Gå til innhold

Til dere som er livredde varer fra Temu, hva skal dere gjøre når julegavene kommer? Og dere får livsfarlige leker og klær i hus..

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen som husker denne saken? Sikkert noen tråder på den og for dem som orker å Leite. 
Disse lekene  og tilsvarendeble og solgt i Norge. Men de skal være giftfrie i plasten, må vite, men se hva som er på innsiden! 
https://www.tv2.no/nyheter/viral/mammaen-grosset-da-hun-sa-innsiden-av-den-populaere-babyleken/8993199/

Hvor mange med barn under 2 år her tørr å klippe opp tilsvarende leker barna har og vise oss bilde av innsiden? 

Anonymkode: 7123a...f35

Nå gidder jeg ikke logge inn for å sjekke hele artikkelen, men mugget mener jeg har kommet pga. hull i leken, sånn som også er typisk for f. eks. badeender. Vi har ikke leker med hull der vann kan trenge inn i vår heim, men selvsagt kan man aldri være helt sikker. Uansett er det ikke den giftfrie plasten som er problemet, men at vann og fukt får trenge inn, om jeg ikke tar helt feil.

Anonymkode: 1703e...68d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du gjør jo som du vil, men man kan i alle fall ikke klandre andre for å bry seg om at barna ikke skal utsettes for produkter med giftstoffer langt over de europeiske grenseverdiene. 

Anonymkode: 1ecc3...50d

Det der er bare tull. Nordmenn elsker å hate.

Hvorfor er dere ikke skeptisk til Ebay, ali Express og Wish?

Anonymkode: ca55a...229

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er "vi" jo.

Anonymkode: 57e13...544

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er jo det! Kjære vene.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Kastes i bosset. Evt gir det bort.

Anonymkode: d30c0...db0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er du virkelig så enkel at du mener det ikke finnes noen mellomting mellom billig Temu-søppel og dyre varer fra norske butikker? Hvis man følger litt med og planlegger kan man finne mye fint på salg, og få dyre gaver billigere. Det er også fullt mulig å finne dyre merkevarer på bruktmarkedet, og jeg vil mye heller ha brukte julegaver enn nye Temu-varer.

Hvis du ikke klarer å se forskjell på en Temu-vare og en vare fra et seriøst merke eller en seriøs nettbutikk, så skjønner jeg jo hvorfor du er så ukritisk til Temu. Hvis man har litt interesse av kvalitet, så ser man lett at en vare kommer fra Temu. Det er både utseende, lukt, type stoff/materiale og type merking (eller mangel på merking) som gir et kraftig hint om at det er en billig Temu-kopi.

Det finnes en avdeling som kalles spesialavfall på miljøtorget. Går sikkert fint å levere dritten der.
Artig at du fremstiller dette som et problem skapt av de som ønsker å kaste giftige Temu-produkter, og ikke av de som kjøper og gir bort de samme Temu-produktene.

Ingen normalt oppegående folk tar produkter ut av emballasjen før de pakker inn gaven. Hvis noen er rar nok til å gjøre det så er det jo desto større grunn til å anta at de vet veldig godt at Temu er fyfy, og aktivt prøver å lure dritten på venner og familie. Mulig du er sånn eller har sånne venner og familiemedlemmer, men dette er ikke vanlig oppførsel.

Kanskje fordi veldig mange av de som handler på Temu tier klokelig stille og ikke skriver om det på KG eller ellers på nett? På den annen side er det såpass mange tråder her inne om Temu der kjøp derfra forsvares med nebb og klør, så der har du i hvertfall noen av Temu-entusiastene. Regner med du også handler derfra? Eller startet du denne tråden bare for å provosere?

Men du visste vel at barn putter alt mulig i munnen, sutter på det og inni mellom svelger ting (derfor barn under 3 år ikke skal leke med ting som har små deler som kan løsne). Hvis du tror giftige ting er ufarlige å bare sutte på så lenge man ikke spiser det, kan du jo ta deg en tur ut i skogen og slikke/sutte på en fluesopp.

https://e24.no/naeringsliv/i/o3WjVB/stanset-temu-produkt-etter-test-svaert-alvorlige-helseeffekter

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

https://dinside.dagbladet.no/fritid/gift-alarm/81800804

Det gjelder absolutt de andre også, men denne tråden er om Temu.

Alt for å lette egen dårlige samvittighet over å kjøpe giftig søppel og få det fraktet til Norge, vettu. Istedet for å ta ansvar er det lettere å prøve å latterliggjøre andre eller finne dårlige unnskyldninger for å glatte over egne feil.

Jeg gir og får gaver kun til/fra venner og familie, ikke bekjente. Så ja, jeg har rimelig god kontroll på hva de mener om Temu og hvor de handler gaver fra. Jeg har ei venninne som handler på Temu, men da kun til seg selv.

Denne (og mange andre tråder) handler om Temu, og Temu er det nyeste innen drittbillig masseproduksjon. Wish og Aliexpress er ikke lenger så populært og er dermed ikke lenger så interessant å diskutere. Men ja, selvsagt er andre lignende nettsteder like ille.

Anonymkode: 57e13...544

Du vil gi bruktræl i julegave? Hadde vi fått noe slikt, hadde det blitt kadtet i søpla.

Skrevet

Tiltredes 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Godkjente produkter i EU har et CE merke. 

Anonymkode: c695b...2e3

CE er nærmest en egenerklæring og produktene testes ikke før de kommer i salg. En annen ting er at kineserene setter på CE-merke de også selv om produktet ikke oppfyller kravene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Noen som husker denne saken? Sikkert noen tråder på den og for dem som orker å Leite. 
Disse lekene  og tilsvarendeble og solgt i Norge. Men de skal være giftfrie i plasten, må vite, men se hva som er på innsiden! 
https://www.tv2.no/nyheter/viral/mammaen-grosset-da-hun-sa-innsiden-av-den-populaere-babyleken/8993199/

Hvor mange med barn under 2 år her tørr å klippe opp tilsvarende leker barna har og vise oss bilde av innsiden? 

Jeg har en løs teori om at de samme som bryr seg om giftinnholdet i Temu også vet at små leker med bittesmå hull ikke vil tømme seg for vann og dermed lage grobunn for bakterier. Det er nok de samme folkene som også vet at man ikke skal gi vann til babyer under en viss alder, at man ikke bør bruke petroleumsbaserte produkter på såre nippler, skrikekurer ikke er anbefalt lengre, etc…. Jo mer jeg leser på KG, jo mer overbevist blir i alle fall jeg 😅

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
KaraThrace skrev (6 minutter siden):

Jeg har en løs teori om at de samme som bryr seg om giftinnholdet i Temu også vet at små leker med bittesmå hull ikke vil tømme seg for vann og dermed lage grobunn for bakterier. Det er nok de samme folkene som også vet at man ikke skal gi vann til babyer under en viss alder, at man ikke bør bruke petroleumsbaserte produkter på såre nippler, skrikekurer ikke er anbefalt lengre, etc…. Jo mer jeg leser på KG, jo mer overbevist blir i alle fall jeg 😅

Kan bekrefte teorien din 😅

Anonymkode: 1ecc3...50d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er så mye rare poenger folk kommer med i disse temu trådene synes jeg. "aha du er negativ om temu men hva med ebay? Og hva med denne plastleken da har du tenkt på den?" 

Altså ja. Som noen andre skriver så tenker man på hva det er for noe ungene leker med, om man bryr seg. Og om man bryr seg om folk generelt, og om miljøet, så tenker man på det og. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du vil gi bruktræl i julegave? Hadde vi fått noe slikt, hadde det blitt kadtet i søpla.

Hva er det som er så bra med alt fra Temu? 

Er det at du får ting billig? Og hva tror du grunnen er til at det er veldig billig?

Anonymkode: bbca9...d26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er det som er så bra med alt fra Temu? 

Er det at du får ting billig? Og hva tror du grunnen er til at det er veldig billig?

Har ikke sagt at alt fra Temu er bra.

Skrevet

Har ikke sagt at alt fra Temu er bra.

Hva er du kjøper som du synes er bra da? 

Og jeg spør igjen: Hvorfor handler du der, er det for at du får ting billig? Og hva tror du grunnen er til at det er veldig billig?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er du kjøper som du synes er bra da? 

Og jeg spør igjen: Hvorfor handler du der, er det for at du får ting billig? Og hva tror du grunnen er til at det er veldig billig?

Temu har alt man trenger til en super pris. Mye av det de har et vanskelig å oppdrive andre steder. Ta fiskeutstyr for eksempel, de har alt i god kvalitet til drømnepriser. Grunnen til at det er billig? Jeg vet hvor du vil hen, med barnearbeid og det tullet der. Kanskje finnes det barnearbeid, men ikke hos Temu. I så fall hos noen av leverandørene, men dette kan jo gjelde varer fra andre selgere, og mange andre land også. Hovedgrunnen til at det er billigere, er handel direkte med fabrikk. Et eksempel i en annen tråd her, en ting kjøpt på Temu til 70 kroner, kostet 650 på Elkjøp. Eksakt samme, ikke kopi, helt samme merke. Da skjønner du hvorfor noen er sterkt imot at vi handler på Temu. Noen har vært veldig priviligert, og tjent seg søkkrike på kineseres arbeidskraft. Fabrikkarbeiderne i Kina tjener ikke noe mer om du bruker 650 kroner på Elkjøp. Tvert imot, elkjøp forlanger nok lavere priser ettersom de kjøper større kvanta. 

Anonymkode: c11d1...887

• Liker 1
Skrevet

Julegaver er vist "ut" nå. Så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: e523e...dd0

Skrevet

Ingen vi kjenner gir slikt skrammel. Takk og lov.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er jo det! Kjære vene.

Hvis dere er like ensidig imot Ebay, har dere kanskje ikke fått med dere at det er noe ganske annet enn Temu. 

Anonymkode: 77203...369

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine julegaver vil ikke bli handlet på Temu, de vil etter stor sannsynlighet bli handlet i lokale butikker her i byen. Bortsett fra enkelte bøker som jeg kjøper via klikk og hent på Ark.no.

Men jeg ser ikke negativt på å få julegaver i hus som er handlet på Temu.

Anonymkode: 896e4...66d

• Liker 1
Skrevet

I vår familie har vi noe som heter gaveønsker så tviler på at det blir noe ræl fra temu under juletreet i år. Hadde jeg mot all formodning fått noe slikt hadde jeg bare takket pent men aldri brukt gaven 

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å slå fast at de som har svart her inne er ikke representantive for det norske folk. Temu er blitt braksuksess i Norge, og er nå på kort tid blitt suverent største nettbutikk i Norge. 

Men her er det ingen som handler slik "ræl" 😄 

Men er vant til at alle er "perfekte" her inne. I matforumet lager alle mat fra bunnen av. Fisker fisk selv og handler kun hos lokal slakter. Og i sexualforumet har alle menn peniser på 20cm+, og alle kvinner har verdens beste elskere som gir dem uendelig med orgasmer. Joda, livet er topp på KG 👍

Anonymkode: c11d1...887

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...