Gå til innhold

Har noen erfraring med ECT - hos eldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurer på om noe har erfaringer med ECT? Diagnosen er usikker, mulig stratende demens i tillegg til depresjon med vrangforestillinger. Dette har eksallert etter innleggelse. Ingen tidligere historikk med psykisk sykdom.

Kort tid innlagt. Medisiner gjør henne tilsynelatende enda verre og helt flat. 

Har noen erfaringer med dette?

Anonymkode: d8d01...11d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mistet hukommelsen etter ect og scoret så dårlig på kognitive tester at jeg mistet førerkortet for 6 måneder. Jeg var 36. Det høres ut som en  skikkelig dårlig ide med ect på et eldre menneske med begynnende demens....

Er det legen som har foreslått dette?

Anonymkode: bf935...365

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er lege / psykiater som har foreslått dette. 

Anonymkode: d8d01...11d

Skrevet

Hvis legen har foreslått det, så har de sikkert en plan. Men husk at store fysiske og psykiske påkjenninger kan forverre en demensdiagnose. Blant annet kan et beinbrudd føre til at en eldre person som har klart seg selv, plutselig begynner å rote. Det samme med narkose, som man må få for å gjennomføre ect.

Hvis de psykiske problemene dukket opp samtidig med demensmistanke, så kan det tyde på problemer i frontallappen, eller typ vaskulær demens, Leivs legeme eller Parkinson pluss. Husk at disse demenssykdommene ikke responderer så godt på vanlig demensbehandling.

Jeg hadde en pårørende med Parkinson pluss, og h*n fikk helt forferdelige vrangforestillinger, samtidig som h*n besto kognitive tester ganske bra. Typ: noen er ute etter meg, det er folk på rommet mitt og regjeringen sender ut stråler som //insert hvilken som helst konspirasjonsteori// 

• Liker 3
Skrevet

Vet du om vedkommende fikk tilbud om ect? Eller hvordan vedkommende ble kvitt vrangforestillingene?

Narkosen er skummel, generelt for eldre. Og ved ect behandling må man jo flere ganger legges i dette. Jeg har lest at man skal få noe muskelavslappende slik at man ligger i ro. Stemmer det? Slik at man ikke riskikerer å brekke noe?

Skrevet
Søker råd skrev (28 minutter siden):

Vet du om vedkommende fikk tilbud om ect? Eller hvordan vedkommende ble kvitt vrangforestillingene?

Narkosen er skummel, generelt for eldre. Og ved ect behandling må man jo flere ganger legges i dette. Jeg har lest at man skal få noe muskelavslappende slik at man ligger i ro. Stemmer det? Slik at man ikke riskikerer å brekke noe?

Muskelavslappende er såpass omfattende at man ikke puster. Man må derfor trekke inn oksygen i et par magedrag før narkosen. Og narkosen er av den grunn veldig lett, man er bare borte til krampene er over. Man husker ikke at man våkner før en stund senere da. Det er mulig at denne narkosen er såpass lett at den ikke er så farlig for eldre, men hele prosessen er ganske voldsom. Og eldre mennesker tåler påkjenninger dårlig.

Min pårørende ble aldri kvitt vrangforestillingene. H@n døde dessverre i troen på at sykehjemmet var overtatt av Israel (dette var før Gaza) og at alle var ute etter å forgifte h*n. Ect var aldri et alternativ, da legene aldri mistenkte psykiatri. Parkinson pluss diagnosen ble stilt med en gang, pga falltendens.

Skrevet

Nå er ikke jeg eldre, men da jeg tok ECT var jeg helt bortreist de seks ukene jeg fikk behandling. Meldte meg inn i treningssenter uten å være klar over det, kjøpte mye rart, osv. Og hukommelsen var helt ute og kjøre i mange måneder. Så ser for meg at det kan være hardt for et gammelt sinn ❤️ Men jeg ble frisk, så kan være veldig bra om hun tåler det. 

Anonymkode: abc28...7cd

• Liker 1
Skrevet

Jobber i akutt psykiatrien, og ECT behandling er veldig bra for mange. Jeg har sett hva det gjør med pasientene våre, og de kan jo gå fra null fungering og suicidforsøk til oppegående mennesker som er glade på få uker/behandlinger. Det er ikke for alle, og det kan absolutt ha bivirkninger, men jeg hadde selv gjort det ved behandlingsresistent, dyp depresjon. 
Du får medisiner under behandlingen som gjør at du sover så dypt at vi puster for pasienten, vi bruker en lærdalsbag, men den er ekstremt kortvarig. Behandlingen er over på bokstavelig talt et minutt eller to. Også puster pasienten selv igjen og ligger på oppvåkning en halvtimes tid. Noen sover en time etter, andre 10 min. Vi gjør det absolutt på eldre også. 

Anonymkode: 3bc7e...961

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobber i akutt psykiatrien, og ECT behandling er veldig bra for mange. Jeg har sett hva det gjør med pasientene våre, og de kan jo gå fra null fungering og suicidforsøk til oppegående mennesker som er glade på få uker/behandlinger. Det er ikke for alle, og det kan absolutt ha bivirkninger, men jeg hadde selv gjort det ved behandlingsresistent, dyp depresjon. 
Du får medisiner under behandlingen som gjør at du sover så dypt at vi puster for pasienten, vi bruker en lærdalsbag, men den er ekstremt kortvarig. Behandlingen er over på bokstavelig talt et minutt eller to. Også puster pasienten selv igjen og ligger på oppvåkning en halvtimes tid. Noen sover en time etter, andre 10 min. Vi gjør det absolutt på eldre også. 

Anonymkode: 3bc7e...961

Eldre med demens?

Hvordan reagerer de på behandlingen? Fremskynder det sykdomsutviklingen, eller får de tilbake hukommelsen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...