Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobben min har en uføreforsikring som fortsetter å betale inn til min pensjon til jeg blir 67 hvis en skulle bli ufør.

Jeg ble sykemeldt, og havnet etter 1 år på AAP. Jobben valgte å si opp min 100% stilling etter jeg havnet på AAP. Og jeg ser at det månedlige innskuddet til min pensjon ble da også stoppet. Hvis jeg skulle blitt uføre i løpet av min runde med AAP, vil da denne forsikringen slå inn? Selv om jeg er blitt oppsagt? 

Anonymkode: 9e57a...c6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobben min har en uføreforsikring som fortsetter å betale inn til min pensjon til jeg blir 67 hvis en skulle bli ufør.

Jeg ble sykemeldt, og havnet etter 1 år på AAP. Jobben valgte å si opp min 100% stilling etter jeg havnet på AAP. Og jeg ser at det månedlige innskuddet til min pensjon ble da også stoppet. Hvis jeg skulle blitt uføre i løpet av min runde med AAP, vil da denne forsikringen slå inn? Selv om jeg er blitt oppsagt? 

Nei, Men du kunne beholdt forsikkringen og betalt den selv. Arbeidsgiver skal informere om dette ved siste dags arbeid. Betaler du ikke forsikringen selv etter siste dag på jobb så er du uten.

Anonymkode: 6e9ad...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, Men du kunne beholdt forsikkringen og betalt den selv. Arbeidsgiver skal informere om dette ved siste dags arbeid. Betaler du ikke forsikringen selv etter siste dag på jobb så er du uten.

Anonymkode: 6e9ad...7b7

Denne forsikringen er en del av innskuddspensjonen. Hvordan kan man overta innskuddspensjon? 

Skrevet

Har arbeidsgiver meldt fra til forsikringsselskapet da?

Anonymkode: 0fdf3...3b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg oppdaget selv for kort tid siden, att jeg hadde samme uføreforsikringen via jobben. Og der vart jo også innbetaling stoppet når jeg omsider sluttet i arbeid. 

Nå var det 5 år siden jeg var i jobb, blei ufør i fjor. 

Kontaktet forsikringsselskapet, og svara fra to saksbehandlere var ulike, lykka var jo att jeg sendte inn forespørsel på denne uføre-klausulen to ganger, og får som sagt to forskjellige svar. 

Svar en var att denne ikke gjaldt lenger, siden det ikke var innbetalt noe på flere år, og jeg ikke lenger var å regne som kunde, ho avsluttet saken. 

Svar to var att joda, om jeg var blitt ufør FØR jeg sluttet i arbeid, så skulle dette fremdeles vere gjeldende , uføre-tidspunktet mitt ble sett fra NAV til å vere 1 år før jeg sluttet i jobben, så han opprettet sak for meg, jeg har nettopp sendt inn papirene til forsikringsselskapet, og venter på svar fra de, så blir spennende å se. 

Ikke mange kronene det gjelder, men alt monner, og prinsipper teller. 

Anonymkode: 92599...aa9

• Liker 1
Skrevet

Kontakt forsikringsselskapet. Jeg sa opp jobben min etter ett års sykemelding. Var fortsatt for syk til å jobbe, men valgte å ikke styre med AAP, fordi jeg ble så mye sykere av styret med NAV. Etter et halvår hvor jeg oppholdte meg i utlandet og levde på sparepenger, søkte jeg om AAP og fikk dette innvilget. Jeg kontaktet så forsikringsselskapet og fikk beskjed om at jeg skulle hatt utbetaling fra dem fra den dagen sykemeldinga gikk ut, siden jeg var for syk til å jobbe, selv om jeg ikke var på AAP. De behøvde bare en legeerklæring som bekreftet at jeg hadde vært syk hele denne perioden. De sa og at jeg skulle ha fått tilbud om å fortsette forsikringen etter at jeg sa opp jobben. Endte med at jeg fikk etterbetalt for dette halvåret.

Uføreforsikring utbetales som regel også mens man er på AAP. Har du sjekket at du ikke har krav på noe nå også?

Anonymkode: 22e33...599

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kontakt forsikringsselskapet. Jeg sa opp jobben min etter ett års sykemelding. Var fortsatt for syk til å jobbe, men valgte å ikke styre med AAP, fordi jeg ble så mye sykere av styret med NAV. Etter et halvår hvor jeg oppholdte meg i utlandet og levde på sparepenger, søkte jeg om AAP og fikk dette innvilget. Jeg kontaktet så forsikringsselskapet og fikk beskjed om at jeg skulle hatt utbetaling fra dem fra den dagen sykemeldinga gikk ut, siden jeg var for syk til å jobbe, selv om jeg ikke var på AAP. De behøvde bare en legeerklæring som bekreftet at jeg hadde vært syk hele denne perioden. De sa og at jeg skulle ha fått tilbud om å fortsette forsikringen etter at jeg sa opp jobben. Endte med at jeg fikk etterbetalt for dette halvåret.

Uføreforsikring utbetales som regel også mens man er på AAP. Har du sjekket at du ikke har krav på noe nå også?

Anonymkode: 22e33...599

Arbeidsgiver ba meg ta kontakt med forsikringsselskapet selv. Forsikringsselskapet ber meg ta kontakt med arbeidsgiver. Litt håpløst da.

Skrevet

Gå inn på minpensjon.no så ser du hva du er berettiget til, der finner du også eventuelle forsikringer og utbetalingsvilkår, det kan også være at du har fripoliser fra gamle arbeidsgiver, jeg har fra en arbeidsgiver jeg sluttet hos i 1990.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...