AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #1 Skrevet 19. august 2024 Sist jeg leide leilighet, insisterte utleier på å sette depositumet på egen konto som de disponerte. De ønsket ikke å opprette depositumskonto, fordi det kostet de 500 eller 1000 kr. Da jeg insisterte på at de skulle sette pengene på depositumskonto, truet de med å øke depositumet med 10 000, og da ga jeg meg. Jeg fikk tilbake depositumet + bittelitt påløpte renter da jeg flyttet ut. Jeg følger "Jussnakk" på Instagram, og der fikk jeg vite at når utleier setter depositumet på privat konto, (som egentlig er ulovlig), har leieboer rett til å få igjen depositumet med forsinkelsesrenter som er på 12,5 %. Visste du dette? Anonymkode: 41c58...831
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #2 Skrevet 19. august 2024 Japp, dette vet man. Pluss at en kan få igjen om utleier har hevet husleien uregelmessig. Anonymkode: 7fc34...8db
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #3 Skrevet 19. august 2024 Man har uansett ingen garanti for å faktisk få tilbake depositumet. Man er naiv om man setter det på utleiers konto. Vil de ikke opprette dep konto så får de heller ikke noe depositum av meg Anonymkode: 293e5...290
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #4 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man har uansett ingen garanti for å faktisk få tilbake depositumet. Man er naiv om man setter det på utleiers konto. Vil de ikke opprette dep konto så får de heller ikke noe depositum av meg Anonymkode: 293e5...290 Strengt tatt har man vel aldri noen garanti for noe som helst. Har du betalt som du skal, ikke skadet noe og rengjort etter deg får du normalt pengene igjen. Er det uenighet vil rettsinstanser hjelpe deg. Vil du ikke betale depositum så får du ikke leie. Anonymkode: 9b60c...a3e
Snublefot62 Skrevet 19. august 2024 #5 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Strengt tatt har man vel aldri noen garanti for noe som helst. Har du betalt som du skal, ikke skadet noe og rengjort etter deg får du normalt pengene igjen. Er det uenighet vil rettsinstanser hjelpe deg. Vil du ikke betale depositum så får du ikke leie. Anonymkode: 9b60c...a3e Hørtes enkelt og ukomplisert ut. Realiteten er at utleier har mye makt. Er derfor vi har husleieloven som skal regulere denne maktubalansen. Og en av utfordringene her er at dersom leietaker må ha hjelp av en rettsinstans så tar det både tid og penger. Ofte vil og leietaker være avhengig av å få depositummet tilbake innen kort tid for å dekke opp om nytt depositum eller løpende kostnader, og har derfor ikke denne tiden. Derfor er det et krav i loven om at pengene skal stå på en låst konto i leietakers navn, og utleier har frister å forholde seg til for å melde krav i disse pengene ved leieforholdets opphør.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #6 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Strengt tatt har man vel aldri noen garanti for noe som helst. Har du betalt som du skal, ikke skadet noe og rengjort etter deg får du normalt pengene igjen. Er det uenighet vil rettsinstanser hjelpe deg. Vil du ikke betale depositum så får du ikke leie. Anonymkode: 9b60c...a3e Gjør meg ikke noe å ikke få en leilighet med useriøs utleier ☺️ Anonymkode: 293e5...290
Snublefot62 Skrevet 19. august 2024 #7 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sist jeg leide leilighet, insisterte utleier på å sette depositumet på egen konto som de disponerte. De ønsket ikke å opprette depositumskonto, fordi det kostet de 500 eller 1000 kr. Da jeg insisterte på at de skulle sette pengene på depositumskonto, truet de med å øke depositumet med 10 000, og da ga jeg meg. Jeg fikk tilbake depositumet + bittelitt påløpte renter da jeg flyttet ut. Jeg følger "Jussnakk" på Instagram, og der fikk jeg vite at når utleier setter depositumet på privat konto, (som egentlig er ulovlig), har leieboer rett til å få igjen depositumet med forsinkelsesrenter som er på 12,5 %. Visste du dette? Anonymkode: 41c58...831 Ja dette visste jeg. Og det overrasker meg ikke at folk flest ikke har fått dette med seg. Men enda viktigere, det du og kunne ha gjort her var å "bruke opp" depositumet på de siste måneders leie. Altså har du leie på 5k pr måned og 10k i "depositum" så betaler du ikke leie de to siste månedene. Da er du sikker på at du ikke mister pengene og utleier har ingen verktøy for å stoppe dette. Leieforholdet blir surt, åpenbart, men du skal uansett flytte. Merk at de siste ukene kan bli ubehagelige dersom utleier ikke eier grenser, og du mister en referanse. Men noe forteller meg at en utleier som ikke kan lovverket ikke ville ha stilt opp som referanse uansett. Og sannsynligvis ingen god referanse. Dette er og noe du kan gjøre når som helst i leieforholdet. Men det vil da gjøre at resten av forholdet kan bli surt. Men vær obs på at så snart utleier har fikset depositumskonto så forfaller kravet om innbetaling av depositum til denne. Så du bør da ha pengene klar til overføring på kort varsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå