AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Hvordan kan jeg snu det så jeg ikke er "default parent". Det er kanskje en eller anner uskreven regel, eller på et eller annet tidspunkt har mannen bare fått for seg at han ikke er den som trenger å ha ansvar for ungen. Jeg er den som har ordnet leggerutinen, ellers hadde mannen bare tenkt at ungen (på snart 2 år), sier i fra når han er trøtt. Jeg må være kreativ i matveien så ungen får i seg frukt, grønnsaker og meieriprodukter. Mannen tenker det er ok å bare gi pølse og pommes frites fordi ungen liker det. Jeg er den som kjøper klær, sko, sokker, leker osv., og fyller på i kurva i barnehagen. Det er tydeligvis mitt ansvar å ha oversikt over bade-dager i barnehagen, time på helsestasjonen, foreldremøter, bursdager osv. Jeg vet jeg ranter, men hvorfor blir det sånn? Jeg har prøvd å la være, men da går det utover stakkars ungen. Jeg maser om å få til ukeshandel fordi jeg ikke kan dra til butikken med en 2-åring daglig, også blir også middagen veldig sen. Da er det jo selvfølgelig jeg som "bare må" planlegge og ordne så er han jo med på det. Det tar tid, og det er slitsom. Jeg er bare så lei og sliten. Jeg har aldri vært en "sjefete" person som skal fortelle andre hva de skal gjøre, men føler at jeg har blitt presset til å ta den rollen fordi det er min skyld at det ikke er støvsugd eller handlet inn fordi jeg ikke sa noe. Noen som har gått fra å ha det sånn til å finne balanse med mannen? Orker ikke å være "mamma" til en voksen mann. Han skal ha så mye cred for å "hjelpe til" når jeg først har mast om at han skal gjøre noe hjemme. Anonymkode: 5455e...eb4 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #2 Skrevet 19. august 2024 Jeg tror vi er bedre egnet til den typen oversikt. Betyr ikke at det er umulig for menn, men det er en helt klar tendens. Og noen vil si at de lærer når de må og vi kvinner slutter å ordne.. vel, nei. Ikke nødvendigvis. Jeg er skilt, vær glad du ikke er det i tillegg. Far har blitt bedre og fikser mye selv, men å huske alt og ha oversikten slik jeg har, det har jeg gitt opp at skjer. Og ungene ber meg minne pappa på ting og stoler kun på at mamma har kontroll, så det sier jo litt 😆 Så jeg tror kvinner generelt bygger rede og tenker fremover på en annen måte enn menn. Det sagt så kjenner jeg fantastiske pappaer med full kontroll på alt, og et par veldig surrete mødre med liten oversikt, så det finnes helt klart unntak. Til syvende og sist ønsker jeg at ungene skal ha det bra og det de trenger til enhver tid, så får jeg heller stå i det og ordne. Oppdrar min gutt med tanke på at han skal se og bidra i en familie/hjem, mye ligger vel her. Anonymkode: cd4a3...728 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #3 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Noen som har gått fra å ha det sånn til å finne balanse med mannen? Orker ikke å være "mamma" til en voksen mann. Han skal ha så mye cred for å "hjelpe til" når jeg først har mast om at han skal gjøre noe hjemme. Cred for å gjøre noe etter å ha mast? Nei vettu hva. Det er faktisk tvert det motsatte han skal ha! Han er voksen og han er far og partner. Det bør være forventet han selv klarer å se og ta intivativ til at familien as går så smooth som mulig. Han er den typen manne(baby) som blir forlatt fordi hverdagen og livet er enklere uten han i den! Han blir rett og slett en belastning og gjør livet tyngre for man må også orgnisere hva han skal gjøre... Han bringer med seg mye jobb! Klær som skal vaskes, brettes osv, mat, hygieneprodukter, skitne sko, forbruk av kjøkkenting osv osv. Også skal man tilpasse seg mannen fordi han ikke evner å tilpasse seg etter familien og familiens beste. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror vi er bedre egnet til den typen oversikt. Det tror jeg abosultt ikke. Menn klarer fint å ha oversikt på andre områder i livet (jobben, sporter, garasjen osv), det er ikke noe som tilsier at de ikke skal ha oversikt over størrelsen ungen bruker, oversikt over timer til lege, tannlege, helsestasjon etc. Det har kun med hvilket ansvar de ønsker å ha (og muligens også hva som er forventet). Det er ikke sjeldent man opplever menn som skal ha respekt som en konge, men ansvar som en baby. Det henger ikke på greip! Anonymkode: 14e39...0bf 9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #4 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Cred for å gjøre noe etter å ha mast? Nei vettu hva. Det er faktisk tvert det motsatte han skal ha! Han er voksen og han er far og partner. Det bør være forventet han selv klarer å se og ta intivativ til at familien as går så smooth som mulig. Han er den typen manne(baby) som blir forlatt fordi hverdagen og livet er enklere uten han i den! Han blir rett og slett en belastning og gjør livet tyngre for man må også orgnisere hva han skal gjøre... Han bringer med seg mye jobb! Klær som skal vaskes, brettes osv, mat, hygieneprodukter, skitne sko, forbruk av kjøkkenting osv osv. Også skal man tilpasse seg mannen fordi han ikke evner å tilpasse seg etter familien og familiens beste. Det tror jeg abosultt ikke. Menn klarer fint å ha oversikt på andre områder i livet (jobben, sporter, garasjen osv), det er ikke noe som tilsier at de ikke skal ha oversikt over størrelsen ungen bruker, oversikt over timer til lege, tannlege, helsestasjon etc. Det har kun med hvilket ansvar de ønsker å ha (og muligens også hva som er forventet). Det er ikke sjeldent man opplever menn som skal ha respekt som en konge, men ansvar som en baby. Det henger ikke på greip! Anonymkode: 14e39...0bf I praksis så er det jo slik det er, og når det er kvinner som tar ansvaret, så er det vel også fordi vi ser at noen faktisk må ta det. Dette ser ikke (endel) menn, selv om de blir alene. Så ja jeg mener kvinner er bedre egnet til å ha flere baller i luften, både jobb og hjem. Anonymkode: cd4a3...728 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #5 Skrevet 19. august 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror vi er bedre egnet til den typen oversikt. Betyr ikke at det er umulig for menn, men det er en helt klar tendens. Og noen vil si at de lærer når de må og vi kvinner slutter å ordne.. vel, nei. Ikke nødvendigvis. Jeg er skilt, vær glad du ikke er det i tillegg. Far har blitt bedre og fikser mye selv, men å huske alt og ha oversikten slik jeg har, det har jeg gitt opp at skjer. Og ungene ber meg minne pappa på ting og stoler kun på at mamma har kontroll, så det sier jo litt 😆 Så jeg tror kvinner generelt bygger rede og tenker fremover på en annen måte enn menn. Det sagt så kjenner jeg fantastiske pappaer med full kontroll på alt, og et par veldig surrete mødre med liten oversikt, så det finnes helt klart unntak. Til syvende og sist ønsker jeg at ungene skal ha det bra og det de trenger til enhver tid, så får jeg heller stå i det og ordne. Oppdrar min gutt med tanke på at han skal se og bidra i en familie/hjem, mye ligger vel her. Anonymkode: cd4a3...728 Bare tull. Menn klarer det jo på jobb! Bare ikke hjemme. Dette handler om sosialisering. Anonymkode: 7596a...c1e 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #6 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare tull. Menn klarer det jo på jobb! Bare ikke hjemme. Dette handler om sosialisering. Anonymkode: 7596a...c1e Helt enig. Anonymkode: 3285b...975
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #7 Skrevet 19. august 2024 Bare gi ham ansvarsområder, og ligg helt unna dem. For eksempel mat. Han har ansvaret for all handling og planlegging. Du kan "hjelpe til", det vil si at du spør han: hva skal vi ha til middag i dag, skal jeg begynne med noe? i morgen? Du blir med å handle, men ikke uten liste fra han. Han kan bestille på Oda, ukeshandle eller stikke innom butikken hver dag, det er hans problem og hans sak. Du kan sende melding: "Trenger vi noe i butikken"? Du kan lage maten, når han spør eller når det passer, men da må han si hva dere skal ha, og gi beskjed hvis du i tillegg må handle inn til det, og innimellom er det ok hvis han spesifikt sier: "Kan du finne på noe og fikse middag i morgen?" Da kan du svare: ja, passer det med pølser og pommes frittes, eller pasta carbonara?", og spørre om du skal plukke opp noe annet når du først er i butikken. Hva mener han dere trenger av pålegg? Er dere så tomme for dopapir er det hans sak. matpakker? han må ha kjøpt brød eller annet, du kan lage hvis det passer seg slik. Han kan også ha ansvaret for støvsuging. Kjøp en sånn litt fancy robotstøvsuger. Da tror han det er lettvindt, og han syns sikkert det er gøy med gadgets, pass på at det er han som laster ned appen og programmerer inn rommene og finner ut av lading og tømming, så skal du se at det blir både rydda og støvsugd. Du kan hjelpe til med å rydde unna når han ber deg om det. Ha en felles kalender med varsel hos begge og snakk om den daglig (spesielle ting i barnehagen, helsestasjon osv). Anonymkode: 4ce71...2c1 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #8 Skrevet 19. august 2024 Jepp… Mannen her blir sur hvis jeg nevner det tredje skiftet, mener det ikke finnes. Samtidig er det jeg som skal holde oversikt over alt, planlegge alt, sørge for at alt skjer som det skal. Han drar gjerne på butikken, hvis jeg lager liste. Han lager gjerne middag, hvis jeg sier hva og sørger for at vi har det vi trenger (som i, gir han handleliste). Han kan ta med ting til barnehagen hvis jeg legger det foran ytterdøra. Som regel husker han å ta det ut av sekken sin og. Mannen er leder passe høyt oppe i en stor internasjonal bedrift. Han har masse ansvar på jobb, mye planlegging og organisering, gjør det veldig bra, blir stadig forfremmet. Han er på ingen måte dum. Men i stand til å se at Familien AS også krever arbeid? Nope. Mitt eneste lyspunkt er at han etterhvert tjener så godt at jeg kan gå ned i stilling.. Anonymkode: 25e28...616 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #9 Skrevet 19. august 2024 Jeg har kontortid for familien as. Det vil si at en gang i uka setter jeg meg ned i ca 2 timer. Drikker te og tenner gjerne et lys. Da planlegger jeg uka. Hvem skal gjøre hva og når. Vask av bad, hvem og når. Fotballtrening, hvem kjører. Hvilke middager hvilke dager? Når skal det handles? Hvem handler? Jeg lager også handleliste. Alt dette noteres i familiens kalender. Alle er ansvarlige for å følge med på den. Ergo, jeg er familiens leder. Og har bare tenkt jeg må eie det. Mens jeg gjør dette tar kanskje mannen og vasker badet, legger barn etc. Min kontortid er like viktig som annet husarbeid. Alt ble lettere her etter dette ble innført. Kan anbefales ! Anonymkode: ab3c3...a0b 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #10 Skrevet 19. august 2024 Så du er den eneste som faktisk tar foreldreansvaret fordi han ikke gidder å gjøre noe. Hva er vitsen med sånn dødvekt? Anonymkode: 70292...057 4 1
Million Skrevet 19. august 2024 #11 Skrevet 19. august 2024 (endret) Velkommen i klubben, ts. Det er tusenvis av kvinner, mødre, som har det likt som deg. Opplevde det samme selv da jeg var gift og småbarnsmor. Måtte gi beskjed hver gang mannen skulle gjøre noe, han så aldri oppgavene tårne seg opp foran ham selv. Og som din mann, forventet han ros og masse skryt for å ha gjort selvfølgelige oppgaver man bare gjør hjemme uten å bli rost i skyene etterpå for det. JEG fikk aldri et eneste ord med ros! Så hvorfor han mente at han fortjente det, er meg en gåte. Han gjorde minst. Endte med at jeg fikk fordelt arbeidsoppgaver på en måte som han "greide" å få til uten for mye forklaringer og styr. For eksempel var jeg den som skrev handlelistene og planla middagene. Men det var han som tok handlelisten og dro i butikken og handlet det som sto på listen og kom hjem igjen med tunge handleposer. Det var også han som laget middagene. Selv om det betydde istykkerkokte poteter eller ihjelkokt spaghetti som regel... jeg måtte bare godta det hvis han skulle gjøre noen oppgaver i det hele tatt. For han var det bare amatører som tok tiden på ting som skal koke bare en viss stund, skjønner du. Han tok det på feelingen, og den feelingen var ikke særlig god. Alt annet av husarbeid var det jeg som gjorde... Unødvendig å si kanskje, men det ble skilsmisse etter noen år. Jeg gadd ikke mer. Endret 19. august 2024 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #12 Skrevet 19. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Mitt eneste lyspunkt er at han etterhvert tjener så godt at jeg kan gå ned i stilling.. Så du må gå ned i stilling for å rekke å gjøre all den kjedelige ubetalte jobben han ikke gidder å gjøre, mens han kan satse på jobb og lønnsøkning. Det vil straffe seg for deg om dere blir skilt. Er det virkelig et lyspunkt? Anonymkode: 7596a...c1e 6 1
Million Skrevet 19. august 2024 #13 Skrevet 19. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt eneste lyspunkt er at han etterhvert tjener så godt at jeg kan gå ned i stilling.. Anonymkode: 25e28...616 Hvorfor i all verden tror du det er et lyspunkt? Blir du alvorlig syk og må over på AAP og uføretrygd, vil du knapt få utbetalt noe som helst. Du vil lide kraftig økonomisk. OM han da velger å gå fra deg, sitter du der med din bittelille inntekt og utsikter til en elendig minstepensjon, mens han lever i sus og dus på sin store inntekt. Du kan jo se det som et lystpunkt at han da må betale en del i barnetrygd i det minste da... så har du noe mer inntekt frem til barna blir 18 i alle fall. Nei, det er IKKE et gode å gå ned i stillingsprosent og tjene dårlig som kvinne. Det er å gå i kvinnefella. Du sitter dårlig i det så fort du mister hans velvilje. Har dere full delt og felles økonomi? Eller er hans penger på hans konto som du ikke har tilgang til? Hvis han skal jobbe mye og du lite pga hans jobb, så er minstekravet at han betaler deg penger til å sette inn i pensjonssparing til deg selv. Helst skal han også betale for en uføreforsikring for deg. Først da har han sørget for at du sitter i tryggere kår når hans jobb gjør at du må jobbe lite for å få til alt. Endret 19. august 2024 av Million 3 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #14 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare tull. Menn klarer det jo på jobb! Bare ikke hjemme. Dette handler om sosialisering. Anonymkode: 7596a...c1e På jobb ja, men tydeligvis ikke jobb+hjemmebane. Anonymkode: cd4a3...728
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #15 Skrevet 19. august 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: På jobb ja, men tydeligvis ikke jobb+hjemmebane. Anonymkode: cd4a3...728 Det går på vilja. Anonymkode: 7596a...c1e 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #16 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går på vilja. Anonymkode: 7596a...c1e Helt sikkert hos noen. Men jeg tror likevel kvinner et bedre på en del av å ha denne oversikten, spesielt det sosiale. Anonymkode: cd4a3...728
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #17 Skrevet 19. august 2024 Hvorfor er det synd på den "stakkars ungen" om en eller to ting går i glemmeboken? Og hvor i hule heiteste har du funnet dette "default" begrepet fra? Høres mer ur som om du bedriver micro management, og skal ha ting på din måte. Anonymkode: c6165...04c 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #18 Skrevet 19. august 2024 Menn sier de er 'de fødte' lederne, men der det gjelder, der viser de null lederegenskaper! Helt utrolig for lite enkelte menn faktisk vet om sine egne barn (og partnere)! Mange menn vet langt mer om hva som skjer i fotballaget sitt enn hva som foregår i hjemmet. Det sier kun noe om hva de velger å prioritere, ikke evner. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare tull. Menn klarer det jo på jobb! Bare ikke hjemme. Dette handler om sosialisering. Anonymkode: 7596a...c1e Jepp. Leder på jobb eller leder i hjemmet, det går ut på det samme. Det handler om å få logistikken til å gå så smooth som mulig, at man kan ligge litt i forkant slik at når noe ufortsett skjer, blir konsekvensene så lite som mulig for så mange som mulig. Det handler om å ha oversikten over arbeidsplassen (les: hjemmet) og dens ansatte (les:familiemedlemmer) og hvilke behov som er og hva som skal til for å dekke det. Det være seg de ansatte eller arbeidsplassen. Det gjelder å drive med forebyggende vedlikehold (les: rydde, vaske, tørke støv osv) og sørge for en god HMS (holde det ryddig framfor å rydde hele tiden) for å forebygge skader. Menn kan ta risikoanalyser på jobb, da klarer de å gjøre det samme hjemme. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt sikkert hos noen. Men jeg tror likevel kvinner et bedre på en del av å ha denne oversikten, spesielt det sosiale. Anonymkode: cd4a3...728 Hvorfor det? Anonymkode: 14e39...0bf 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #19 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det synd på den "stakkars ungen" om en eller to ting går i glemmeboken? Og hvor i hule heiteste har du funnet dette "default" begrepet fra? Høres mer ur som om du bedriver micro management, og skal ha ting på din måte. Anonymkode: c6165...04c Det er faktisk litt synd på en unge som flaskes opp på pølser og pommes frites, et kosthold helt uten grønnsaker og frukt, fordi far ikke gidder å gi ungen det. Fordi ungen spiser junkfood greiest. Anonymkode: 0d7ea...3a0 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #20 Skrevet 19. august 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Helt sikkert hos noen. Men jeg tror likevel kvinner et bedre på en del av å ha denne oversikten, spesielt det sosiale. Anonymkode: cd4a3...728 Mye forskning på dette som viser at det du tror ikke stemmer. Anonymkode: 7596a...c1e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå