Gå til innhold

"Default parent"

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er faktisk litt synd på en unge som flaskes opp på pølser og pommes frites, et kosthold helt uten grønnsaker og frukt, fordi far ikke gidder å gi ungen det. Fordi ungen spiser junkfood greiest. 

Anonymkode: 0d7ea...3a0

Da er det synd på ungen fordi han har en ubrukelig far, ikke mor. 

Anonymkode: 7596a...c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her også, men han må bare lære seg at det går ut over ungene. Er mange ganger vi har dratt hjemmefra og ting ikke har blitt pakket med. Han må lære seg å ikke forvente at jeg fikser alt mens han bare har seg selv å tenke på. Går det utover ungene, ja, da må han stå for det.

Anonymkode: 2e002...d11

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Mye forskning på dette som viser at det du tror ikke stemmer. 

Mye forskning som viser at det stemmer også. For ikke å si hva man ser gang på gang i praksis, hvor menn bare ikke blir bedre. 

Anonymkode: cd4a3...728

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan kan jeg snu det så jeg ikke er "default parent". Det er kanskje en eller anner uskreven regel, eller på et eller annet tidspunkt har mannen bare fått for seg at han ikke er den som trenger å ha ansvar for ungen. Jeg er den som har ordnet leggerutinen, ellers hadde mannen bare tenkt at ungen (på snart 2 år), sier i fra når han er trøtt. Jeg må være kreativ i matveien så ungen får i seg frukt, grønnsaker og meieriprodukter. Mannen tenker det er ok å bare gi pølse og pommes frites fordi ungen liker det. Jeg er den som kjøper klær, sko, sokker, leker osv., og fyller på i kurva i barnehagen. Det er tydeligvis mitt ansvar å ha oversikt over bade-dager i barnehagen, time på helsestasjonen, foreldremøter, bursdager osv. Jeg vet jeg ranter, men hvorfor blir det sånn? Jeg har prøvd å la være, men da går det utover stakkars ungen. Jeg maser om å få til ukeshandel fordi jeg ikke kan dra til butikken med en 2-åring daglig, også blir også middagen veldig sen. Da er det jo selvfølgelig jeg som "bare må" planlegge og ordne så er han jo med på det. Det tar tid, og det er slitsom. Jeg er bare så lei og sliten. Jeg har aldri vært en "sjefete" person som skal fortelle andre hva de skal gjøre, men føler at jeg har blitt presset til å ta den rollen fordi det er min skyld at det ikke er støvsugd eller handlet inn fordi jeg ikke sa noe. Noen som har gått fra å ha det sånn til å finne balanse med mannen? Orker ikke å være "mamma" til en voksen mann. Han skal ha så mye cred for å "hjelpe til" når jeg først har mast om at han skal gjøre noe hjemme. 

Anonymkode: 5455e...eb4

Først må dere sette dere ned og fordele oppgavene i heimen.

Det er viktig å være tydelig på hva man skal gjøre og når. Hvis det er en oppgave den ene av dere virkelig hater, så tar den andre akkurat den oppgaven. Lag et system begge kan leve med. Hvis det er oppgaver begge misliker må de deles på.

Det er også lurt å laste ned en handle-App av typen Shopshop eller lignende, slik at dere begge får opp en felles handleliste som begge kan oppdatere. Men viktigst av alt: Gjør det klart hva det innebærer å f.eks. lage kvelds eller frokost til ungen, og hva som IKKE er greit å servere. Min mann er en type som velger minste motstands vei, f.eks. når det gjelder mat og påkledning. Gir gjerne ungene Oreo-kjeks til frokost for å slippe orket det er å skjære opp frukt og smøre en skive....Han tar de klærne han finner først, uten å tenke på vær og temperatur. ALT må inn med teskje, selv om han har mastergrad og en krevende jobb.

Han har også prøvd å slippe unna daglige gjøremål ved å henvise til alt han gjør i hus og hage. Jeg vet han gjør mye, men jeg gjør tilsvarende mye i "det tredje skiftet". Og jeg synes ikke det å kjøre bort avfall eller vaske tilhengeren en gang i blant kan sidestilles med de repeterende hverdagsoppgavene man bare MÅ gjøre hver bidige dag uansett hvor dausliten man er. Dette har vært (og er fortsatt til tider) det vanskeligste å få han til å innse. Men det er blitt mye bedre etter at vi fordelte konkrete oppgaver oss imellom. 

Anonymkode: 66210...4d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye forskning som viser at det stemmer også. For ikke å si hva man ser gang på gang i praksis, hvor menn bare ikke blir bedre. 

Anonymkode: cd4a3...728

Forskningen viser absolutt ikke at det finnes forskjeller mellom menn og kvinner som kun er synlige når det handler om husarbeid og ikke i jobbsammenheng mm. Hvilke årsaker skulle det være da?

I praksis ser vi at mange menn ser ned på husarbeid og den som gjør husarbeidet og velger å prioritere mer givende arbeid og fritidsaktiviteter. Og kvinner blir tvunget til å jobbe deltid for å frigjøre tiden til husarbeid. 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det synd på ungen fordi han har en ubrukelig far, ikke mor. 

En mor som bryr seg om barnet sitt må kompensere for fars ubrukelighet.

Anonymkode: ebf94...ef1

• Hjerte 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

En mor som bryr seg om barnet sitt må kompensere for fars ubrukelighet.

Anonymkode: ebf94...ef1

Ja mor må ditten og mor må datten. Far får velge. 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her også, men han må bare lære seg at det går ut over ungene. Er mange ganger vi har dratt hjemmefra og ting ikke har blitt pakket med. Han må lære seg å ikke forvente at jeg fikser alt mens han bare har seg selv å tenke på. Går det utover ungene, ja, da må han stå for det.

Anonymkode: 2e002...d11

Regner med at han da kommer til å skylde på mor og ikke ta innover seg at det var han som sviktet. 

Anonymkode: 7e589...b6a

Skrevet

Det gøyale med denne situasjonen er jo at hvis du slutter å ha kontroll på disse tingene, så er det du som kommer til å få kommentarene på det. Både helsesøster, barnehage og svigermor har høyere forventninger til mor enn til far.

Har du prøvd matkasser levert på døren? Ferdig ukesmeny, ferdig handlet med oppskrifter. (De leverer ikke her i gokk, men kanskje det eneste som får meg til å savne bylivet.)

Et annet alternativ er at du setter av et tidspunkt der du ukeshandler, og lar ham være hjemme med barnet. På den måten har du også kontroll på at det alltid finnes frosne grønnsaker i fryseren, som du selvsagt forventer at han gidder å tilberede når han lager mat.

Anonymkode: f1c1a...0a8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor er det synd på den "stakkars ungen" om en eller to ting går i glemmeboken? 

Og hvor i hule heiteste har du funnet dette "default" begrepet fra? 

Høres mer ur som om du bedriver micro management, og skal ha ting på din måte. 

Anonymkode: c6165...04c

Det er jo synd på ungen om alle de andre barna har vært på julegateåpning og sett julsenissen men ikke ditt barn. Går i for små klær og alltid er ugredd på håret. 
-Når barnet må se på de andre i svømmetimen, da det ikke har med badetøy, ikke har har med utstyr til turdagen, skidagen, sykkeldagen, er kronisk overtrøtt og sutrete pga manglende leggerutiner, og ikke har smakt på en grønnsak i hele sitt liv. 

Ikke har med gaver i barnebursdag, ikke møtyer opp i barnebursdag, ikke får egen barnebursdag eller har penklær å ha på.

Aldri har satt sitt ben på et bibliotek, i et teater, på kulturskole eller blitt påmeldt til fritidsaktiviteter i tide slik at det ikke er det eneste barnet som ikke er med på noe. Ikke får julekalender eller påskegg eller har fått mynt av tannfeen.
-Også kjipt for foreldrene å få besøk  fra BV pga manglende oppmøte til tannlegen, hull i tenna for manglende tannbørsting, innkalling til skolen og lapper i sekken for manglende skift eller ikke eksisternede matpakke. 

Leit når barnet ikke får utreding av eventuelle diagnoser, eller går rundt og ser eller hører dårlig da det ikke blir tatt tak i.

ER det derfor virkelig så rart at mødre ikke klarer å bare  «la alt fare»?!

-Det GÅR faktisk ut over barna, og gjett hvem folk kommer til å baksnakke for manglende oppfølging? Jo, den udugelige moren. Stakkars mann som har en så slurvete kone, også flink han er som henter barnehagen! 

Endret av Perle
leifer+tillegg
  • Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...