Gå til innhold

Hvordan få baby til å ligge lenger på magen? (Ikke rulle seg tilbake på rygg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er 6 mnd, og har aldri vært så interessert/sterk nok til å ligge lenge på magen av gangen. Nå klarer hun å rulle tilbake på rygg, så hun gjør det etter kort stund. Kan få henne til å rulle tilbake og holde på slik ei stund, telles det som magetid? Evt. tips til leker som holder henne på magen lenge av gangen? Det må være leke eller noe som hun ikke kan ta med seg på rygg igjen, eller som kan stå langt fra henne uten at hun skal sutre for at hun ikke kommer seg frem til den 😅

Anonymkode: eec11...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker sånn lekematte med vann i. Puta litt glitter osv inni der også. Holder ho aktivisert lenge. Også latt ho ligge på pute og titte utover. Kan også ligge på magen i vogna og titte, hvis du kan fjerne kalesja osv i sportsdelen.

Skrevet

Lastestropper fra Biltema.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Baby er 6 mnd, og har aldri vært så interessert/sterk nok til å ligge lenge på magen av gangen. Nå klarer hun å rulle tilbake på rygg, så hun gjør det etter kort stund. Kan få henne til å rulle tilbake og holde på slik ei stund, telles det som magetid? Evt. tips til leker som holder henne på magen lenge av gangen? Det må være leke eller noe som hun ikke kan ta med seg på rygg igjen, eller som kan stå langt fra henne uten at hun skal sutre for at hun ikke kommer seg frem til den 😅

Hvorfor stresse med dette hvis barnet ellers er aktivt og friskt ?
Mageleie har sine risikofaktorer.

Hvorfor ikke la barnet utvikle seg i sitt eget tempo ?

• Liker 3
Skrevet

Som en person som hater selv å ligge på magen så forstår jeg ungen godt som snur seg. Men for å trene nakken innimellom så leika jeg på gulvet sammen med ungene. Slik at dem så meg når dem lå på magen. Men vi drev ikke på i evigheten. Bare litt no og da. 

Anonymkode: 2ad1f...557

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! :)

^ Tja, er det ikke meningen at man skal hjelpe de på vei? Er det man hører så mye om, i alle fall. Det har vel sine fordeler at de utvikler seg motorisk i et ok tempo? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som en person som hater selv å ligge på magen så forstår jeg ungen godt som snur seg. Men for å trene nakken innimellom så leika jeg på gulvet sammen med ungene. Slik at dem så meg når dem lå på magen. Men vi drev ikke på i evigheten. Bare litt no og da. 

Hmm, men det skal vel være slik (på magen) at de klarer å bevege seg fremover etter hvert? Først som åling på magen, så opp å krype?

Skrevet

Vi hadde sånn babyspeil, var nok til å vekke nysgjerrigheten en stund :)

Anonymkode: f64d1...652

Skrevet

Jeg droppa mageligging med begge mine, bar dem i bæretøy eller armer nesten hele våkentiden slik vi er ment å gjøre. Når man bærer barna hele tiden utvikler muskulaturen seg slik den skal, og magetrening blir fullstendig overflødig. Begge holdt hodet selv i lengere perioder før de var 3 uker gamle, og jeg fikk flere kommentarer om hvor sterke de var på helsestasjonen. 

De er 12 og 8 år nå, og danser med eldre barn (henholdvis 2 og 3 nivåer over sine jevnaldrende). 

Anonymkode: 602cd...2b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg droppa mageligging med begge mine, bar dem i bæretøy eller armer nesten hele våkentiden slik vi er ment å gjøre. Når man bærer barna hele tiden utvikler muskulaturen seg slik den skal, og magetrening blir fullstendig overflødig. Begge holdt hodet selv i lengere perioder før de var 3 uker gamle, og jeg fikk flere kommentarer om hvor sterke de var på helsestasjonen. 

De er 12 og 8 år nå, og danser med eldre barn (henholdvis 2 og 3 nivåer over sine jevnaldrende). 

Takk for tips:) Vår liker dessverre ikke å sitte innovervendt i bæretøy. Hvilket bæretøy brukte du?

for øvrig, får ikke barna såpass mye støtte fra bæretøyet at de ikke bruker musklene sine selv? Derimot er jeg enig i at de bruker mye muskler når man bærer de i armene, hvis man holder de på en slik måte at de selv må jobbe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi hadde sånn babyspeil, var nok til å vekke nysgjerrigheten en stund :)

Anonymkode: f64d1...652

Takk for tips, men er dessverre ikke så interessant her 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den dansinga har helt sikkert noe å gjøre med at de ble båret rundt som babyer ja 🤣 «Mine barn er nå de beste av alle i heeeele klassen». Kvinneguiden i et nøtteskall 🤪

Anonymkode: 93602...b7d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vår første holdt hodet selv før vi var kommet hjem fra barsel, så akkurat det kan jo være tilfeldig også.

Anonymkode: 69213...33f

• Liker 1
Skrevet

Yngste var fullstendig uinteressert i å ligge på magen samme hvilken underholdning som ble tilbudt. Rullet tilbake på ryggen øyeblikkelig.  

Ble bært mye (i armene, hatet sele) så fikk trent litt musklene på den måten.

Anonymkode: a57cc...4dd

• Hjerte 1
Skrevet

Vår første likte heller ikke å ligge på magen, og han gikk ikke før han var 19 måneder, og ligger fortsatt etter motorisk. Derfor jeg tenker å prøve a l t denne gangen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hmm, men det skal vel være slik (på magen) at de klarer å bevege seg fremover etter hvert? Først som åling på magen, så opp å krype?

Ja det stemmer. Men det gikk fort og greit lell det. Dem var bare ikke så glad i å ligge på magen. Og det forstår jeg. For jeg er ikke glad i det selv. Men når dem beveget seg så gikk det fort. Men var ikke noe glad i å bare ligge der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vår første likte heller ikke å ligge på magen, og han gikk ikke før han var 19 måneder, og ligger fortsatt etter motorisk. Derfor jeg tenker å prøve a l t denne gangen.

Ok. Begge mine gikk før dem var året. Så dem har aldri hengt noe etter uansett om dem ikke likte å ligge på magen. Men vi øvde på motorikk fordi. Finn deg alternative øvelser for å øve. Jeg husker ikke alt fordi det er over 20 år siden. Men fikk masse tips siden begge er premature så den hadde mye oppfølging. Så jeg ble nedlastet med tips. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Den dansinga har helt sikkert noe å gjøre med at de ble båret rundt som babyer ja 🤣 «Mine barn er nå de beste av alle i heeeele klassen». Kvinneguiden i et nøtteskall 🤪

Anonymkode: 93602...b7d

Vi fikk utallige kommentarer fra familie, bekjente og til og med fremmede, om at barna våre kom til å bli motorisk tilbakestående, kom aldri til å lære å gå, aldri til å kunne bli gode i sport, osv osv. Bare fordi vi bar de masse. 🙄 De satt mye i bæresele og sjal fram til de var 3-4 år gamle (mesteparten av dagen første året), særlig på lengere turer, eller når vi skulle handle etter barnehagen. 

Jeg presiserer dansingen for å komme sånn dumskap i forkant, har vært rimelig greit å gni det inn at de hopper opp flere trinn til min mor feks, som stadig klagde på at ungene ikke kom til å lære seg å gå en gang på grunn av bæringen. 👌

Til TS, motstand mot bæring kan skyldes bæretøy som ikke passer babyen eller deg, det kan skyldes stramt tungebånd eller låsninger i rygg, nakke eller hofter. 

Alle er forskjellige og du bør finne bæretreff i ditt nærmiljø så du kan prøve flere typer bæretøy. 😊 Jeg brukte MeiTai, sjal, Manduca og ringslynge om hverandre. 😊

Få barnet sjekket hos kiropraktor hvis du mistenker låsninger, og meld deg inn i tungebåndsgruppa på FB for å få vurdert tungebåndet. ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

^ Takk for rådene! Og skjønner seg ang. å komme slike kommentarer i forkant. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...