AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Skrevet 18. august 2024 Samboer har en jobb som gjør at han er mye vekkreist. Ofte flere uker av gangen. For å gjøre livet litt lettere når jeg er alene, har vi bestemt at jeg skal jobbe 50 % en periode. Men hvordan bør vi gjøre det med pensjonssparing for meg? Skal han sette av en sum hver mnd inn i min aksjesparekonto? Om jeg feks tjener 20 000 netto i mnd, er det ok at han setter inn rundt 1000 kr ? Han mener nemlig at dette er noe han ikke skal bruke penger på. Dette er jeg sterkt uenig i, fordi han har valgt en jobb som gjør at jeg står med mesteparten av jobben hjemme. Alt arbeid og oppfølging av FELLES barn står jeg alene om, og det at han er såpass lite tilstede gjør at jeg ikke makter å stå i en fulltidsstilling akkurat nå. Hvem har rett? Anonymkode: f5fc4...586 3
Trolltunge Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 Selvfølgelig skal du kompenseres med pensjonssparing når du ofrer din karriere og opptjening av pensjon for familien, og gjør hans karriere mulig. 1000 høres veldig lite ut. Pensjonssparing bør dessuten være akkurat pensjonssparing, og ikke noe dere plutselig kan trenge og ta ut til oppussing for eksempel. Det må være låst til din pensjon. 9 1 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 Du har rett. Anonymkode: 68bf6...0f9 5
Cirkelin Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 Her må du utdype litt før det går an å ta stilling til hvem som har rett. Du taper jo mye mer enn 1000 kroner måneden på å jobbe 50%. Hvor mye ekstra tjener mannen på reisejobben? Var dere enige om at han skulle ta den jobben? Hvordan kan dere ha blitt enige om at du skal gå ned til 50% uten å diskutere økonomi? Hvordan er økonomifordelingen når det gjelder familiens utgifter til mat og bolig? Hvor mange barn har dere og hvor gamle er de? 3
Brunello Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 Vanskelig å mene noe om. Hvor enige var dere? Og hvor mye tjener han? Om han har relativt vanlig lønn, vil jeg tro det meste går inn i familieøkonomien for å kompensere manglende inntekt fra deg. Da er det ikke mye igjen til pensjonssparing. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Skrevet 18. august 2024 En kollega av meg skal jobbe 80 prosent nå for å få kabalen hjemme til å gå opp og mannen betaler henne de pengene hun går ned i utbetaling, hvis du skjønner. Blir vel rundt 5000 i mnd? Han skal også betale mer på ferien deres. Anonymkode: a71d8...39f 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #8 Skrevet 18. august 2024 Dere må sette opp et regnestykke som tar høyde for tapt inntekt, hvor mye han må dekke av det tapet, hvor mye du taper i pensjon etc, ingen her kan gi deg svaret. Er han enig i at du skal såpass mye ned i lønn/stilling? Har dere råd til det? Det er mange faktorer her. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må ned såpass mye i stilling for å få det til å gå opp i hverdagen? Anonymkode: 20759...bc8 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Skrevet 18. august 2024 Hvorfor er det bestandig kvinnene som må gå ned i stilling for at familien skal funke? Anonymkode: f35c5...752 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere må sette opp et regnestykke som tar høyde for tapt inntekt, hvor mye han må dekke av det tapet, hvor mye du taper i pensjon etc, ingen her kan gi deg svaret. Er han enig i at du skal såpass mye ned i lønn/stilling? Har dere råd til det? Det er mange faktorer her. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må ned såpass mye i stilling for å få det til å gå opp i hverdagen? Anonymkode: 20759...bc8 Dette😊 Har du lang reisevei til og fra jobb, siden du må ned såpas mye i stilling? Om ikke ville jeg revurdert å gå helt ned til 50. Du taper potensielt mye på det om dere ikke kommer til å holde sammen, samtidig kan vi ikke si hvor mye han bør legge av til din pensjonssparing. Hvor dypt innhogg vil det at du går ned til 50% gjøre med hans inntekt? Jeg går jo ut i fra at han er den som betaler mest i hverdagen av regninger osv? Anonymkode: b89a7...a18
Hololo Skrevet 18. august 2024 #11 Skrevet 18. august 2024 har dere felles økonomi? forstår at dette kun gjaldt pensjon? med 20k i netto så ville jeg sagt at 3-400 i pensjon høres greit ut.
Trolltunge Skrevet 18. august 2024 #12 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor er det bestandig kvinnene som må gå ned i stilling for at familien skal funke? Anonymkode: f35c5...752 Det er det ikke, men det er definitivt det mest vanlige. Et vennepar av meg diskuterte helt åpent for begge løsninger angående hvem som skulle være hjemme. Landet på henne i det tilfellet også, men dette med at det lenge sto åpent hvem som skulle være hjemme bidro nok til gode økonomiske diskusjoner rundt dette. At den som skulle gå ned i stilling, hvem nå det var, ikke skulle tape økonomisk på dette i det lange løp. Når mannen reelt tenker at det kan bli ham som ofrer sin karriere noen år, og begge to tenker det, så blir man jo ikke smålig angående løsninger økonomisk. Han/de betalte betydelig mer enn 1000 kr inn på pensjonssparing til henne, og fellesøkonomi var selvfølgelig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #13 Skrevet 18. august 2024 Vi har felles økonomi. Men han tjener ca 100 000 mer i året. (Når jeg jobber fulltid). Jeg var imot at han skulle ta reisejobben. Det blir for mye på en person med 4 barn, fulltidsjobb, husarbeid, fritidsaktiviteter osv. Men vi må ha inntekt så da ble det slik. Vi har ikke veldig mye til overs, så det er ikke slik at han kan sette av mange tusen hver mnd. Takk for svar:) Anonymkode: f5fc4...586 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #14 Skrevet 18. august 2024 Betaler ikke han mer på regninger og lån da? Jobbet 60 % selv, men fikk ikke ei krone av han til pensjon. Jeg sparte selv. Er dette vanlig? Anonymkode: 1bea4...9d5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #15 Skrevet 18. august 2024 Hadde du blitt minstepensjonist i dag, ville du fått 17-18 000,- bare utbetalt netto hver måned. Når mannen din ikke vil betale så ikke gjør dette mot deg selv. Ikke ønsk deg selv så vondt ❤️ Anonymkode: 92495...83b 1
Hololo Skrevet 18. august 2024 #16 Skrevet 18. august 2024 33 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har felles økonomi. Men han tjener ca 100 000 mer i året. (Når jeg jobber fulltid). Jeg var imot at han skulle ta reisejobben. Det blir for mye på en person med 4 barn, fulltidsjobb, husarbeid, fritidsaktiviteter osv. Men vi må ha inntekt så da ble det slik. Vi har ikke veldig mye til overs, så det er ikke slik at han kan sette av mange tusen hver mnd. Takk for svar:) Anonymkode: f5fc4...586 Da finner du ut hvor mange % jobben sette av i pensjon til deg, tar den % av halve lønnen din så får du det du taper i pensjon, Men uansett så må dere jo prate sammen og blir enige her. 1
Brunello Skrevet 18. august 2024 #17 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi har felles økonomi. Men han tjener ca 100 000 mer i året. (Når jeg jobber fulltid). Jeg var imot at han skulle ta reisejobben. Det blir for mye på en person med 4 barn, fulltidsjobb, husarbeid, fritidsaktiviteter osv. Men vi må ha inntekt så da ble det slik. Vi har ikke veldig mye til overs, så det er ikke slik at han kan sette av mange tusen hver mnd. Takk for svar:) Anonymkode: f5fc4...586 Da løser det seg selv. Det blir neppe noe å sette av.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #18 Skrevet 18. august 2024 Trolltunge skrev (3 timer siden): Selvfølgelig skal du kompenseres med pensjonssparing når du ofrer din karriere og opptjening av pensjon for familien, og gjør hans karriere mulig. 1000 høres veldig lite ut. Pensjonssparing bør dessuten være akkurat pensjonssparing, og ikke noe dere plutselig kan trenge og ta ut til oppussing for eksempel. Det må være låst til din pensjon. Ingen kompensering. Anonymkode: c1398...042
Juliv Skrevet 19. august 2024 #19 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har felles økonomi. Men han tjener ca 100 000 mer i året. (Når jeg jobber fulltid). Jeg var imot at han skulle ta reisejobben. Det blir for mye på en person med 4 barn, fulltidsjobb, husarbeid, fritidsaktiviteter osv. Men vi må ha inntekt så da ble det slik. Vi har ikke veldig mye til overs, så det er ikke slik at han kan sette av mange tusen hver mnd. Takk for svar:) Anonymkode: f5fc4...586 Så dere har altså valgt å redusere inntekten totalt sett? Hva var bakgrunnen for det valget? Det virker som dere ikke har felles økonomi, siden han tydeligvis ikke ser din pensjon som noe han ønsker å bidra til. 1
Trolltunge Skrevet 19. august 2024 #20 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har felles økonomi. Men han tjener ca 100 000 mer i året. (Når jeg jobber fulltid). Jeg var imot at han skulle ta reisejobben. Det blir for mye på en person med 4 barn, fulltidsjobb, husarbeid, fritidsaktiviteter osv. Men vi må ha inntekt så da ble det slik. Vi har ikke veldig mye til overs, så det er ikke slik at han kan sette av mange tusen hver mnd. Takk for svar:) Anonymkode: f5fc4...586 Da høres det ut som dere tok en forferdelig dårlig økonomisk, praktisk og familiært valg ved at han tok reisejobben. Med mindre du ikke tjente mer enn 200000 kr året går dere i tap på alle måter ved at han tok den jobben. Økonomisk, praktisk, familiært og angående din pensjon. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå