Gå til innhold

Sluttpakke, oppsigelsestid og dagpenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man får tilbud om sluttpakke på f.eks. 3 måneder, så er det jo slik at man ikke får dagpenger for de månedene som sluttpakken dekker.

Det jeg likevel lurer på er: Må man registrere seg som arbeidsledig fra første dag uten jobb, og aktivt søke jobb og sende meldekort gjennom disse 3 mnd, slik at man får rett på dagpenger fra første dag etter 3 mnd?

Eller kan man vente med å melde seg som arbeidsledig til de 3 mnd er gått, for så å melde seg som arbeidsledig, og da begynne med mer aktiv jobbsøking?

Anonymkode: 44694...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør jo uansett bruke de månedene på jobbsøking……

Anonymkode: c9111...ed3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du 3 mnd sluttpakke etter ordinær oppsigelsestid? 
Når du takker ja til sluttpakke regnes det som at du har sagt opp selv. Dermed får du 18 uker? karantenetid hos Nav før dagpenger. Den starter først å løpe etter de 3 mnd. 
Så spørs om du kommer så godt ut av den sluttpakken da. 

Anonymkode: 053e4...41a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mener du 3 mnd sluttpakke etter ordinær oppsigelsestid? 
Når du takker ja til sluttpakke regnes det som at du har sagt opp selv. Dermed får du 18 uker? karantenetid hos Nav før dagpenger. Den starter først å løpe etter de 3 mnd. 
Så spørs om du kommer så godt ut av den sluttpakken da. 

Anonymkode: 053e4...41a

Jeg tenker da i en nedbemanningssituasjon hvor arbeidsgiver tilbyr sluttpakker til dem som slutter. Altså "frivillig tvang". Når det er frivillig tvang så gjelder det samme som ved en nedbemanning etter loven (arbeidsmiljøloven eller hvilken lov som regulerer det)

Da er det vanlig at man får betalt ut oppsigelsestiden, pluss et visst antall månedslønner alt etter ansiennitet og rolle. Jeg vet da at man ikke vil få dagpenger i den perioden som er oppsigelsestid, og heller ikke det antallet måneder som sluttpakka dekker utover oppsigelsestiden. Men jeg er litt usikker på om man må søke dagpenger umiddelbart, eller like lenge som en karantenetid, eller om man kan vente frem til den dagen som sluttpakka dekker og så få dagpenger dekket fra første dag man har søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du bør jo uansett bruke de månedene på jobbsøking……

Anonymkode: c9111...ed3

Selvsagt. Jeg er allerede i gang. Men det handler om å finne en jobb man faktisk vil ha, ikke å bare søke på alt man er i stand til å klare å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg mistet jobben grunnet nedbemanning i oljekrisen for noen år siden, kom nav på besøk på jobben. De rådet oss til å registrere oss arbeidsledig ved første anledning, slik at saken er ferdigbehandlet den dagen utbetalingene skal starte. Du står selvsagt fritt til å søke når du ønsker, men jeg ville i alle fall sjekket med nav om de har noen frister. For eksempel om man ikke får tilbakebetalt om man søker etter at utbetalingene skulle startet. Jeg kjenner ikke reglene, og de er sikkert endrer siden den gang uansett.

Jeg mener å huske at jeg registrerte meg som arbeidsledig, men fikk jobb før oppsigelsestiden var gått ut. Jeg sendte ikke inn meldekort siden jeg var i jobb og derfor ikke mottok ytelser.

Anonymkode: 5877c...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det trenger du ikke. Først når du får ytelse fra nav at du skal registere deg og de krever søking. Kan jo være du får jobb under severance, så det sldr blir aktuelt…

Anonymkode: 3e3b7...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei, det trenger du ikke. Først når du får ytelse fra nav at du skal registere deg og de krever søking. Kan jo være du får jobb under severance, så det sldr* blir aktuelt…

Aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...