Gå til innhold

Lærer man bokstaver i en bestemt rekkefølge i første klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe som er opp til hver lærer, eller begynner man med A og tar en og en bokstav?

Anonymkode: 3613c...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å begynne med de vanligste bokstavene. Jeg tror folk er ganske enige om rekkefølgen.

Anonymkode: eff29...9b6

• Liker 1
Skrevet

Det er et system, det er ikke fra a til å. Prøvd å google?

Anonymkode: e2c27...c87

Skrevet

Min hadde sin første skoledag i dag, og de har startet opp med bokstaven i 😊 

Anonymkode: 82482...416

• Liker 1
Skrevet

De starter gjerne med bokstaver som kan settes sammen til enkle ord,feks i og s,så kan de skrive og lese ordet is. 

Anonymkode: c2906...98f

• Liker 3
Skrevet

Vanlig rekkefølge før på de første bokstavene var SILOREMA. Litt annerledes nå, men poenget er at de skal lære bokstaver som de ganske raskt kan sette sammen til ord/lese med. Så x, c, y, æ osv havner ganske langt bak i den rekkefølgen.  

• Liker 4
Skrevet
Jumjum skrev (1 time siden):

Vanlig rekkefølge før på de første bokstavene var SILOREMA. Litt annerledes nå, men poenget er at de skal lære bokstaver som de ganske raskt kan sette sammen til ord/lese med. Så x, c, y, æ osv havner ganske langt bak i den rekkefølgen.  

ISOLAFEM er også ganske vanlig. 

Anonymkode: 8b6ff...599

Skrevet

Sønnen min startet i dag. Denne uken begynner i de med bokstaven «i»

Skrevet

Å begynne med i og s er ganske vanlig, f.eks SILOREMA. Jeg har hatt to førsteklasser, og begge startet de med bokstavene S og I. Ofte har man 1-2 bokstaver i uka, og man har gjerne gjennomgått alle bokstavene til jul. Det er jo på en måte opp til læreren, men man følger jo gjerne det som er vanlig og regnes som mest fornuftig for førsteklassingene.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes litt ulike rekkefølger, gjerne knyttet til læreverket man bruker. Da jeg hadde førsteklasse, brukte vi Salto, der rekkefølgen på de første bokstavene er ISELROMV. Poenget er uansett at man får noen vanlige bokstaver først, som lar seg sette sammen til en del enkle ord, slik at man kan øve lesing med de bokstavene elevene har lært.

Anonymkode: 41dbd...412

• Liker 1
Skrevet

På 80-tallet var de første bokstavene ISOLAFEMRUÅ (kunne lese før jeg begynte på skolen og sjekket skrivemaskinen der rekkefølgen sto leeenge før vi kom dit og det sitter som støpt!)

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...