Gå til innhold

Hvorfor gå for samme type igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En feil som det virker som mange gjør, av begge kjønn, er å gå i den fella å velge samme «type» partner igjen, selv om det var dårlig forhold sist. Jeg synes å observere dette igjen og igjen. 

For en god stund siden møtte jeg ei dame på en fest som jeg fikk en god kjemi med og vi møttes noen ganger etterpå og hadde veldig hyggelige, dype og åpne samtaler. Hvor hun bla fortalte om hvor dårlig forhold hun hadde vært i og slitt med å komme seg ut av. Hun tok også initiativ til at hun ønsket et forhold til meg, men at det passet dårlig da, jeg sa at hun kunne komme tilbake når hun følte for det. Nå har jeg hørt at hun er i ferd med å bli i forhold til en som er av samme type, som hun var sammen med før…. Hun har ikke kontaktet meg noe mer….

Er det slik at vi «snille og forståelsesfulle» kun er gode nok når de trenger noen å prate med? Med at damer egentlig vil ha «bad boys». Føler nesten nå at jeg ble brukt litt som psykolog, men at hun da bare spilte interesser, fordi hun trengte noen å prate med om sine dårlige opplevelser. Men når hun nå er moden for forhold, går hun for samme type som hun hadde dårlig erfaring med fra før….

Anonymkode: 6d6f4...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at de er samme type? Kjenner du begge?

Man velger ikke hvem man forelsker seg i

Anonymkode: 055ce...fc8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i dette nå, fra den andre siden. Jeg er kvinnen som har vært i dårlige forhold og jeg har en venn nå som er veldig trygg og snill. Et forhold med han ville vært stabilt og fint. Men - det er ikke den sterke tiltrekningen der. Det er ikke kribling i magen, nervøsitet, seksuell lyst, han er ikke den fineste i verden for meg. Ikke enda. Kanskje kommer det, men det krever altså tålmodighet å gå for noe annet enn den det føles ubeskrivelig intenst med. Og det krever kunnskap å forstå at den intense følelsen, den sterke forelskelsen ikke nødvendigvis er den sunneste. Eller sunn i det hele tatt. Det er krevende å endre et slikt mønster og man må være veldig bevisst. Og selv når man er det, så er det vanskelig. For den pirrende følelsen er jo nydelig, så det er vanskelig å se at det skal lede til enda et dårlig forhold. 

Anonymkode: bc94d...6de

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

En feil som det virker som mange gjør, av begge kjønn, er å gå i den fella å velge samme «type» partner igjen, selv om det var dårlig forhold sist. Jeg synes å observere dette igjen og igjen. 

For en god stund siden møtte jeg ei dame på en fest som jeg fikk en god kjemi med og vi møttes noen ganger etterpå og hadde veldig hyggelige, dype og åpne samtaler. Hvor hun bla fortalte om hvor dårlig forhold hun hadde vært i og slitt med å komme seg ut av. Hun tok også initiativ til at hun ønsket et forhold til meg, men at det passet dårlig da, jeg sa at hun kunne komme tilbake når hun følte for det. Nå har jeg hørt at hun er i ferd med å bli i forhold til en som er av samme type, som hun var sammen med før…. Hun har ikke kontaktet meg noe mer….

Er det slik at vi «snille og forståelsesfulle» kun er gode nok når de trenger noen å prate med? Med at damer egentlig vil ha «bad boys». Føler nesten nå at jeg ble brukt litt som psykolog, men at hun da bare spilte interesser, fordi hun trengte noen å prate med om sine dårlige opplevelser. Men når hun nå er moden for forhold, går hun for samme type som hun hadde dårlig erfaring med fra før….

Jeg opplever også dette. Jeg brukes nærmest som psykolog, de viser litt interesse, men før jeg vet ord av det dater de en ny som er akkurat like utro og håpløs som eksen var. Disse trekkene kan man som regel se på lang avstand, så jeg begynner å lure på om det er en slags form for selvpining og at de ikke ønsker seg selv noe godt. Det synes å være fullstendig mismatch mellom emosjonell og seksuell tiltrekning.

Anonymkode: 674a2...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er litt i dette nå, fra den andre siden. Jeg er kvinnen som har vært i dårlige forhold og jeg har en venn nå som er veldig trygg og snill. Et forhold med han ville vært stabilt og fint. Men - det er ikke den sterke tiltrekningen der. Det er ikke kribling i magen, nervøsitet, seksuell lyst, han er ikke den fineste i verden for meg. Ikke enda. Kanskje kommer det, men det krever altså tålmodighet å gå for noe annet enn den det føles ubeskrivelig intenst med. Og det krever kunnskap å forstå at den intense følelsen, den sterke forelskelsen ikke nødvendigvis er den sunneste. Eller sunn i det hele tatt. Det er krevende å endre et slikt mønster og man må være veldig bevisst. Og selv når man er det, så er det vanskelig. For den pirrende følelsen er jo nydelig, så det er vanskelig å se at det skal lede til enda et dårlig forhold. 

Anonymkode: bc94d...6de

Dette. Man blir tiltrukket av det man kjenner til fra før. Dette er årsaken til at mange med voldelige eller avhengige fedre ender opp med voldelige eller avhengige partnere også. Det er et mønster som ligger der gjerne fra barndommen som er krevende å bryte, selv om man egentlig ønsker å bryte det. Og ofte ser man ikke disse sidene i en person før man er langt inne i et forhold.

Jeg kjenner også flere menn som stadig velger kvinner som sliter med noe og må "reddes". Og når kvinnene etter hvert får det bedre og begynner å bli mer selvstendige så mister de (mennene) interessen. Disse har ofte mødre som har slitt mye psykisk.

Det er mange som ikke ser at de gjør dette, ikke skjønner hvorfor de stadig havner i forhold som ikke er bra, eller som ikke varer. Derfor er det vanskelig å snu det også.

Anonymkode: becd1...ea0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei TS, du ser litt feil på det tror jeg. Jeg har opplevd det samme selv, tilnærmet helt likt. Forskjellen var at jeg visste om denne andre, som hun skulle ende opp med til slutt. Hun fortalte meg at eksen, og denne andre var helt like. Samtidig fortalte hun om hvor vondt det var i forholdet med eksen, og hvordan hun kjempet for å komme seg bort. Men, om meg sa hun at jeg skremte henne. Jeg var så annerledes alle andre hun hadde vært med. Jeg var visstnok helt fantastisk, og hun hadde falt pladask for meg, men til syvende og sist turte hun ikke å satse på meg. Hun gikk for den andre, det hun kjente til. 
Hun fortsatte å kontakte meg en god stund etterpå, og jeg måtte bestemme meg for å bryte all kontakt. 
Det er ikke noe gale med deg. Du taper ingenting på at hun damen du mistet valgte en annen. Hun kunne kanskje hatt det helt fantastisk med deg, men hun er ikke klar for det. Hun er ikke moden for et slikt forhold. Det finnes mange ulike tilknytningmønstre, og før man blir obs på sitt eget vil man stadig gå for det som føles trygt - uansett hvor destruktivt det sannsynligvis kommer til å bli.

Nå er denne damen jeg datet tilbake på Tinder igjen. Forholdet varte ikke lengre enn 5-6 mnd, og profilen oser av bitterhet. Jeg synes bare det er trist

Anonymkode: 6e93b...8bb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei TS, du ser litt feil på det tror jeg. Jeg har opplevd det samme selv, tilnærmet helt likt. Forskjellen var at jeg visste om denne andre, som hun skulle ende opp med til slutt. Hun fortalte meg at eksen, og denne andre var helt like. Samtidig fortalte hun om hvor vondt det var i forholdet med eksen, og hvordan hun kjempet for å komme seg bort. Men, om meg sa hun at jeg skremte henne. Jeg var så annerledes alle andre hun hadde vært med. Jeg var visstnok helt fantastisk, og hun hadde falt pladask for meg, men til syvende og sist turte hun ikke å satse på meg. Hun gikk for den andre, det hun kjente til. 
Hun fortsatte å kontakte meg en god stund etterpå, og jeg måtte bestemme meg for å bryte all kontakt. 
Det er ikke noe gale med deg. Du taper ingenting på at hun damen du mistet valgte en annen. Hun kunne kanskje hatt det helt fantastisk med deg, men hun er ikke klar for det. Hun er ikke moden for et slikt forhold. Det finnes mange ulike tilknytningmønstre, og før man blir obs på sitt eget vil man stadig gå for det som føles trygt - uansett hvor destruktivt det sannsynligvis kommer til å bli.

Nå er denne damen jeg datet tilbake på Tinder igjen. Forholdet varte ikke lengre enn 5-6 mnd, og profilen oser av bitterhet. Jeg synes bare det er trist

TS her

Så kanskje det beste for min egen psyke er å bryte all kontakt og glemme henne?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør dette til en alle damer vil, eller at alle hun er med som ikke er deg er bad, mens du er eneste mann i verden som er snill fordi dere har hatt en vanlig samtale. Kan være hun har like samtaler med dem også, selv om exn er en slem person. 

Kanskje du også burde være glad for at du ikke kommer midt i dette smørøyet? Å heller gjør deg klar til å melde ifra til politiet om det skjer henne noe i fremtiden? 

Det kan hende hun ikke følte det rette med deg, men utrykket det typiske "du er en fin person å være med" som en generell bemerkning heller enn at hun kjente det ville bli rett for akkurat henne. Men kan også være som andre sier, at det er et mønster, hun tror ikke hun fortjener noe godt osv. Eller helt aldre ting.

Men jeg syns det er skummelt å ta den avgjørelsen på vegne av noen å, at du tenker du vet best for noen, på det viset at det er deg, istede for å fokusere på at det beste er en nøytral grunn, bort fra de som behandler henne dårlig. For ellers går du glipp av å hjelpe noen, i en posisjon hvor du tenker mest på deg, å at du vil ha henne. Da hjelper du henne ikke, da er du bare nok en person som prøver å holde henne imot det hun ønsker. (Ikke at du fysisk hadde gjort det, du lot henne gå og det var bra)

Kan også være hun bare leter etter noen fordi hun er redd for å være alene, det må du ikke tro er det samme som at hun bryr seg om deg.

Håper du får et trygt og godt kjærlighetsliv i fremtiden. 

Anonymkode: 1560a...9dd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk finner som oftest en de er på samme nivå med mentalt, når de velger å gå inn i noe. Eller de kommer inn i det mønsteret de kjenner fra før.

Man må jobbe med sin egen verdi og traumer før man klarer å bryte dårlige partner- valg.  

Jeg kommer f.eks. aldri til å gå inn i et forhold til en mann som har muslimsk bakgrunn eller vokst opp i MidtØsten- Asia. Altfor dårlig kvinnesyn og mye baggasje. 

Anonymkode: cda35...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi mennesker føler en trygghet med det kjente. Det er en underbevisst handling og selvsagt ikke noe man aktivt oppsøker.

Det er utrolig interessant både i forhold til selvfølelse og det rent kognitive (erkjennelse, oppfatning og tenkning) :nikke:

Det er utrolig hva mennesker kan "tåle" så lenge utøver av vold eller overgrep er en bekjent i familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

TS her

Så kanskje det beste for min egen psyke er å bryte all kontakt og glemme henne?

Ja, det beste du gjør for din egen psyke er å la henne gå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har ikke datet eller møtt andre i mellomtiden? Da er vel heller ikke du en "snill og forståelsesfull mann" om du går og venter på noen andre samtidig som du leder noen an. 

Anonymkode: 4476b...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

De der damene kan ikke - og vil ikke - reddes. Man må bare krysse fingrene for at de ikke overfører det til barna de får med disse fedrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 9.00):

Hvordan vet du at de er samme type? Kjenner du begge?

Man velger ikke hvem man forelsker seg i

Anonymkode: 055ce...fc8

jo til en hvis grad gjør man jo det, man kan velge hva og hvem man gir oppmerksomhet. Det er ikke slik at man treffes av lynet og vips så er man forelsket 

Anonymkode: 114f7...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke uvanlig.  Ubevisst  velger man noe som kjennes kjent, fordi dette kjennes trygt ut. Selv om erfaring burde vise motsatt. Man ser det nok ofte ikke selv før i etterkant. 

Anonymkode: 212c6...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jo til en hvis grad gjør man jo det, man kan velge hva og hvem man gir oppmerksomhet. Det er ikke slik at man treffes av lynet og vips så er man forelsket 

Anonymkode: 114f7...28c

Hmm ja. Trodde forelskelse var som et lyn, da det kun er det jeg har opplevd. Men det er kanskje det andre som er litt mer som lyst, så er forelskelse noe litt mer langtstrekkende. 

Det et sant uansett, at man kan velge å ikke gi noe oppmerksomhet å eventuelt komme ut av forelskelsen. Men uansett så kan du ikke tvinge frem en forelskelse ved å gi noen oppmerksomhet heller. Så jeg står fortsatt for mitt å sier du kan ikke velge, men jeg er enig i at du har kontroll over hva du gjør med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm ja. Trodde forelskelse var som et lyn, da det kun er det jeg har opplevd. Men det er kanskje det andre som er litt mer som lyst, så er forelskelse noe litt mer langtstrekkende. 

Det et sant uansett, at man kan velge å ikke gi noe oppmerksomhet å eventuelt komme ut av forelskelsen. Men uansett så kan du ikke tvinge frem en forelskelse ved å gi noen oppmerksomhet heller. Så jeg står fortsatt for mitt å sier du kan ikke velge, men jeg er enig i at du har kontroll over hva du gjør med den.

Det var ikke jeg som hadde skrevet det lol, var sikker på at jeg svarte noe lignende i denne tråden sorry. Men står fortsatt for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...