luxifine Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Jeg ønsker å investere i gull og ser ulike gullmynter og gullbarrer på diverse nettsider som ser ekte ut, men hvordan vite sikkert? Hvordan vite om mynten er et bra valg? De har kanadiske, us mint, australske... jeg trenger en innføring fra noen med erfaring, jeg har ikke råd til å tabbe meg ut.. en til til: gull eller sølv? Har fortsatt gullmynt fremfor gullbarrer mtp omsetning, er enklere å omsette mynter har jeg hørt.. men jeg kan ingenting om dette overhodet.. Hjelp?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #2 Skrevet 19. august 2024 Jeg kjøpte noen gullmynter for omkring tre år siden. Jeg skal være veldig forsiktig med å råde noen i økonomiske spørsmål, da samvittigheten hadde blitt dårlig om rådet viser seg å bli feil. Det jeg kan si, er at jeg kjøpte mine mynter hos GoldSource i Oslo. Ja, du betaler et "honorar" til mynthandleren, men du får usirkulerte mynter med kvittering og en garanti om at de vil kjøpe de tilbake til dagens spotpris om du vil selge en dag. Videre kjøpte jeg en av de aller mest populære myntene Maple Leaf fra Canada. Disse er alltid lett omsettelige. Og jeg vil absolutt foretrekke gullmynt (1 unce) fremfor barrer eller andre ting. Barrer må en også betale moms på. Gullmynter er gangbar valuta, så en eventuell fortjeneste blir det ikke skatt på. Kjøp inntil en million er det heller ikke formueskatt på. Men du bør ha et trygt sted å oppbevare de, og jo færre som vet dess bedre! Har også kjøpt noen sølvmynter. Fordelen er at sølv ikke er så dyrt slik at flere har mulighet til å spare litt. Og det sies at sølv nå er historisk billig og kan ha en stor oppside. Når det gjelder mitt kjøp, så har gullprisen så og si blitt dobbelt så høy siden jeg kjøpte, Tror ikke mange fond kan matche den verdiøkningen. Lykke til! Anonymkode: 5e2cd...72a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå