Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper noen har lyst å dele litt erfaringer med meg. Jeg skal begynne i ny jobb på en barneskole og har en del ting og tang som jeg lurer på. ☺️

-Hvilke type klær er praktiske å ha på jobb? Har dere egne regnklær/kjeledress osv på jobb eller har skolen fellesklær til utlån? 

-Har du mobilen på deg å jobb? Jeg regnet med at jeg ikke fikk lov til det, men forstår at mange må ha den på seg om noe skulle skje. Hvordan oppbevarer dere evt den da? Jeg har ikke store nok lommer i buksene til ha den oppi der.. 😅

-Eleven jeg skal være på kan være vanskelig å komme innpå/få kontakt med, noen som har noen gode råd og tips om hva som er lurt å gjøre eller absolutt ikke gjøre, for å bygge et godt forhold? Prøver å forberede meg så godt som mulig, så vi får en best mulig start, men syntes det er vanskelig å forestille meg når jeg ikke har jobbet med dette tidligere. ☺️

Skrevet

Regner med at du er veldig ung, derfor skriver jeg dette som det er.

Fint om du ikke poster så mye om skolen og eleven, det kan oppfattes som brudd på taushetsplikten.

Alt dette må du ta opp med din nærmeste sjef. KG er ikke stedet for å drøfte sånne ting.

Skrevet
mimifin72 skrev (27 minutter siden):

Fint om du ikke poster så mye om skolen og eleven, det kan oppfattes som brudd på taushetsplikten.

Alt dette må du ta opp med din nærmeste sjef. KG er ikke stedet for å drøfte sånne ting.

I all verden! Mener du virkelig at TS skriver noe som i det hele tatt kan være gjenkjennbart? Jeg mener det kun var spørsmål som kan passe på stort sett alle barneskoler i hele landet.

Greit å være på vakt i forhold til taushetsplikt, men en trenger vel ikke se spøkelser ved høylys dag heller. 

Anonymkode: faab5...ea9

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
mimifin72 skrev (34 minutter siden):

??

er INGENTING om skolen i posten eller noe om eleven som er i nærheten av gjenkjennbare info. Og jo, KG er et sted for å spørre om lignende erfaringer om dette.

Anonymkode: 257a6...257

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei

Min datter var akkurat der du var ved juletider. Og veldig mye synes overveldende nå, men du kommer inn i det med tid.

Husk at du trengs, så de er nok super takknemlig for at du kan ta vakter.

Klær er helt vanlige klær, ikke for pyntet, eller mye utringning eller bar rygg eller sånt. 
Og ikke joggebukser.

Joggebukser / kosetøy er etter mitt prinsipp for hjemmebruk, ikke på jobb. 
Olabukse og en t skjorte, eller genser. Eller om du har andre bukser du liker å bruke.

De har ikke tøy der, så du må ha en god varm jakke i vinter. Og en god regnjakke. Kanskje også bukse til skikkelige dårlige dager.

Jeg tror ikke du trenger en heldress. Min datter brukte kun jakke etter vær. De var bare ute i friminutt 

Mobilen legges i skapet ditt, eller der su henger jakken. Ikke ta den opp på skolen, før du ser hvordan andre gjør det.

Ang elev. Dette skal du få veiledning på, og hvis ikke du får det, spør. Se hva andre gjør, og gjør det på din måte utifra det.

Omsorg er uansett key.

Anonymkode: de724...bca

• Hjerte 1
Skrevet

Litt mere rundt elev 

Hør med lærer hva hen liker, trenger, og hjelper hvis hen blir oppkavet.

Alle jobber virker mye i starten, men særlig arbeid med barn og mennsker, fordi andre er involverte. Men ett skritt av gangen 😊

Anonymkode: de724...bca

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg jobber på barneskole og vi går stort sett i jeans eller sommerkjole på sommeren, og så har de sånne blå typisk sfo/barnehagelærerdresser til utlån på vinteren (alle får en egen), samt regntøy til mildere dager og rompetaske for å ha telefon og andre ting i :) vi har som regel alltid telefon på oss om noe skulle skje, f. eks at vi trenger å ringe 113, foresatte etc., eller være tilgjengelig for egne barn i barnehage :) får ikke holde på med telefonen utover det men sånn regner jeg med det er overalt🙈 når det gjelder eleven du skal følge er det vanskelig å gi noen tips uten å kjenne til hen. Forskjellige metoder funker for forskjellige elever så da må du nesten bare høre med kontaktlæreren eller noen andre som kjenner til eleven iht. hvordan du skal gå frem. Lykke til🥰

Anonymkode: 275d0...9eb

• Hjerte 1
Skrevet

Å både bruke og vise engasjement for elevens interesseområde, kan være en åpning for god relasjonsbygging.

Anonymkode: 63430...a83

• Hjerte 3
Skrevet

Du får veiledning av pedagog/spesialpedagog ift hvordan du skal forholde deg til eleven. I hvert fall hvis skolen ikke bryter loven. Ihht den nye opplæringsloven kan du ikke ha noe selvstendig ansvar for, eller gi, spesialundervisningen den eleven mest sannsynlig har vedtak om.

Anonymkode: 4b654...697

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen, tusen takk for mange gode svar, jeg setter veldig stor pris på det! 🤩🙏

Skrevet

Jeg bruker treningsbukse og college genser. Greit for å være aktiv i tilfelle tur, gym eller liknende.

Anonymkode: 5387c...80e

• Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, mimifin72 said:

Makan til noldussvar. Ingenting gjenkjenbart fra ts og spørsmålene er absolutt adekvate. I skolen jeg jobbet gikk det i jeans, hoodies, t skjorter. Yttertøy er eget. Kan være smart med en jobbgarderobe, spesielt om det er en elev med en del utagering og klatring på deg. 

Anonymkode: 04943...26d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Lolle skrev (4 timer siden):

Hei! Håper noen har lyst å dele litt erfaringer med meg. Jeg skal begynne i ny jobb på en barneskole og har en del ting og tang som jeg lurer på. ☺️

-Hvilke type klær er praktiske å ha på jobb? Har dere egne regnklær/kjeledress osv på jobb eller har skolen fellesklær til utlån? 

-Har du mobilen på deg å jobb? Jeg regnet med at jeg ikke fikk lov til det, men forstår at mange må ha den på seg om noe skulle skje. Hvordan oppbevarer dere evt den da? Jeg har ikke store nok lommer i buksene til ha den oppi der.. 😅

-Eleven jeg skal være på kan være vanskelig å komme innpå/få kontakt med, noen som har noen gode råd og tips om hva som er lurt å gjøre eller absolutt ikke gjøre, for å bygge et godt forhold? Prøver å forberede meg så godt som mulig, så vi får en best mulig start, men syntes det er vanskelig å forestille meg når jeg ikke har jobbet med dette tidligere. ☺️

Lønner seg og kjøpe inn varme klær til vintern og gå i klær du ikke er sånn kjempe glad i , blir ofte møkkete og klin på klæra. Mobilen er alltid på meg på jobb, pleier og ha den i veska mi eller i lomma. Ikke overtenk eleven du skal jobbe med, bruk tid på og bli kjent så finner du etterhvert ut av hva som fungerer og ikke fungerer. Lykke til☺️

Anonymkode: a45ed...d53

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...