Gå til innhold

Mat mot hetetokter/ overgangsalder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen matvarer som spesifikt hjelper mot hetetokter?

Anonymkode: c784e...d56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unngå karbohydrater generelt og raffinert sukker spesielt.

Anonymkode: 86bae...b39

• Liker 1
Skrevet

Spis råvarebasert, og kutt ut ultraprosessert mat, brus, godteri, osv. 
Dropp sukker og alt som ikke er god næring.

Sjekk blodverdier, f.eks lavere nivåer av d vitamin påvirker hormonbalansen. 

Anonymkode: 27d4c...a76

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Spiser kjempesunt, men har fortsatt hetetokter hver dag og natt.

Anonymkode: 0938b...0c8

AnonymBruker
Skrevet

Potetgull kan gjøre en mer avslappet og dermed svetter man mindre. 

Anonymkode: 963f9...99a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Potetgull kan gjøre en mer avslappet og dermed svetter man mindre. 

Anonymkode: 963f9...99a

Tvilsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser som vanlig. 

Anonymkode: 5fe88...7d8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 20.48):

Unngå karbohydrater generelt og raffinert sukker spesielt.

Anonymkode: 86bae...b39

Det er vel ikke akkurat vitenskapelig bevist at det har noen ting si for hetetokter. Men etter overgangsalder kan derimot mange  kvinner lettere legge på seg hvis de spiser mye karbohydrater. Men sterkt krydret mat kan trigge hetetokter. Det eneste matproduktet jeg har hørt kan hjelpe noe er soyaprodukter, men ikke på langt nær i samme grad som hormonell behandling, så sliter du veldig er det best å få hormonell behandling.

Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 1.43):

Spiser kjempesunt, men har fortsatt hetetokter hver dag og natt.

Ville heller prøvd periodisk faste. Kan balansere hormoner.

Anonymkode: 51e2d...f43

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (På 1.10.2025 den 0.20):

Det er vel ikke akkurat vitenskapelig bevist at det har noen ting si for hetetokter. Men etter overgangsalder kan derimot mange  kvinner lettere legge på seg hvis de spiser mye karbohydrater. Men sterkt krydret mat kan trigge hetetokter. Det eneste matproduktet jeg har hørt kan hjelpe noe er soyaprodukter, men ikke på langt nær i samme grad som hormonell behandling, så sliter du veldig er det best å få hormonell behandling.

Lavkarbo og periodisk faste regulerer hormoner. Kjenner ei i 60-årene som fikk tilbake mensen etter noen år i ketose.

Anonymkode: 82d99...57e

Skrevet

Hormontilskudd bør absolutt benyttes med mindre du har østrogen positiv kreft. Andre helsetilstander som tidligere var på nei lista forhold til hjerte, blodpropp osv er avlivet av nyere forskning. Anbefaler folk å lese seg opp og sette seg inn i nyere forskning. Jeg er i prematur overgangsalder, og hormoner er viktige. Så jeg tar bioidentisk østrogen, uteogestan og testosteron tilskudd. Hadde hatt svært lav livskvalitet og helse uten dette.

Men over til det du spør om: Ja, det finnes matvarer med fytoøstogener. Soya er er et godt kjent eksempel.
-Proteinpulver basert på soyaproteiner blandet ut med soyamelk 
-kelp/tang er ikke så kjent, men ofte anbefalt av naturterapeuter for sine hormonbalanserende egenskaper.
-Linfrø, bønner, linser, erter, kikerter  

For å får seg nok fytoøstrogener må en planlegge litt. Proteinrundstykker med havre og cottage cheese som en finner mange oppskrifter tilbod nett kan modifiseres litt. Tilsett smaksnøytralt soyabasert proteinpulver, linfrø og belgvekster kan males til mel. Chat gpt er fin på å lage oppskrifter :) 

AnonymBruker
Skrevet

Stress og lite søvn er hvertfall gedigne triggere for hetetokter! 

Anonymkode: 04dfd...b35

AnonymBruker
Skrevet

Ingen effekt av kosthold er bevist, ei heller av alle disse soyaproduktene folk tror på. Det virker bare nettopp fordi folk tror på det- placebo altså. Men koffein og sterke krydder gjør deg jo ingen tjenester. 

Anonymkode: b9601...d12

AnonymBruker
Skrevet

Prøv jod med selen kjøpt på sunkost  vi får i oss for lite av det og det regulerer stoffskifte, jeg slet med hetetokter før men etter jeg begynte med jod har jeg det aldri lenger! det er element jod og ikke farligt som medisink jod så er trygt å ta. 

Anonymkode: 94c7a...cf2

AnonymBruker
Skrevet

Soyaprodukter som edamame inneholder phytoøstrogen som kan mildne hetetokter har jeg hørt. 

Anonymkode: 28631...ed0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Soyaprodukter som edamame inneholder phytoøstrogen som kan mildne hetetokter har jeg hørt. 

Anonymkode: 28631...ed0

Det gjør det faktisk verre. 

Anonymkode: 94c7a...cf2

AnonymBruker
Skrevet

Bønner er kjempebra, særlig soya. Vekt er også viktig, hold deg slank, spis mye grønnsaker og styr helt unna ultraprosessert. Har erfaring. Slank vegetarianer i overgangsalderen, plager meg null. Ikke hatt en eneste hetetokt e.l.

Anonymkode: 56207...cdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bønner er kjempebra, særlig soya. Vekt er også viktig, hold deg slank, spis mye grønnsaker og styr helt unna ultraprosessert. Har erfaring. Slank vegetarianer i overgangsalderen, plager meg null. Ikke hatt en eneste hetetokt e.l.

Har du noen sinne hatt hetetokter som kan settes i sammenheng med overgangagalderen?Hvis ikke kan jo du være en av den tredelen som aldri får noen symptomer

Anonymkode: 7f4f7...ca5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noen sinne hatt hetetokter som kan settes i sammenheng med overgangagalderen?Hvis ikke kan jo du være en av den tredelen som aldri får noen symptomer

Anonymkode: 7f4f7...ca5

Nei, jeg har ikke hatt det, men jeg har levd på den måten siden jeg var tenåring. Har lest fra troverdige og redaktørstyrte medier at japanske kvinner i Japan har lite overgangsalderbesvær i motsetning til japanske kvinner i f.eks USA. Forskjell mlm japanske kvinner i Jaoan og i USA: Vekt og diett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...