Gå til innhold

Dere som bor i Oslo, alder på barna når de får leke ute alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som bor i Oslo, hvor gamle var deres barn når de fikk gå ut å leke i nærområdet alene uten voksne/andre tilsynspersoner?

Og hvor gamle var de samme barna når de begynte å gå til skolen alene?

Anonymkode: 16970...500

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette varierer nok veldig med hvor i Oslo man bor da.. her finnes jo både rolige boligområder og skoler mer midt i bykjernen. 

Anonymkode: bcfd7...970

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som bor i Oslo, hvor gamle var deres barn når de fikk gå ut å leke i nærområdet alene uten voksne/andre tilsynspersoner?

Oslo er ikke Oslo. Det er alt fra tett bebyggelse til hus med avstand til nabo..

Alder på barnet, handler uansett mest om barnets modenhet og evne til å ivareta seg selv..

Anonymkode: 81916...b99

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette varierer nok veldig med hvor i Oslo man bor da.. her finnes jo både rolige boligområder og skoler mer midt i bykjernen. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oslo er ikke Oslo. Det er alt fra tett bebyggelse til hus med avstand til nabo..

Alder på barnet, handler uansett mest om barnets modenhet og evne til å ivareta seg selv..

Det skjønner jeg jo. 

Jeg er bare nysgjerrig på når DERES barn var ute alene og å se om det er store variasjoner eller om det kanskje er en alder som er mer vanlig enn andre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skjønner jeg jo. 

Jeg er bare nysgjerrig på når DERES barn var ute alene og å se om det er store variasjoner eller om det kanskje er en alder som er mer vanlig enn andre. 

Men hvor bor du?

Det er ingen felles alder, men modning..

Om det er fem eller ti, kommer ann på ungen ikke stedet. 

• Liker 2
Skrevet

Tror det kommer veldig an på nettopp trafikksituasjon framfor annet, der man bor. Men vi har fått et nytt barn i klassen til min eldste, og de flyttet fra Oslo, han begynte i 2. kasse midt på året. Denne ungen var da 7 år gammel, og har aldri før det har fått lekt alene. 🥲 Han klarer ikke å få nok av frihet og er omtrent aldri hjemme nå, foreldrene må stadig ut på letting og ta en ringerunde blant alle venner. De bodde veldig sentralt, Majorstua ca. Jeg har nå skjønt at det ikke er så lurt, å gjøre dette mot egne barn. De må ha litt frihet. 

Anonymkode: f2d19...97f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det kommer veldig an på nettopp trafikksituasjon framfor annet, der man bor. Men vi har fått et nytt barn i klassen til min eldste, og de flyttet fra Oslo, han begynte i 2. kasse midt på året. Denne ungen var da 7 år gammel, og har aldri før det har fått lekt alene. 🥲 Han klarer ikke å få nok av frihet og er omtrent aldri hjemme nå, foreldrene må stadig ut på letting og ta en ringerunde blant alle venner. De bodde veldig sentralt, Majorstua ca. Jeg har nå skjønt at det ikke er så lurt, å gjøre dette mot egne barn. De må ha litt frihet. 

Fordi èn gutt ikke har hatt frihet og fungerer bedre i landlige omgivelser, kandu konkludere med at ALLE barn bør vokse opp et annet sted enn i byen. 😂 

Her har ungene frihet og lærer seg å navigere lyskryss og trafikk. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er rart å bruke dette ene barnet som eksempel, som om dette er virkeligheten til alle barn som vokser opp sentralt i Oslo. 
Det er jo mange barn som er vant med å kunne leke alene med venner, dra på besøk, og leke fritt i trygge nærområder, fra de går i barnehagen. Selv om de altså ikke nødvendigvis får gå alle steder alene ennå. 

For vår del, så fikk barna leke fritt utenfor huset (i Oslo) fra de var ca 2 -3 år. I korte øyeblikk, mens vi var inne og gjorde noe annet. 

Å gå til skolen alene, dvs. uten voksne, fra de var 2./3. klassinger. Men da gikk de jo flere barn i gruppe, og det er en skolevei der mange barn går. (Hvor de yngste følges, så det er en del foreldre der.) 

Og besøke venner gjorde de så fort de var gamle nok til å forså konseptet. 

Men det skal da sies at vi bor i et bilfritt borettslag, der ungenes venner var innenfor det bilfrie området. Og skoleveien har TO veikryssinger, med fotgjengerfelt, på veier som ikke er enormt trafikkerte. (Bortsett fra foreldre som kjører barna sine til skolen.) 

Hadde vi vokst opp slik vi bodde da eldste barnet ble født, med en tungt trafikkert vei 5 meter utenfor ytterdøren, i 4. etasje på en boligblokk. der veien måtte krysses for å komme til lekeplassen. Så hadde jo alt vært farligere, og de måtte ventet lengre på å bli selvstendige. 

Anonymkode: d363f...d99

Skrevet

Er Oslo det verste stedet å bo i denne sammenhengen? Man hører oftest om ulykker på «landet» der barn er kjørt over i fotgjengeroverganger uten lys eller langs vei uten fortau.

Og heldigvis ikke så ofte det skjer i Norge, men de fleste barn som er blitt drept av ukjente skjer i landlige strøk / mindre byer.

• Liker 1
Skrevet

Rundt syv åtte år.

Anonymkode: 86092...66e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (26 minutter siden):

Er Oslo det verste stedet å bo i denne sammenhengen? Man hører oftest om ulykker på «landet» der barn er kjørt over i fotgjengeroverganger uten lys eller langs vei uten fortau.

Og heldigvis ikke så ofte det skjer i Norge, men de fleste barn som er blitt drept av ukjente skjer i landlige strøk / mindre byer.

Nei, men det er færre yngre barn som er ute å leker alene eller går til skolen alene midt i byen enn f.eks Korsvoll. Og det skjønner jeg godt. Ikke bare med tanke på trafikk. Jo mer sentrumsnært jo vanligere er det å følge dem til de er litt eldre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er under 10 år og får ikke gå ut uten voksne, noe sted. Kjøres til privat skole og hentes etterpå. 
Når dette blir endret har vi ikke bestemt. Kjøres til fritidsaktiviteter. Har noen ganger måttet sende barna i drosje, men da har vi avtale med at der er en voksen som møter dem på bestemmelsesstedet. 
Valg man gjør som voksen og andre får gjøre sine valg. 

Anonymkode: b611b...190

Skrevet

Jeg vokste opp 10-15 minutter å gå fra regjeringskvartalet/Stortinget, og jeg ble fulgt til skolen gjennom 1. klasse og en god del av 2. Deretter gikk jeg gradvis oftere alene.

Vi spilte fotball på nærmeste bane, eller lekte på lekeplassen ved siden av den, fra samme tid. Ikke synlig hjemmefra, kanskje 3-4 minutter å gå for en voksen. Det hendte at en forelder stakk hodet bortom i løpet av en lang ettermiddag/kveld med leking eller ballspill, men ikke som noen fast rutine. Lekte jeg rett utenfor huset var det helt i orden enda tidligere.

Reglene for min del var i det hele tatt ikke noe annerledes enn for venner fra mammas hjemsted, en by med rundt 15 000 innbyggere totalt. Trafikken var det mest tungtveiende hensynet ved ev. begrensninger, men vi slapp å krysse store veier til og fra.

Jeg er født tidlig på 90-tallet, bare for å ha nevnt det. Jeg hadde (gitt samme personlige forutsetninger) gjort det samme med egne barn i dag.

Anonymkode: a99a5...979

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun lekte ute alene fra fireårsalderen, skjermet borettslagsområde med naturlige avgrensinger. Tok buss alene til skolen fra utpå høsten i første klasse, hjem igjen fra slutten av førsteklasse (skolen var endestopp, mens bussen hjem ville tatt henne til sentrum om hun glemte å gå av). 

Anonymkode: a8a79...f98

Skrevet

Kan du ikke bare følge mamma/pappa-hjertet og vurdere det som er riktig for nettopp dere. Drit i hva andre gjør og mener. Barn vokser opp og de fleste blir det folk av - uavhengig av når de begynte å leke ute alene

Anonymkode: 3ce11...0cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke bare følge mamma/pappa-hjertet og vurdere det som er riktig for nettopp dere. Drit i hva andre gjør og mener. Barn vokser opp og de fleste blir det folk av - uavhengig av når de begynte å leke ute alene

Barnet er alt for lite til at det er aktuelt enda. Kan ikke folk bare svare på det som spørres om, må da være lov å lure!

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vokste opp 10-15 minutter å gå fra regjeringskvartalet/Stortinget, og jeg ble fulgt til skolen gjennom 1. klasse og en god del av 2. Deretter gikk jeg gradvis oftere alene.

Vi spilte fotball på nærmeste bane, eller lekte på lekeplassen ved siden av den, fra samme tid. Ikke synlig hjemmefra, kanskje 3-4 minutter å gå for en voksen. Det hendte at en forelder stakk hodet bortom i løpet av en lang ettermiddag/kveld med leking eller ballspill, men ikke som noen fast rutine. Lekte jeg rett utenfor huset var det helt i orden enda tidligere.

Reglene for min del var i det hele tatt ikke noe annerledes enn for venner fra mammas hjemsted, en by med rundt 15 000 innbyggere totalt. Trafikken var det mest tungtveiende hensynet ved ev. begrensninger, men vi slapp å krysse store veier til og fra.

Jeg er født tidlig på 90-tallet, bare for å ha nevnt det. Jeg hadde (gitt samme personlige forutsetninger) gjort det samme med egne barn i dag.

Verden ser litt annerledes ut i dag, enn da du vokste opp, når du er født på 1990 - tallet. 

Skrevet

Mange kjekkas-holdninger her.. som at folk er hysteriske fordi de ikke vil slippe barna ut når de ikke føler for det . Kan ikke alle bare gjøre som de føler er riktig? 

Skrevet

Hadde følgegruppe ut 2. klasse, lekte med nabobarna i bakgården fra ganske tidlig, vi fulgte litt med fra balkongen. Vi bor på Frogner. Bybarn blir fort veldig flinke i trafikken.

Anonymkode: 83f3a...fc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verden ser litt annerledes ut i dag, enn da du vokste opp, når du er født på 1990 - tallet. 

Som sagt, jeg hadde gjort tilsvarende vurdering med egne barn i dag. Det er nærmest en nasjonalsport å prate om hvor mye tryggere det var da vi var små, men statistisk sett er ikke en tur på en lekeplass noe mer utrygg for små barn i dag enn for 10-20-30-40-50 år siden. Tar man med ulykker i regnskapet er det tvert imot uendelig mye tryggere nå, men også villede handlinger.

Det finnes nye farer for barn, som de digitale, men barn blir hverken rappet eller misbrukt på lekeplasser og fotballbaner noe mer enn før på 90-tallet. Folk må bare sette de grensene de selv ønsker for sine barn, sånn innen rimelighetens grenser, man har ulike terskler og vurderinger (og barn!) og det er helt ok. Men en tanke om at behovet for begrensninger faktisk er større nå enn for 25 år siden fordi "verden ser annerledes ut" stemmer derimot veldig dårlig overens med virkeligheten.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...