AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Del Skrevet 19. august 2024 Jeg og min tenåring bor i en bygård som er eid av et eiendomsselskap, og da vi flyttet inn fikk vi to sett med nøkler. Mange av mine naboer har både tre og fire sett med nøkler, og vi skulle gjerne hatt et ekstra sett liggende hos en nabo. Har oppdaget at nøkkelen som går i hoveddøren til bygården også passer til leiligheten vår og til døren ned i kjelleren, og har lest at det kalles systemnøkkel, og at man må ha tillatelse fra utleier for å få en slik nøkkel kopiert. Den ene naboen min fikk kopiert opp på Clas Ohlson uten noe tillatelse fra utleier sier hun, og ikke kostet det noe ekstra heller, men vet ikke om dette stemmer. Anonymkode: be9d4...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #2 Del Skrevet 19. august 2024 Kan dere ikke be om tillatelse? Vil tro det er fordi det går utover flere enn deg selv om nøkler kommer på avveie. Anonymkode: 36357...59d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #3 Del Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan dere ikke be om tillatelse? Vil tro det er fordi det går utover flere enn deg selv om nøkler kommer på avveie. Anonymkode: 36357...59d Jeg ønsker bare å ha en backup nøkkel Ts Anonymkode: be9d4...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #4 Del Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ønsker bare å ha en backup nøkkel Ts Anonymkode: be9d4...4d6 Ja, spør igjen om du ikke bare kan be om tillatelse til å kopiere nøkkelen? Anonymkode: 36357...59d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #5 Del Skrevet 19. august 2024 Da må du snakke med eiendomsselskapet. Evt går du først til samme sted som naboen og prøver deg men sannsynligvis vil du få et nei. Viss du lurer på grunnen til dette rundt systemnøkkel så handler det om sikkerhet og kontroll rundt nøkler. Svært vanlig med slike nøkler på arbeidsplasser eller borettslag da konsekvensene for nøkler på avveier kan bli store for mange mennesker. Anonymkode: ae020...461 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. august 2024 #6 Del Skrevet 19. august 2024 (endret) Din nabo kan ha en annen dør fra et annet år og annen produsent enn deg, derfor er ikke hennes nøkler lik dine kanskje? Da får hun jo kopiert den uten videre. Jeg bor i blokk i borettslag, og her har en del beboere med GAMMEL type dør systemnøkler som passer både i døren sin til leiligheten og til oppgangsdøren. Det har ikke jeg, eller andre beboere som har byttet til ny og bedre, moderne dører til leilighetene våre. Min leilighetsnøkkel passer derfor ikke i oppgangsdøren, så jeg har to. Eller vi kan bruke app på mobilen til å automatisk låse opp oppgangsdøren om vi vil, men det er like mye styr å dra opp mobilen for å åpne appen som å ta opp nøklene i lomma, så jeg bruker stort sett nøkkelknippet uansett. Du kan bare be utleieselskapet om en ekstra systemnøkkel. Det koster penger, men du får en om du ber om det og betaler for det. Såvidt jeg husker koster en systemnøkkel til oppgangsdøren 500 kr å få laget her hos oss. Sikkert noe lignende hos dere. Og prisen er kanskje satt høyt med vilje, for å unngå at folk produserer opp og strør om seg med nøkler litt i hytt og vær. Endret 19. august 2024 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #7 Del Skrevet 19. august 2024 TS her 😃Nå kom jeg på at vi har kodebrikke i inngangsdøren ut mot gaten, og så er det samme nøkkel til leiligheten min som til kjellerdøren. Kalles det systemnøkkel da? Anonymkode: be9d4...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #8 Del Skrevet 19. august 2024 Systemnøkler skal ikke kopieres. Du må søkes borettslaget om flere nøkler hos dem eller spesiell lådesmed, og betale fast sats for det. Da jeg satt i bl-styret tok vi 500 kr pr nøkkel. Om du leier, skal utleier fikse dette. Anonymkode: be8df...7df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2024 #9 Del Skrevet 19. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS her 😃Nå kom jeg på at vi har kodebrikke i inngangsdøren ut mot gaten, og så er det samme nøkkel til leiligheten min som til kjellerdøren. Kalles det systemnøkkel da? Anonymkode: be9d4...4d6 Har du et system, vil det stå et nummer på nøkkelen. Nummeret består av to deler, ett for systemnummeret og ett for din nøkkels nummer i systemet. Systemenes registrerer alle nøkler som er tatt ut. ofte må man benytte spesielle nøkkelemner bare de som har rett til å kopiere nøklene har. Det koster gjerne rundt kr 500,- for en nøkkel. Endret 19. august 2024 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #10 Del Skrevet 19. august 2024 "Kopibeskyttelsen" i systemnøkler er at de er patentert. Nesten alle systemnøkkel-patentene har gått ut for mange år siden. Derfor er det fritt frem å kopiere dem. Det er bare å gå på Clas Ohlsson eller et annet passende sted å kopiere. Anonymkode: d9799...bd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå