AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Skrevet 18. august 2024 Har nylig fått påvist diabetes 2, og tok umiddelbart grep. Null sukker, sterkt redusert inntsk av hvitt mel og begrenser mengden brødmat. I såfall spiser jeg grovt brød eller knekkebrød. Ris er kuttet ut og om vi har pasta til middah- spiser vi fullkorn. Null juice eller frukt, men spiser bær og litt plommer nå i sesong. Har doblet aktivitetsnivået og er nå på mellon 1-2 timer fysisk aktivitet hver dag, helst med litt puls. Har fått metaformin- men likevel er målingene ca 14-15 i snitt om dagen. Blir så frustrert og bekymret- og litt motløs. Har bare holdt på i 4 uker, men burde ikke blodsukkeret gått ned mer på denne tiden? Skjønner at streng lavkarbo hjelper- men orker ikke den overgangen kombinert med aktiv jobb. Noen tips? Anonymkode: 47f9e...2f6
Mezzosoprena Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har nylig fått påvist diabetes 2, og tok umiddelbart grep. Null sukker, sterkt redusert inntsk av hvitt mel og begrenser mengden brødmat. I såfall spiser jeg grovt brød eller knekkebrød. Ris er kuttet ut og om vi har pasta til middah- spiser vi fullkorn. Null juice eller frukt, men spiser bær og litt plommer nå i sesong. Har doblet aktivitetsnivået og er nå på mellon 1-2 timer fysisk aktivitet hver dag, helst med litt puls. Har fått metaformin- men likevel er målingene ca 14-15 i snitt om dagen. Blir så frustrert og bekymret- og litt motløs. Har bare holdt på i 4 uker, men burde ikke blodsukkeret gått ned mer på denne tiden? Skjønner at streng lavkarbo hjelper- men orker ikke den overgangen kombinert med aktiv jobb. Noen tips? Anonymkode: 47f9e...2f6 Hvor lenge?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 Hva sier legen da? Noen med diabetes type 2 må ha insulin. At det ikke er nok med kostregulering. Anonymkode: 32840...297 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #4 Skrevet 18. august 2024 Har du ikke måler? Mål to timer etter mat. Så finner du fort ut hva det er du spiser som gir så høyt blodsukker. Mulig du må øke medisindose. Og husk å drikke mye vann. Det senker blodsukkeret. Det første året målte jeg etter hvert eneste måltid, noterte hva jeg hadde spist og måleresultat. Slik fant jeg ut hva min kropp tålte. Jeg kan f.eks ikke spise fullkorn ris/pasta. Men kan godt spise to skiver grovbrød daglig. Anonymkode: b4337...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 Man må heller se på HbA1c når den måles. Om jeg var deg, ville jeg kuttet ut plommene, da de inneholder 10 gram sukker per 100. Du skriver hva du har kuttet ut fra kostholdet, men har du innført mat som regulerer insulinet? Anonymkode: 28011...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 Drikker du nok vann? Kan det være at du brygger på noe? forkjøla/syk? Anonymkode: 33f81...df2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har nylig fått påvist diabetes 2, og tok umiddelbart grep. Null sukker, sterkt redusert inntsk av hvitt mel og begrenser mengden brødmat. I såfall spiser jeg grovt brød eller knekkebrød. Ris er kuttet ut og om vi har pasta til middah- spiser vi fullkorn. Null juice eller frukt, men spiser bær og litt plommer nå i sesong. Har doblet aktivitetsnivået og er nå på mellon 1-2 timer fysisk aktivitet hver dag, helst med litt puls. Har fått metaformin- men likevel er målingene ca 14-15 i snitt om dagen. Blir så frustrert og bekymret- og litt motløs. Har bare holdt på i 4 uker, men burde ikke blodsukkeret gått ned mer på denne tiden? Skjønner at streng lavkarbo hjelper- men orker ikke den overgangen kombinert med aktiv jobb. Noen tips? Anonymkode: 47f9e...2f6 Er du overvektig? Det som hjelper på blodsukkeret er å gå ned 10-20% av kroppsvekten. Prøv å gå 10-15 min rett etter måltid. Anonymkode: 486c6...75b
Klott Skrevet 18. august 2024 #8 Skrevet 18. august 2024 Det er ikke bare kosthold som får blodsukkeret til å stige. Stress og søvn har og mye å si. Sykdom kan påvirke. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har nylig fått påvist diabetes 2, og tok umiddelbart grep. Null sukker, sterkt redusert inntsk av hvitt mel og begrenser mengden brødmat. I såfall spiser jeg grovt brød eller knekkebrød. Ris er kuttet ut og om vi har pasta til middah- spiser vi fullkorn. Null juice eller frukt, men spiser bær og litt plommer nå i sesong. Har doblet aktivitetsnivået og er nå på mellon 1-2 timer fysisk aktivitet hver dag, helst med litt puls. Har fått metaformin- men likevel er målingene ca 14-15 i snitt om dagen. Blir så frustrert og bekymret- og litt motløs. Har bare holdt på i 4 uker, men burde ikke blodsukkeret gått ned mer på denne tiden? Skjønner at streng lavkarbo hjelper- men orker ikke den overgangen kombinert med aktiv jobb. Noen tips? Anonymkode: 47f9e...2f6 Har legen vurdert å sette deg på Insulin? Vet at det er ett fjell å stige over, både fysisk og psykisk, å skulle begynner å sette injeksjoner på seg selv. Kanskje du skal begynne mentalt å forberede deg på det? Når skal du tilbake på kontroll? Anonymkode: 6ac9b...2ef
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Skrevet 18. august 2024 Mezzosoprena skrev (6 minutter siden): Hvor lenge? 4 uker Måler både fastende, et par timer etter måltid og etter lang trening. Høy måling hver morgen, og lavest etter lang treing (naturlig nok) Men synes alle måltider gir for mye økning uansett hva. Har ikke vært under 9,5 på noe tidspunkt- og måler gjerne 14 hver morgen. Enda høyere etter måltider. Anonymkode: 47f9e...2f6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #11 Skrevet 18. august 2024 Anbefaler freestyle libre blodsukkermåler for å se hvilken mat blodsukkeret stiger mest på, det kan være litt individuelt. Synd at ikke får denne måleren om ikke må ha insulin, men verdt det i starten så slipper du også å stikke så mye. Anonymkode: 486c6...75b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #12 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er du overvektig? Det som hjelper på blodsukkeret er å gå ned 10-20% av kroppsvekten. Prøv å gå 10-15 min rett etter måltid. Anonymkode: 486c6...75b Veldig i enig i at du bør sørge for å være i aktivitet ganske raskt etter måltid. Da får du best effekt Anonymkode: 33f81...df2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #13 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er du overvektig? Det som hjelper på blodsukkeret er å gå ned 10-20% av kroppsvekten. Prøv å gå 10-15 min rett etter måltid. Anonymkode: 486c6...75b Ja. Veier for mye og skjønner at det hjelper veldig. Nå har jeg jo lagt om kosthold og økt treningsmengde så det kommer jo til å redusere vekten. Men er redd det ikke går raskt nok. Anonymkode: 47f9e...2f6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #14 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 4 uker Måler både fastende, et par timer etter måltid og etter lang trening. Høy måling hver morgen, og lavest etter lang treing (naturlig nok) Men synes alle måltider gir for mye økning uansett hva. Har ikke vært under 9,5 på noe tidspunkt- og måler gjerne 14 hver morgen. Enda høyere etter måltider. Anonymkode: 47f9e...2f6 Hva spiser du til kveldsmat da? Vurdert å kutte karbo og spise en omelett til kvelds? Mange gode tips i boken glukoserevolusjonen. Anonymkode: 486c6...75b 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #15 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig i enig i at du bør sørge for å være i aktivitet ganske raskt etter måltid. Da får du best effekt Anonymkode: 33f81...df2 Takk- ikke prøvd det å sette aktivitet i sammenheng med tidspunkt. Bare tenkt total treningstid i døgnet. Legger det inn i planen. Anonymkode: 47f9e...2f6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #16 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har legen vurdert å sette deg på Insulin? Vet at det er ett fjell å stige over, både fysisk og psykisk, å skulle begynner å sette injeksjoner på seg selv. Kanskje du skal begynne mentalt å forberede deg på det? Når skal du tilbake på kontroll? Anonymkode: 6ac9b...2ef Er henvist til spesialist om 3 uker. Har kun vært snakk om disse tablettene, begynte med en om dagen i to uker. Økte til to ganger pr dag siden blodsukkeret enda var høyt. Anonymkode: 47f9e...2f6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #17 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva spiser du til kveldsmat da? Vurdert å kutte karbo og spise en omelett til kvelds? Mange gode tips i boken glukoserevolusjonen. Anonymkode: 486c6...75b Spiser ikke kveldsmat, siste måltid kl 17-18 ca. Deretter trening og vann Anonymkode: 47f9e...2f6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #18 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva spiser du til kveldsmat da? Vurdert å kutte karbo og spise en omelett til kvelds? Mange gode tips i boken glukoserevolusjonen. Anonymkode: 486c6...75b Bestilt boka nå- takk. Drikker en del vann, sover godt. Men har en veldig stressende jobb med mye ansvar. Har stresset mye over tid. Er i ferd med å endre på arbeidsmengde og belastning for å avlaste kroppen og hodet. Anonymkode: 47f9e...2f6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #20 Skrevet 18. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du ikke måler? Mål to timer etter mat. Så finner du fort ut hva det er du spiser som gir så høyt blodsukker. Mulig du må øke medisindose. Og husk å drikke mye vann. Det senker blodsukkeret. Det første året målte jeg etter hvert eneste måltid, noterte hva jeg hadde spist og måleresultat. Slik fant jeg ut hva min kropp tålte. Jeg kan f.eks ikke spise fullkorn ris/pasta. Men kan godt spise to skiver grovbrød daglig. Anonymkode: b4337...7ff Kan skrive under på vedr. vann. Har ikke diabetes, og kan spise både en og to plater med sjokolade. Drikker en liter vann først, og merker ikke noe til høyt blodsukker og det det fører med seg. Har en betennelse i tarmsystemet da, og sukker gjør det verre, så må kutte det ut. Anonymkode: 0fedf...cea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå