Gå til innhold

Felles vaskeri med dosering i maskinene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig flyttet inn i studentbolig med fellesvaskeri. Maskinene doserer vaskemiddel automatisk. 
Hvordan får jeg vasket hvitt tøy? Har opplevd nå at det ikke blir helt hvitt. Det er ikke noe program for hvitt. Noen som har tips?
Og hvordan gjør jeg det med tøymykner? Veldig irriterende at jeg ikke får brukt det heller

Anonymkode: 77b5c...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med hvitt tøy vet jeg ikke, men tøymykner er et 100% unødvendig produkt. 

Anonymkode: 6a80a...b7b

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 95 grader program? Du kan jo helle det vaskemiddelet du vil bruke rett inn i trommelen. Bare pass på at det ikke blir for mye vaskemiddel. 

Anonymkode: aa070...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bildet av vaskemaskinen, så kanskje noen her har kjennskap til akkurat den maskinen? 

Anonymkode: fe700...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ta bildet av vaskemaskinen, så kanskje noen her har kjennskap til akkurat den maskinen? 

Anonymkode: fe700...ce3

Dette var bildet jeg tok istad. Er to forskjellige maskiner der ser det ut som men kan ta bedre bilder i morgen

IMG_2301.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er det ikke 95 grader program? Du kan jo helle det vaskemiddelet du vil bruke rett inn i trommelen. Bare pass på at det ikke blir for mye vaskemiddel. 

Anonymkode: aa070...b22

Det er 90 graders program og mange andre programmer som f.eks silke, skjorter, jeans, mørkt tøy osv. Så syns det er litt merkelig at det ikke er noe program for hvitt

Ja jeg tror jeg må bruke mitt eget vaskemiddel i tillegg og ha rett i maskinen, spesielt når ting er ekstra skittent eller når jeg skal vaske hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er 90 graders program og mange andre programmer som f.eks silke, skjorter, jeans, mørkt tøy osv. Så syns det er litt merkelig at det ikke er noe program for hvitt

Ja jeg tror jeg må bruke mitt eget vaskemiddel i tillegg og ha rett i maskinen, spesielt når ting er ekstra skittent eller når jeg skal vaske hvitt.

Hvis noe er ekstra skittent kan du bruke forvask. Ekstra vaskemiddel vil ikke hjelpe deg i noe særlig grad. 

Anonymkode: 3dd22...6d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ødelegger maskinen og er ikke bra for helsa.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de maskinene vi har på jobb kan man overstyre og bruke eget vaskemiddel ved å trykke på en knapp, f.eks ved ullvask eller andre ting som skal ha eget vaskemiddel. Google og se om du finner bruksanvisning, det står der hvis det er mulig på den maskinen du skal bruke.

Anonymkode: 45211...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis noe er ekstra skittent kan du bruke forvask. Ekstra vaskemiddel vil ikke hjelpe deg i noe særlig grad. 

Ja skal bruke forvask. Men må jo nesten bruke mitt eget hvite vaskepulver for å få ting hvitt. Da blir det jo egentlig for mye vaskemiddel kanskje men vil ikke gå med skitne klær heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags vaskemiddel bruker disse maskinene? Er det parfymert? Allergikeren i  meg er skeptisk til det der systemet... :ninja:

Anonymkode: 676b3...781

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja skal bruke forvask. Men må jo nesten bruke mitt eget hvite vaskepulver for å få ting hvitt. Da blir det jo egentlig for mye vaskemiddel kanskje men vil ikke gå med skitne klær heller

Regner med at middelet i slike maskiner er for farget tøy. Hvit er også en farge i denne sammenhengen så kan ikke skjønne at du trenger noe annet middel til hvit. Er det noe flekker forbehandler du med Vanish flekkfjerner.

Anonymkode: 18964...ac6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva slags vaskemiddel bruker disse maskinene? Er det parfymert? Allergikeren i  meg er skeptisk til det der systemet... :ninja:

Anonymkode: 676b3...781

Google Miele idos og du får sånn delvis svar. Det finnes en sensitive-versjon, men jeg har aldri lagt nesa borti for å ta en sniff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvitt blir hvitt så lenge du bare vasker det med hvitt ;) Hvitt blir misfarga av tekstiler i andre farger, ikke av vaskemiddel for farga tøy.

Tøymykner trenger man ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 23.18):

Ja med mindre du liker klær som blir som papp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (21 minutter siden):

Ja med mindre du liker klær som blir som papp. 

Jeg er 46 år, og har aldri brukt tøymykner. Og alle mine klær, og barna sine klær er veldig myke.

Anonymkode: 54d0d...0fd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Hvitt blir hvitt så lenge du bare vasker det med hvitt ;) Hvitt blir misfarga av tekstiler i andre farger, ikke av vaskemiddel for farga tøy.

Dette. 

Anonymkode: f1ed7...bb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Regner med at middelet i slike maskiner er for farget tøy. Hvit er også en farge i denne sammenhengen så kan ikke skjønne at du trenger noe annet middel til hvit. Er det noe flekker forbehandler du med Vanish flekkfjerner.

Anonymkode: 18964...ac6

Er vant til å bruke hvitt vaskepulver til hvitt og farget til alt annet. Hvitt vaskepulver inneholder jo blekemiddel som gjør at det blir hvitere. F.eks sokker blir litt grålig i fargen og da er det greit at de blir hvite igjen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Vasker hvitt for seg selv, men ofte blir jo hvite sokker etc litt grå i fargen etter bruk. Og trenger å bruke vaskepulver som fjerner flekker effektivt og som bleker fordi jeg får matflekker som er vanskelig å få vekk når jeg er på jobb. Derfor liker jeg å bruke hvitt vaskepulver. Men har kjøpt inn vanish nå så får bruke det.

Trenger sikkert ikke tøymykner men liker at sengetøy og klær lukter godt. Kjøpte inn tøymykner og vaskemidler til jeg skulle flytte, så syns det er litt kjedelig at jeg ikke kan bruke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bløtlegge de hvite klærne i blåvask dersom du synes de gulner etterhvert. 

Anonymkode: 4526c...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...