Gå til innhold

Coop NORDVEST presser ut de små og lokale bakeriene til fordel for egne brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes vi om det? Ser skriverier fra Vest om at coop der har brutt med lokale bakerier og nå bare skal levere "ferske" brød fra goman bakeriene i Bergen. De ferske brødene skal altså kjøre bil i mange mange timer inn og ut av vestlandsfjorder, og fortsatt være ferske. Et lite kjært bakeri i Sogn har allerede meldt at de legger ned fra nyttår og må si opp 8 ansatte. 

Hva synes vi om at coop presser ut alle andre aktører og erstatter det med egne varer? 

Anonymkode: 518a9...aa8

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

med andre ord, det som alle kjedene gjør, samme med kiwi og Rema som og har sine egne bakeri, synd selvsagt men alle kjedene er opptatt av å selge egne varer og alle bedrifter gjør det som gir dem best intjening.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommer til å fortsette å kjøpe brødene til den lokale bakeren selv om jeg ikke får kjøpt brødene hos Coop, hvor jeg handler mine dagligvarer. Den lokale bakeren har egne utsalg, så det er ikke noe vanskelig å få tak i brødene hans 

• Liker 7
Skrevet
CAPS LOCK skrev (12 minutter siden):

Jeg kommer til å fortsette å kjøpe brødene til den lokale bakeren selv om jeg ikke får kjøpt brødene hos Coop, hvor jeg handler mine dagligvarer. Den lokale bakeren har egne utsalg, så det er ikke noe vanskelig å få tak i brødene hans 

Det blir ikke så lett om han legger ned.

• Liker 4
Skrevet

Sareptas er ferdig.

Anonymkode: cb2b5...273

Skrevet
CAPS LOCK skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sareptas er ferdig.

Anonymkode: cb2b5...273

Jeg også tenker det, jeg støtter ikke dette, men sareptas i sogn er ferdig og det er utrolig trist. 

Skrevet

Det er synd så klart, men er det slik at COOP presser ut en "konkurrent" som solgte godt, eller er det slik at folk ikke valgte disse brødene, så det er mer lønnsomt for COOP å selge egne? Folk klager over at de små butikkene blir borte, men folk flest handler jo også hos kjedene og de store kjøpesenterene, så da blir det jo slik... 

Anonymkode: fa050...95c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er synd så klart, men er det slik at COOP presser ut en "konkurrent" som solgte godt, eller er det slik at folk ikke valgte disse brødene, så det er mer lønnsomt for COOP å selge egne? Folk klager over at de små butikkene blir borte, men folk flest handler jo også hos kjedene og de store kjøpesenterene, så da blir det jo slik... 

Anonymkode: fa050...95c

Joda de brødene solgte, i mitt distrikt får en ikke kjøpt brød rundt kl 18-19 annet enn pakket toast eller baguetter, mange i fylket er sinte for dette. Coop nordvest og naustdal dampbakeri har brutt opp en gang før, til da så store protester at de måtte gjenoppta samarbeidet igjen. Jeg tviler sterkt på at coop får solgt sine brød på samme måte.  

• Liker 1
Skrevet

jeg har omtrent sluttet handle hos coop fordi de legger ned de små lokale s-marked overalt her omking, rasering av det coop en gang so for som var å sørge for at det var lokalmat i bygdene. Ledelsen i coop nordvest er en fadese om dagen, nå handler det kun om egne jobber og egne lønninger mer enn coop som tilbud til kunder. 

Anonymkode: e37ed...c3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg har omtrent sluttet handle hos coop fordi de legger ned de små lokale s-marked overalt her omking, rasering av det coop en gang so for som var å sørge for at det var lokalmat i bygdene. Ledelsen i coop nordvest er en fadese om dagen, nå handler det kun om egne jobber og egne lønninger mer enn coop som tilbud til kunder. 

Anonymkode: e37ed...c3f

Så sier de at de er eid av kundene sine og det er opp til oss. Ingen fikk stemme om man skulle beholde bakeribrødene eller velge Goman sine, går jeg ut fra, hvis coop så gjerne vil ha bare sine produkter så kunne de faset inn goman for å se, tipper de kommer til å få så store svinn. 

Skrevet

Det begynner alltid likt, at de tilbyr brød billigere, men det ender igjen med dårligere brød men til dyrere pris. Hvis dere klarer fortsatt å handle fra lokale bakerier, gjør det. Hjelp de med omtale, hva med enkel nettbutikk der man bestilte, hva med å foreslå utforkjøring. Jeg ser det i Mandal, der er det fortsatt en lokal bakeri som er utenfor stor kjede med bakerier, og de tilbyr bakst, alt fra brød, boller, kaker og påsmurt, av bedre kvalitet og billigere enn alle andre, inkl alle kjedebutikkene. 🥲 Det har vi dessverre mistet i store byer, der alt er nå blitt så dyrt, at ingen kjøper det lengre, og kvaliteten blir dårligere, også fordi det er jo ingen etterspørsel. Men det er noe helt annet, det er forskjellige terskel å kjøpe en frossen bløtkake til 140 kroner, og til 440 kroner. Eller å kjøpe en brød hverdag til under 30 kroner, og brød til 46 kroner. 

Anonymkode: 143b7...59b

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Så sier de at de er eid av kundene sine og det er opp til oss. Ingen fikk stemme om man skulle beholde bakeribrødene eller velge Goman sine, går jeg ut fra, hvis coop så gjerne vil ha bare sine produkter så kunne de faset inn goman for å se, tipper de kommer til å få så store svinn. 

mest sannsynlig ikke, veldig få følge med på dette, og de fleste av disse igjen har glemt det innen 1 mnd, det er litt slikt vi mennesker er laget. skulle ønske annerledes så hadde vi kanskje hatt noen lokal butikker igjen istedenfor har kjedene tatt over alt.

Skrevet

Skulle ønske du kunne legge inn lenke til en sak når du omtaler den, så det er mulig å lese hva den handler om. Men på generelt grunnlag burde folk lære seg at det ikke er så  mye dyrere å kjøpe brød fra bakeri hvis man bare bruker de tilbudene som er. Jeg kjøper sjelden brød på butikken, jeg handler ukens brød hos den lokale bakeren, 2 for 100, henter på too good to go ect og får bedre kvalitet til ikke mye dyrere pris enn rema. 

Anonymkode: 720d4...275

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...