AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Er det noen matvarer som spesifikt hjelper mot hetetokter? Anonymkode: c784e...d56
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #2 Skrevet 19. august 2024 Unngå karbohydrater generelt og raffinert sukker spesielt. Anonymkode: 86bae...b39 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #3 Skrevet 20. august 2024 Spis råvarebasert, og kutt ut ultraprosessert mat, brus, godteri, osv. Dropp sukker og alt som ikke er god næring. Sjekk blodverdier, f.eks lavere nivåer av d vitamin påvirker hormonbalansen. Anonymkode: 27d4c...a76
AnonymBruker Skrevet 29. september #4 Skrevet 29. september Spiser kjempesunt, men har fortsatt hetetokter hver dag og natt. Anonymkode: 0938b...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. september #5 Skrevet 30. september Potetgull kan gjøre en mer avslappet og dermed svetter man mindre. Anonymkode: 963f9...99a
AnonymBruker Skrevet 30. september #6 Skrevet 30. september Redd du må spise en god del... https://nhi.no/kosthold/ernaring/matvarer-med-ostrogen Anonymkode: e6444...79f
AnonymBruker Skrevet 30. september #7 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Potetgull kan gjøre en mer avslappet og dermed svetter man mindre. Anonymkode: 963f9...99a Tvilsomt. Anonymkode: 0938b...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. september #8 Skrevet 30. september Spiser som vanlig. Anonymkode: 5fe88...7d8
Grüner Skrevet 30. september #9 Skrevet 30. september (endret) AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 20.48): Unngå karbohydrater generelt og raffinert sukker spesielt. Anonymkode: 86bae...b39 Det er vel ikke akkurat vitenskapelig bevist at det har noen ting si for hetetokter. Men etter overgangsalder kan derimot mange kvinner lettere legge på seg hvis de spiser mye karbohydrater. Men sterkt krydret mat kan trigge hetetokter. Det eneste matproduktet jeg har hørt kan hjelpe noe er soyaprodukter, men ikke på langt nær i samme grad som hormonell behandling, så sliter du veldig er det best å få hormonell behandling. Endret 30. september av Grüner
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #10 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 1.43): Spiser kjempesunt, men har fortsatt hetetokter hver dag og natt. Anonymkode: 0938b...0c8 Ville heller prøvd periodisk faste. Kan balansere hormoner. Anonymkode: 51e2d...f43
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #11 Skrevet 4. oktober Grüner skrev (På 1.10.2025 den 0.20): Det er vel ikke akkurat vitenskapelig bevist at det har noen ting si for hetetokter. Men etter overgangsalder kan derimot mange kvinner lettere legge på seg hvis de spiser mye karbohydrater. Men sterkt krydret mat kan trigge hetetokter. Det eneste matproduktet jeg har hørt kan hjelpe noe er soyaprodukter, men ikke på langt nær i samme grad som hormonell behandling, så sliter du veldig er det best å få hormonell behandling. Lavkarbo og periodisk faste regulerer hormoner. Kjenner ei i 60-årene som fikk tilbake mensen etter noen år i ketose. Anonymkode: 82d99...57e
bambyb82 Skrevet 4. oktober #12 Skrevet 4. oktober Hormontilskudd bør absolutt benyttes med mindre du har østrogen positiv kreft. Andre helsetilstander som tidligere var på nei lista forhold til hjerte, blodpropp osv er avlivet av nyere forskning. Anbefaler folk å lese seg opp og sette seg inn i nyere forskning. Jeg er i prematur overgangsalder, og hormoner er viktige. Så jeg tar bioidentisk østrogen, uteogestan og testosteron tilskudd. Hadde hatt svært lav livskvalitet og helse uten dette. Men over til det du spør om: Ja, det finnes matvarer med fytoøstogener. Soya er er et godt kjent eksempel. -Proteinpulver basert på soyaproteiner blandet ut med soyamelk -kelp/tang er ikke så kjent, men ofte anbefalt av naturterapeuter for sine hormonbalanserende egenskaper. -Linfrø, bønner, linser, erter, kikerter For å får seg nok fytoøstrogener må en planlegge litt. Proteinrundstykker med havre og cottage cheese som en finner mange oppskrifter tilbod nett kan modifiseres litt. Tilsett smaksnøytralt soyabasert proteinpulver, linfrø og belgvekster kan males til mel. Chat gpt er fin på å lage oppskrifter
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #13 Skrevet 4. oktober Stress og lite søvn er hvertfall gedigne triggere for hetetokter! Anonymkode: 04dfd...b35
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #14 Skrevet 7. oktober Ingen effekt av kosthold er bevist, ei heller av alle disse soyaproduktene folk tror på. Det virker bare nettopp fordi folk tror på det- placebo altså. Men koffein og sterke krydder gjør deg jo ingen tjenester. Anonymkode: b9601...d12
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #15 Skrevet 9. oktober Prøv jod med selen kjøpt på sunkost vi får i oss for lite av det og det regulerer stoffskifte, jeg slet med hetetokter før men etter jeg begynte med jod har jeg det aldri lenger! det er element jod og ikke farligt som medisink jod så er trygt å ta. Anonymkode: 94c7a...cf2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #16 Skrevet 9. oktober Soyaprodukter som edamame inneholder phytoøstrogen som kan mildne hetetokter har jeg hørt. Anonymkode: 28631...ed0
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #17 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Soyaprodukter som edamame inneholder phytoøstrogen som kan mildne hetetokter har jeg hørt. Anonymkode: 28631...ed0 Det gjør det faktisk verre. Anonymkode: 94c7a...cf2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #18 Skrevet 9. oktober Bønner er kjempebra, særlig soya. Vekt er også viktig, hold deg slank, spis mye grønnsaker og styr helt unna ultraprosessert. Har erfaring. Slank vegetarianer i overgangsalderen, plager meg null. Ikke hatt en eneste hetetokt e.l. Anonymkode: 56207...cdc
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #19 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bønner er kjempebra, særlig soya. Vekt er også viktig, hold deg slank, spis mye grønnsaker og styr helt unna ultraprosessert. Har erfaring. Slank vegetarianer i overgangsalderen, plager meg null. Ikke hatt en eneste hetetokt e.l. Anonymkode: 56207...cdc Har du noen sinne hatt hetetokter som kan settes i sammenheng med overgangagalderen?Hvis ikke kan jo du være en av den tredelen som aldri får noen symptomer Anonymkode: 7f4f7...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #20 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du noen sinne hatt hetetokter som kan settes i sammenheng med overgangagalderen?Hvis ikke kan jo du være en av den tredelen som aldri får noen symptomer Anonymkode: 7f4f7...ca5 Nei, jeg har ikke hatt det, men jeg har levd på den måten siden jeg var tenåring. Har lest fra troverdige og redaktørstyrte medier at japanske kvinner i Japan har lite overgangsalderbesvær i motsetning til japanske kvinner i f.eks USA. Forskjell mlm japanske kvinner i Jaoan og i USA: Vekt og diett. Anonymkode: 56207...cdc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå