Gjest Bodillen Skrevet 19. februar 2006 #1 Skrevet 19. februar 2006 Datteren vår på 9 har i de siste ukene hatt problemer med pusten i perioder (veldig til og fra).Hun blir anpusten for veldig lite, synes jeg. Jeg har spilt EyeToy med henne, og hun sliter mye mer enn meg, og jeg er skikkelig utrent. Hun er en vanlig bygget jente som jeg vil anta er i rimelig bra aktivitet selv om hun blir fort sliten og anpusten. Idag var vi ute på skitur, og da slet hun etter hvert fælt. Hun tar da en skikkelig hard utpust, akkurat som om hun "sukker" med stor kraft. Dette gjør hun mange ganger når det først setter i gang. Hun sier hun føler hun må gjøre det for å få puste, og at det føles som om vanlig pust "går for sakte". Hun sier også at hun føler "press i brystet". Da vi hadde gått en stund begynte hun også å hoste endel. Hun er ikke forkjølet. Hun fikk påvist husstøvmiddallergi i høst. Hun er ofte forkjølet, og hun har litt utslett i ansiktet. Det er endel allergi i mannen min sin familie, men ikke astma. For det er jo det jeg tenker, da... Noen med erfaring som kan si noe om hva dette kan være symtomer på? Og ja, jeg skal ta henne med til lege
pinnestol Skrevet 19. februar 2006 #2 Skrevet 19. februar 2006 Noen med erfaring som kan si noe om hva dette kan være symtomer på? Og ja, jeg skal ta henne med til lege ← Jeg tenkte vel også astma, men det er jo helt umulig å si. Blir bare ren gjetting.. tror man skal være forsiktig med diagnosen her på nettet, så som du sier selv så er legen deres den rette å søke råd hos.. Lykke til!
Gjest Bodillen Skrevet 19. februar 2006 #3 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Jeg tenkte vel også astma, men det er jo helt umulig å si. Blir bare ren gjetting.. tror man skal være forsiktig med diagnosen her på nettet, så som du sier selv så er legen deres den rette å søke råd hos.. Lykke til! ← Ja, ikke sant. Men jeg synes det er litt vanskelig å stole helt på endel leger. Legen vi brukte til ungene før har av en eller annen grunn astma som "yndlingsdiagnose". Vet om flere som har blitt fortalt av ham at de har astma uten at det har stemt, bl.a. eldste sønnen vår... Han fikk medisiner til utprøving også. De ble jeg helt skremt av - hvilepulsen gikk jo i 100! Senere fikk han påvist burotallergi og hyperreaktive slimhinner... Derfor tenkte jeg at jeg ville høre her inne om noen har erfaringer når det gjelder sympomer. Endret 19. februar 2006 av Bodillen
pinnestol Skrevet 19. februar 2006 #4 Skrevet 19. februar 2006 Ja, ikke sant. Men jeg synes det er litt vanskelig å stole helt på endel leger. Legen vi brukte til ungene før har av en eller annen grunn astma som "yndlingsdiagnose". Vet om flere som har blitt fortalt av ham at de har astma uten at det har stemt, bl.a. eldste sønnen vår... Han fikk medisiner til utprøving også. De ble jeg helt skremt av - hvilepulsen gikk jo i 100! Senere fikk han påvist burotallergi og hyperreaktive slimhinner... Derfor tenkte jeg at jeg ville høre her inne om noen har erfaringer når det gjelder sympomer. ← Skjønner godt at du kan være litt skeptisk til endel leger. Men astma er en diagnose de stiller ved hjelp av PEF prøve. Synes også du bør få tatt allergiprøver for å sjekke om det kan være noe der. Og er du i tvil på fastlegen hennes, så insister på å bli sendt videre til utredning hos spesialist..
Gjest Bodillen Skrevet 19. februar 2006 #6 Skrevet 19. februar 2006 Skjønner godt at du kan være litt skeptisk til endel leger. Men astma er en diagnose de stiller ved hjelp av PEF prøve. Synes også du bør få tatt allergiprøver for å sjekke om det kan være noe der. Og er du i tvil på fastlegen hennes, så insister på å bli sendt videre til utredning hos spesialist.. ← Den forrige legen vår greide uansett å stille astma-diagnose på sønnen vår... Han tok de vanlige testene, men de kan også til en viss grad slå ut pga plager som f.eks hyperreaktive slimhinner (betyr at slimhinnene er overfølsomme). Astmamedisin var helt feil for ham. Datteren vår tok alle mulige allergitester i høst, det slo bare ut på husstøvmidd... Jeg skal i hvert fall sørge for å få henvisning til spes. som du sier.
Gjest Bodillen Skrevet 19. februar 2006 #7 Skrevet 19. februar 2006 bronkitt? ← Nei, det mener jeg bestemt det ikke kan være. Hun har ikke den typiske bronkittlyden i brystet når hun hoster. Det virker mer som om hun hoster fordi pusten fungerer for dårlig, hvis du skjønner.
Gjest gjesta Skrevet 20. februar 2006 #8 Skrevet 20. februar 2006 Det kan være anstrengelsesastma. Man kan ta pusteprøve hos legen, men det blir jo ikke helt korrekt når det gjerne kommer når hun er i aktivitet. Bruke PEF-måler en periode og notere resultatene. Deretter bruke astmamedisin i en periode sammen med PEF-måleren. Dersom astmamedisinen virker så skal det være en forbedring av pusten på iallfall 30%. Mener jeg å huske da datteren min var igjennom dette. Dette var det fastlegen som ordnet og fulgte opp. Minstemann hos meg har tidligere hatt astma. Hoste var det sikreste tegnet på at han begynte å bli tett. Jo mer han hostet, jo tettere.
salsera Skrevet 20. februar 2006 #9 Skrevet 20. februar 2006 Hva gjør dere med husmiddallergien hennes? Har noe endret seg i omgivelsene hennes som kan ha ført til at hun reagerer på noe nytt? (Kjæledyr, f.eks?) Det viktigste er å sørge for at soverommet/senga hennes er lite belastet. Husmiddallergi kan også gi pustebesvær uten at det er astma. Jeg ville ikke ha nøyd meg med fastlegen i en slik situasjon, men tatt kontakt med spesialist.
Malama Skrevet 20. februar 2006 #10 Skrevet 20. februar 2006 Jeg hadde selv anstrengelsesastma i barndommen, og hadde god hjelp av medisin. Men i voksen alder har jeg nok vokst meg av dette, i alle fall var jeg til en spesialist som sier jeg ikke har det, og har heller ingen plager lenger, så det ble nok borte. Om du ikke stoler på legen så ber du om en henvisning til en lungespesialist. Men de fleste fastleger klarer vel dette greit vil jeg tro.
ashera Skrevet 20. februar 2006 #11 Skrevet 20. februar 2006 (endret) Pustebesvær på utpust er typisk for astma. Hvis datteren din får diagnosen er det viktig med informasjon rundt oppstart av medisin, at du får vite hvorfor hun får dem og hvordan de virker - slik at du unngår skremmende opplevelser som de du refererer til. Mht. arv, så henger både astma, allergi og atopi (eksem) sammen. Hvis det er astma, er det viktig å få behandling. Akuttbehandling av astma kan gi høy puls rett etter inntak, mens forebyggende medisiner ikke gir slike bivirkninger. Astma skal behandles til symptomfrihet, dvs. at man ikke skal spare på eller trappe ned på medisinene før man har fått ønsket virkning, og dette bør skje under veiledning. Går jenta di lenge med astma vil både form og lungekapasitet bli svekket. Tenk deg at du har et sår på fingeren som stadig irriteres. Da vil det aldri gro. Slik er det med de irriterte slimhinnene i astmalunger. Når de først har bygd seg opp som følge av behanling, holder de desto lenger og neste anfall vil bli mindre. Summa summarum, ikke vær redd for å få jenta til behandling, men sørg for at du får nok informasjon og lærer å bruke medisinen riktig. De som får god behandling i tide, kan vokse av seg astmaen. Endret 20. februar 2006 av hera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå