Gå til innhold

Hvor er det best å bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi bor i dag på Lørenskog ved Rasta, 3 min unna Rasta skole. Har to barn på 5 og 2 år. Jeg liker Rasta godt, men er bekymret for økningen av andel innvandrere og «gjenger». Jeg har en gutt, så jeg ønsker å være ekstra forsiktig med det. Det er heller ikke ofte jeg ser innvandrere henge med etnisk norske, noe jeg syns er trist. Det føles som et skille. Slikt trives jeg ikke med, og ønsker heller ikke dette for barna mine. Jeg kan selvfølgelig ta feil. 

Uansett sjekket jeg Rasta skole med analyseverktøyet på Udir sine sider. Det stod faktisk 21 prosent mobbing(elevundersøkelser) for år som var, og forsovet mange år tidligere, noe jeg syns er veldig mye! Jeg vurderer derfor andre steder vi kan flytte til før eldste skal begynne på skolen til høsten 2025. Det haster derfor. 

Jeg vurderer Østensjø/Trasop eller Kjeller ved Lillestrøm, men syns kanskje ikke det er så mange fasiliteter ved siden av Kjeller området - Kjeller skole.

Hvis vi skal kjøpe bolig på Østensjø, må jeg selge utleieboligen min som jeg får 12000kr i leieinntekter månedlig, 8000kr etter at skatt og utgifter fratrukket, men den stiger i verdi årlig. Denne tenkte jeg til barna når de blir store, som vi kan selge og bruke som egenkapital. Har helst ikke lyst til det, men ønsker at barna skal vokse opp i et ressurssterkt miljø, og der andel innvandrere og etniske norske har en god miks, der innvandrere er utgjør maks 40 prosent.

Jeg har selv vokst opp på Østkanten av Oslo, og er veldig lei av det stempelet. Hadde vært deilig å slippe det. 

Noen tips eller tanker her?

Anonymkode: 2a37c...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Østensjø er en stor bydel. Du har barn som skal begynne på skolen så det er vel den viktigste faktoren. Høyenhall og Manglerud har et godt rykte om dagen. 

Anonymkode: 0ff95...bc3

Skrevet

Hvis du er lei av østkanten, så er det vel ikke vits å flytte til østkanten? Østensjø og kjeller er ikke bedre enn der du er nå.

Anonymkode: 2b746...6e7

Skrevet

Kanskje heller flytte mot vest da.. Bærum har vel gode skoler, Asker ?

Anonymkode: 477ba...e96

Skrevet

Takk for tips dere!

Vi har masse familie og venner på denne kanten- Fetsund, Kjeller, Rælingen, Kløfta, Jessheim osv.,  så Bærum er ikke aktuelt selv om jeg har vært innom tanken.  Det blir for langt unna. Jeg tenkte først og fremst på Groruddalen og forlengelsen av det som jeg vil gjerne slipe. Jeg føler Lørenskog nå er en del av det, samt Strømmen, Skjetten, Kløfta. Flytter gjerne til nøytrale steder som ikke har  «ghetto» stempelet. 

Østensjø er jo mer Oslo sør, enn øst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for tips dere!

Vi har masse familie og venner på denne kanten- Fetsund, Kjeller, Rælingen, Kløfta, Jessheim osv.,  så Bærum er ikke aktuelt selv om jeg har vært innom tanken.  Det blir for langt unna. Jeg tenkte først og fremst på Groruddalen og forlengelsen av det som jeg vil gjerne slipe. Jeg føler Lørenskog nå er en del av det, samt Strømmen, Skjetten, Kløfta. Flytter gjerne til nøytrale steder som ikke har  «ghetto» stempelet. 

Østensjø er jo mer Oslo sør, enn øst. 

Disse stedene er mye mer ghetto enn mange steder i Oslo øst. Hadde aldri latt barna mine bli ungdommer der. Hadde uansett valgt steder som tonsenhagen og årvoll (som begge ligger i groruddalen) framfor alle stedene du nevner (inkludert østensjø). Hadde jeg måttet flytte ut av Oslo ville jeg hvertfall flyttet til neste ordentlige by. Feks Gjøvik eller Drammen.  Hvor mye penger har dere da? Er Oslo nord mulig for dere? 

Anonymkode: 2b746...6e7

Skrevet

Kjeller og mot Skedsmokorset er godt tips, vi flyttet i det området selv fra Lørenskog :) 

Anonymkode: 40029...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...