AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Har en sønn på 20 som vurderer å kjøpe seg en liten leilighet . Han har 700 000 i egenkapital. Regner med at banken krever at vi er medlåntakere da han er student. Noen som vil dele hvordan dere gjorde det ? Anonymkode: f7aeb...ebd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #3 Skrevet 19. august 2024 Jeg trur ikke du må være medlåntaker. Men kausjonist kan du være da? Jeg har hvert fall ikke villa vært medlåntaker. Da hadde jeg sagt at dem får vente med å kjøpe bolig. Han er jo ung enda. Anonymkode: 2a614...428 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #4 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en sønn på 20 som vurderer å kjøpe seg en liten leilighet . Han har 700 000 i egenkapital. Regner med at banken krever at vi er medlåntakere da han er student. Noen som vil dele hvordan dere gjorde det ? Anonymkode: f7aeb...ebd Har ikke vært medlåntaker selv, men kjenner til noen som var det hvor vedkommende ikke fikk høy nok inntekt til å dekke lånet… Da ble medlåntaker sittende å betale både avdrag og en haug med renter. Ville tenkt meg veldig godt om. Er han sikret jobb etter studie? Jobber han nå? Siden han har en del egenkapital, er dette penger han har jobbet og spart opp selv eller arvet/fått? Du må selvfølgelig vurdere ut ifra hvordan «type» sønnen din er. Men å være medlåntaker er alltid en risiko, kan du dekke lånet over tid om han ikke får det til selv? Anonymkode: 4b780...3ce
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #5 Skrevet 19. august 2024 Jeg har hørt at banken ofte krever medlåntaker når låntaker ikke har fast jobb, men usikker på om det kanskje holder å være kausjonist🤔 Må sikkert bare høre. Det er ikke før om et halvt år deg er aktuelt. Vi og besteforeldrene har spart i fond. Spørs hva Lånekassen sier dersom han selger fondene, vet ikke om det har betydning🤔 Anonymkode: f7aeb...ebd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #6 Skrevet 19. august 2024 Mamma er medlåntaker for meg nå. Det eneste det påvirker er vel hvor mye hun selv kan ta opp i lån om hun ønsker det, ettersom mitt lån medregnes som hennes. Litt usikker på hva du lurer på da, banken ordnet jo med papirene som vi signerte. Anonymkode: e5bf5...822
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #7 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mamma er medlåntaker for meg nå. Det eneste det påvirker er vel hvor mye hun selv kan ta opp i lån om hun ønsker det, ettersom mitt lån medregnes som hennes. Litt usikker på hva du lurer på da, banken ordnet jo med papirene som vi signerte. Anonymkode: e5bf5...822 Ok, kan jeg spørre om du har medlåntaker pga inntekt eller pga manglende egenkapital ? Anonymkode: f7aeb...ebd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #8 Skrevet 19. august 2024 Vi har vært både kausjonister og medlånstakere. Som kausjonist gjorde vi ikke annet enn å signere papirene. Sønnen har fint klart å betale renter og avdrag selv. Jeg er også medlånstaker for en sønn. Jeg er da ansvarlig for å betale renter/avdrag for en spesifisert drl av gjelden. Også denne sønnen har klart å betale det meste, men jeg har betalt de rentene jeg får rentefradrag for som medlånstaker. Anonymkode: 14d64...1ac
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #9 Skrevet 19. august 2024 Som medlånetaker tar du og sønnen din opp lån sammen, så jeg regner med det du egentlig er ute etter, er hvordan har folk løst dette praktisk, med innbetaling og sånt. Jeg tror jeg ville ønsket å være den som betalte inn til banken. Altså at sønnen min betalte fast til meg, og så betalte jeg videre til banken. (Både hans og min del, dersom han ikke klarte å betjene hele selv.) Da hadde jeg hatt kontroll, og ville ikke fått noen plutselig overraskelse dersom han ikke betalte over en periode. Antar du også krever å være medeier i boligen, siden du er medlånetaker. Og at han da gradvis kjøper ut deg, ettersom lånet synker. På den annen side ville jeg vært svært skeptisk til å være kausjonist eller medlånetaker til barna mine. Da ville jeg heller valgt en av to løsninger: - Kjøpt bolig selv og leid den ut til barnet. (Evt. med avtale om at barnet gradvis kjøpet seg inn.) - Låne barnet nok penger til at det har tilstrekkelig til EK til at det ikke er like stort krav om medlånetaker/kausjonist. Men jeg måtte jo også vite at barnet mitt hadde betalingsevne til å betale ned på lånet. Hadde ikke oppfordret til å kjøpe seg leilighet som student uten tilstrekkelig inntekt. Anonymkode: f5b8a...54a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #10 Skrevet 19. august 2024 Jeg hadde aldri stilt meg i en sånn økonomisk posisjon/skvis så lenge barnet var student. Dette er noe jeg aldri ville gjort mens barnet levde på en studentinntekt. Når barnet har en fulltids-jobb, fast, og kanskje hadde vist evne til å sette av penger, følge budsjett og spare en stund først, da skulle jeg vurdert det. Anonymkode: 85587...952 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #11 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, kan jeg spørre om du har medlåntaker pga inntekt eller pga manglende egenkapital ? Anonymkode: f7aeb...ebd Var manglende inntekt. Har egentlig "nok" etter minstekrav, har 50 % egenkapital og gjelden er 4 ganger samlet lån, men som enslig med barn ville ikke banken låne ut mer enn 3 ganger inntekt. Anonymkode: e5bf5...822
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #12 Skrevet 19. august 2024 Skjønner ikke hvorfor folk blander inn kausjonist i denne saken. Han har egenkapital og det å stille som kausjonist har ingen betydning fra eller til. Anonymkode: 37f23...aec
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #13 Skrevet 19. august 2024 Hva er forskjellen mellom medlåntaker og kausjonist? Anonymkode: 82452...3b9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #14 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor folk blander inn kausjonist i denne saken. Han har egenkapital og det å stille som kausjonist har ingen betydning fra eller til. Anonymkode: 37f23...aec Fordi kausjonist hos min sønn var et altetnativ, også når det var inntekten som var for lav ut fra bankens vurdering. Anonymkode: 14d64...1ac
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #15 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fordi kausjonist hos min sønn var et altetnativ, også når det var inntekten som var for lav ut fra bankens vurdering. Anonymkode: 14d64...1ac Når du kausjonerer stiller du kun med sikkerhet for å komme innenfor lånesaken på belåningsgrad. Altså om du ikke har nok egenkapital. Det har ingenting med betjeningsevne, gjeldsgrad eller hvor mye lån man tåler utover sikkerhet for lånet. Betjeningsevnen i saken blir ikke påvirket og lånet må bæres alene inntektsmessig av lånetaker. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er forskjellen mellom medlåntaker og kausjonist? Anonymkode: 82452...3b9 Når du er medlånetaker vil din inntekt og gjeldssituasjon medvirke i lånesaken. Den vil da vurderes ut ifra samlet inntekt slik at man ender opp med høyere likviditet og lånekapasitet enn hvis man står alene. Medlånetaker er da like ansvarlig for at lånet betales som hovedlånetaker. Som kausjonist stiller man bare sikkerhet for lånet, altså kompenserer for manglende egenkapital, for eksempel ved å ta sikkerhet i egen bolig. Lånetaker står alene i lånesaken og likviditet vil kun vurderes ut ifra lånetakers inntekt og gjeldssituasjon. Misligholdes lånet vil det på sikt si at banken kan dekke tapet ved å selge boligen den har sikkerhet i, eller kreve at kausjonisten dekker tapet på andre måter. Anonymkode: 37f23...aec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå