Gå til innhold

Tips til å starte et enkeltmannsforetak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har startet enkeltmannsforetak som kan fortelle erfaringer rundt dette? :)

Anonymkode: 9a43a...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man registrerer ENK i enhetsregistret. 
Jeg registrerte mitt ENK, sender ut månedlig faktura via trippeltex, og gjør jobben jeg er innleid for å gjøre. 
På skattemelding sjekker jeg at kunden har rapportert inn riktig inntekt på meg.  Setter av litt til skatt hver måned. 
Ting går helt av seg selv, og det er ingen stress med noe som helst for meg. 

Hvilke erfaringer er du egentlig ute etter? 
Om noen har startet eget firma for å jobbe fulltid? Selge varer? Utføre tjenester? 
Erfaringer om skatt? Markedsføring? Regnskap? MVA? Fakturering? 

Anonymkode: a1223...377

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk brønnøysundregisteret, altinn og skatteetaten, der står alt du trenger å vite for å starte ENK.

Anonymkode: 6474c...861

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, lurer du på noe konkret? Spørsmålet er veldig vidt og mye er nok dekket opp om du søker på google selv :)

Et tips fra meg er å bruke fiken.no til regnskap selv om du ikke har regnskapsplikt. Det gir en god kontroll og oversikt som er greit og ha. Og den dagen du blir regnskapspliktig har du allerede kontrollen. Fiken har og i samarbeid med Folio (bank) en veldig grei løsning for å hjelpe deg i gang med å registrere ENK.

https://fiken.no/starte-enkeltpersonforetak

Så blir jo naturligvis spørsmålet om det hadde vært bedre å starte AS?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ha nettside og har bekjente som allerede driver næring så gjør en avtale med dem først, få dem til og registrere domenet du skal ha i sitt navn først og så overføre det til deg etter at du har registrert ditt firma. Grunnen er at det sitter en del domenesnyltere der ute som kun følger med på hva som er opprettet av firmaer og så registrerer de ett domene som de vil prøve å selge til deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips dere! :) Jeg lurer egentlig på alt som er å vite både før oppstart og under. Jeg er ufør med begrenset kapasitet, men ønsker å opprette ENK for å tilby tjenester og selge håndlagde varer. Jeg vet ikke hvor mye som er forventet å tjene men tenker at det er mer profesjonelt å ha ENK enn som privatperson. Jeg ønsker også å ha egen nettside slik at det skal bli mer oversiktlig og ryddig. Jeg har tenkt på dette lenge men ikke gjort noe med det. Dette med ENK ble veldig spontant. Nå tenker jeg tiden er inne og synes dette er veldig spennende! :)

Ang. AS så ble jeg fortalt at jeg må ha 30 000 oppspart og det har jeg ikke enda 😶

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar og tips dere! :) Jeg lurer egentlig på alt som er å vite både før oppstart og under. Jeg er ufør med begrenset kapasitet, men ønsker å opprette ENK for å tilby tjenester og selge håndlagde varer. Jeg vet ikke hvor mye som er forventet å tjene men tenker at det er mer profesjonelt å ha ENK enn som privatperson. Jeg ønsker også å ha egen nettside slik at det skal bli mer oversiktlig og ryddig. Jeg har tenkt på dette lenge men ikke gjort noe med det. Dette med ENK ble veldig spontant. Nå tenker jeg tiden er inne og synes dette er veldig spennende! :)

Ang. AS så ble jeg fortalt at jeg må ha 30 000 oppspart og det har jeg ikke enda 😶

Ts

Husk at det koster å registrere ENK også.

Rent praktisk, for liten aktivitet/hobby så utgjør det liten forskjell for deg å gjøre dette som et hobbyprosjekt kontra å starte ENK. Og når du starter ENK så er den praktiske forskjellen fortsatt liten siden du som privatperson og du som selskap er samme enhet (og samme skattesubjekt).

Husk at med ENK så skal du betale forskuddsskatt det året omsetningen skjer. Det kan være en ulempe for mange. I praksis betyr dette at dersom du ser for deg å tjene 1000 kr på dette pr måned, bare for å ta et tall, så skal du betale forskuddsskatt på dette fire ganger i året. Dvs at du skal skatte av 3000 kr for første termin, skatte av 3000 kr for andre termin osv - før du faktisk har tjent pengene. Og så får du igjen på skatten om det viste seg at du betalte for mye neste år, eller restskatt om du betalte for lite i restskatt. Det er dessverre en ulempe med ENK. Det slipper du med AS. Men du kan og melde til Skatteetaten at du forventer kr 0 i overskudd, og slipper dermed forskuddsskatten. Men viktig å huske å gjøre dette for å slippe forskuddsskatt.

Min påstand er å fortsette slik du gjør til du faktisk har omsetning på salgene er det beste for deg. Eller du må. Eller gevinsten er større.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten kjører gratis kurs for nye næringsdrivende.

Anonymkode: 52fbc...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er viktig, når du først har registrert deg i Brønnøysund vil du få en del telefoner fro firmaer som bare lurer på om de har rett opplysninger om deg, da legger du på røret uten og innlede noen samtale for det kan være kataloghaier som bare ber deg bekrefte adressen og så sender de deg regning for en katalogoppføring etterpå, og siden du ikke er privatperson har du ikke angrerett, jeg brant meg for mange år siden, kjente ikke til trikset jeg gikk på limpinnen 2 ganger på ei uke, kostet meg noen kroner over 3 år. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, bvp said:

Dersom du skal ha nettside og har bekjente som allerede driver næring så gjør en avtale med dem først, få dem til og registrere domenet du skal ha i sitt navn først og så overføre det til deg etter at du har registrert ditt firma. Grunnen er at det sitter en del domenesnyltere der ute som kun følger med på hva som er opprettet av firmaer og så registrerer de ett domene som de vil prøve å selge til deg.

Begynner bli noen år siden man måtte ha orgnr for .no hvertfall rundt 10år om ikke mer 

Anonymkode: 5a060...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begynner bli noen år siden man måtte ha orgnr for .no hvertfall rundt 10år om ikke mer 

Anonymkode: 5a060...253

Ok, det er lenge siden jeg registrete domene sist, rundt 14-15 år tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar ❤️ :blomst2:Jeg har tenkt litt over dette de siste dagene og må nok tenke litt mer, tror jeg. Jeg må i alle fall ha en inntekt først gjerne? :paff:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...