Gå til innhold

Drikke av flaska på restaurant. Uting?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne spiste sushi med kniv og gaffel på en restaurant på Oslo vest. 🙂 Ja, folk galante og smilte litt hånlig, noe hun blåste i, mens jeg kjente meg litt flau. 

"Å tute" øl på en midt på treet-restaurant kan nok oppfattes som litt vulgært og mangel på bordskikk, men selv kunne jeg ikke brydd meg mindre selv om jeg ikke ville gjort det selv.

https://ol-akademiet.no/riktig-glass-til-olet-valg-av-olglass/

"La det være sagt først som sist; å nyte en øl fra et glass fremmer mye mer smak og aroma, enn om du drikker ølet rett fra flaska"

Anonymkode: c0c93...65f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om noen drakk øl fra flasken, men så frekventerer ikke jeg de fineste og dyreste restaurantene heller, der folk har nesa i sky.

Anonymkode: db3d4...7d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kona og jeg var på en italiensk restaurant her om dagen med et annet par. De andre drakk vin. Kona og jeg valgte en iskald Peroni(italiensk øl) på flaske. Ølet smaker absolutt best hvis man drikker rett fra flasken(prøv selv). Aromaen holder seg der den skal. Med en såpass lys/lett øltype så kommer dette best til sin rett. Kona og jeg gjorde altså dette, drakk rett fra flasken. 

Alle gjester rundt oss inkl paret vi var der med glante dumt på oss. Ok. Hvorfor? Bare at det ser dumt ut, uetisk, eller hva det skulle være? Hadde jeg gitt gjestene muligheten til å A-B teste , drikke fra flasken/helle ølet i et glass så hadde de fleste, de ærlige vært enige. Smaker best.

Kona og jeg er matguruer, vi både lager mat/spiser mat med andakt. Det er slik vi fant hverandre faktisk.

Eneste som reagerte positivt var eieren av restauranten. Fikk tommel opp. Kanskje det var ironisk.😅

Hadde dere reagert negativt på oss?

Anonymkode: a00d8...462

Men det er noe som heter etikette, skikk og bruk osv..

Dersom du kun liker å drikke den ølen fra flaska, velger man noe annet som smaker godt i glass. Om så duger vann.

Jeg har en bekjent jeg aldri spiser ute med. Ikke fordi jeg er en snobb, men grunnet den negative oppmerksomheten det medfører. 

Hvis man skal drikke fra flaska, går man på Maccern. 

Anonymkode: c1505...dea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dersom du kun liker å drikke den ølen fra flaska, velger man noe annet som smaker godt i glass. Om så duger vann.

Jeg har en bekjent jeg aldri spiser ute med. Ikke fordi jeg er en snobb, men grunnet den negative oppmerksomheten det medfører. 

Kan virke som du hadde vært én av de som hadde glant hånlig på noen som gjorde dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Min venninne spiste sushi med kniv og gaffel på en restaurant på Oslo vest. 🙂 Ja, folk galante og smilte litt hånlig, noe hun blåste i, mens jeg kjente meg litt flau. 

"Å tute" øl på en midt på treet-restaurant kan nok oppfattes som litt vulgært og mangel på bordskikk, men selv kunne jeg ikke brydd meg mindre selv om jeg ikke ville gjort det selv.

https://ol-akademiet.no/riktig-glass-til-olet-valg-av-olglass/

"La det være sagt først som sist; å nyte en øl fra et glass fremmer mye mer smak og aroma, enn om du drikker ølet rett fra flaska"

Anonymkode: c0c93...65f

Øl-akademiet må gjerne påberope seg faciten, men jeg deler ikke det synspunktet.

• Liker 3
Skrevet
Sniff76 skrev (3 timer siden):

Kan det ha vært noe annet enn drikking av flaske som de glante for? Oppførsel, snakket veldig høyt eller noe?

Andre gjester var godt over medium + gamle. Kan henge i noen fordommer fra andre verdenskrig kanskje?

Nei, ingen skrålte og skrek, men jeg ser passe gæærn ut. Kan være derfor.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis folk er så usiviliserte at de insiterer på at det som er rett for dem, skal være kotyme, hold deg hjemme. 

Hvis en har så lite smakssanser igjen, at en opplever vin best å drikke fra flasken, så kan husholdningssaft og vodka være et billigere og like godt alternativ.

Til sist, Peroni, Corona og liknende drikkes best fra iskalde flasker.

Santé!

Anonymkode: 3e0eb...192

Helt uenig. Øl bør strengt tatt aldri vært innom en flaske i det hele tatt, og om den er det, skal den over i et glass. Det smaker bedre, prøv selv. Bare så det er sagt så er jeg ølguru.

Anonymkode: 6239c...06c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Gjør som du vil.

Men matguru høres det ikke ut som om du er, kanskje du mener gourmet?

Anonymkode: b7ebc...bd2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Andre gjester var godt over medium + gamle. Kan henge i noen fordommer fra andre verdenskrig kanskje?

Nei, ingen skrålte og skrek, men jeg ser passe gæærn ut. Kan være derfor.

Så de var rundt nitti-hundre år?

Anonymkode: 1eeb4...28e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ølet smaker absolutt best hvis man drikker rett fra flasken(prøv selv). Aromaen holder seg der den skal.

Angående akkurat dette med aroma så vil den være mye tydeligere i et glass enn i en lukket flaske. I et glass så kan du lukte langt mer effektivt enn av en flasketut. Du vil også kunne se på fargenyanser i ølet dersom det betyr noe for smaksopplevelsen din.

At dine preferanser er å drikke fra flaska er noe helt annet. Det er helt fint. Selv om jeg foretrekker å drikke av glass så er det herlig å drikke en iskald rett fra flaska en varm sommerdag. 

Anonymkode: e3313...c3b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mulig du har peiling på både mat og øl (men erfaringsmessig har sjelden de som faktisk har mye kunnskap noe behov for å skryte av det, særlig ikke i  irrelevante sammenhenger), men grunnleggende bordskikk kan du tydeligvis ikke...

Anonymkode: 60fdf...236

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Medium - pretensiøs restaurant. Selvsagt synes jeg det smaker best, derfor jeg formidler det slik også.

Nei. Det du ville formidle var at ingen skjønte det du visste, og at eieren forsto at dere hadde liksom forstått det. 

Hadde du ville formidlet at det smakte best fra flasken, så hadde du kort og godt sagt det uten å påpeke at ingen andre forsto, men eieren liksom ga dere tommel opp. "Åh, vi vakte oppsikt fordi vi visste noen ingen andre der visste- kun eieren"   Så teit. 

Og alle la merke til det liksom. jeg tror ikke gjestene hadde fokus på dere din besserwisser 😄

Anonymkode: d943b...928

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nok mer en harrytass enn en  gourmet 😄 Men drikker ikke av flaske på restaurant.

Anonymkode: b2054...524

• Liker 5
Skrevet

Nå overdriver du fælt. Hvorfor skulle folk glane på dere? Hvorfor skulle eieren gi dere tommel opp? Hele historien høres jo bare merkelig ut. 

Anonymkode: 6385d...aeb

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kona og jeg var på en italiensk restaurant her om dagen med et annet par. De andre drakk vin. Kona og jeg valgte en iskald Peroni(italiensk øl) på flaske. Ølet smaker absolutt best hvis man drikker rett fra flasken(prøv selv). Aromaen holder seg der den skal. Med en såpass lys/lett øltype så kommer dette best til sin rett. Kona og jeg gjorde altså dette, drakk rett fra flasken. 

Alle gjester rundt oss inkl paret vi var der med glante dumt på oss. Ok. Hvorfor? Bare at det ser dumt ut, uetisk, eller hva det skulle være? Hadde jeg gitt gjestene muligheten til å A-B teste , drikke fra flasken/helle ølet i et glass så hadde de fleste, de ærlige vært enige. Smaker best.

Kona og jeg er matguruer, vi både lager mat/spiser mat med andakt. Det er slik vi fant hverandre faktisk.

Eneste som reagerte positivt var eieren av restauranten. Fikk tommel opp. Kanskje det var ironisk.😅

Kommer du fra et umøblert hjem? Eller prøver du å provosere til debatt?
Respektløst, manglende manerer… 

Drikke av flaske kan du gjøre privat. 

Anonymkode: 032c6...34e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis folk er så usiviliserte at de insiterer på at det som er rett for dem, skal være kotyme, hold deg hjemme. 

Hvis en har så lite smakssanser igjen, at en opplever vin best å drikke fra flasken, så kan husholdningssaft og vodka være et billigere og like godt alternativ.

Til sist, Peroni, Corona og liknende drikkes best fra iskalde flasker.

Santé!

Anonymkode: 3e0eb...192

Jepp, her ser vi hvor galt det er blitt.

Anonymkode: 65d51...b3d

Skrevet

Tror ikke en millimeter på at alle gjestene glodde på dere fordi dere ikke brukte glass. Det må ha vært noe annet rart, kanskje dere snakker for høyt når dere er ute? 

Anonymkode: 7a4e0...448

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det eneste jeg reagerer på her er din egen ontale av deg selv🤣 Du er helt sikker på at alle som hadde vært ærlige, ville vært enig med deg om hva som smaket best🙄 Selv synes jeg den beste "pizzaen" er big one original. Jeg vet at den ikke er et kulinarisk vidunder og italienerne ville ledd rått av meg. Men JEG synes det måltidet smaker godt. 

Jeg smaker ikke forskjell på økologisk eller ikke-økologisk.

Spiser heller Freia enn Lindt.

Liker aller best Toro sin Bearnaise saus, selv om jeg har forstått at ekte bearnaise ikke smaker likt. Har smakt ekte bearnais og det var veldig ekkel smak. 

Krabb ned fra hesten din, kos deg med maten din og ikke bry deg om hva andre (gjester eller kelnere) måtte mene om mat- og drikkevalgene dine i går.

Anonymkode: 460af...20c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er nok mer en harrytass enn en  gourmet 😄 Men drikker ikke av flaske på restaurant.

Anonymkode: b2054...524

Jeg kan fort gjøre det, men det er fordi jeg opplever glass som ikke er rene nok eller at det smaker annerledes av drikket i glass. Mistenker det er rester fra oppvaskmiddelet.

Anonymkode: 460af...20c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilken Mac får du øl servering på? Det må jeg prøve..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...