Gå til innhold

Hvorfor får jeg urinveis infeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt det to ganger med en mnd mellomrom, ikke trengt antibiotika, men jeg fikk noe reseptfritt og da gikk det bra. Aldri hatt det før.

Anonymkode: 489d8...c06

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det forekommer ofte etter sex, fordi man får bakterier bakfra opp i urinveiene. Dette kan forebygges ved å gå rett ut på toalettet etter sex og tisse, og dermed "spyle" urinrøret rent for bakterier, før de får vandret opp og gitt infeksjon.

Det andre som kan gi hyppige urinveinsinfeksjoner er overgangsalder, fordi slimhinnene i underlivet blir tørrere og dermed mindre motstandsdyktige mot infeksjoner. Det gjelder ikke bare vagina, det gjelder også urinveiene (som er slimhinner). Dette fortalte gynekologen til meg. Jeg ble anbefalt å bruke Vagifem resten av livet, for å forebygge stadige urinveisinf. Det har hjulpet, jeg har ikke hatt en eneste infeksjon etter at jeg startet med Vagifem. De er stikkpiller man fører opp i underlivet. Jeg har en dosering på to ganger pr uke. De gjør slimhinnene fuktige og fine igjen!

Hvis du er i overgangsalderen, snakk med legen din om resept på Vagifem. Du får større og rimeligere pakker da (på resept) enn de mindre pakkene man får reseptfritt.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Pass på å ikke bruke undertøy med polyester/nylon. Bomull/naturfibre er best da de puster og man ikke blir like klam 

Anonymkode: d66e7...499

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tørket feil vei, ikke tisset etter sex, fryst på føttene eller sittet kaldt? 

Anonymkode: 95ed8...aef

• Nyttig 1
Skrevet

Tisser du etter sex?

Skrevet

Siden det var så kort i mellom kan det også være at det reseptfrie ikke var effektivt nok, og du hadde igjen restbakterier. Du kan levere urinprøve på legekontoret 2 uker etter avsluttet behandling for å være helt sikker på at du er frisk.

Anonymkode: e6b7f...c04

Skrevet

Jeg kan få UVI hvis jeg fryser på bena. 

Anonymkode: 95442...3c0

• Hjerte 1
Skrevet
Alice123 skrev (5 minutter siden):

Tisser du etter sex?

Visste ikke at det var en greie? Men ser at flere nevner det nå. Aldri hørt noen andre si det 😄 Mener dere at jeg eller han har dårlig hygiene? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Visste ikke at det var en greie? Men ser at flere nevner det nå. Aldri hørt noen andre si det 😄 Mener dere at jeg eller han har dårlig hygiene? 

ts

Jeg tar utgangspunkt i at du er kvinne.

Når man har sex så kommer det masse fremmede bakterier opp mot (og inn i) urinrøret, som kan føre til infeksjon. Ved å tisse etter samleie så skyller du ut disse bakteriene.

Det handler ikke om dårlig hygiene hos deg eller han, man skal ALLTID tisse etter sex.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

ts

Under sex så kommer det OFTE ( for meg hver gang) ecoli bakterier opp i urinrøret, de må du få tissa ut innen 10-15 min etter sex

Anonymkode: 5b4fb...a10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

ts

Ikke dårlig hygiene, men man blir jo aldri bakteriefri uansett hvor mye man vasker seg. Har man sex, kommer disse bakteriene opp i urinrøret veldig ofte. Lurt å tisse etter sex, for å skylle de ut.

Anonymkode: 95442...3c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det kan ha med hygiene å gjøre, vært med noen menn som ga meg uvi omtrent hver gang etter sex. Og aldri fått det med andre. Har definitivt hjulpet å dusje før sex samt å tisse raskest mulig etterpå.

Anonymkode: 732bd...641

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...