AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Skrevet 18. august 2024 Ser ut til at samlivsbruddet blir et faktum og det må være noe av det mest overveldende jeg har vært borti. Hvor starter man liksom? Mekling hos familievernet er bestilt, så det noen uker før vi får tid der. Jeg har aldri vært på leiemarkedet og vil helst unngå det. Samtidig er det ikke bare å kjøpe det første og beste heller. I tillegg til å være i nærheten av barnas skole. Vi eier 50-50 av huset. Jeg har derimot ikke råd å kjøpe ham ut etter dagens takst som er ca 6,5 mill. Så det ligger an til at han overtar huset. Jeg jobber kun 60% natt som helsefagarbeider og har ca 20 000 utbetalt uten ekstravakter. Så jeg er avhengig av godt samarbeid for at nattevaktene skal passe med barnefriperiodene. Det blir også dermed vanskeligere for meg å jobbe ekstravakter. Så jeg blir med andre ord automatisk en fattig alenemor. Han tjener ca 35000 netto i snitt. Vil jeg kunne ha krav på barnebidrag når han tjener bedre enn meg selv om vi skal ha barna 50-50? Og siste spørsmål. Dersom jeg ikke finner leilighet i nærheten av skolen og kun i nabodistrikt, går dette bra tror dere? Alle jeg har å sammenligne med bor nær eksene sine av hensyn til barna. Men per i dag finner jeg ingen leiligheter i samme distrikt med minst 2 soverom til en prisklasse eller leiepris jeg kan betale. Så hadde det vært dårlig/egoistisk av meg å flytte rundt 15 min unna med bil. Slik at barna møtte kjøres og hentes på skolen hver dag jeg har dem? Sånne ting lurer jeg på. Egentlig lurer jeg på alt så kom gjerne med gode råd og tips❤️ Anonymkode: 560de...741 3
Brunello Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 Her er det vel bare å få seg 100% jobb med en gang. Nær umulig å leve på under det. Mulig du kan ha krav på overgangsstønad. 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg jobber kun 60% natt som helsefagarbeider og har ca 20 000 utbetalt uten ekstravakter. Så jeg er avhengig av godt samarbeid for at nattevaktene skal passe med barnefriperiodene. Det blir også dermed vanskeligere for meg å jobbe ekstravakter. Så jeg blir med andre ord automatisk en fattig alenemor. Han tjener ca 35000 netto i snitt. Vil jeg kunne ha krav på barnebidrag når han tjener bedre enn meg selv om vi skal ha barna 50-50? Anonymkode: 560de...741 Du må prøve å komme opp i full stilling eller fylle på såpass med ekstravakter at du går en del opp i lønn. Du kan også be om en turnus som er sånn at du i hovedsak ikke jobber når du har barna, og mer i barnefrie perioder. Du kan sjekke om du kan få overgangsstønad og bostøtte. Anonymkode: a42be...d41 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #4 Skrevet 18. august 2024 Skjønner egentlig ikke hvordan dere har tenkt det her. Du tjener 20 000 i mnd, og han har utbetalt 35 000 og skal sitte med et hus til 6,5 mill alene i tillegg til å forsørge barn? 🫣 Du burde nok se deg om etter en 100% jobb først og fremst. Anonymkode: 0ef0c...4aa 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 Den som har lavest inntekt kan få bidrag også ved 50/50 men skriv i avtalen at det er samvær han har 50% men vær klar over at nav kan sette inntekten din tilsvarende en 80% stilling selv om du ikke har det. Du kan ha krav på noe overgangsstønad, det er verdt å søke. Hvis du flytter ut av skolekretsen så kan du risikere at barnet må ha bosted hos far for å kunne fortsette på samme skole, det måtte mine barn (vi bodde to hus over grensen). Du må beregne at du skal klare å få barnet til og fra skolen, bor du 15 min unna med bil lå du ha tid til å kjøre hver dag. Har du det når du skal på jobb? Anonymkode: e295b...b63 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 Føler med deg♥️ Hvor mange barn har du/dere? Kan dere ikke prøve en ordning hvor dere leier hvert deres sted slik at barna har huset som trygg base. Så bor dere annenhver uke i huset når du har barna, så leier du et enkelt sted når du ikke har barna? Kjenner flere som har fått det ril p fungere slik både økonomisk og at barna er mer tilfredse med dette til de blir litt større. Da kan du jo også jobbe mer. Anonymkode: c8bcb...611 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Skrevet 18. august 2024 Brunello skrev (9 minutter siden): Her er det vel bare å få seg 100% jobb med en gang. Nær umulig å leve på under det. Mulig du kan ha krav på overgangsstønad. I 100% stilling vil jeg måtte jobbe 3-delt og det ville blitt for tøft for meg. Kveldsvakter er verre enn nattevakter fordi de er mye travlere. Det er også tøft å gå fra kveld til dag. Det finnes omtrent ingen rene dagvaktstilling som helsefagarbeider. Og da måtte jeg uanset jobbet mye mer for å tjene det samme. 100% natt kunne vært et alternativ. Men det avhenger av (eks)mannen. Da hadde han ihvertfall sluppet å betale bamebidrag.. Anonymkode: 560de...741
Sydvesta Orkana Skrevet 18. august 2024 #8 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du det når du skal på jobb? Anonymkode: e295b...b63 Står i hi at hun kun jobber natt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I 100% stilling vil jeg måtte jobbe 3-delt og det ville blitt for tøft for meg. Kveldsvakter er verre enn nattevakter fordi de er mye travlere. Det er også tøft å gå fra kveld til dag. Det finnes omtrent ingen rene dagvaktstilling som helsefagarbeider. Og da måtte jeg uanset jobbet mye mer for å tjene det samme. 100% natt kunne vært et alternativ. Men det avhenger av (eks)mannen. Da hadde han ihvertfall sluppet å betale bamebidrag.. Anonymkode: 560de...741 Hvor gammel er barna? Skal de være alene på natten mens du jobber? 🫣 Anonymkode: 0ef0c...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er barna? Skal de være alene på natten mens du jobber? 🫣 Anonymkode: 0ef0c...4aa Tror ts mener jobbe natt når barna er hos far. Anonymkode: a42be...d41 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #11 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror ts mener jobbe natt når barna er hos far. Anonymkode: a42be...d41 Så hvis jeg har forstått det riktig så skal TS fortsette å jobbe 60% (fordi dagvakter og kveldsvakter ikke er aktuelt) ? Jeg forstår ikke hvordan Ts skal ha råd til å bo, leve og forsørge barn alene med den inntekten.. 😨 Jeg er ufør og har mer enn 20 000 utbetalt i mnd, men jeg hadde ikke klart meg alene på min lønn med barn å forsørge. Nå aner jeg ikke hvor de bor, men det går fort med 15 000 bare i boligutgifter her vi leier, å vi bor ikke akkurat i noe storby.. Anonymkode: 0ef0c...4aa 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #12 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler med deg♥️ Hvor mange barn har du/dere? Kan dere ikke prøve en ordning hvor dere leier hvert deres sted slik at barna har huset som trygg base. Så bor dere annenhver uke i huset når du har barna, så leier du et enkelt sted når du ikke har barna? Kjenner flere som har fått det ril p fungere slik både økonomisk og at barna er mer tilfredse med dette til de blir litt større. Da kan du jo også jobbe mer. Anonymkode: c8bcb...611 Takk for godt råd. Det var noe å tenke på. Aldri hørt om noen som har gjort det slik før. Da vil vi ikke trenge så stor leieleilighet heller. Men spørs om mannen går med på noe slik.. Anonymkode: 560de...741
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #13 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler med deg♥️ Hvor mange barn har du/dere? Kan dere ikke prøve en ordning hvor dere leier hvert deres sted slik at barna har huset som trygg base. Så bor dere annenhver uke i huset når du har barna, så leier du et enkelt sted når du ikke har barna? Kjenner flere som har fått det ril p fungere slik både økonomisk og at barna er mer tilfredse med dette til de blir litt større. Da kan du jo også jobbe mer. Anonymkode: c8bcb...611 Det er to barn på 7 og 9 år. Anonymkode: 560de...741
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #14 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den som har lavest inntekt kan få bidrag også ved 50/50 men skriv i avtalen at det er samvær han har 50% men vær klar over at nav kan sette inntekten din tilsvarende en 80% stilling selv om du ikke har det. Du kan ha krav på noe overgangsstønad, det er verdt å søke. Hvis du flytter ut av skolekretsen så kan du risikere at barnet må ha bosted hos far for å kunne fortsette på samme skole, det måtte mine barn (vi bodde to hus over grensen). Du må beregne at du skal klare å få barnet til og fra skolen, bor du 15 min unna med bil lå du ha tid til å kjøre hver dag. Har du det når du skal på jobb? Anonymkode: e295b...b63 Takk for gode råd. Om samarbeidet blir bra vil jeg antagelig ha fri de dagene jeg har barna så det blir ikke noe problem å bringe til og fra skolen. Jeg har mellom 5-7 dager fri mellom nattevaktsøktene. Anonymkode: 560de...741
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #15 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Så hvis jeg har forstått det riktig så skal TS fortsette å jobbe 60% (fordi dagvakter og kveldsvakter ikke er aktuelt) ? Jeg forstår ikke hvordan Ts skal ha råd til å bo, leve og forsørge barn alene med den inntekten.. 😨 Jeg er ufør og har mer enn 20 000 utbetalt i mnd, men jeg hadde ikke klart meg alene på min lønn med barn å forsørge. Nå aner jeg ikke hvor de bor, men det går fort med 15 000 bare i boligutgifter her vi leier, å vi bor ikke akkurat i noe storby.. Anonymkode: 0ef0c...4aa Vi har alltid vært økonomiske av oss både jeg og mannen. Er også gjeldsfrie pga arv/forskudd på arv. Jeg vil derfor antagelig ikke trenge så mye boliglån om jeg finner noe rimelig. Syns det var litt deprimerende med alle dere som er så negative mht økonomien her. Jeg har tatt mange runder med meg selv og tenkt jeg må holde ut alt det vanskelige hjemme for å slippe å ende opp som fattig alenemor. Men slik det er nå har ingen det godt om vi ikke går fra hverandre. Verken barna eller vi. Det har havnet på et nivå der personangrep og psykisk vold skjer flere ganger i måneden og barna får det med seg😔 Anonymkode: 560de...741 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #16 Skrevet 19. august 2024 Om dere eier til 6,5 mill gjeldsfrie så er vel beste at han kjøper deg ut om han vil beholde huset. Da har du godt med EK til å kjøpe en grei leilighet. Du kan også snakke med Husbanken. 20.000 er lite da. Ville nok vurdert å skifte jobb om ikke du har muligheter til å øke inntekten. Om dere er enige om bruddet så burde dere gå til FVK og prate litt om det praktiske. Og prøve å legge til side alt som gikk galt mellom dere og tenke fremover om hva som er det beste til barna. Jeg vil tro, om han er en god far, at han ønsker å tilrettelegge for at du og barna har det fint for barnas skyld(?) Anonymkode: e1a74...d2b 1 1
Hmmmmmm Skrevet 19. august 2024 #17 Skrevet 19. august 2024 Hvis dere er gjeldsfrie, så må han ta opp et stort lånt alene for å betale ut deg. Ikke sikkert han får finansiert det i dag. Mange tror de får lån, men når det kommer til stykket, så er det ikke så lett dag. Ikke noe vits å planlegge masse før dette er i boks 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #18 Skrevet 19. august 2024 Du bør se deg om etter en ny jobb med 100% stilling, om det så er et annet fagfelt. Slik det er nå ville du tjent bedre i de fleste andre jobber. Dersom du kun jobber 60%, vil NAV skjønnslikne deg og sette inntekt høyere. Utgangspunktet er at du skal ha utnyttet ditt inntektspotensiale når du mottar bidrag. Hvis ikke kan jo hvem som helst jobbe 20%, og motta høyt bidrag grunnet «lav inntekt» (for å sette det på spissen, tror ikke det er hensikten din). Det vil hjelpe deg å få bedre låneramme til neste bolig også. Anonymkode: 67691...2de 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #19 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I 100% stilling vil jeg måtte jobbe 3-delt og det ville blitt for tøft for meg. Kveldsvakter er verre enn nattevakter fordi de er mye travlere. Det er også tøft å gå fra kveld til dag. Det finnes omtrent ingen rene dagvaktstilling som helsefagarbeider. Og da måtte jeg uanset jobbet mye mer for å tjene det samme. 100% natt kunne vært et alternativ. Men det avhenger av (eks)mannen. Da hadde han ihvertfall sluppet å betale bamebidrag.. Anonymkode: 560de...741 Har du undersøkt mulighetene for å finne en annen jobb du kan ha i tillegg innimellom nattevaktene? Jeg tenker på f.eks. BPA der du jobber natt eller kveld. BPA-jobb er ofte veldig enkelt å ordne seg vakter som passer med privat kabal, om du finner riktig arbeidsgiver. Anonymkode: c00f2...143 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #20 Skrevet 19. august 2024 Du bør nok prøve å øke inntektene. Jeg er alenemor med tre barn 50/50, vi klarer oss på et matbudsjett på ca 5000 i måneden, og lever veldig nøkternt for å få det til å gå rundt. Selv om du må flytte ut av skolekretsen går det bra så lenge far fortsatt bor i skolekretsen. Da har de krav på skyss fra deg dersom dere har fast delt bosted. Mine barns far bor 25 min fra skolen, de får buss dekket. (Men må ta rutebuss, det går ikke egen skolebuss for de) du vil få utvidet barnetrygd, og vil nok ha krav på barnebidrag. Lykke til og mange varme tanker. Samlivsbrudd er noe herk💜 Anonymkode: 1ae7a...a5c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå