Gå til innhold

Hvordan komme seg vekk fra barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 år. Jobber som barnehagelærer, ped 2 i en fantastisk barnehage. Elsker jobben min. Men jeg hater den så ufattelig mye. Det er SÅ slitsomt, med dårlig bemanning, overtid pga lite plantid, sykdom og ja - dere vet. 

Tok bachelor i 2014, gikk rett på videreutdanning 30 stp spes. Ped. og har 30 stp. veiledning for barnehagelærere. Jeg har i tillegg ICDP sertifisering. Videreutdannelsen min har i utg.punktet vært et ledd i drømmen om å jobbe på universitet/skrive bok/ta master og doktorgrad… men det er jo ganske heavy!

Jobben min er forøvrig ekstremt slitsom da jeg rent kroppslig sliter mye med utmattelse, ryggsmerter og migrene. Har ikke spesielt mye fravær til tross, men jeg bare føler på meg at kroppen min ikke vil klare å være «på gulvet» til jeg er pensjonist. All ære til de som klarer 🥺

jeg ser nå tre alternativer/muligheter for meg. 

1: jobbe til jeg stuper, sykemelding, aap og den veien der

2: gå ned i stillingsprosent 

3: finne noe annet.

dere kloke KG brukere, vet dere om noe jeg kan bruke kompetansen min til annen plass? Spesifikke plasser da altså. Både den ene og andre veien. Evt. Tanker om situasjonen.. Hva ville du gjort? 

takk for konstruktive svar 🫶🏻

Anonymkode: ec241...465

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saksbehandler i kommunen, saksbehandler hos Statsforvalteren (på området barn/unge - barnehage).

Anonymkode: ad2c8...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli styrer? 

Anonymkode: f8b9c...c28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bli styrer? 

Ja - styrer er et godt alternativ. Men det fordrer jo at det faktisk er ledig stilling som det 🙈 tro meg, jeg følger med! 🤭 håper jo at det til slutt blir ledig i bhg jeg er så glad i. Men styrer er ganske ung, så det er jo ihvertfall en 20 år til 😮‍💨 hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Saksbehandler i kommunen, saksbehandler hos Statsforvalteren (på området barn/unge - barnehage).

Anonymkode: ad2c8...922

Takk for tips! 👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt master eller tverrfaglig videreutdanning, for å komme bort fra barnehagen. Både du og helsa di vil takke deg i et lengre perspektiv.

Anonymkode: a33dc...646

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PPT?

Noe på en høyskole innen barnehagelærerutdanningen? Eller i retning veiledning av barnehager. Min barnehage er med på et prosjekt nå i regi av den nærmeste høyskolen. 

Barnevernet? 

I større barnehager har noen styrerassistent. Kan jo være en måte å få litt erfaring og stille sterkere om det blir utlyst styrerstilling. 

Anonymkode: 95718...130

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer på småtrinnet?

Anonymkode: 2044d...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

PPT?

Noe på en høyskole innen barnehagelærerutdanningen? Eller i retning veiledning av barnehager. Min barnehage er med på et prosjekt nå i regi av den nærmeste høyskolen. 

Barnevernet? 

I større barnehager har noen styrerassistent. Kan jo være en måte å få litt erfaring og stille sterkere om det blir utlyst styrerstilling. 

Må ha master for jobb i PPT. For høyskolejobb også.

Anonymkode: df25a...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede 60 studiepoeng ekstra etter bacheloren. Kan du få disse godskrevet mot en relevant master? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har allerede 60 studiepoeng ekstra etter bacheloren. Kan du få disse godskrevet mot en relevant master? 

Ikke for å blande meg, men tror ikke det går. Må ha studiepoeng på masternivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta master? Helst en som ikke er barnehagerettet, slik at du har andre alternativer enn PhD- og akadmiaveien videre. For den stien er både tornete og smal. For tiden er det mange innskrenkninger i akademia, og selv før dette var det veldig vanskelig å få fast stilling. Dårlig betalt er det også. Dårligere enn i skolen. 

Anonymkode: f7e03...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Må ha master for jobb i PPT. For høyskolejobb også.

Men ikke i kommunal administrasjon som andre her foreslår. Jobber selv i HR i kommunal og ts bakgrunn høres ganske ideell ut. 

Anonymkode: 4bf69...192

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veiledningen (30 stp) kan godskrives mot en master i pedagogikk 😊 noe som jo åpner en hel rekke med alternativer! Det må jeg føre på som et godt alternativ nr 4! ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Lærer på småtrinnet?

Anonymkode: 2044d...475

Jeg tror(?) at man nå må ha master som lærer for å jobbe som lærer på skolen. Før kunne man som førskolelærer jobbe på 1-3 trinn men det er nye regler 🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

PPT?

Barnevernet? 

Det er en kommunal stilling som pedagogisk rådgiver. Den kunne jeg veldig gjerne tenke meg! Må bare bli kvitt hu som har den stillingen 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men ikke i kommunal administrasjon som andre her foreslår. Jobber selv i HR i kommunal og ts bakgrunn høres ganske ideell ut. 

Anonymkode: 4bf69...192

Spennende! Det er mange nærliggende kommuner (bor litt utenfor byen) som er aktuelle. Må få ordna varsling på stillinger flere plasser. Begeret har fylt seg sakte over flere år men etter oppstart etter ferien nå kjenner jeg at det er fult 🥵 må komme meg videre 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner var barnehagelærer og tok master i folkehelse. Jobber nå med friskliv og idrettsprosjekter. Også noe kommunalt arbeid med barn og unge (skrive planer for barn, aktivitet og helse i kommunen eller noe sånt).

Generelt er det bare å tenke litt mer på hva du vil, så er det mange veier dit!

Jeg tok master og jobber med noe helt annet enn bacheloren min. Og etter master har jeg også tatt noen enkeltemner (i andre fag), som igjen har gjort meg aktuell for helt andre yrker igjen. Ergo, ta en master 😄

Anonymkode: 7bfc2...5e5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern? Skole? 

Anonymkode: e8fbd...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke for å blande meg, men tror ikke det går. Må ha studiepoeng på masternivå.

Det finnes masse ulike videreutdanninger for barnehagelærerer, slike som ts har tatt, 30 og 60 studiepoeng. Men de fører deg kun rundt i sirkel. Ikke får du en annen jobb, ikke høyere lønn. Så det er egentlig bare selvutviklingsstudier. Disse investeringene du gjør personlig, låser deg bare ytterligere fast i barnehagen. Du kan ikke gå, fordi du har investert så mye, og du får ikke uttelling for kompetansen andre steder.

Anonymkode: 36c5d...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...