Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er langt nede for tiden grunnet flere ting, vært det over flere uker nå og veldig ulikt meg. 

er veldig sliten. Sliter med og konsentrere meg, gråter masse, sover masse, livet gir ingen mening, skjelver og spiser lite, dundrer i hjertet mitt og pulsen går i ett. Føler jeg ikke får puste. Bare vanlige ting som jeg ellers elsker og gjøre orker jeg ikke og gjøre. Bare det og skulle fikse håret er en kamp, jeg elsker og sminke meg og se bra ut men har ingen energi til dette. Våkner opp kjempe engstelig hvær morning og ser veldig mørkt på livet. 

Flere som har hatt det sånn her og hva gjorde dere? Skal man oppsøke lege eller evt en life coach for og få hjelp. 

Anonymkode: a1cd6...a0b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege og henvisning til psykolog? 

Anonymkode: 91960...c3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lege og henvisning til psykolog? 

Det vil ta for lang tid

Skrevet
haarklype skrev (15 minutter siden):

Det vil ta for lang tid

Det trenger ikke ta så lang tid. Hva tenkte du en lege skulle gjøre da? Å ta medisiner uten oppfølging er vanligvis ikke så lurt. Life coach høres ut som tullball. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er langt nede for tiden grunnet flere ting, vært det over flere uker nå og veldig ulikt meg. 

er veldig sliten. Sliter med og konsentrere meg, gråter masse, sover masse, livet gir ingen mening, skjelver og spiser lite, dundrer i hjertet mitt og pulsen går i ett. Føler jeg ikke får puste. Bare vanlige ting som jeg ellers elsker og gjøre orker jeg ikke og gjøre. Bare det og skulle fikse håret er en kamp, jeg elsker og sminke meg og se bra ut men har ingen energi til dette. Våkner opp kjempe engstelig hvær morning og ser veldig mørkt på livet. 

Flere som har hatt det sånn her og hva gjorde dere? Skal man oppsøke lege eller evt en life coach for og få hjelp. 

Jeg hadde nok kontakta lege for hjelp og kanskje psykolog ?

Sliter meg angst og depresjon selv og hver dag er en kamp for å overleve.

Skrevet

Fastlegen din kan hjelpe deg. Ikke bare med medisiner, mange fastleger har støtteterapi og er gode å snakke med.

Anonymkode: 7b1a7...49b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kontakter fastlegen din. 

Da jeg var deprimert, hadde jeg heldigvis en dyktig og empatisk fastlege som fulgte meg tett opp mens jeg ventet på å komme til psykolog.

Anonymkode: 2870f...4c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du beskriver høres ikke bare ut som depresjon, men utbrenthet. Har du tenkt noe på det? Sender deg en god klem

• Nyttig 2
Skrevet

Har selv hatt begge deler, og uten at den ene utelukker den andre så vil symptomene du beskriver minne mest om da jeg ble utbrent. Uansett, denne videoen hjalp meg mer enn 4 år med terapi tilsammen da jeg hadde depresjon:

https://youtu.be/EfZUFKuA1-w?si=_OAhb34BDZgwFH6G

Anonymkode: 94145...fe6

Skrevet
isani skrev (10 timer siden):

Det du beskriver høres ikke bare ut som depresjon, men utbrenthet. Har du tenkt noe på det? Sender deg en god klem

Det er vel noe man blir i jobben sin? Jeg jobber ikke grunnet jeg er syk så mye av dette kommer fra at jeg bare går hjemme men har klart meg fint frem til nå. Gått helt på veggen

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel noe man blir i jobben sin? Jeg jobber ikke grunnet jeg er syk så mye av dette kommer fra at jeg bare går hjemme men har klart meg fint frem til nå. Gått helt på veggen

Ikke nødvendigvis noe man bare kan bli om man er i jobb. Man knytter ofte begrepet til jobb, men det handler i bunn og grunn om for høy stressbelastning over tid. Stress kommer i mange former, og mentalt stress kan være like krevende og tappende for kroppen som fysisk stress. Kjenner ikke historien din, så vet ikke hva som kan ha bidratt til at du har det slik du har det? Men ofte er det jo flere stressfaktorer som fyller begeret før det plutselig sier stopp på den måten som du beskriver. Og særlig også beskrivelsen av hvor energifattig du er. Kjenner meg igjen og har stått i samme situasjon. Stress er energikrevende for kroppen, og den klarer ikke holde det gående slik over lang tid.  "Gått helt på veggen" o.l er ofte begreper som dukker opp når man er blitt utbrent. Du kan jo lese litt om det og se om det gir mening for deg. At man er følelsesmessig helt ute følger også med. 

Endret av isani
Skrevet
isani skrev (På 20.8.2024 den 16.47):

Ikke nødvendigvis noe man bare kan bli om man er i jobb. Man knytter ofte begrepet til jobb, men det handler i bunn og grunn om for høy stressbelastning over tid. Stress kommer i mange former, og mentalt stress kan være like krevende og tappende for kroppen som fysisk stress. Kjenner ikke historien din, så vet ikke hva som kan ha bidratt til at du har det slik du har det? Men ofte er det jo flere stressfaktorer som fyller begeret før det plutselig sier stopp på den måten som du beskriver. Og særlig også beskrivelsen av hvor energifattig du er. Kjenner meg igjen og har stått i samme situasjon. Stress er energikrevende for kroppen, og den klarer ikke holde det gående slik over lang tid.  "Gått helt på veggen" o.l er ofte begreper som dukker opp når man er blitt utbrent. Du kan jo lese litt om det og se om det gir mening for deg. At man er følelsesmessig helt ute følger også med. 

Huff er ikke lett, kan være det. Er ensomhet+ sykdom og kan derfor ikke stå i jobb og oppå dette ble det slutt med typen og det var toppen av kransekaka. Sliter også mye med matlyst og vondt i magen og urolig i magen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 21.14):

Jeg tenker depresjon. Alle symptomer er der. Så du ringer legekontoret og sier du må ha time så fort det lar seg gjøre, helst hos fastlegen, men om du må inn til noen andre inntil videre sier du ja til det. Det er viktig å ta tak nå. Jeg lover at bare det å få time vil være starten på lettelse.. 

Klem 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...