AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Skrevet 18. august 2024 Ja, som overskriften spør om Har førsteklassing for første gang, og lurer på om der er vanlig å pynte seg første dag? Anonymkode: e84a8...34d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 Var skolestart på torsdag her, jeg så litt begge deler! Var kanskje mest en fin genser og jeans for guttene, så flere jenter med paljettjakker og kjole 😅 Hadde matroskjole selv husker jeg, og opplevde bekledningen som mer avslappet nå enn da jeg var skolestarter. Anonymkode: 43e6f...f8a 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 For barna? Ja det er vanlig blant mange ihvertfall, altså ikke full oppstyling men mange av jentene har kjoler og guttene har kanskje en penere genser/kortermet skjorte eller lignende. Jenta mi skal ha en fin tights og genser, da jeg tror det blir litt kjølig på morgenen for kjole her vi bor. Så ordner jeg håret litt ekstra ☺️ gutten min hadde shorts og fin kortermet da han begynte. Anonymkode: b7183...093
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #4 Skrevet 18. august 2024 Ja, det gjør ihvertfall 90% av skolestarterne. Jobber på barneskole. Anonymkode: 5f395...623 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 Litt pent er det vanlig å ha på seg. Sønnen min skal ha på seg en ny genser og jeans. Anonymkode: 784b2...23a 2
Million Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 Jeg tror det er vanlig å stille i splitter nytt antrekk for ungene første skoledag i første klasse. Guttene har gjerne skjorte eller pen genser og bukser, mens jentene gjerne har kjole. Husker faktisk at jeg selv måtte (tvunget av mamma) også ha på meg kjole første skoledag på 70-tallet, så det var vanlig allerede den gangen å pynte seg litt på denne spesielle dagen (jeg brukte aldri kjole ellers, så det var spesielt for denne første skoledagen). Kjøp et pent nytt antrekk til barnet, men ikke stivpynting akkurat. Det er ikke ball eller fest de skal på. Men pent antrekk, nytt, er stas. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Skrevet 18. august 2024 Million skrev (4 minutter siden): Jeg tror det er vanlig å stille i splitter nytt antrekk for ungene første skoledag i første klasse. Guttene har gjerne skjorte eller pen genser og bukser, mens jentene gjerne har kjole. Husker faktisk at jeg selv måtte (tvunget av mamma) også ha på meg kjole første skoledag på 70-tallet, så det var vanlig allerede den gangen å pynte seg litt på denne spesielle dagen (jeg brukte aldri kjole ellers, så det var spesielt for denne første skoledagen). Kjøp et pent nytt antrekk til barnet, men ikke stivpynting akkurat. Det er ikke ball eller fest de skal på. Men pent antrekk, nytt, er stas. Litt vanskelig å kjøpe inn noe til i morgen tidlig. Det behøver ikke være nytt, men det er vanlig å ha på seg noe litt pent 😊 Anonymkode: b9f07...5e2 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #8 Skrevet 18. august 2024 Ja, det skal være litt stas da! Ikke 17 mai klærne men litt fint 😊 Anonymkode: de488...b83
Sandie Skrevet 18. august 2024 #9 Skrevet 18. august 2024 Her hadde skolestarteren på seg kjole og en strikket cardigang utenpå. De fleste av jentene hadde kjole eller skjørt, og guttene pen genser eller skjorte. Foreldrene gikk i det jeg vil definere som pent hverdagstøy.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Skrevet 18. august 2024 Jeg prøvde å pushe finklær her, men ble til at min jente hadde på noe hun selv valgte og følte seg fin i. Det ble en litt for liten t-skjorte med glittermønster. Ikke det jeg ville valgt, men hun var storfornøyd😅 Anonymkode: ee463...21a 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #11 Skrevet 18. august 2024 Jeg har jobbet i 1.klasse i mange år,og her er det vanlig å pynte seg litt ja. Ikke som i dress på guttene og ballkjole på jentene,men de aller fleste er ordnet på håret,og har rene og pene klær. Mange har fått nye klær til skolestart. Når det er sagt,er det også de som kommer i joggebukse med hull på knærne, og det er greit det også! Anonymkode: aeb2f...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #12 Skrevet 18. august 2024 Jeg er vokst opp med at 1. skoledag helt fra 1.-10. klasse stiller de aller fleste i nytt, pent tøy. Anonymkode: 64707...806
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #13 Skrevet 18. august 2024 Nye hverdagsklær, ikke pyntet, er vanlig her. Anonymkode: ae607...f87 1
Gjest jegerrinne Skrevet 18. august 2024 #14 Skrevet 18. august 2024 Husker selv da jeg i 1986 startet på skolen. Hadde vært en tur til byen med mor og far min der fikk jeg ny bukse og en bluse og nye joggesko til første skoledag. Det gjorde vi og med ungene her, noe de fleste jeg kjenner har gjort. Gutten fikk olabukse,t-skjorte, skjorte og joggesko. Jenta valgte en enkel hverdags kjole, strømpebukse,joggesko og en strikkejakke. Noen gjør dette hele skoleveien Andre kun første klasse og evnt på ungdomskolen
helga89 Skrevet 18. august 2024 #15 Skrevet 18. august 2024 Casual + + tenker jeg Fint å pynte seg litt, men de er ikke blomsterpiker i bryllup heller
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #16 Skrevet 18. august 2024 Spørs hva. du tenker er finklær. Da jeg vokste opp var det egentlig bare nye klær. Du skulle ha en ny start. Første skoledag på barneskolen er jo spesielt i seg selv, så der ville jeg tatt på kjole eller skjørt for jentene og pen skjorte/genser til guttene. Etter det er det mindre høytidelig. Men gjør litt ekstra på det (relativt for din familie) er jo så spennende å starte på skole første gangen! Anonymkode: 4aac4...c08 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #17 Skrevet 18. august 2024 Jeg la frem fin genser, tskjorte med krage og skjorte som min skolestarter fikk velge mellom til imorgen. Han ville ha skjorte, så da får han det. Så blir det shorts eller jeans, litt avhengig av temperaturen. Synes det er fint å lære bort at på høytidelige dager så pynter vi oss litt ❤️ Anonymkode: dc2c9...44f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #18 Skrevet 18. august 2024 Her har barna brukt nye klær første skoledag, men ikke pyntet. De har valgt klær selv. Vanlige, praktiske klær som de liker og ønsket å bruke - men nye. Anonymkode: 02848...c90
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #19 Skrevet 19. august 2024 I 1 og 2 klasse hadde han skjorte på. I dag I 3.klasse har jeg bare tatt på helt vanlig klær. 😊 er nok bare stas for oss foreldre de første årene å pynte opp litt, nå tenker jeg heller vanlig klær som er behagelig å gå/leke i😅 Anonymkode: f4992...6fc
LivetErEnLek Skrevet 19. august 2024 #20 Skrevet 19. august 2024 Her har alle ungene alltid nye klær til første skoledag, uavhengig av hvilket år de skal begynne i. Ikke nødvendigvis penklær, men noe de selv velger og føler seg fine i. Antrekket har strekt seg fra paljetter så langt øye kan se til fotballdrakt 🤣
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå