AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Skrevet 18. august 2024 Jeg regner med det er en del som reagerer sterkt på dette, men det er ikke nødvendig, for det er ikke det jeg er ute etter. Vi skal på ferie i slutten av mai/begynnelsen av juni og har et barn i 3 klasse. Vi har lagt det opp slik at det blir 2 skoledager den ene uken og 3 den andre. Er det noe problem å ta barnet ut av skolen? Er det noen som har opplevd at det ikke går? Jeg tenker jo selvfølgelig at vi skal ha med lekser. Vi skal besøke en del historiske severdigheter, så jeg tenker at dette vil være positivt og lærerikt også. Vi får jo beskjed hvert år om å legge ferien til skoleferien, men det er jo ikke alltid det går Anonymkode: f5761...485 1
mommyaka Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 Dere må søke og ta der der etter. Søk nå. 3 klasse pleier ikke være noe problem. Mtm flere og flere kommer har gjort det vanskelig å få fri. Vi fikk nei.. Men dro alikevel ( vi hadde fått ja til å ta fri i skole tiden fra 1-5 klasse..men i 6 fikk vi nei.) men det var snakk om 3 dager i august 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 Dere må søke og dere kan få avslag. Noen skoler sier tvert nei til slikt fravær. Enkleste er vel å spørre skolen eller andre foreldre ved deres skole. Jeg vet om noen som har fått innvilget fri til sydentur i februar her, men også andre ved andre skoler som har fått nei. Anonymkode: 60846...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #4 Skrevet 18. august 2024 mommyaka skrev (3 minutter siden): Dere må søke og ta der der etter. Søk nå. 3 klasse pleier ikke være noe problem. Mtm flere og flere kommer har gjort det vanskelig å få fri. Vi fikk nei.. Men dro alikevel ( vi hadde fått ja til å ta fri i skole tiden fra 1-5 klasse..men i 6 fikk vi nei.) men det var snakk om 3 dager i august Fikk det noen konsekvenser? Anonymkode: f5761...485
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 Har aldri fått avslag på det. Jeg husker ikke helt reglene, men mener elevene har rett(?) på inntil to ukers fri uten ferier. Kan være at jeg ikke husker helt riktig. Anonymkode: 223f5...35e 1
mommyaka Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk det noen konsekvenser? Anonymkode: f5761...485 Nei 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Skrevet 18. august 2024 På skolen jeg jobber på (barneskole) får de alltid fri hvis de søker. Ved lengre fravær (over 14 dager) vil eleven måtte skrives ut av skolen i perioden man er borte, og så inn igjen når man er tilbake. Uansett hvor lenge man er borte, er foreldrene pliktige til å ta med skolebøker og elevene må gjøre det de andre gjør på skolen. Anonymkode: 56aa1...ded 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #8 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På skolen jeg jobber på (barneskole) får de alltid fri hvis de søker. Ved lengre fravær (over 14 dager) vil eleven måtte skrives ut av skolen i perioden man er borte, og så inn igjen når man er tilbake. Uansett hvor lenge man er borte, er foreldrene pliktige til å ta med skolebøker og elevene må gjøre det de andre gjør på skolen. Anonymkode: 56aa1...ded Det vil vi selvfølgelig gjøre ☺️ Anonymkode: f5761...485
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Skrevet 18. august 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg regner med det er en del som reagerer sterkt på dette, men det er ikke nødvendig, for det er ikke det jeg er ute etter. Vi skal på ferie i slutten av mai/begynnelsen av juni og har et barn i 3 klasse. Vi har lagt det opp slik at det blir 2 skoledager den ene uken og 3 den andre. Er det noe problem å ta barnet ut av skolen? Er det noen som har opplevd at det ikke går? Jeg tenker jo selvfølgelig at vi skal ha med lekser. Vi skal besøke en del historiske severdigheter, så jeg tenker at dette vil være positivt og lærerikt også. Vi får jo beskjed hvert år om å legge ferien til skoleferien, men det er jo ikke alltid det går Anonymkode: f5761...485 Du må søke, men her har beskjeden vært klar, ingen fri godkjennes uten at det er noe spesielt, og da regnes ikke ferie for noe spesielt. Anonymkode: 909a7...1cd
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg regner med det er en del som reagerer sterkt på dette, men det er ikke nødvendig, for det er ikke det jeg er ute etter. Vi skal på ferie i slutten av mai/begynnelsen av juni og har et barn i 3 klasse. Vi har lagt det opp slik at det blir 2 skoledager den ene uken og 3 den andre. Er det noe problem å ta barnet ut av skolen? Er det noen som har opplevd at det ikke går? Jeg tenker jo selvfølgelig at vi skal ha med lekser. Vi skal besøke en del historiske severdigheter, så jeg tenker at dette vil være positivt og lærerikt også. Vi får jo beskjed hvert år om å legge ferien til skoleferien, men det er jo ikke alltid det går Anonymkode: f5761...485 Jeg tenker dere ikke trenger ta med lekser. Den norske skolen rusler langsomt av gårde under motoet «alle skal med», å ta igjen en uke eller sju er ikke det minste problem den delen av skoleåret man faktisk gjør noe på skolen (mellom september og april, desember untatt). Fra midten av mai og ut skoleåret er det imidlertid ren oppbevaring. De gjør mest ting som plukke søppel, tegne, gå på fjellet, besøke et akvarie og tegne endeløse tegninger av fisk etc, ha ekstra lange friminutt, konkurranser etc. I vår var det her ekstremt pent vær i mai. Da tror jeg skolene gikk tur 1-2 hele dager i uka. Morsomt, men ikke faglig nyttig. Igjen - skole er mer oppbevaring enn utdannelse. Anonymkode: 7323b...b02 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #11 Skrevet 18. august 2024 Er det ikke bare å skrive syk da... ? Anonymkode: c782f...5a8
Brunello Skrevet 18. august 2024 #12 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det ikke bare å skrive syk da... ? Anonymkode: c782f...5a8 Hvorfor lyve når løgnen blir gjennomskuet? Det er bare å si fra. Skolen gjør ikke annet enn å godkjenne eller ikke godkjenne. Godkjenner de ikke, blir det bare fravær. Skolen foretar seg ikke noe annet enn muligens å si fra til foreldrene at det var ugreit.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #13 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg regner med det er en del som reagerer sterkt på dette, men det er ikke nødvendig, for det er ikke det jeg er ute etter. Vi skal på ferie i slutten av mai/begynnelsen av juni og har et barn i 3 klasse. Vi har lagt det opp slik at det blir 2 skoledager den ene uken og 3 den andre. Er det noe problem å ta barnet ut av skolen? Er det noen som har opplevd at det ikke går? Jeg tenker jo selvfølgelig at vi skal ha med lekser. Vi skal besøke en del historiske severdigheter, så jeg tenker at dette vil være positivt og lærerikt også. Vi får jo beskjed hvert år om å legge ferien til skoleferien, men det er jo ikke alltid det går Anonymkode: f5761...485 Søk til skolen så får du svar. Er opp til hver rektor hva de tillater og ikke. Tar man barna ut av skolen etter avslag kan rektor sende inn bekymring, men ytterst skjelden de gjør det selv om de kan.. Utover det kan de ikke gi så mye konsekvenser. Anonymkode: eb050...75b
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #14 Skrevet 19. august 2024 mommyaka skrev (9 timer siden): Nei Skolen ga dere kanskje ikke konsekvenser, men konsekvensen kommer senere når barna dine skal videre til studier og deretter jobb fullstendig blottet for evnen til å forstå forpliktelser og ansvar. Ferie er jo noe man bare kan ta akkurat når det passer en selv helt uavhengig av hva sjefen sier, for mamma har jo lært dem at billig sydenferie er viktigere enn skoleplikt. Anonymkode: 4fb43...a36 3
mommyaka Skrevet 19. august 2024 #15 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skolen ga dere kanskje ikke konsekvenser, men konsekvensen kommer senere når barna dine skal videre til studier og deretter jobb fullstendig blottet for evnen til å forstå forpliktelser og ansvar. Ferie er jo noe man bare kan ta akkurat når det passer en selv helt uavhengig av hva sjefen sier, for mamma har jo lært dem at billig sydenferie er viktigere enn skoleplikt. Anonymkode: 4fb43...a36 Skjerp deg...han ble borte i 4 dager...han er en smart gutt på 12 år som skjønner forpliktelsen og ansvar. Han var iallfall mer innsyn og forståelse en deg..du er voksen 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #16 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skolen ga dere kanskje ikke konsekvenser, men konsekvensen kommer senere når barna dine skal videre til studier og deretter jobb fullstendig blottet for evnen til å forstå forpliktelser og ansvar. Ferie er jo noe man bare kan ta akkurat når det passer en selv helt uavhengig av hva sjefen sier, for mamma har jo lært dem at billig sydenferie er viktigere enn skoleplikt. Anonymkode: 4fb43...a36 Tror du det er slik det blir? Da jeg gikk på skolen var det ikke like strengt som i dag, og barn (meg selv inkludert) ble tatt ut av skolen en ukes tid ved noen anledninger for ren ferie. Det har på ingen måte påvirket min arbeidsmoral eller forventning til at jeg skal kunne få ferie når som helst, eller til å forstå "forpliktelser og ansvar". Livet er kort. Noen få dager ut av skolen gjør ingenting. Anonymkode: ac444...fc0 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #17 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg regner med det er en del som reagerer sterkt på dette, men det er ikke nødvendig, for det er ikke det jeg er ute etter. Vi skal på ferie i slutten av mai/begynnelsen av juni og har et barn i 3 klasse. Vi har lagt det opp slik at det blir 2 skoledager den ene uken og 3 den andre. Er det noe problem å ta barnet ut av skolen? Er det noen som har opplevd at det ikke går? Jeg tenker jo selvfølgelig at vi skal ha med lekser. Vi skal besøke en del historiske severdigheter, så jeg tenker at dette vil være positivt og lærerikt også. Vi får jo beskjed hvert år om å legge ferien til skoleferien, men det er jo ikke alltid det går Anonymkode: f5761...485 Vi fikk nei til TO dager fri i FØRSTE KLASSE!! Forbanna Løvenstad skole, Rælingen. Anonymkode: 57f90...c63
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #18 Skrevet 19. august 2024 Hvorfor ikke bare legge ferien til en av langhelgene som er i forbindelse med kristi Himmelfartsdag eller pinse? Anonymkode: eaec4...529 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #19 Skrevet 19. august 2024 Hvorfor ta med lekser? Det er slutten av skoleåret. Juni er det kun for å fylle opp timene man har krav på i løpet av et år. Anonymkode: efc21...577
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #20 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det noe problem å ta barnet ut av skolen? Er det noen som har opplevd at det ikke går? Så lenge det ikke er store prøver eller andre vuderinger som skal gjøres på de dagene, er ikke problemet stort. Et annet moment som kan bety noe, er hvor mye fravær ungen har. Det er heller ikke heldig å være borte de første dagene av skoleåret for da er det mye bli-kjent og relasjonsbygging mellom elevene (og med lærerene). MEN, om dere får nei så har ikke skolen noen sanksjonsmuligheter når det er snakk om så få dager som du skisserer. Det er også i slutten av mai/begynnelsen av juni. Da er det veldig mye 'fyll', ikke fagorienterte dager. Her var ungen borte noen dager i september første året på ungdomsskolen, da for to konserter i en europeisk storby. Søkte om fri og det var ikke noe problem. Anonymkode: 00474...992 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå