Gå til innhold

jeg og kjæresten ønsker å bo på helt forskjellige måter - kan man enes?...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han vil absolutt kjøpe i byen, jeg kan godt kjøpe litt utenfor. Han ser på leiligheter på 30kvm som vi to skal bo på, jeg kveles av tanken av å bo på et areal mindre enn stua til foreldrene mine...

Noen som har vært i en lignende konflikt før? Kan man komme til enighet? Er slikt starten på slutten av forholdet?

Ingen av oss jobber i byen... Så måtte uansett ha pendla, mer for pengene å kjøpe nærme der vi jobber nå.

Anonymkode: 2fbf7...4cd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han vil kjøpe dyr minileilighet i byen enda han ikke jobber der en gang? Og ha med deg på det? 

Anonymkode: 70517...e95

• Liker 15
Skrevet

Hva med å forsøke å leie først, og se hvordan dere trives best? Ingen andre enn dere to kan vite om dere klarer å bli enige om noe eller ikke. Kanskje et kompromiss er en bolig i utkanten av byen?

Anonymkode: a55ea...ea8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan eksempel sette opp for og mot argumenter?

enig med at 30kvm er utrolig lite. Leide en gang en 50Kvm leilighet og syntes det var litt trangt når min nåværende samboer var på besøk over tid, men gikk helt fint. Bare at leiligheten burde generelt vært ommøblert annerledes hvis vi hadde bod to der. 

• Liker 3
Skrevet

Ikke gjør så stort nummer ut av det, men bli med han på visning og sjekk kollektivmulighetene. Antar han får et annet syn på saken da.

Anonymkode: edc33...195

• Liker 6
Skrevet

Ja jeg har vært i et sånt problem før, og for oss ble det dessverre slutten. Jeg ville gjerne bo i byen, mens han ville ha mer plass. Vi kjøpte utenfor byen, og jeg prøvde lenge å tilpasse meg. Men jeg trivdes ikke der, selv om jeg hadde mye plass føltes det nesten klaustrofobisk ut å ikke kunne dra til byen ofte. Det ble en veldig endring i livsstil som jeg ikke taklet og ikke var klar for. Det endte med at jeg flyttet ut etter ca to år uten bedring.

Anonymkode: b5fb2...79a

• Hjerte 1
Skrevet

Dere kan jo se om dere kan møtes på midten i et «passe» urbant område? Men erfaringsmessig så vil jeg si nei. Hvis man føler seg hjemme i byen og er villig til å forsake areal for å kunne bo sånn, så vil man aldri trives utenfor. Det er et helt annet liv og en annen livsstil.

Valg av bosted er viktig for livskvaliteten. Jeg var den som gikk på akkord med mine egne ønsker og behov da jeg og eksen kjøpte vår siste bolig sammen, jeg trivdes aldri og det ble en kontinuerlig belastning i forholdet vårt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Særbo er jo en god mulighet 🙂 Romanisk og delig å besøke hverandre og få regelmessiag egentid. For all del ikke flytt sammen om det ikke føles riktig !

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Da jeg og min samboer flyttet sammen, leide vi 30 kvm på første leiligheten.
Vi var ute av den på under et år. Alt for lite 😅 

Kunne aldri godtatt mindre enn 50 kvm på 2 stk. Vi bor i dag på 70 kvm, og det er helt prefekt for to. Mulighet for å trekke seg unna med litt alenetid på kontoret eller soverommet osv. 

Endret av powerpuffen
  • Liker 1
Skrevet
powerpuffen skrev (16 timer siden):

Kunne aldri godtatt mindre enn 50 kvm på 2 stk. Vi bor i dag på 70 kvm, og det er helt prefekt for to. Mulighet for å trekke seg unna med litt alenetid på kontoret eller soverommet osv. 

Ja, jeg trenger nok kanskje litt for mye egentid for at mindre enn 40kvm er lurt i alle fall...

Mann1977 skrev (16 timer siden):

Særbo er jo en god mulighet 🙂 Romanisk og delig å besøke hverandre og få regelmessiag egentid. For all del ikke flytt sammen om det ikke føles riktig !

Tja, jeg føler neste steg er å enten flytte sammen, eller avslutte forholdet - kanskje litt dramatisk å tenke slik? Men da blir det fort mye tid og kostnader i reising om han skal bo i Oslo og jeg ikke, og mindre tid sammen i hverdagen...

Skrevet

Jeg ville tilbake til Oslo og hun ville lengre ut på landet.

Jeg ble med på «landet». Har ikke angret et sekund. Vi bor landelig med skog, vann og bondegårder rundt oss. Men det er ikke lenger en 15-20 minutter inn til Oslo sentrum. Det morsomme er at jeg er i Oslo 1-2 ganger i året ☺️

Anonymkode: af71b...21f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja dette er det mulig å få løsning på. 

Gå på visninger til det begge to liker, med open mind, som i at dette ikke er avgjort. Dette fortsetter dere med til dere kommer over bolig begge to kan tenke seg. Dere erfarer begge underveis og diskuterer underveis, men det må være en absolutt avtale på at ingenting blir kjøp før begge to sier ja uten press fra den andre. Det hjelper ikke at ene ELSKER en bolig. Er det ikke kjærlighet fra begge er det uaktuelt. Å furte over, kreve eller på andre måter presse mentalt, økonomisk eller emosjonelt er ikke lov, og heller ikke voksen ok oppførsel  

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville tilbake til Oslo og hun ville lengre ut på landet.

Jeg ble med på «landet». Har ikke angret et sekund. Vi bor landelig med skog, vann og bondegårder rundt oss. Men det er ikke lenger en 15-20 minutter inn til Oslo sentrum. Det morsomme er at jeg er i Oslo 1-2 ganger i året ☺️

Kan jeg spørre hvor dere bor landlig som er så nærme Oslo? 🤔 Dette er vår plan også og med så kort avstand er det jo mulig å pendle til jobb. 

Endret av powerpuffen
Skrevet
powerpuffen skrev (15 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor dere bor landlig som er så nærme Oslo? 🤔 Dette er vår plan også og med så kort avstand er det jo mulig å pendle til jobb. 

Lillestrøm kommune 😊. Nærmere bestemt i det som tidligere het Fet kommune (Fetsund).

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lillestrøm kommune 😊. Nærmere bestemt i det som tidligere het Fet kommune (Fetsund).

Ahh, ja det er litt lengre enn 15-20 minutter. Selve togturen tar rundt 25 minutter, men hvis du i tillegg regner gange til/fra hjem og å komme seg dit man skal i Oslo, så tar det fort det dobbelte. 

Men om prisene på bolig er mye bedre sammenlignet, så er det garantert verdt det. Eneste problemet er at togene er så ustabile.. 

Skrevet

Alle par er ikke ment to be. Ulikhetene kan bli for store og den ene kan komme til å mistrives skikkelig. Men det går jo an å gi det en sjanse, noen ganger trives man med noe man ikke trodde på forhånd.

Anonymkode: 49b8f...8e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 15.28):

Han vil absolutt kjøpe i byen, jeg kan godt kjøpe litt utenfor. Han ser på leiligheter på 30kvm som vi to skal bo på, jeg kveles av tanken av å bo på et areal mindre enn stua til foreldrene mine...

Noen som har vært i en lignende konflikt før? Kan man komme til enighet? Er slikt starten på slutten av forholdet?

Ingen av oss jobber i byen... Så måtte uansett ha pendla, mer for pengene å kjøpe nærme der vi jobber nå.

Høres uttil å vere ein blåkopi av  den holdning min sønn  hadde da han skulle se seg rundt etter leilighet i Tr.heim etter avsluttet skole v/ NTH:

Skulle absolutt bo sentrumsnert  men anbefalte han å sjå  på  noe utenfor sentrum, men fant alle slags motargumenter. Da måtte han ha bil, og det ble straks ektstrakostnader. Fant til  slutt eit renoveringsprosjekt sentrumnert m/ 2 rom og eit kjøkken m/ mye trafikkstøy rett utenfor stuevinduet, og besøkende måtte betale parkeringsavgift.

Etter en tid fant han likevel ut at ein måtte ha bil, etter 2 flytet han utenfor sentrum, fikk mye hus for pengene, m/ fin utsikt, garasje, og  friareal / uteområde

Ein skal ofte ikkje langt utenfor bysentrum før ein får mer boareal for pengene en sentrumsnert, og roligere omgivelser. Ein kan kjøre mange ganger frem og tilbake om ein sparer 1 mill  på eit lelighetskjøp noen mil utenfor sentrum. 

Anonymkode: 370b8...cc3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 15.28):

Å pendle ut av byen høres for meg ut ganske dumt ut. Eneste grunnen til at jeg kjøpte leilighet i Oslo var fordi jeg jobber der. Men har aldri skjønt hvorfor man skal bo i sentrum på så små leiligheter selv. Jeg kommer selv til å selge meg ut av Oslo om noen år og flytte ut av byen. 

Tja du får finne et bra kompromiss med han, de fleste klarer å inngå det. Kanskje dere kan kjøpe noe på 72 kvm i utkanten av byen?

• Liker 3
Skrevet

Start med større leilighet i utkant av by :)

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ååh, fortell!! Hvordan klarer dere 15-20 min til Oslo sentrum?? Det er raskere enn hva jeg klarer som bor i Lillestrøm sentrum!! Hvilken kjørerute har dere?

Fra Åkrene til Helsfyr er det 18 min uten trafikk. Og da bor man på "riktig" side av brua. Jeg har vurdert Fetsund, men de fleste steder har 15 min bare til Lillestrøm sentrum. Jeg bruker 15 min fra Lillestrøm sentrum til Alnabru før rushen på morgen.

Anonymkode: 75d5b...cf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...