Gå til innhold

Strømmen gikk da jeg plugget i komfyren. Hva er galt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Komfyren sto ikke i og da jeg plugget den inn gikk strømmen over hele. Måleren i sikringsskapet er helt død.

Jeg skrudde av alle sikringene, slo av hovedsikring og deretter skrudde jeg alle sikringene fast igjen og til slutt hovedsikringen. Men ingenting skjer, alt er like dødt.

Kan jeg gjøre noe for å fikse dette, eller må det elektriker til?

Anonymkode: d964e...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har altså skrusikringer? Kanskje du må bytte ut skrusikringen som går på den kursen komfyren din er på med en ny skrusikring.

Anonymkode: d3ec8...0f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Komfyren sto ikke i og da jeg plugget den inn gikk strømmen over hele. Måleren i sikringsskapet er helt død.

Jeg skrudde av alle sikringene, slo av hovedsikring og deretter skrudde jeg alle sikringene fast igjen og til slutt hovedsikringen. Men ingenting skjer, alt er like dødt.

Kan jeg gjøre noe for å fikse dette, eller må det elektriker til?

Dra ut igjen komfyren, og slå på sikringen igjen tenker jeg. 

Er en jordfeil på komfyren din som gjør att sikringen ryker 

Er det gamle skrusikringer du har, så er nok en av de gåen, fortrinnsvis den som går inn til komfyr, den har sikkert en egen kurs. Mest trolig en 16 amper. 

Anonymkode: 06ebe...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte skrusikringen som går til komfyren. Og snakk med huseieren din hvis du leier.

Anonymkode: d1d10...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har altså skrusikringer? Kanskje du må bytte ut skrusikringen som går på den kursen komfyren din er på med en ny skrusikring.

Ja, det er skrusikringer. Det er to sikringer til hver kurs, og jeg hadde bare en sikring liggende og ikke sikker på om den var ubrukt. Det funket i alle fall ikke.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dra ut igjen komfyren, og slå på sikringen igjen tenker jeg. 

Er en jordfeil på komfyren din som gjør att sikringen ryker 

Er det gamle skrusikringer du har, så er nok en av de gåen, fortrinnsvis den som går inn til komfyr, den har sikkert en egen kurs. Mest trolig en 16 amper. 

Anonymkode: 06ebe...11e

Har prøvd å bytte, men gikk ikke. Ikke sikkert sikringen var ubrukt, men det er uansett to sikringer til hver kurs. Men rart at strømmen ellers i huset ikke kommer da..

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du må bytte skrusikringen som går til komfyren. Og snakk med huseieren din hvis du leier.

Anonymkode: d1d10...c5e

Jeg leier, men huseier er bortreist.

Men burde det ikke holdt å ta ut disse sikringene, slik at strømmen kommer tilbake alle andre steder i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du plugge i komfyren? Den skal jo stå i til vanlig? Virker som om hele opplegget i huset burde fornyes.

Anonymkode: 13549...e85

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor må du plugge i komfyren? Den skal jo stå i til vanlig? Virker som om hele opplegget i huset burde fornyes.

Det har vært noe rart med den ene knotten slik at under og overvarme-symbolet vises, og går ikke an å skru den til 0. Derfor har også en av lampene lyst slik at jeg har sett på det som lurest å trekke den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte huseier, og så må du få kjøpt nye sikringer og bytte ut de to sikringene til den kursen. Det kan du kjøpe på jula eller obs for eksempel. Du må kjøpe riktig amp.

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/sikringsskap-tilbehor/sikringer-og-passkontakter/sikringer-008387/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en av hovedsikringene er gått. Du får ikke gjort noe før du får tak i ny hovedstilling i morra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja, det er skrusikringer. Det er to sikringer til hver kurs, og jeg hadde bare en sikring liggende og ikke sikker på om den var ubrukt. Det funket i alle fall ikke.

Har prøvd å bytte, men gikk ikke. Ikke sikkert sikringen var ubrukt, men det er uansett to sikringer til hver kurs. Men rart at strømmen ellers i huset ikke kommer da..

Jeg leier, men huseier er bortreist.

Men burde det ikke holdt å ta ut disse sikringene, slik at strømmen kommer tilbake alle andre steder i huset?

Hvis hovedsikringen gikk, så må du jo bytte den. Uholdbart å leie uten at utleier har sørget for ekstra sikringer! Dra å kjøp i morgen, av alle styrker som er i bruk. Ta vare på kvittering å gi den til huseier. Man må faktisk ha et lager med sikringer dersom noen ryker. 

Anonymkode: 70683...58f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det har vært noe rart med den ene knotten slik at under og overvarme-symbolet vises, og går ikke an å skru den til 0. Derfor har også en av lampene lyst slik at jeg har sett på det som lurest å trekke den ut.

Da bør utleier skifte ut komfyren også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har skrusikringer så er nok sikringen din på 20 amp dette står på kursfortegnelse på døra til sikringskapet ditt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har strøm noe annet sted i huset er det nok hovedsikringen som har gått.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvis hovedsikringen gikk, så må du jo bytte den. Uholdbart å leie uten at utleier har sørget for ekstra sikringer! Dra å kjøp i morgen, av alle styrker som er i bruk. Ta vare på kvittering å gi den til huseier. Man må faktisk ha et lager med sikringer dersom noen ryker. 

Anonymkode: 70683...58f

Er enig i at det er utleiers ansvar at utstyret fungerer, men det er virkelig ikke utleiers ansvar å holde leietaker med sikringer.

Anonymkode: 77e0a...ecf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strømmen i hele huset gått. Da er det hovedsikring som er gått. Du må også bruke riktig amp på  sikringen iht det som skal være på hver kurs. Da fungeree det dårlig og kan være brannfarlig å sette inn feil sikring. 

Du bør ha sikringer av alle typer du har i skapet liggende.  Kast alle som er gått med en gang. Slik at du ikke setter inn en som er gåen. Da har proppen falt ut. Og slik ser du også hvilken som har gått.

Anonymkode: 2e3da...810

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har strømmen i hele huset gått. Da er det hovedsikring som er gått. Du må også bruke riktig amp på  sikringen iht det som skal være på hver kurs. Da fungeree det dårlig og kan være brannfarlig å sette inn feil sikring. 

Du bør ha sikringer av alle typer du har i skapet liggende.  Kast alle som er gått med en gang. Slik at du ikke setter inn en som er gåen. Da har proppen falt ut. Og slik ser du også hvilken som har gått.

Anonymkode: 2e3da...810

Kan ikke være hovedsikring da jeg ser lys i overetasjen. Det er strømmåler både hos meg og utleier, men hovedsikring er hos meg og det er vel ikke en pr. måler?

Veldig rart da at det ikke er strøm noen steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og displayet på strømmåler som viser kw/h er helt blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha en jordfeilbryter som er slått ut? Evt tatt inntakssikringene? Du får ringe huseier hvis det ikke hjelper å bytte sikringer 

Anonymkode: f2b21...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og displayet på strømmåler som viser kw/h er helt blankt.

Da er det en eller annen feil på tilførselen til din utleiedel.
Først av alt må du koble fra komfyren. Denne er åpenbart defekt og må byttes.
Det er enkelt å se om hovedsikring er gått. Da løsner «perlen» i sikringens sentrum. Skru gjerne ut sikringsholderen og se om bunnproppen er svidd eller blank.
Sjekk om du har egen jordfeilbryter i skapet ditt. Legg den gjerne inn og ut et par ganger.
Det kan også være at eier har en egen sikring i sitt skap som forsyner din boligdel. Denne må sjekkes.
Hvis disse enkle rådene ikke hjelper, må elektriker kontaktes

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke bruke en defekt stekeovn som må kobles fra stikkontakten hver gang man er ferdig å lage mat. Komfyren må på service eller byttes, slikt er jo farlig. 

At man har skrusikringer i et hus i dag er jo også på grensa til uansvarlig. Ting må oppgraderes i ny og ne, selv i hus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...