Gå til innhold

Tidsklemma og toåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer alltid forsent til barnehagen.. Det er en kamp hver dag med på/avkledning da toåringen ikke vil.. Er tolmodig og rolig, forklarer og spør. Har kanskje kortet litt ned på tiden med forklaring for å komme oss ut, men toåringen vil ikke skifte, liker å rømme og finner på andre ting. Ender av og til med at jeg bare skifter på ungen mens ungen hyler. Og kjenner jeg ikke er komfortabel med det. Å stå opp tidligere hjelper lite for det blir bare mer lek hjemme og kommer for sent da også.

Så hva gjør dere?

Anonymkode: f925b...deb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker lokkemiddler eks når "når du har kledd på deg og satt deg i vognen skal du få druer" (ting jeg vet barnet vil ha). Eller sier vi skal se etter hinder på veien den perioden barnet likte det osv. 

Eneste måten å få det til å gå nogen lunde smidig på. 

Anonymkode: c4fe7...2a3

Skrevet

Barnet mitt gjorde sånn pga mistrivsel. 

Anonymkode: 280e2...97a

Skrevet

Kan ikke barnet bare gå i barnehagen i pysj? Det har vi gjort noen ganger😆 likedan med prinsessekjoler, dinosaurkostyme og alt mulig.
 her har barnet fått gå i både crocs, uten sko osv for å lære at hun blir våt. I bilen ville hun plutselig ha tørre sokker og skoene jeg hadde tatt med allikevell gitt. Så har ikke det vært noe problem allikevell. 

si barnet må kle på seg når det står opp FØR det kan leke? Når alarmen på mobilen din ringer om en liten stund skal dere gå å ta på sko. 

Anonymkode: c3b90...622

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan ikke barnet bare gå i barnehagen i pysj? Det har vi gjort noen ganger😆 likedan med prinsessekjoler, dinosaurkostyme og alt mulig.
 her har barnet fått gå i både crocs, uten sko osv for å lære at hun blir våt. I bilen ville hun plutselig ha tørre sokker og skoene jeg hadde tatt med allikevell gitt. Så har ikke det vært noe problem allikevell. 

si barnet må kle på seg når det står opp FØR det kan leke? Når alarmen på mobilen din ringer om en liten stund skal dere gå å ta på sko

Men det er jo sånt barnet ikke hører på, da hadde det ikke vært noe problem om det var så enkelt. 

Skrevet

Er dette hver dag? Hendte min 2-3-åring gjorde dette og jeg ga han en tyggis eller noe for at vi skulle komme oss ut og jeg rekke jobb. Dette er en fase som går over. Må bare komme seg gjennom det. Nå er han 5 og det er nada problem.

Anonymkode: 93221...a51

Skrevet

Jeg synger. Det hjelper på det meste. Finner en melodi han kjenner og tuller med ord og navnet hans typ «nå skal vi skifte bleie og ta på ta på ta på genser» etc. Han pleier å synes det er mye mer gøy da.

Vel fremme i bhg har han alltid på seg det han skal. Går dit med vogna, han sitter i vognpose og vi leverer inne, da er han good to go :) 

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med å komme for sent til barnehagen? Er det fordi du skal rekke jobb du mener?

Her kan det og ta litt tid om morningen men jeg merker at dess mer avslappet og mindre stresset jeg er dess bedre går det :) Så bare tenker at vi har god tid så blir vi fortere ferdig faktisk.. :D Lar 2-åringen få velge en del selv av klær osv. Lar henne og se litt TV på morningen så får jeg gredd håret og litt sånn (Men vet mange sier det blir mer krangling av å få se TV så kan være dumt og, men her går det greit som regel). Uenigheter om yttertøy som jeg merker blir veldig vanskelige dropper vi gjerne så tar vi heller å kler på yttertøy og riktige sko når vi kommer til barnehagen. Lar henne få kle på seg en del selv for det liker hun for tiden.

Jeg har fleksitid da så har litt slingringsmonn på leveringstid med mindre jeg har møter og det er ikke så ofte jeg har det om morningen.

Anonymkode: e8dc6...6b8

Skrevet

Be ungen om å slutte å tulle og kle på seg...

Feks.. 

Jeg hadde 3 barn, og måtte rekke bussen. Det er jo om å gjøre at morgenen er mest mulig trivelig, men da må man jo også av og til sette foten ned. Hvis det er helt grenseløst og du diller med den ungen og lar det hele ta heeelt av, så blir det jo ikke veldig trivelig. Da blir det stress. 

Det første du gjør er kle på seg, og så kan dere roe ned og gjøre noe trivelig som hun liker. Men først skal klærne på. Der er du effektiv og uten masse om og men. Da blir det en vane. 

Anonymkode: 6bced...265

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo sånt barnet ikke hører på, da hadde det ikke vært noe problem om det var så enkelt. 

Da må du slutte å spørre, og heller fortelle. 

Søsteren min hadde en periode hun rett og slett måtte ta barna rett fra soverommet, til badet og rett i bilen. Så spiste de frokost i barnehagen.  Hun kunne ikke la de gå innom stuen og kjøkkenet, for da fikk hun ikke med seg 2 åringen i barnehagen. Nå er de 1 og 3 år, og det er mye lettere. 

jeg kan bruke all verdens tid med barna og kose oss på morgenen. Min 4 åring blir ikke vanskelig før vi skal si hadet i barnehagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da må du slutte å spørre, og heller fortelle. 

Søsteren min hadde en periode hun rett og slett måtte ta barna rett fra soverommet, til badet og rett i bilen. Så spiste de frokost i barnehagen.  Hun kunne ikke la de gå innom stuen og kjøkkenet, for da fikk hun ikke med seg 2 åringen i barnehagen. Nå er de 1 og 3 år, og det er mye lettere. 

jeg kan bruke all verdens tid med barna og kose oss på morgenen. Min 4 åring blir ikke vanskelig før vi skal si hadet i barnehagen. 

Jeg spør da aldri barnet om ting vi må gjøre. Det betyr ikke at det velvillig blir med på det.

Skrevet

Hva som virker er villt forskjellig fra unge til unge. Og så er det også veldig ulikt hva som passer foreldrene også. Noen har gjerne mulighet til å si at javel, da drar vi i bare pysjen, da, men det funker jo dårlig for oss som ikke kjører til bhg, og hvor ungen ikke lenger bruker vogn.. Å la en unge gå 1 km til barnehage i pysj når det er 11 grader og horisontalt regn er temmelig uaktuelt her i gården.. 

Vi har hatt sånne perioder med begge våre. 

Vi har soverom oppe, og trappegrind som minstemann ikke klarer åpne selv ennå (den er faktisk så vanskelig at mange voksne ikke klarer den heller..). Han vet at om han vil ned i stuen og leke, så må han kle på seg først. Etter ha hylt og skreket og nektet noen dager, har han til slutt lært at det ikke hjelper, og at det eneste som gjør at han får gå ned til yndlingsleken som venter på stuen, er å kle på seg. SÅ får han gå ned. 

Men det er jo bare inne-klærene, ute-klærene er en helt annen sak.. 

Forberedelser (med og uten visuelle timere) har delvis hjulpet. Og goooood tid. Vi står tidlig opp, og så begynner vi å kle på oss nede i gangen veldig veldig tidlig, såpass at om alt går på skinner, må vi leke utenfor barnehagen en god stund før de åpner. Men det er mye bedre enn å begynne påkledningen for seint, og så blir det stress og mas (og unger lukter at du er stresset på mils avstand, og blir påvirket av det - og IKKE på en positiv måte...). Valg kan virke, men ofte ikke. "Vil du ha den grønne eller blå jakken" kan noen ganger virke, men veldig ofte er svaret "NEI!!!!!!!!" likevel.. 

Late som om jeg gir faen har også hjulpet. Som "jeg går ned og kler på meg nå, kom når du er klar", og later jeg som om jeg driter milevis i om han kommer eller ikke. Kler på meg, setter meg ned i gangen og nynner en sang og scroller på avisen. Jo mer jeg virker som om jeg virkelig virkelig VIRKELIG vil at han skal komme, jo mindre sannsynlig er det at han kommer.... 

Tulle og tøyse kan virke "Neimenn SE på den tøysete votten, er den på FOTEN???!?". Men dette virker jo langt fra alltid, og altså, om jeg allerede er stresset og irritert, klarer jeg bare ikke å tøyse i det hele tatt. Tøysing virker dårlig når man nærmest snerrer med sammenbitte tenner. 

Og ja: noen ganger må vi tvangspåkle. Sånn er det bare. Det er ikke kjekt, ikke for noen. Men dette er også noe pedagoger må ty til. En helsesykepleier vi snakket med sa at hun hadde hatt perioder med alle sine fire unger hvor tvangspåkledning med fastholding og hyl og skrik og sprelling var eneste måten hun kunne komme seg til jobb på - og sånn var det bare. Det var siste utvei, men må man, så må man, og sånn er det bare. Det føles dritt, men må man, så må man, rett og slett. 

Anonymkode: 51bff...511

• Nyttig 2
Skrevet

Altså. Du lar ungen styre. Tvangspåkledning og slutt å styr sånn

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer alltid forsent til barnehagen.. Det er en kamp hver dag med på/avkledning da toåringen ikke vil.. Er tolmodig og rolig, forklarer og spør. Har kanskje kortet litt ned på tiden med forklaring for å komme oss ut, men toåringen vil ikke skifte, liker å rømme og finner på andre ting. Ender av og til med at jeg bare skifter på ungen mens ungen hyler. Og kjenner jeg ikke er komfortabel med det. Å stå opp tidligere hjelper lite for det blir bare mer lek hjemme og kommer for sent da også.

Så hva gjør dere?

Her får hun valget : ha på klær, eller dra til barnehagen i trusa. Og å la alle på bussen se trusa vil hun ikke så da kler hun på seg. 

Skrevet
2 hours ago, kjærring said:

Her får hun valget : ha på klær, eller dra til barnehagen i trusa. Og å la alle på bussen se trusa vil hun ikke så da kler hun på seg. 

En 2åring bryr seg jo ikke om sånne "konsekvenser".

Ser i mange tråder at barna spiser i barnehagen. Her får min frokost før hun må kle på seg og sånt. Verdt å prøve å gi barna litt mat det hjelper jo ofte på humør og samarbeidsvilje:) Trenger jo ikke være full frokost. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 20.42):

En 2åring bryr seg jo ikke om sånne "konsekvenser".

Ser i mange tråder at barna spiser i barnehagen. Her får min frokost før hun må kle på seg og sånt. Verdt å prøve å gi barna litt mat det hjelper jo ofte på humør og samarbeidsvilje:) Trenger jo ikke være full frokost. 

Åjoda, mi syntes ikke at tanken på at alle skulle se trusa hennes

Mi spiser frokost hjemme alltid 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 11.20):

Så hva gjør dere?

Prøv og legg han i det han skal gå i dagen derpå...gjorde jeg av og til da det stod på som verst....

Anonymkode: d5ebc...356

Skrevet

Jeg bærer bare min 2-åring ut fra sengen og til badet om hun ikke vil gå selv. Vi tar på klær og pusser tenner. Deretter rett ut i entreen og på med yttertøy. Dette tar maks 20 minutter., selv om hun er en svært viljesterk frøken som lett slår seg vrang.

Anonymkode: 4b64c...8a9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 11.20):

Så hva gjør dere?

Synes du bare skal skifte på ungen din oftere, uansett om det vil eller ikke. 

Start dagen med å få med ungen på badet. Lås døra mens dere skifter hvis rømming er et problem. Tøys og tull litt. Bestikk med en kjeks i ny og ne, om nødvendig. Si at det ikke blir noe leking før klærne er på. 

Egentlig er trikset å bare gjøre det. Det går an å svare barnet at du hører at hen ikke vil ha på bukse, men alle må ha på bukse, så sånn blir det. 

Skrevet

Jeg står opp før barnet, ordner meg selv og gjør klart tannbørste, hårbørste , bleie osv til barnet. Klær, matpakke og barnehagesekk ordnes kvelden før.

Vekker barnet, går rett på badet og ordner henne mens hun får tygge på et eple eller noe.. Legger frem 2 sett med klær, så får hun velge selv. Bestemmer hun seg ikke innen kort tid så sier jeg bare «da blir det den buksa» og da bestemmer hun seg kjapt for at hun skal ha den andre buksa 😆

ta på sko og jakke, ut i bilen. 
Spiser frokost i barnehagen. 

Ikke noe lek, ikke noe dilldall. Hvor mer tid barnet får til rådighet hjemme om morgenen hvor mer styr blir det🫣

Anonymkode: 66e5c...116

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...