Gå til innhold

Når oppsøke lege for ubehag i tåledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter 12 år har ette skolen i dag flere ganger uttalt at hun har ubehqg/smerter i stortåa, akkurat i  bøyen der det går ut og blir fot. Hun har ikke sagt noe i sommer,  og var på trening som vanlig i dag. Sa det var vondt da jeg hentet.  Sjekket etter dusjing, kan se ut som det er litt mere rødt der enn på den andre foten, ikke  varmt eller hovent,  men hun kjenner ubehag om jeg stryker over.

Jeg er oppvokst med å se an litt før jeg kontakter lege, da mye går over av seg selv. Tar fort 2-3 uker å få en legetime hos fastlegen for tiden grunnet en lege for lite på kontoret til 1.9. 

Hun har satt beinet litt høyt, og utrykker ikke ubehag hele tiden ellers heller.  Smertestillende trengs ikke sånn som det er nå(bestiller legetime om dr  lir mere vondt altså). 

Noen som kan tenke seg hva det kan være? Overbelastning? Vekst? Betennelse? Dårlige treningssko(fikk nye i mai da de andre var for små)? For små sko til dagligdags (kjøpte nye rundt påske)

Anonymkode: 908f4...639

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chat gtp is your friend.

Det du beskriver kan være tegn på en mindre skade, irritasjon, eller mulig betennelse i stortåleddet. Her er noen mulige årsaker til ubehaget din datter opplever:

1. **Overbelastning eller mindre skade**: Det kan ha oppstått en mindre skade, som en forstuing, under trening. Selv om hun ikke merket noe umiddelbart, kan smerter komme senere.

2. **Betennelse i leddet**: En mild form for betennelse, som kan oppstå etter overbelastning, kan gi rødhet og smerte. Dette er spesielt vanlig i stortåa, et område som ofte utsettes for press.

3. **Inngrodd tånegl**: Noen ganger kan en inngrodd tånegl føre til smerte og rødhet på siden av tåa, selv om det ikke nødvendigvis er synlig hovent.

4. **Gnagsår eller irritasjon**: Hvis skoene hennes har gnisset mot tåa under treningen, kan det føre til rødhet og ubehag.

**Hva du kan gjøre:**

- **Hvile og avlastning**: La henne hvile foten, unngå aktiviteter som kan belaste tåa ytterligere.

- **Heving av foten**: Dette kan hjelpe med å redusere eventuelle mindre hevelser.

- **Kuldebehandling**: En ispose eller kald klut på området i korte perioder (10-15 minutter) kan redusere smerte og ubehag.

- **Observasjon**: Følg med på om området blir mer rødt, hovent, varmt, eller om smertene forverres. Hvis dette skjer, kan det være lurt å oppsøke lege.

Hvis smertene vedvarer, eller hvis det blir verre over de neste dagene, anbefaler jeg at du kontakter en lege for å få en profesjonell vurdering.

Anonymkode: cfc37...b82

Skrevet

Vet ikke hva det kan være men hadde nok avventet litt å gå til lege med noe sånt, det høres jo ikke alvorlig ut for meg. Men om det er såpass ventetid hos din lege så kan du jo bare bestille en time om 2-3 uker og så ser du det an en ukes tid og er det blitt bra igjen av seg selv så avbestiller du bare timen? Og om det er blitt mye verre istedet så ringer du for å spørre om tidligere time.

Anonymkode: 12010...912

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...