AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Hei! Etter endt skolegang i 2018 så gikk jeg ut i arbeid i stedet for å studere videre. Jeg var ekstremt skolelei og visste uansett ikke hva jeg ville studere, og jeg ville ikke ta en utdannelse "bare fordi". Nå som 25-åring så har jeg endelig funnet ut hva det er jeg ønsker å studere, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt? Jeg flyttet hjemmefra som 19-åring med en toxic eks-kjæreste som gjerne skulle kontrollere alt jeg gjorde. Han ga meg egentlig ikke noe valg, han hentet sengen min og tingene mine mens jeg var på jobb en dag.. Hadde fast (men dårlig betalt) jobb så jeg kunne ikke flytte ut fra han heller. (Foreldrene mine ((skilt)) hadde flyttet og hadde ikke ledig plass) I 2020 fikk jeg meg ny jobb som var bedre betalt og jeg flyttet ut for meg selv i en liten leilighet. (Leier) Bor for meg selv nå og har en stødig jobb med 100% stilling, lever relativt komfortabelt sånn som det er nå. Men jeg kjenner jeg kjeder meg av jobben min og finner ikke noen annen jobb som frister som ikke krever utdannelse. Jeg vurderer da nettstudier på deltid, men med semesteravgift på over 45.000kr forstår jeg virkelig ikke hvordan det skal gå? Det er vel begrenset hvor mye man kan jobbe når man tar studielån? Jeg har faste utgifter på omtrent 15.500kr i mnd + mat, drivstoff og dyremat/utstyr. Har ikke mulighet til å flytte hjem til mamma eller pappa heller. Mitt beste alternativ er å flytte til hytta 20t unna her jeg bor nå og bo med farmor. Der kan jeg bo gratis, men jobbmulighetene er magre. Det er heller ikke et egnet område for dyrene mine pga hovedvei og jernbane.. Hva gjør man? Anonymkode: f6638...fb4
Uanonym bruker Skrevet 19. august 2024 #2 Skrevet 19. august 2024 Studier på offentlige høyskoler og universiteter er nesten gratis (semesteravgift på rundt 1000+bøker). I de fleste tilfeller er de offentlige skolene også bedre enn de private. Så jeg ville absolutt gått for offentlig. Disse har også mange studier som er deltid og/eller på nett. Hva er det du vil studere? 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #3 Skrevet 19. august 2024 Internasjonale studier med fordypning i etteretning og internasjonal sikkerhet, egentlig. Har ikke sett det offentlig noe sted tidligere Anonymkode: f6638...fb4
Uanonym bruker Skrevet 19. august 2024 #4 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Internasjonale studier med fordypning i etteretning og internasjonal sikkerhet, egentlig. Har ikke sett det offentlig noe sted tidligere Anonymkode: f6638...fb4 Hva med Forsvarets høgskole? 2
enhjørningfis Skrevet 19. august 2024 #5 Skrevet 19. august 2024 På universitetet jeg gikk på var det typ 2-4 timer forelesninger pr dag, å enkelte dager ingen. Du betaler semesteravgift på maks 1000 kr og bøker, bøkene kan du kjøpe brukt, eller du kan kjøpe pakker med bøkene på campus å du får da noe rabatt.. du får til å jobbe ved siden av studier, du må bare selv være rutinert og ha disiplin 😊 Heier på deg!
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #6 Skrevet 19. august 2024 Uanonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva med Forsvarets høgskole? Må man ikke ha gjennomført tjeneste for det? Jeg har ikke vært i militæret. Anonymkode: f6638...fb4 1
Uanonym bruker Skrevet 19. august 2024 #7 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må man ikke ha gjennomført tjeneste for det? Jeg har ikke vært i militæret. Anonymkode: f6638...fb4 Mulig! De har også internasjonale studier av ulike slag på universiteter, de har det på UiO, i alle fall. Men muligens ikke i nettopp den retningen du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #8 Skrevet 19. august 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vurderer da nettstudier på deltid, men med semesteravgift på over 45.000kr forstår jeg virkelig ikke hvordan det skal gå? Det er vel begrenset hvor mye man kan jobbe når man tar studielån? Anonymkode: f6638...fb4 Studer på offentlig høyskole eller universitet. I tillegg pass på å studer noe som faktisk gir jobb. Hvis ikke kaster du bort mye tid og penger. Sjekk arbeidsmarked og lønn før du begynner å studere. Anonymkode: be41c...68c 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #9 Skrevet 19. august 2024 enhjørningfis skrev (4 minutter siden): På universitetet jeg gikk på var det typ 2-4 timer forelesninger pr dag, å enkelte dager ingen. Du betaler semesteravgift på maks 1000 kr og bøker, bøkene kan du kjøpe brukt, eller du kan kjøpe pakker med bøkene på campus å du får da noe rabatt.. du får til å jobbe ved siden av studier, du må bare selv være rutinert og ha disiplin 😊 Heier på deg! Hvilket universitet var dette? Jeg har hund også, så jeg kan liksom ikke være borte hele dagen. Ønsker derfor nettstudie for litt mer fleksibilitet 😅 Takk for det! Anonymkode: f6638...fb4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #10 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hei! Etter endt skolegang i 2018 så gikk jeg ut i arbeid i stedet for å studere videre. Jeg var ekstremt skolelei og visste uansett ikke hva jeg ville studere, og jeg ville ikke ta en utdannelse "bare fordi". Nå som 25-åring så har jeg endelig funnet ut hva det er jeg ønsker å studere, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt? Jeg flyttet hjemmefra som 19-åring med en toxic eks-kjæreste som gjerne skulle kontrollere alt jeg gjorde. Han ga meg egentlig ikke noe valg, han hentet sengen min og tingene mine mens jeg var på jobb en dag.. Hadde fast (men dårlig betalt) jobb så jeg kunne ikke flytte ut fra han heller. (Foreldrene mine ((skilt)) hadde flyttet og hadde ikke ledig plass) I 2020 fikk jeg meg ny jobb som var bedre betalt og jeg flyttet ut for meg selv i en liten leilighet. (Leier) Bor for meg selv nå og har en stødig jobb med 100% stilling, lever relativt komfortabelt sånn som det er nå. Men jeg kjenner jeg kjeder meg av jobben min og finner ikke noen annen jobb som frister som ikke krever utdannelse. Jeg vurderer da nettstudier på deltid, men med semesteravgift på over 45.000kr forstår jeg virkelig ikke hvordan det skal gå? Det er vel begrenset hvor mye man kan jobbe når man tar studielån? Jeg har faste utgifter på omtrent 15.500kr i mnd + mat, drivstoff og dyremat/utstyr. Har ikke mulighet til å flytte hjem til mamma eller pappa heller. Mitt beste alternativ er å flytte til hytta 20t unna her jeg bor nå og bo med farmor. Der kan jeg bo gratis, men jobbmulighetene er magre. Det er heller ikke et egnet område for dyrene mine pga hovedvei og jernbane.. Hva gjør man? Anonymkode: f6638...fb4 Nå kommer det jo helt an på hva du vil studere, men mange studier kan du ta på deltitd, og mange lar seg kombinere ved siden av jobb - og da ikke bare nettstudier, men vanlige studier. Jeg har tatt flere fag ved siden av jobb, og syns det har fungert veldig bra. Anonymkode: 66ef2...672
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #11 Skrevet 19. august 2024 Du får fult lån selv om du jobber mye. Men det er mindre av lånet som gjøres om til stipend. Du kan søke om ekstra lån for å betale skolepenger. Det er ikke noe uvanlig eller vanskelig studere som enslig, en svært stor andel av studenter er enslige. Det er nok flere studenter som er enslig, eller i forhold urten å bo sammen, enn det er studenter som er samboere/gifte. Anonymkode: b2768...4df 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #12 Skrevet 19. august 2024 Ville unngått nettstudier som krever 45 000 i semesteravgift. Det kan ikke være verdt pengene. Anonymkode: b9783...543 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #13 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Internasjonale studier med fordypning i etteretning og internasjonal sikkerhet, egentlig. Har ikke sett det offentlig noe sted tidligere Anonymkode: f6638...fb4 Det høres ut som et studie som ikke leder deg inn i relevant jobb med mindre det kommer i tillegg til MYE annen kompetanse (og kontakter) fra før. Anonymkode: b270c...07f 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #14 Skrevet 19. august 2024 Er det dette studiet du prater om? https://oslonyehoyskole.no/studier/Nettstudier/Statsvitenskap-og-internasjonale-relasjoner/Bachelor-i-statsvitenskap-fordypning-etterretning-internasjonal-sikkerhet?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw2ou2BhCCARIsANAwM2Fhmyou4OluaCXzYfE3HknzxbkC-yqKJmUb7GoLoSjjCNNLdu_IKQUaAmAiEALw_wcB Da kan du like så godt ta en bachelor i statsvitenskap ved en offentlig skole, men selv med kun bachelorgrad i statsvitenskap er det vanskelig å få jobb. Så da må du også sikte deg inn på master etter endt bachelor. Anonymkode: a900e...3f7 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #15 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mitt beste alternativ er å flytte til hytta 20t unna her jeg bor nå og bo med farmor. Der kan jeg bo gratis, men jobbmulighetene er magre. Jeg hadde vurdert dette. En bachelor er tre år om du tar det på fulltid. Tenk på hvor mye penger du sparer på å bo gratis hos farmoren din. Pluss at du får mye ekstra tid sammen med henne. Vet ikke hvor gammel hun er, men jeg kan si at man aldri vil angre på tid man har tilbrakt sammen med folk man er glad i. Det man angrer på er at man ikke brukte nok tid sammen. Om du bor med henne bor du gratis, pluss at du har gratis hundepasser som kan passe hunden mens du er på skole og jobb. Er det et sykehjem, hjemmesykepleie e.l. i nærheten der hun bor så får du nesten garantert deltidsjobb der. Anonymkode: a5be2...377 2 2
enhjørningfis Skrevet 19. august 2024 #16 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvilket universitet var dette? Jeg har hund også, så jeg kan liksom ikke være borte hele dagen. Ønsker derfor nettstudie for litt mer fleksibilitet 😅 Takk for det! Anonymkode: f6638...fb4 UiA, gikk 2 år i kr.sand og 1 år i Grimstad 😊 nettstudier er også gull dersom du har disiplin til det 🤩
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #17 Skrevet 19. august 2024 Du må prøve å få ned utgiftene og se på alternativer der. Studielån. Anonymkode: f9edc...eb2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #18 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Internasjonale studier med fordypning i etteretning og internasjonal sikkerhet, egentlig. Har ikke sett det offentlig noe sted tidligere Anonymkode: f6638...fb4 Det der gir deg ikke jobb, dyrt og bortkastet. Ta en utdanning på offentlig høyskole/universitet som gir deg jobb. Du har ikke fulle dager fra 8-16, så det er null problemer å kombinere med å ha hund, så lenge hunden klarer noen timer hjemme alene. Ender du opp med studier som ahr praksis må du trenger på at hunden er lengre hjemme. Jobb deltid, søk lånekassen. Mange gjør det, det går fint. Men sats på noe som gir deg jobb etterpå, det gjør ikke dette studiet! Anonymkode: 05922...630 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #19 Skrevet 19. august 2024 Hva slags jobbsituasjon øsnker du deg, ts? Kontorjobb? Feltarbeid? Fleksitid? Hjemmekontor? Reising i yrket? Internasjonalt arbeid? Turnus? Nattarbeid? Hvor mye eller lite betyr mulighet for å ta fri for å pleie hobbyer eller privatliv? Hvor viktig er det for deg at du kan ta fri på kort varsel? Hva betyr lønn? Liker du tidsfrister? Overtid? Vil du være hjemme uten telefonen på 16.00 blank? Det, er spørsmålene du bør stile deg. Ikke «hva ønsker jeg bli?» men «hvordan kan jeg finne en ok jobb som tilfredsstiller mine krav?» Et yrke er en settfunksjoner, primært. Som arbeidssted, tid, og lønn. Og når du har funnet ut at du elsker turnus og reising? Se om det finnes utdannelser inen noe du alt er rimelig ok god på innen det segmentet. Og så - først da - vet du hva du skal studere. For du skal studere i 3-5 år. Om du hater utdannelsesløpet med alt du eier og har gjør det veldig lite, 5 år er unna på et blunk. Du tåler det fint. Men 45 år med en arbeidstid du forakter? Det tåler du dårlig. Anonymkode: 94f30...2ac 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #20 Skrevet 19. august 2024 Studerte juss og jobbet 100 % ved siden av (og var enslig med hund), var som privatist så mest lesing for meg selv og eksamen et par ganger i året. Det gikk i hvert fall helt fint 😊 Anonymkode: 1937b...e4a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå