig når den står på et lite bad (eller i gangen) og blåser ut tørr luft mot stativet. Jeg pleier å sette den på når jeg dusjer også, med timer så den slår seg av etter en stund.

Den i linken så veldig stor ut, ville ikke hatt plass til den. Men min lille har absolutt god nok futt i seg.

Anonymkode: 61be3...a25

Den store har en vanntank på 20 liter, din på 8 liter. Den store er beregnet på intill 150 kvadratmeter, din til intill 30 kvadratmeter. Slike ting spiller jo også inn hvor stort rommet er den skal brukes i og hvor mange liter du ønsker den skal romme om du ikke har slange og sluk.

Jeg har Meaco på 10 liter. Den er i minste laget for mitt behov og skulle gjerne kjøpt 20 liter om jeg kunne kjøpt igjen. Stillegående, lavt strømforbruk og tørker klær kjapt med egen funksjon. Avgir litt varme også og det er supert på vinteren.

Anonymkode: 65d9c...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har luftavfukter og tørketrommel. Når klær henges opp til tørk, tørker de ofte (men ikke alltid) over natten. Det tar lengre tid ved f eks tykt eller mye tøy. 
Tørketrommelen er raskere, og gjør bl a håndklær myke. 
Etter min erfaring er luftavfukter supert å ha i tillegg til tørketrommel, men den er ikke god nok til å erstatte trommelen. 

Anonymkode: 8841e...110

Viktig poeng! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...