AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Dette er for meg forferdelig å skrive, men jeg tror mi mor kan ha lidd av det. Ellers så må det ha vært en helt ekstrem helseangst. Jeg elsker mi mor, og hun er dessverre død nå. Jeg var for tidlig født og var i kuvøse de første ukene av mitt liv. Jeg selv tror at det trigget henne. Da jeg var liten var hun, jeg må nok si det som det er, besatt av at noe var galt med meg. Så mange ganger jeg var hos legen eller på sykehuset da. Jeg husker nesten ikke noe annet enn sykehus og lege. Min barndom var sykdom. Noen av de sykdommene hun mente jeg hadde da, har jeg i voksen alder sett at jeg ikke har. Det verste var vel da hun hevdet at jeg hadde hatt ett hjerneslag. Jeg har aldri hatt ett hjerneslag. Hun skaffet meg også briller. Jeg har aldri hatt problemer med synet. Etter at alle fysiske sykdommer var utelatt, så kjørte hun på psykiske sykdommer. Psykologer / psykiater. Lære-og-skrivevansker. Alt. Ingenting. Jeg vet ikke om hun skadet meg eller skapte mine skader/sykdommer eller om hun bare var forferdelig bekymret. Og for å si sannheten, så føler jeg med henne. Det må ha vært forferdelig for henne å alltid føle at noe var galt med meg, endog så irrasjonelt, og ikke bli trodd. Hun hadde det nok ikke bra. Nå fikk hun rett i en diagnose da, depresjon og angst som jeg har fått som voksen. Anonymkode: e1693...008 2 14
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #2 Skrevet 19. august 2024 MBP er vel mer når en forelder gjør barnet sykere med overlegg og attpåtil poster det mye i sosiale medier for å gå oppmerksomhet. Høres mer ut som hun hadde ekstrem helseangst pluss nevrotisk og latt det "smitte " over på deg. Anonymkode: 326bc...5de 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #3 Skrevet 19. august 2024 Skjønner at du tenker Munchausen By Proxy med dette. Men MBP er ikke først og fremst å finne flest mulig lidelser, men å søke oppmerksomhet, medlidenhet og gjerne økonomisk vinning på barns sykdom. Anonymkode: 7012b...d77 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #4 Skrevet 19. august 2024 Dette virker mer som helseangst enn MBP. Anonymkode: 68e84...82c 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #5 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette er for meg forferdelig å skrive, men jeg tror mi mor kan ha lidd av det. Ellers så må det ha vært en helt ekstrem helseangst. Jeg elsker mi mor, og hun er dessverre død nå. Jeg var for tidlig født og var i kuvøse de første ukene av mitt liv. Jeg selv tror at det trigget henne. Da jeg var liten var hun, jeg må nok si det som det er, besatt av at noe var galt med meg. Så mange ganger jeg var hos legen eller på sykehuset da. Jeg husker nesten ikke noe annet enn sykehus og lege. Min barndom var sykdom. Noen av de sykdommene hun mente jeg hadde da, har jeg i voksen alder sett at jeg ikke har. Det verste var vel da hun hevdet at jeg hadde hatt ett hjerneslag. Jeg har aldri hatt ett hjerneslag. Hun skaffet meg også briller. Jeg har aldri hatt problemer med synet. Etter at alle fysiske sykdommer var utelatt, så kjørte hun på psykiske sykdommer. Psykologer / psykiater. Lære-og-skrivevansker. Alt. Ingenting. Jeg vet ikke om hun skadet meg eller skapte mine skader/sykdommer eller om hun bare var forferdelig bekymret. Og for å si sannheten, så føler jeg med henne. Det må ha vært forferdelig for henne å alltid føle at noe var galt med meg, endog så irrasjonelt, og ikke bli trodd. Hun hadde det nok ikke bra. Nå fikk hun rett i en diagnose da, depresjon og angst som jeg har fått som voksen. Anonymkode: e1693...008 Har du noen gang tenkt at du er frisk nå fordi moren din faktisk kjørte deg gjennom alt dette. For tidlig fødte barn har ofte problemer som de med godt tilsyn og oppfølging kan vokse fra. Briller kam man ha behov for som barn men igjen, hvis man bruker det som barn, så kan man slippe som voksen f eks ved langsynthet som barn. Til din info så skjønner ikke små barn at de har problemer med synet. Fordi de vet ikke bedre og øynene kan tilpasse seg en del. Så der går ene og alene på at foreldrene sjekker og følger med. Anonymkode: c0f4a...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #6 Skrevet 19. august 2024 Det høres ut som helseangst. Jeg har hatt helseangst selv, men fikk hjelp raskt og er frisk i dag. Anonymkode: c6506...429 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #7 Skrevet 19. august 2024 Regner med at moren din fikk helseangst av at du ble født for tidlig og alt det medførte. Det var sikkert traumatisk for henne. Om noe burde hun få psykisk helsehjelp. Anonymkode: 01a5a...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #8 Skrevet 19. august 2024 Synes det er rart at folk kan kategorisk fortelle deg at moren din "kun" led av helseangst. Så mye sykeliggjøring av egne barn er selvsagt ikke normalt. Hennes egen angst verken forklarer eller gjør oppveksten mindre ille for TS. Ts, jeg ville vurdert å snakke med hekseoe om dette. Det er ikke vanlig det du har opplevd Anonymkode: a0514...415 8 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #9 Skrevet 19. august 2024 Takk for svar. Jeg ser nå at det er mest trolig helseangst som hun slet med, og ja jeg elsker mi mor, men jeg skulle ønske at hun ikke puttet meg gjennom dette. For meg har det vært vanskelig med å ha vært det syke barnet og blitt fortalt om mine mange diagnoser nesten dugelig. Diagnoser jeg ikke har. Mamma var den eneste som kunne alt om det, pappa fikk ikke engang ta vare på meg fordi han visstnok ikke kunne klare å håndtere alle mine diagnoser. Diagnoser jeg ikke har... Det gjorde mitt sosialt liv lite. Alt var farlig der ute. Til niende klasse fikk jeg ikke overnatte hos andre enn to venninner, og det var kun fordi ei mor var sykepleier, en far var lege. I tilfelle noe skulle skje. Anonymkode: e1693...008 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #10 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Jeg ser nå at det er mest trolig helseangst som hun slet med, og ja jeg elsker mi mor, men jeg skulle ønske at hun ikke puttet meg gjennom dette. For meg har det vært vanskelig med å ha vært det syke barnet og blitt fortalt om mine mange diagnoser nesten dugelig. Diagnoser jeg ikke har. Mamma var den eneste som kunne alt om det, pappa fikk ikke engang ta vare på meg fordi han visstnok ikke kunne klare å håndtere alle mine diagnoser. Diagnoser jeg ikke har... Det gjorde mitt sosialt liv lite. Alt var farlig der ute. Til niende klasse fikk jeg ikke overnatte hos andre enn to venninner, og det var kun fordi ei mor var sykepleier, en far var lege. I tilfelle noe skulle skje. Anonymkode: e1693...008 Synes dette innlegget ikke utelukker MBP iallefall. Hun fikk jo mye oppmerksomhet pga dette. Hun sykelig gjorde deg uten at du hadde diagnoser. Anonymkode: bc0a9...b8a 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #11 Skrevet 19. august 2024 Det er ikke umulig, tenker jeg! Vet dere hva denne casen kan være? En forelder som tror barnet sliter unormalt psykisk og er overbevist over psykiske sykdommer barnet ikke har. Barnet har reagert psykisk negativt overfor omsorgssvikt av denne forelderen. Forelder drar til psykolog hvor psykolog forteller at selvsagt ville et barn ha reagert slik, og at det er unormalt av forelder å tenke slik. Dette har skjedd flere ganger i barndom og forelder er overbevist over dette når barnet også er vokst opp. Forelder har påført barn traumer som i voksen alder har ført til depresjon, angst, cptsd og tvangslidelse. Det voksne barnet har jobbet hardt for å bli bedre og har blitt mye friskere, men forelder tror barnet lider av noe alvorlig psykisk enda. Hva er galt med forelder i slike tilfeller? Er dette Munchhausen by proxy? Anonymkode: d1255...92f
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #12 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke umulig, tenker jeg! Vet dere hva denne casen kan være? En forelder som tror barnet sliter unormalt psykisk og er overbevist over psykiske sykdommer barnet ikke har. Barnet har reagert psykisk negativt overfor omsorgssvikt av denne forelderen. Forelder drar til psykolog hvor psykolog forteller at selvsagt ville et barn ha reagert slik, og at det er unormalt av forelder å tenke slik. Dette har skjedd flere ganger i barndom og forelder er overbevist over dette når barnet også er vokst opp. Forelder har påført barn traumer som i voksen alder har ført til depresjon, angst, cptsd og tvangslidelse. Det voksne barnet har jobbet hardt for å bli bedre og har blitt mye friskere, men forelder tror barnet lider av noe alvorlig psykisk enda. Hva er galt med forelder i slike tilfeller? Er dette Munchhausen by proxy? Anonymkode: d1255...92f Denne forelder søker oppmerksomhet i form av "stakkars meg som har et slikt vanskelig barn" og gjør seg selv om til et offer. Anonymkode: d1255...92f 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #13 Skrevet 19. august 2024 Du forteller at du var fortidlig født og lå i kuvøse. Moren din var sikkert veldig redd og bekymret for deg i denne perioden. Men kan det tenkes at hun også på et nivå likte oppmerksomheten og støtten hun fikk av helsepersonell, familie osv.? Eller kanskje likte rollen som pleiende mor med full kontroll over det lille barnet? Jeg tror at det ikke er uvanlig at MBP starter his mødre som har barn med en sykdom eller skade. Når barnet blir friskt forsvinner oppmerksomheten og de får behov for å gjenskape situasjonen. Anonymkode: 0009b...613 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #14 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes dette innlegget ikke utelukker MBP iallefall. Hun fikk jo mye oppmerksomhet pga dette. Hun sykelig gjorde deg uten at du hadde diagnoser. Anonymkode: bc0a9...b8a Kanskje greit å sette seg inn i hva diagnosen faktisk innebærer før man skriver et sånt innlegg. Mennesker med denne lidelsen påfører andre skade eller sykdom og det er noe annet enn det som blir beskrevet i hi. https://sml.snl.no/Münchhausen_by_proxy Anonymkode: 176fd...9ff
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #15 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du noen gang tenkt at du er frisk nå fordi moren din faktisk kjørte deg gjennom alt dette. For tidlig fødte barn har ofte problemer som de med godt tilsyn og oppfølging kan vokse fra. Briller kam man ha behov for som barn men igjen, hvis man bruker det som barn, så kan man slippe som voksen f eks ved langsynthet som barn. Til din info så skjønner ikke små barn at de har problemer med synet. Fordi de vet ikke bedre og øynene kan tilpasse seg en del. Så der går ene og alene på at foreldrene sjekker og følger med. Anonymkode: c0f4a...e9c For noe bs. Ts sin mor har sykeliggjort henne hele oppveksten, det blir man ikke bedre eller friskere av. Anonymkode: 40089...888 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #16 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): MBP er vel mer når en forelder gjør barnet sykere med overlegg og attpåtil poster det mye i sosiale medier for å gå oppmerksomhet. Høres mer ut som hun hadde ekstrem helseangst pluss nevrotisk og latt det "smitte " over på deg. Anonymkode: 326bc...5de Helseangst er en "paraplydiagnose". MBP går under den paraplyen. Foreldre som finner opp/innbiller seg sykdommer hos barna sine og krever medisiner og behandling for dette har ofte MBP. Tidligere har det blitt forstått som at disse foreldrene er ekstremt redde og overbeskyttende ovenfor barna sine, og at MBP foreldre påfører skade med vilje. Men nyere forskning viser altså at det ikke alltid er tilfelle. Man har alltid sagt at det er en veldig sjelden diagnose, men det viser seg nå i nyere tid at det er store mørketall. Dette fikk iallefall jeg beskjed om på dps ifjor da jeg gikk der for angst behandling. Mora mi var helt lik, ga meg allergi medisiner for allergier jeg ikke hadde. Nektet meg å spise matvarer som hun mente jeg ikke tålte, holdt meg hjemme fra skolen og ga meg smertestillende hvis hun syntes jeg var syk, krevde antibiotika fra legen hvis jeg hostet litt osv.. Anonymkode: 70dd9...788 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå