Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen er, eller har vært, gravide mens de var over 40? 

Hvor gammel var du da du ble gravid, og hvor lenge måtte dere prøve før det lyktes?

Jeg er 43 (44 neste sommer), og vi har prøvd i ca. to år. Har opplevd stort avvik med påfølgende medisinsk abort i 2022, samt en SA i uke 8 senere det året. Fra januar 2023 og til nå har jeg opplevd 6 kjemiske graviditeter -dvs. tidlig spontanabort i uke 4/5. Den siste så sent som i går.

Vet at sjansene mine er veldig små, men er det urealistisk å kunne ende opp med et friskt barn? Jeg har to barn (tidlig tenårene) fra tidligere.

Vær så snill, håper at veldig kritiske kommentarer som "du burde startet tidligere" etc. ikke blir postet. Jeg visste ikke at jeg kom til å møte mannen i mitt liv så sent, og når jeg attpåtil har mistet blir sorgen og lengselen så intens at det preger hele livet. Sliter også med depresjon pga. de mange gangene jeg har mistet.

IVF er av ulike grunner ikke noe vi skal prøve, og jeg vet fra lignende tråder at det kommer kommentarer om at man må prøve IVF så fort som mulig. Det er altså ikke et alternativ her, så jeg håper noen som har blitt gravid på egen hånd naturlig kan si noe om det. Prøvde dere helt naturlig, brukte dere noe ekstra som f.eks. letrozol eller annet?

Og selvsagt, om noen mener det er patetisk og latterlig at noen på 43 ønsker å bli gravid så greit, vi har ulike syn, men håper det ikke kommer altfor krasse kommentarer. 

Anonymkode: d3496...b45

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen er, eller har vært, gravide mens de var over 40? 

Hvor gammel var du da du ble gravid, og hvor lenge måtte dere prøve før det lyktes?

Jeg er 43 (44 neste sommer), og vi har prøvd i ca. to år. Har opplevd stort avvik med påfølgende medisinsk abort i 2022, samt en SA i uke 8 senere det året. Fra januar 2023 og til nå har jeg opplevd 6 kjemiske graviditeter -dvs. tidlig spontanabort i uke 4/5. Den siste så sent som i går.

Vet at sjansene mine er veldig små, men er det urealistisk å kunne ende opp med et friskt barn? Jeg har to barn (tidlig tenårene) fra tidligere.

Vær så snill, håper at veldig kritiske kommentarer som "du burde startet tidligere" etc. ikke blir postet. Jeg visste ikke at jeg kom til å møte mannen i mitt liv så sent, og når jeg attpåtil har mistet blir sorgen og lengselen så intens at det preger hele livet. Sliter også med depresjon pga. de mange gangene jeg har mistet.

IVF er av ulike grunner ikke noe vi skal prøve, og jeg vet fra lignende tråder at det kommer kommentarer om at man må prøve IVF så fort som mulig. Det er altså ikke et alternativ her, så jeg håper noen som har blitt gravid på egen hånd naturlig kan si noe om det. Prøvde dere helt naturlig, brukte dere noe ekstra som f.eks. letrozol eller annet?

Og selvsagt, om noen mener det er patetisk og latterlig at noen på 43 ønsker å bli gravid så greit, vi har ulike syn, men håper det ikke kommer altfor krasse kommentarer. 

Det er kroppen din som forteller deg at den har gjort jobben sin med å bære frem to friske barn.

Dessverre har jeg et par venninner som har nektet å innse at tiden for babylykke er over. Hun ene er så ødelagt psykisk at det gikk utover de hun alt hadde. Hun andre prøver febrilsk, men det vil ikke sitte.

Ja, jeg har hørt om friske barn båret frem etter førti.

Anonymkode: ad910...5b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er kroppen din som forteller deg at den har gjort jobben sin med å bære frem to friske barn.

Dessverre har jeg et par venninner som har nektet å innse at tiden for babylykke er over. Hun ene er så ødelagt psykisk at det gikk utover de hun alt hadde. Hun andre prøver febrilsk, men det vil ikke sitte.

Ja, jeg har hørt om friske barn båret frem etter førti.

Anonymkode: ad910...5b6

Ikke sikkert du vet, men hvor lenge har disse venninnene dine prøvd? Har de fått noe hjelp?

Skrevet

Dette er så individuelt at det er ikke så mye hjelp hva andre har opplevd, og genetikk kan også spille inn her. I min slekt har mange fått friske barn naturlig i 40-årene, og kommer generelt sent i overgangsalderen. Andre kan det haste for i 30-årene. Har du vært til lege og sjekket deg? Hvordan er historikken i din slekt? 

Anonymkode: 9e234...526

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er så individuelt at det er ikke så mye hjelp hva andre har opplevd, og genetikk kan også spille inn her. I min slekt har mange fått friske barn naturlig i 40-årene, og kommer generelt sent i overgangsalderen. Andre kan det haste for i 30-årene. Har du vært til lege og sjekket deg? Hvordan er historikken i din slekt? 

Jeg har fått fertilitetssjekk som det kalles. Alle mine verdier var gode/normale. 10 follikler ble sett på ultralyd. Gynekolog mente det så bra ut, mente jeg kom til å bli gravid innen et halvt år (dette var i februar 2023!) fordi han mente jeg hadde nok egg. 

Mamma døde for noen år siden, men hun fikk fire barn (siste da hun var 31, men hun prøvde ikke senere heller). Vet at den ene søsteren kom i overgangsalderen da hun var rundt 55, og en av hennes døtre (min kusine) fikk siste barn et halvt år før hun ble 43. På farssiden fikk en tante sitt siste barn da hun var 44, men har lest at farssiden ikke påvirker noe særlig? Har og en kusine på farssiden som fikk barn etter 40 (41).

Skrevet

Jeg er ikke over 40 år, men har en venninne som fikk barn alene med IVF når hun var 43 år. Hadde flere spontanaborter, før det til slutt gikk. Hun har en frisk gutt nå! Tror hun startet med IVF før hun var 40 år, så tok litt tid. Lykke til, håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: 99ec4...e1b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har fått fertilitetssjekk som det kalles. Alle mine verdier var gode/normale. 10 follikler ble sett på ultralyd. Gynekolog mente det så bra ut, mente jeg kom til å bli gravid innen et halvt år (dette var i februar 2023!) fordi han mente jeg hadde nok egg. 

Mamma døde for noen år siden, men hun fikk fire barn (siste da hun var 31, men hun prøvde ikke senere heller). Vet at den ene søsteren kom i overgangsalderen da hun var rundt 55, og en av hennes døtre (min kusine) fikk siste barn et halvt år før hun ble 43. På farssiden fikk en tante sitt siste barn da hun var 44, men har lest at farssiden ikke påvirker noe særlig? Har og en kusine på farssiden som fikk barn etter 40 (41).

Da høres det absolutt ut som du har en sjangs hverfall 😊 Jeg håper det ordner seg for deg, men hvis ikke håper jeg du klarer å slå deg til ro med de to fine barna du har 😊 Lykke til 

• Hjerte 1
Skrevet

Forskning viser at store doser Q10 bedrer eggkvaliteten og gir bedre sjaner for godt voksne kvinner. Mannen bør også ta.

Du kan også be om Tostran (testosteron gel) som tas fram til eggløsning. Dette gir også bedre eggkvalitet og bedre sjanser.

Disse to tingene (i tillegg til det vanlige, som folat og omega 3) gjorde at jeg ble gravid to ganger etter at jeg fikk påvist AMH på 0,3.

Verdt et forsøk?

Hvis du vil ha link til forskningen så gi beskjed 😊

• Nyttig 1
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (2 timer siden):

Forskning viser at store doser Q10 bedrer eggkvaliteten og gir bedre sjaner for godt voksne kvinner. Mannen bør også ta.

Du kan også be om Tostran (testosteron gel) som tas fram til eggløsning. Dette gir også bedre eggkvalitet og bedre sjanser.

Disse to tingene (i tillegg til det vanlige, som folat og omega 3) gjorde at jeg ble gravid to ganger etter at jeg fikk påvist AMH på 0,3.

Verdt et forsøk?

Hvis du vil ha link til forskningen så gi beskjed 😊

Takk for tips. Har aldri hørt om tostran før. Hvordan brukes den? Gjerne legg ved link til relevant forskning om du vil/kan. :)

Skrevet

Møtte mannen min som 39-åring, ble gravid som 40-åring med barnet vårt (mistet 2 ganger før det) og endelig ble mamma som 41-åring. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg gjerne fått barn 10 år tidligere, men det er ikke slik at alle er så heldige at de har en partner som vil ha barn (jeg ble sviktet ganske stygt der). 

Det er VELDIG, VELDIG, individuelt hvor lenge man er fertil. Jeg vet at jeg er heldig, og håper at vi rekker å få et barn til. 

Anonymkode: bbd33...242

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for tips. Har aldri hørt om tostran før. Hvordan brukes den? Gjerne legg ved link til relevant forskning om du vil/kan. :)

Jeg fikk Tostran i forbindelse med et privat IVF-forsøk. Det forsøket var mislykket, men jeg brukte Tostranen videre når jeg forsøkte hjemme. Ble gravid andre syklus jeg prøvde og det ble sønnen min. Prøvde igjen 1,5 år senere og ble også gravid andre forsøk med Tostran. Er 11 uker på vei og alt ser bra ut. 

Q-10 skal man egentlig ta i 3 måneder først for full effekt, men Tostran tas fra første syklusdag og fram til eggløsning. Ett pump med gel hver dag som smøres på underarmen. Det er lavdose testosteron som bedrer eggkvalitet og stimulerer produksjon av østrogen.

her er forskning:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5870379/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5813298/

• Nyttig 1
Skrevet

Har 1 venninner som nylig fikk første barn etter fylte 40. Hun ble gravid kjapt etter at de begynte å prøve. Har også en venninne som fikk 2 barn i 40 årene etter ca 10 års prøving. Og plutselig kom det 2 barn tett på.

Tror dette er veldig individuelt. Det er ingen hemmelighet at det skjer noe med fertilitet til kvinner med alderen men mange kvinner blir fortsatt lett gravide uansett alder.

Har flere kjente som fikk barn i slutten av 30 årene og det har vært svært varierende hvor lenge de har prøvd.

Kjenner et barnløst par som begynte prøvingen i 40 årene og de jobbet hard med saken. La om kostholdet og prøvde alt de mente ville hjelpe men 13 år senere er de fortsatt barnløse. Vet ikke så mye om detaljene i prosessen dems da vi mistet kontakten med årene men barn ble det ikke på dem det er alt jeg vet.

Lykke til med prøvingen. Det hender at de som velger å adoptere plutselig blir gravide og får biologiske barn etter at de ga opp og slo seg til ro med adopsjon. Så antar at stresset rundt denne prøvingen kan ha negative konsekvenser og at ting kan skje av seg selv når kvinnen slapper av.

Anonymkode: 29f8a...d62

Skrevet

Fikk 2 barn i 40-årene. Tok ikke mye prøving første barnet.  Barn NT 3 trodde jeg det var overgangsalder.

Anonymkode: 2de35...110

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Møtte mannen min som 39-åring, ble gravid som 40-åring med barnet vårt (mistet 2 ganger før det) og endelig ble mamma som 41-åring. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg gjerne fått barn 10 år tidligere, men det er ikke slik at alle er så heldige at de har en partner som vil ha barn (jeg ble sviktet ganske stygt der). 

Det er VELDIG, VELDIG, individuelt hvor lenge man er fertil. Jeg vet at jeg er heldig, og håper at vi rekker å få et barn til. 

Anonymkode: bbd33...242

Gratulerer! ❤️Prøver dere aktivt nå, og hvor gammel er du nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk 2 barn i 40-årene. Tok ikke mye prøving første barnet.  Barn NT 3 trodde jeg det var overgangsalder.

Anonymkode: 2de35...110

Heldige deg, gratulerer. ❤️ Hvor gammel var du da du fikk siste barn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke over 40 år, men har en venninne som fikk barn alene med IVF når hun var 43 år. Hadde flere spontanaborter, før det til slutt gikk. Hun har en frisk gutt nå! Tror hun startet med IVF før hun var 40 år, så tok litt tid. Lykke til, håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: 99ec4...e1b

Hvem vet om hun benyttet seg av eggdonor ? Da hun likevel var i gang med ivf

Anonymkode: f824e...cbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem vet om hun benyttet seg av eggdonor ? Da hun likevel var i gang med ivf

Anonymkode: f824e...cbb

Ikke at jeg vet det 100%, men generelt tror jeg de som bruker eggdonor lykkes raskere enn de over 40 som bruker egne egg. Så når det skrives at denne kvinnen brukte lang tid på å lykkes, selv med IVF, vil jeg tenke at hun brukte egne egg. Når en kvinne er over 40, fungerer jo livmor som før, så det er eggkvaliteten som gjør det vanskelig. 

Skrevet

Jeg er ikke gravid, har barn fra før, men har møtt mannen med stor M nå i voksen alder. Jeg fyller 40 seinere i år, og jeg kjenner på et savn over å ikke få felles barn med han. Vi bruker ikke prevensjon annet enn temping, så sitter den så sitter den 😇😇 

Lykke til og håper det blir som du ønsker ❤️❤️❤️

Anonymkode: d23b7...3d9

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er ikke gravid, har barn fra før, men har møtt mannen med stor M nå i voksen alder. Jeg fyller 40 seinere i år, og jeg kjenner på et savn over å ikke få felles barn med han. Vi bruker ikke prevensjon annet enn temping, så sitter den så sitter den 😇😇 

Lykke til og håper det blir som du ønsker ❤️❤️❤️

Anonymkode: d23b7...3d9

Som 40-åring snart er dine sjanser uendelig større enn mine. Tror du har gode sjanser. Lykke til. ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...